کد خبر : 30611
تاریخ انتشار : شنبه 1 خرداد 1400 - 23:11
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای اهمیت شرح صدر/فرمان‌بر امام زمان(عج) در یزد/غروب جمعه بسته هستند

اهمیت شرح صدر/فرمان‌بر امام زمان(عج) در یزد/غروب جمعه

آیت‌الله احدی در این جلسه درباره اهمیت شرح صدر و همچنین دعا در حق دیگران نکاتی بیان نمودند و در ادامه خاطره‌ای از دیدارشان با آیت‌الله سید جواد حیدری نقل نمودند.

آیت الله احدی - اهمیت شرح صدر/فرمان‌بر امام زمان(عج) در یزد/غروب جمعه

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دست نوشته‌های معارفی امیرمحسن سلطان‌ احمدی؛ شامگاه جمعه ۳۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ بعد از مدتی تعطیلی جلسات درس اخلاق استاد آیت‌الله حاج شیخ مهدی احدی، از استادان اخلاق و عرفان اسلامی توفیق شد از محضر ایشان بهره‌مند شدم. ایشان در این جلسه نکاتی درباره اهمیت شرح صدر بیان نمودند و به اهمیت دعا در غروب جمعه و دعا در حق یکدیگران پرداختند.

همچنین ایشان خاطره‌ای از دیدار با عارف سفرکرده مرحوم آیت‌الله سید جواد حیدری یزدی بیان کردند. اینک در ادامه گزیده بیانات ایشان تقدیم شما معارف جویان عزیز می‌شود تا از این طریق شما نیز بهره‌مند از محضر ایشان شوید.

راز خرابی ماشین و اقامه نماز جماعت

یکی از عرفای بسیار قدیمی که چشم باطن دارد، چند شب قبل زنگ زد و تشریف آورد و با وی دیدار کردم، از قدیم خیلی عالم بی‌آلایشی بود و همچنان بی‌آلایش مانده بود. گفت دلم تنگ شد و آمدم. یکی از خاطراتی که وی برای من نقل کرد این بود که می‌فرمود: من یک روز صبح زود به نماز جماعت فلان عالم می‌رفتم، اما ماشینم دم در مسجدی در مسیر خراب شد، گفتم ماشین جلوی این مسجد خراب شد، پس به همین مسجد بروم.
وقتی وارد مسجد شدم دیدم ماشاءالله برای نماز صبح مسجد پر از جمعیت است، و یک مؤمنی آمد و گفت می‌دانی چه کسی ماشینت را خراب کرد؟! من تعجب کردم و او گفت: امروز صبح حاج‌آقای پیش‌نماز ما نیامد و مریض شده است و جمعیت هم خیلی بود و من رفتم گوشه‌ای از مسجد نماز خواندم، قبلاً هم یک امام جماعات بزرگ به نام حاج سید جواد آقا (آیت‌الله سید جواد حیدری یزدی) داشتیم که خیلی مرد بزرگی بود، دیدم ایشان یک دفعه جلوی من سبز شد و گفت فلانی دارد می‌آید بروید جلویش را بگیرید تا بیاید نماز را بخواند و من هم ماشینش را خراب می‌کنم.
ما سریع رفتیم بیرون دیدیم که شما هستید و ماشین شما هم خراب‌شده است، بعد وی گفت: دوباره صداقت حرف ایشان را دیدم که وقتی نماز تمام شد و رفتم با یک استارت ماشینم روشن شد! بعد وی گفت: شب در عالم خلسه سید جواد آقا آمد و خندید و گفت: خوب بود که ماشینت را خراب کردم؟! گفتم: بله خیلی هم خوب بود، عجب مردمی بودند هم نماز خواندم و هم برایشان سخنرانی کردم.

آیت‌الله سید جواد آقا حیدری فرمان‌بر امام زمان (عج) در یزد

من یک خاطره‌ای از حاج سید جواد آقا حیدری دارم. زمانی ۵ شب سخنرانی به آنجا می‌رفتم و می‌دیدیم که یک آقا سیدی در این شلوغی جمعیت آن انتهای می‌نشیند و اصلاً جلو هم نمی‌آمد، شب سوم مجلس بود که دیدیدم یک کاغذی آمده که نوشته فلان نقطه منتظر دیدارت هستم!
روز قبل هم آیت‌الله خوشوقت به من زنگ زد و گفت آقای احدی یک سیدی پای صحبت شما می‌نشیند که فرمان‌بر امام زمان (عج) در یزد است و کسی هم ایشان را نمی‌شناسد نزدش ایشان بروید، خودشان نیامد ولی کاغذ آمد و ما فردا نزد ایشان رفتیم، باور کنید وقتی نزدیکی خانه رسیدیم، دیدیم که ایشان منتظر است و بدون اینکه در بزنیم منتظر ما بود و رفتیم نزد ایشان نشستیم که یکی از مکاشفات سنگین در همان لحظه بود، و واقعاً اگر دل گشاده باشد در آن دل مهدی (عج) جان می‌آید و در آن دل مشکلات رفع می‌شود. اما معمولاً مردم نسبت به همدیگر بسیار صمیمی نیستند و از اشتباهات یکدیگر نمی‌گذرند و باعث می‌شود روز به روز فشارهای زندگی به حدی زیاد می‌شود که نمی‌توان هضمش کرد.

عزلت و گوشه‌نشینی سازنده

انسان‌های پاک واقعاً گوشه‌نشینی را عزت می‌دانند، البته آن گوشه‌نشینی که پشتوانه دارد و احیای مردم است. چقدر از تقوای آیت‌الله بهجت مردم فیض بردند و آیت‌الله بهجت اگر مثل شما عادی می‌شد آیا می‌توانست به این مقام برسد؟ خیلی از این عزلت‌ها انسان را حیات و روح می‌دهد و انسان را قدرتمند می‌کند و می‌سازد.

نکاتی درباره اهمیت شرح صدر

در شرح صدر چند نکته را توجه کنید. نکته اول در شرح صدر این است که جامعه‌ی منزل را بسازید. نکته دوم جامعه محیط را بسازید. مجلس اهل‌بیت (ع) به ما شرح صدر می‌دهد و خودبه‌خود سینه ما باز می‌شود. سومین اصل، تحمل است. آقایان خانم‌ها تحملتان پایین است، آن را بالا ببرید، این‌قدر سیاسیون به هم بد می‌گویند، برای همین است که تحمل نیست.
چهارم که خیلی لازم است شناخت واژه‌های مقدس است که ما این شناخت را نداریم. واژه مرکب را جامعه برای اتومبیل یک میلیاردی به کار می‌برد و می‌شناسد، ولی این مرکب اصطلاح بسیار مقدسی است و اولین بار مرکب برای شرح صدر آمده است که هر کس شرح صدر دارد یک مرکب راه بر دارد که جلوی همه‌ی بغض و کینه او را می‌گیرد.

شرح صدر اولین اراده خدا به مؤمن / آیه‌ای که آیت‌الله احدی را تربیت کرد!

در اوایل یک استادی بود که کلاهی بود و به ما درس قرآن می‌داد، اولین روز که کلاس رفتم آیه: «فَمَنْ یُرِدِ اللَّهُ أَنْ یَهْدِیَهُ یَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَامِ ۖ پس هر که را خدا هدایت او خواهد قلبش را برای پذیرش اسلام باز و روشن گرداند»، (آیه ۱۲۵ سوره انعام) را خواند. اولین اراده خداوند متعال به مؤمن شرح صدر است که به او می‌دهد، چون شرح صدر مرکب نور است.
خیلی‌ها تعریف می‌کنند که عصبی نمی‌شوم و برخی می‌گویند چرا عصبی نمی‌شوم؟! علتش این است که این آیه مرا تربیت کرد. اگر کسی این مرکب را به دست نیاورد آن‌چنان دلش را تنگ می‌کنند که همیشه با دل تنگی زندگی می‌کند و به این و آن فحش می‌دهد و آرامش ندارد.

نوری که شرح صدر می‌آورد/ آمادگی برای مرگ قبل از رسیدن مرگ

نکته پنجم این است که عزیزان شرح صدر را نور بدانید. قرآن می‌فرماید: «أَفَمَنْ شَرَحَ اللَّهُ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَامِ فَهُوَ عَلَیٰ نُورٍ مِنْ رَبِّهِ ۚ فَوَیْلٌ لِلْقَاسِیَهِ قُلُوبُهُمْ مِنْ ذِکْرِ اللَّهِ ۚ؛ آیا کسی که خدا دلش را بر روی اسلام گشود و او در پرتو نور پروردگارش جای دارد، همانند کسی است که ایمان ندارد؟ پس وای بر سخت‌دلانی که یاد خدا در دلهاشان راه ندارد،»، (آیه ۲۲ سوره زمر).
وای به آن‌هایی که دل‌هایشان همیشه قساوت دارد و این به خاطر این است که این دل نور ندارد. حالا این نور چیست؟ پیامبر فرمود (ص) وقتی نور در قلب بیاید، دل گشاده و باز می‌شود و تمام توجهش به سرای آخرت است و فقط می‌خواهد از این زندگی مغرورانه نجات پیدا کند و آماده برای مرگ است قبل از اینکه مرگ بیایید.
ما آمادگی مرگ را از آیت‌الله بهجت دیدم. لحظه‌به‌لحظه با ایشان بودم و واقعاً این‌جور بودند، یک شبانه روز غذا میل نکردند در سجده و عبادت بودند، بعد از گرسنگی افتادند یک هفته قبل خودشان را آماده کرده بودند، نامه آیت‌الله قاضی را باز کردند و می‌خواندند و بعد از خودشان مفقود شد.
از امام باقر (ع) سؤال کردند که چرا شرح صدر را به نور تعبیر کردید؟ حضرت فرمودند: چون سرعت نور این‌قدر بالا است که به چیزی جز نور نمی‌شود تعبیر کرد. سرعت این مرکب آن‌قدر بالا است که شما را به راحتی فانی در خدا می‌کند و نگاه ملکوتی می‌دهد.

اهل‌بیت (ع) شفاخانه هستند / گناه نکنید و برای یکدیگر دعا کنید

من اعتقاد دارم شفا فقط در خانه اهل‌بیت (ع) است، بدانید که احدی کاره‌ای نیست، به سمت ما نیایید و به سمت ما دعوت نشوید بلکه به سمت اهل‌بیت (ع) بروید. اشک و نفس جمعی شما است که با دعای برای دیگران دعا مستجاب می‌شود.
همیشه برای یکدیگر دعا کنید و مشکل خود را با دعا حل کنید و بدانید با دعا واقعاً حل می‌شود. دوستان من گناه نکنید، از امروز از خدا بخواهید که گناه نکنید، شما جوانان امام زمانی نباید تلف شوید.

اهمیت غروب جمعه در استجابت دعا

غروب‌های جمعه حضرت زهرا (س) خیلی دعا می‌کردند و آن را به شب شنبه وصل می‌کردند. در غروب‌های جمعه زیاد دعا کنید، خصوصاً برای هفته پیش رو دعا کنید که در طول هفته راحت باشید، در طول هفته مترو، جاهای مختلف، شهر به شهر و هرکجا که می‌روید بتوانید گناه نکنید و چشمتان به نامحرم نیفتد و زندگی شما سالم باشد. این به خاطر این جهت است که می‌گویم غروب جمعه را برای دعا غنیمت شمارید.

پدیدآورنده:

به‌کوشش: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید