کد خبر : 30613
تاریخ انتشار : پنجشنبه 17 تیر 1400 - 15:29
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای گناه نکردن اولین راه بندگی خدا/راه ترک گناه بسته هستند

گناه نکردن اولین راه بندگی خدا/راه ترک گناه

آیت الله جاودان در جلسه این هفته نکات مهمی درباره گناه نکردن و ثمره آن بیان کردند و در پایان دو راه را برای ترک گناه گفتند که در ادامه مشروح آن می‌آید.

 آیت الله جاودان گناه نکردن اولین راه بندگی خدا و راه ترک گناه به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دست نوشته‌های معارفی امیرمحسن سلطان‌ احمدی (امسا):  جلسه هفتگی درس اخلاق حضرت استاد آیت‌الله حاج شیخ محمدعلی جاودان(حفظه‌الله) چهارشنبه ۱۶ تیرماه ۱۴۰۰ در حسینه نورانی مرحوم شیخ مرتضی زاهد(ره) برگزار شد، که توفیق شد، از محضرشان بهره‌مند شوم.

ایشان در این جلسه نکات مهمی درباره اهمیت و ثمره ترک گناه و دو راه برای گناه نکردن بیان نمودند که در ادامه مشروح بیانات ایشان تقدیم شما معارف‌جویان عزیز می‌گردد که از این طریق شما نیز بهره‌مند شوید.

خلقت انسان با بهترین ساختمان خلقت

خداوند در قرآن چند جا قسم یاد نموده که ما انسان را در بهترین ساختمان خلق کرده‌ایم.

ماشین را برای اینکه بتواند یک جمعیت یا باری را سوار کند و به‌جایی برساند ساخته‌اند و اگر گفته‌اند این بهترین ماشین است برای این گفته‌اند و از این ماشین پرواز نمی‌شود خواست، و اگر به هواپیما گفته‌اند این بهترین هواپیما است برای جابه‌جایی در آسمان است.

علت آفرینش انس و جن

حالا خداوند در قرآن می‌فرماید: «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ * به‌راستی انسان را در نیکوترین اعتدال آفریدیم»، (آیه ۴ سوره تین) انسان را در بهترین ساختمان خلق کرده است. حالا برای چه چیزی خداوند انسان را با بهترین ساختمان خلق کرده است؟ که قرآن در پاسخ می‌گوید: «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ * من جنّ و انس را نیافریدم جز برای اینکه عبادتم کنند»، (آیه ۵۶ سوره ذاریات).

دو انحصار در بندگی خدا

در این آیه خداوند درباره علت آفرینش انس و جن فرموده که من انس و جن را برای بندگی آفریده‌ام. و این بندگی من دو انحصار در آن است که یکی اینکه فقط خدا را بندگی کنند و دوم اینکه هیچ کار دیگری هم جز بندگی خدا انجام ندهند.

این توانایی در این ساختمان انسان وجود دارد که فقط خدا را بندگی کند نه غیر خدا و دوم اینکه جز بندگی هیچ کار دیگری نکند و دو هدف انحصاری در این علت آفرینش است و این توانایی نیز در این ساختمان انسان است و این انتظار نیز از این ساختمان وجود دارد.

گناه نکردن اولین وظیفه انسان در برابر بندگی خدا

حالا یک انسان باید کارهایش را مدیریت کند و هم کار کند تا به اینجا برسد که اولین کاری که از این ساختمان انتظار می‌رود این است که گناه نکند. اگر این انتظار خلقت را از خودش برآورده کرد مدیریت امورش را به دست خدا سپرده است و این خدا ولی و مدیر همه زندگانی و رفتار و همه چیزی است که ایمان آورده است و گناه نمی‌کند، است.

قرآن نیز درباره ثمره داشتن ایمان می‌فرماید: «اللَّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ…* خداوند سرور کسانی است که ایمان آورده‌اند آنان را از تاریکی‌ها به سوی روشنایی به در می‌برد»، (آیه ۲۵۷ سوره بقره).

خاصیت ایمان در ترک گناه و اثر آن بر اعضای بدن

خاصیت ایمان این است که نمی‌گذارد فرد گناه کند، مثلا اگر چشم با ایمان باشد این چشم دیگر به نامحرم نگاه نمی‌کند؛ اگر گوش با ایمان باشد این گوش موسیقی حرام، غیبت، دروغ را نمی‌شنود؛ اگر دست با ایمان و مومن باشد به نامحرم دست نمی‌دهد و به مال مردم دست نمی‌زند و دست به هیچ گناهی دراز نمی‌کند.

روایت داریم که وقتی شخص گناه می‌کند در آن حالت ایمان ندارد و ایمان از او سلب شده که مرتکب گناه شده است، اگر چشم گناه می‌کند در این لحظه ایمان از این چشم سلب شده است. وقتی ایمان باشد گناه نیست.

ثمره گناه نکردن و رسیدن به ولایت الهی

پس کسانی که گناه نمی‌کنند مدیریت همه امور آن‌ها را خدای متعال به دست دارد که در آیه قبل اشاره شد و ثمره آن هم این است که خدا او را از ظلمات به نور می‌رساند.

هر گناه و بدی یک ظلمت است و خدا او را از این ظلمت به خاطر ایمانش بیرون می‌آورد. یعنی اگر مثلا در دلش اندکی احساس حسادت می‌کند این یک ظلمت است و باید از این ظلمت بیرون برود و با عملی که ولایت الهی را می‌آورد و آن را مستدام می‌دارد یعنی گناه نکردن از این ظلمت خدا او را خارج می‌کند.

پس اگر اندکی در دلش احساس حسادت کرد خدای متعال عهده دار او است که او را از این ظلمت حسادت بیرون ببرد و بیرون می‌برد و از هر ظلمت دیگری او را حفظ می‌کند و اگر شک و شبهه‌ای و فکر بد دارد را به برکت ولایت الهی و ایمانی که دارد از او برطرف می‌شود.

دو راه برای گناه نکردن

اول: خوراک حلال و پاک

فقط وظیفه ما و کاری که از ما بر می‌آید این است که از گناه به طور جدی پرهیز کنیم و برای اینکه بتوانیم از گناه پرهیز کنیم شما باید خوراک خود را اگر بتوانید حلال و پاک تنظیم کنید که همینطوری چیزی نخورید و با حساب کتاب غذا بخورید.

این یکی از عوامل است که انسان بتواند از پس هوای نفس خود بر بیاید و گناه بر او غلبه نکند راهش این است که راه خوراک خود را تنظیم کند و به اندازه بخورد و بیشتر نخورد و از هر جایی چیزی نخورد و پاک و حلال بخورد. که این یکی از راه‌های جلوگیری از گناه است.

پس وقتی آدمی که غذایش را با حساب کتاب و حلال و پاک می‌خورد می‌تواند از گناه هم پرهیز کند.

دوم: نماز درست و اول وقت

یکی دیگر از عواملی که انسان می‌تواند گناه نکند و جلوی گناه را بگیرد نماز درست و اول وقت است. که قرآن نیز می‌فرماید: «إِنَّ الصَّلَاهَ تَنْهَیٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ * یقیناً نماز از کارهای زشت، و کارهای ناپسند باز می‌دارد؛»، (آیه ۴۵ سوره عنکبوت).

کسی که نماز درست بخواند نماز او را از فحشا و منکر باز می‌دارد و نماز در او قدرتی ایجاد می‌کند که می‌تواند به برکت نماز گناه نکند و نماز چنین خاصیتی دارد.

مرحله اول گفتیم اگر غذایش را منظم و با حساب باشد حتی جایی که غذا می‌خورد حساب کتاب داشته باشد بخش بزرگی از گناهانش را خدای متعال کمک می‌کند که حل شود و دوم اگر نمازش را درست و اول وقت بخواند بخش دیگری از گناهان را نماز از او دور می‌کند.

نماز سدی جلوی گناه

نماز برای انسان سدی جلوی گناه ایجاد می‌کند. پس اگر شما نمازتان را درست و اول وقت خواندید و غذایتان نیز درست و حلال بود می‌رسید به گناه نکردن و وقتی به گناه نکردن رسیدید آن ولایت الهی در مورد شما اعمال می‌شود. پس غذای پاک و حلال و به اندازه و دوم نماز اگر درست شود این ولایت الهی در مورد انسان اجرا می‌شود و اگر این ولایت اجرا شود این به هدف خلقت خواهد رسید.

لزوم جدیت در ترک گناه برای رسیدن به خوشبختی بی‌نهایت

پس ترک گناه را به طور جدی دنبال کنید تا به این ولایت الهی برسید و رسیدن به این ولایت الهی مقصد خلقت انسان است و او را به این مقصد می‌رساند که بزرگترین خوشبختی ممکن است.

و این خوشبختی از همین دنیا برای او شروع می‌شود که مهمش این است که از همین دنیا در بهشت است و این خوشبختی بی‌نهایت از همین دنیا شروع می‌شود

اهمیت گناه‌شناسی برای ترک گناه

برای آنکه شخص گناه نکند باید به طور جدی انسان گناه را بشناسد و بپرسد و مطالعه کند که گناه چیست و گناه را ترک کند با این کار بزرگترین خوشبختی ممکن در انتظار او است و به آن خوشبختی می‌رسد. و به اندازه همتی که در ترک گناه دارد آن خوشبختی برای او حاصل می‌شود.

پدیدآورنده:

به کوشش: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید