کد خبر : 30612
تاریخ انتشار : دوشنبه 7 تیر 1400 - 14:10
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای زن و بچه امانت الهی/اهمیت انتخاب اسم خوب برای فرزند بسته هستند

زن و بچه امانت الهی/اهمیت انتخاب اسم خوب برای فرزند

آیت الله توکل درباره اهمیت امانت های الهی، زن و بچه و حتی انتخاب اسم برای فرزند را از امانات الهی دانست که بسیار با اهمیت است.

زن و بچه امانت الهی/اهمیت انتخاب اسم برای فرزند آیت الله توکلبه گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دست نوشته‌های معارفی امیرمحسن سلطان‌ احمدی: آیت‌الله سید رحیم توکل، از استادان برجسته اخلاق امروز شنبه ۵ تیر ماه ۱۴۰۰ شمسی در برنامه یاد خدا نکاتی درباره اهمیت امانت های الهی بیان کردند و زن و بچه را از این امانات دانستند و به والدین توصیه کردند که نام خوب برای فرزندان انتخاب کنید.

در ادامه مشروح بیانات ایشان تقدیم شما معارف جویان عزیز می گردد تا از این طریق شما نیز بهره مند از این جلسه و مبحث شوید.

ترس آسمان و زمین از برداشتن امانت های الهی

در آیه ۷۲ سوره احزاب نکته بسیار مهمی درباره امانت های الهی آمده است که خداوند می فرماید: «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَهَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَیْنَ أَنْ یَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنْسَانُ ۖ إِنَّهُ کَانَ ظَلُومًا جَهُولًا »، ما امانت [الهى و بار تکلیف‌] را بر آسمانها و زمین و کوهها عرضه کردیم، پس، از برداشتن آن سر باز زدند و از آن هراسناک شدند، و[لى‌] انسان آن را برداشت؛ راستى او ستمگرى نادان بود.

خیال نکنید فردای قیامت از یک تعداد ظرف و ظروف و مال از شما سؤال می‌کنند که آن را چکار کردید؟! (هر چند از آن‌ها هم سؤال می‌شود) و این‌ها امانات حقیر دنیوی است ولی برای یک تعداد لباس و کاسه و کوزه به عنوان امانت، آسمان و زمین نمی‌ترسند و ناله نمی‌کنند که در این آیه آمده است.

زن و بچه امانت‌های الهی

همسر شما تا زمانی که در خانه پدرش بود در نزد پدرش امانت بود و اکنون‌که به خانه شما آمده است نزد شما امانت است. پس زن شما امانت خدا در دست شما است پس بر شما واجب است که همسرتان را از آتش غضب و عذاب الهی حفظ کنید. و این دستور خداوند در قرآن است که می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا»، ای کسانی که ایمان آورده‌اید، خود را با خانواده خویش از آتش دوزخ نگاه دارید. (آیه ۶ سوره تحریم).
همچنین خدا به شما بچه پاک و تمیز عطا کرده است، چرا این بچه را بد تربیت کردید؟! چرا این بچه را اهل گناه و معصیت بار آورده‌اید؟ این بچه هم نزد شما امانت خدا است.
بدانید که امانت‌های الهی فقط مال نیست، خدا به شما عزت داده این عزت امانت الهی است؛ خدا به شما اسلام داده و این اسلام امانت است. پس همه چیز امانت است و بینی و بین الله حفظ این امانات کار ساده‌ای نیست.

ضایع شدن حق فرزند با انتخاب نام نامناسب برای او

حتی اسمی که برای فرزندتان می‌گذارید این اسم امانت است، چرا برخی اسم‌های نامرتبت برای فرزندان خود می‌گذارید و حق او را ضایع می‌کنید. روایت داریم فردای قیامت بچه شما را در صحرای قیامت می‌برند و اگر اسمش خوب بوده او خوشحال می‌شود، اما اگر بد بوده او شما را نفرین می‌کند، چون شما اسم بد برای او انتخاب کرده‌اید! او می‌گوید این چه اسمی بود برای من گذاشته‌اید.

اسم بد برای فرزندتان انتخاب نکنید

متاسفانه بعضی‌ها برای فرزند خود اسم‌هایی را می‌گذارند که مشخص نیست این اسم زن است یا اسم مرد است، این چه اسم‌هایی است که برای فرزندانتان انتخاب می‌کنید! معنای این اسم اصلاً برای چیست؟

مثلاً برای اینکه مد روز باشید هر اسمی را برای فرزند خود انتخاب کرده‌اید که چه بشود؟! این بچه بدبخت چه گناهی کرده که شما چنین اسمی را برای او انتخاب کرده‌اید؟

اثر مثبت انتخاب اسم خوب مانند اسم حسین

اگر بچه‌ای نامش حسین باشد به یاد چه کسی می‌افتد؟ مشحص است به یاد اسم امام حسین(ع) می‌افتد، این اسم او را به یاد مردانگی، آزادگی، با ظالم جنگیدن می‌اندازد. حالا یک اسم دیگری مثلاً چنگیز یا کوروش باشد، به یاد چه کسی می‌افتد؟

این اسم بر روحیه انسان اثر می‌گذارد. برای چه در سال‌های اخیر از کتاب‌های درسی بچه‌ها اسامی شهدا را حذف کردند، با این کار نام ایثار، انفاق و استقامت حذف شد. یا اینکه چرا نام شهدا را از اسم خیابان و کوچه‌ها حذف کردند و اسم گل‌ها را جایگزین کردند؟! نام شهدا را می‌گیرند یک نام دیگر می‌گذارند.

وقتی همه‌چیز این‌گونه امانت شد، پس بار امانت هم سنگین است و ادای آن‌هم سنگین است.

پدیدآورنده:

به‌کوشش: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید