کد خبر : 30608
تاریخ انتشار : جمعه 24 اردیبهشت 1400 - 0:42
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای اختلاف در رؤیت هلال اختلافی در مبانی فقهی بسته هستند

اختلاف در رؤیت هلال اختلافی در مبانی فقهی

اختلاف در رؤیت هلال اختلافی در مبانی فقهی

اختلاف در رؤیت هلال یک اختلاف در مبنای فقهی است و اینطور نیست که مجتهدی در مقابل مجتهدی دیگر بایستد بلکه در فقه شیعی چندین مبنای فقهی برای رؤیت هلال بیان شده است

[box type=”shadow” ]اختلاف در رؤیت هلال یک اختلاف در مبنای فقهی است و اینطور نیست که مجتهدی در مقابل مجتهدی دیگر بایستد بلکه در فقه شیعی چندین مبنای فقهی برای رؤیت هلال بیان شده است.[/box]

اختلاف در رؤیت هلال اختلافی در مبانی فقهی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دست نوشته‌های معارفی امیرمحسن سلطان‌ احمدی: اختلاف در رؤیت هلال یک اختلاف در مبنای فقهی است و اینطور نیست که مجتهدی در مقابل مجتهدی دیگر بایستد بلکه در فقه شیعی چندین مبنای فقهی برای رؤیت هلال بیان شده است و مجتهدان شیعی و مراجع معظم تقلید هر کدام بر یک مبنای فقهی استناد می‌کنند و نظرشان محترم و قابل تقلید برای مقلیدین است.

در ایام ماه مبارک رمضان که موضوع رؤیت هلال ماه دارای اهمیت است، در این زمینه باید کارشناسان و متخصصین این موضوع از چند روز قبل این موضوع را به مردم و جامعه بیان نموده و تبیین کنند که علت چیست، تا برخی افراد ناآگاه و دشمنان آن را ابزاری برای سو استفاده قرار ندهند.

اختلاف در رؤیت اختلافی فقهی

به طور خلاصه اینکه مبنای فقهی در رؤیت هلال بر اساس رؤیت با چشم مسلح، یا چشم غیر مسلح و عادی است، بر این اساس برخی مراجع معظم تقلید رؤیت با چشم غیرمسلح (چشم عادی) را قبول دارند، برخی رؤیت با چشم  مسلح (دوربین و تلسکوپ و …) را قابل اثبات می‌دانند و برخی هم به هر طریقی با چشم مسلح و غیر مسلح رؤیت ثابت شد را قبول دارند.

و مسئله دیگر در صدق کردن هلال، رؤیت به مناطق مختلف از نظر اتحاد افق و وحدت شب است. که متخصصین باید دقیق این موارد را برای مردم شرح و تببین نمایند که ابهامی ایجاد نشود. نه اینکه نظریه مرجعی در مقابله با مرجعی دیگر یا مقابله با نظام باشد، که اینگونه نیست و فقط یک اختلاف بر مبنای فقهی است.

وظیفه اصحاب رسانه در آگاهی بخشی جامعه

بنابراین تبیین این موضوع، وظیفه مهم رسانه ملی و اصحاب رسانه است که با برنامه‌های مختلف و مصاحبه با کارشناسان متخصص در این موضوع  آن را برای مردم شفاف بیان کنند و نگذارند دشمنان از عدم آگاهی مردم به این موضوع سو استفاده کنند.

هر چند جای چنین برنامه‌ای در رسانه ملی خالی است و کمتر و یا مختصر به این موضوع اشاره شده است و به همین دلیل هر ساله مردم با ابهام به این موضوع می‌نگرند.

شهادت امام حسین(علیه‌السلام) علت این اختلاف

و نکته پایان اینکه در روایتی آمده است که علت این اختلاف، شهادت امام حسین (ع) است. شیخ صدوق در کتاب امالی این روایت را از امام صادق(علیه‌السلام) نقل نموده که حضرت فرمودند: وقتی که امام حسین(علیه‌السلام) با ضربه شمشیر از پا افتاد و خواستند سر مبارک حضرت را از تن جدا کنند، یک منادی از میان عرش ندا داد: اى امت جبار و ستم‌پیشه! پس از پیامبر خود از توفیق عید قربان و عید فطر بى‌بهره خواهید شد.
بنا به استناد این روایت یکی از علل اختلاف در رؤیت هلال ماه شوال، شهادت مظلومانه سالار شهیدان آقا امام حسین(علیه‌السلام) است. و در ادامه روایت نیز آمده است که حضرت فرمودند: چنین بود که آنان موفق نشدند و هیچ‌گاه کامیاب نخواهند شد، تا اینکه خون‌خواه حسین (علیه‌السلام) بر ستم‌گران بشورد.
پس می‌توان گفت که این اختلاف تا ظهور منجی موعود ادامه دارد ولی باید در این سرگردان شدن‌ها بیشتر به یاد امام زمان (عج) باشید و برای فرج و سلامتی‌اش دعا کنید.

پدیدآورنده:

به‌ قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

 
منبع روایت: الأمالی (للصدوق) , جلد۱ , صفحه۱۶۸ / الکافی ج‏۴، ص۱۷۰.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید