کد خبر : 30606
تاریخ انتشار : جمعه 10 اردیبهشت 1400 - 21:32
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای تذکرات دهگانه آیت‌الله شجاعی برای درک ماه رمضان بسته هستند

تذکرات دهگانه آیت‌الله شجاعی برای درک ماه رمضان

تذکرات دهگانه آیت‌الله شجاعی برای درک ماه رمضان

به مناسبت ماه مبارک رمضان تذکرات دهگانه مرحوم آیت‌الله شجاعی از کتاب ضیافت حقیقی، جهت درک و بهره‌ی بهتر از ماه مبارک رمضان در ادامه می‌آید.

به مناسبت ماه مبارک رمضان تذکرات دهگانه مرحوم آیت‌الله شجاعی از کتاب ضیافت حقیقی، جهت درک و بهره‌ی بهتر از ماه مبارک رمضان در ادامه می‌آید.


تذکرات دهگانه آیت‌الله شجاعی برای درک ماه رمضان | سلطان احمدیبه گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دست نوشته‌های معارفی امیرمحسن سلطان‌ احمدی: عارف فرزانه و استاد کامل اخلاق مرحوم آیت‌الله محمد شجاعی(رض) طی سخنرانی‌هایی به مناسبت ماه مبارک رمضان در دهه شصت تذکراتی را درباره این ماه مبارک بیان نمودند که این مجموعه سخنرانی‌ها توسط انتشارات سروش سازمان صدا و سیما در کتاب ضیافت حقیقی در بخش تذکراتی برای صیام چاپ گردید، که گزیده‌ای از آن در ادامه عیناً از این کتاب تقدیم شما معارف‌جویان عزیز می گردد.

تذکرات آیت‌الله شجاعی برای ماه مبارک رمضان

من تذکراتم را به صورت فشرده بیان می‌کنم:

۱-کم کردن امور معمولی

از برنامه‌های معمولی کم بکنید!

۲-دعای قبل از وقت

در خصوص اینکه موفق بشویم به آن روزه‌ای که توضیح دادیم؛ در هر شبی برای روزه فردا، در هر روزی برای قیام شب آینده به لحاظ اینکه دعای قبل از وقت به هر چیزی اثر خاصّی دارد با تضرع از خدا توفیق بخواهید.

مثلاً شب پنجم ماه مبارک است برای فردا، روز پنجم از خدا توفیق بخواهید، برای روزه و جزئیاتش. روز پنجم برای شب ششم توفیق قیام شب و عبادات شب را از خدا بخواهید با تضرع! خیلی تٱکید می‌کنم، چون خیلی مجرب است. از این دعای قبلی هرگز غفلت نکنید!

۳-احیای کل شب‌های ماه مبارک رمضان

اگر می‌توانید، مخصوصاً آن وقت‌ها که شب‌ها کوتاه است، کل ماه مبارک را احیا بکنید که سرّی دارد که اهلش می‌دانند. اگر توانستید و برایتان امکان داشت (حتی افراد مبتدی) شب‌های کوتاه را که آسان است، احیا کنید.

فرصتی است، مغتنم است که نمی‌شود بفهمیم چیست. غفلت نکنید و از خدا بخواهید هر قدر ماه مبارک را در می‌یابید به احیای همه شب‌هایش موفق بکند! این تذکر سوم من بود. البته همه این‌ها مضمون آیات و روایات است، منتها گفتم من به‌صورت تذکرات فشرده برای شما می‌گویم.

۴-پرهیز از زیاده روی در افطار کردن

در شب‌های مبارک به افطار که می‌رسید، طبیعی است که وقتی انسان زیاد بخورد کسالت دارد که به دنبالش یا خواب می‌آورد یا طوری می‌شود که انسان در اعمال عبودی از حرکتی که باید داشته باشد باز می‌ماند. پس افطار اصلش خوب، اما زیادش نه، رنگین بودنش نه خیلی.

۵-خواندن سوره قدر موقع افطار و سحر

قبل از افطار ، موقعی که می خواهید افطار بکنید یک بار سوره قدر را بخوانید! حتماً یادتان بماند! قبل از سحری هم سوره قدر را حتماً فراموش نکنید طوری که افطار و سحریتان بین دو سوره قدر باشد که در دستورات هست و سِرّ و اسراری دارد.

۶-خواندن دعای امیرالمؤمنین(ع) در هنگام افطار

اگر توانستید و برایتان امکان داشت، آن دعای مخصوص اللهمّ ربّ النّور العظیم…. را هر روز قبل از افطار بخوانید، خیلی خوب است.

متن دعا

 اللَّهُمَّ رَبَّ النُّورِ الْعَظِیمِ، وَ رَبَّ الْکُرْسِیِّ الرَّفِیعِ، وَ رَبَّ الْبَحْرِ الْمَسْجُورِ ، وَ رَبَّ الشَّفْعِ الْکَبِیرِ، وَ النُّورِ الْعَزِیزِ، وَ رَبَّ التَّوْراهِ وَ الْإنْجِیلِ وَ الزَّبُورِ، وَ الْفُرْقانِ الْعَظِیمِ.

أَنْتَ إِلهُ مَنْ فِی السَّمواتِ وَ إِلهُ مَنْ فِی الْأَرْضِ لا إِلهَ فِیهِما غَیْرُکَ، وَ أَنْتَ جَبَّارُ مَنْ فِی السَّمواتِ وَ جَبَّارُ مَنْ فِی الْأَرْضِ لا جَبَّارَ فِیهِما غَیْرُکَ، أَنْتَ مَلِکُ مَنْ فِی السَّمواتِ، وَ مَلِکُ مَنْ فِی الْأَرْضِ، لا مَلِکَ فِیهِما غَیْرُکَ، أَسْأَلُکَ بِاسْمِکَ الْکَبِیرِ، وَ نُورِ وَجْهِکَ الْمُنِیرِ، وَ بِمُلْکِکَ الْقَدِیمِ.

یا حَیُّ یا قَیُّومُ، یا حَیُّ یا قَیُّومُ یا حَیُّ یا قَیُّومُ، أَسْأَلُکَ بِاسْمِکَ الَّذِی أَشْرَقَ بِهِ‏ کُلُّ شَیْ‏ءٍ، وَ بِاسْمِکَ الَّذِی أَشْرَقَتْ بِهِ السَّمواتُ وَ الْأَرْضُ، وَ بِاسْمِکَ الَّذِی صَلُحَ بِهِ الْأَوَّلُونَ، وَ بِهِ یَصْلُحُ الآخِرُونَ.

یا حَیّاً  قَبْلَ کُلِّ حَیٍّ، وَ یا حَیّاً بَعْدَ کُلِّ حَیٍّ، وَ یا حَیُّ لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ اغْفِرْ لِی ذُنُوبِی، وَ اجْعَلْ لِی مِنْ أَمْرِی یُسْراً وَ فَرَجاً قَرِیباً، وَ ثَبِّتْنِی عَلى‏ دِینِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ عَلى‏ هُدى‏ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ عَلى‏ سُنَّهٍ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمُ السَّلامُ.

وَ اجْعَلْ عَمَلِی فِی الْمَرْفُوعِ الْمُتَقَبَّلِ، وَ هَبْ لِی کَما وَهَبْتَ لأَوْلِیائِکَ وَ أَهْلِ طاعَتِکَ، فَانِّی مُؤْمِنٌ بِکَ، وَ مُتَوَکِّلٌ عَلَیْکَ، مُنِیبٌ إِلَیْکَ، مَعَ مَصِیری إِلَیْکَ، وَ تَجْمَعُ لِی وَ لِأَهْلِی وَ لِوَلَدِی الْخَیْرَ کُلَّهُ، وَ تَصْرِفُ عَنِّی وَ عَنْ وَلَدِی وَ أَهْلِی الشَّرَّ کُلَّهُ.

أَنْتَ الْحَنَّانُ الْمَنَّانُ بَدِیعُ السَّمواتِ وَ الْأَرْضِ، تُعْطِی الْخَیْرَ مَنْ تَشاءُ، وَ تَصْرِفُهُ عَمَّنْ تَشاءُ، فَامْنُنْ عَلَیَّ بِرَحْمَتِکَ یا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.

۷انفاق کردن و کمک به فقرا در ماه مبارک رمضان

از چیزهایی که باید در ماه مبارک غفلت نکنید این است که، به اندازه‌ای که می‌توانید، به فقرا تصدّق بکنید، انفاق بکنید!
هر کسی به اندازه خودش، هر چه زیادتر بهتر.

۸-احترام به بزرگترها و کمک به کوچکترها

هرچه می توانید در ماه مبارک به بزرگترها احترام بگذارید و برای کوچکترها دلتان بسوزد! این ها که من می شمارم آن هایی است که بسیار تٱکید شده است، نه اینکه فقط این ها باشد.

به بزرگ ها خیلی احترام بکنید و هر قدر سنشان بالاتر باشد بکوشید ترحم و دلسوزی بیشتری داشته باشید! این هم از آن مواردی است که در ماه مبارک خدا برای صائم در صیامش از آن خیلی خوشش می آید.

۹-سرکشی به ارحام و ایتام

هر چه می توانید به ارحام خودتان در ماه مبارک به خوبی سر بزنید ! صله رحم خشک نه ، بلکه به آن معنا که در صله رحم صحبت می کردم . و به یتیم ها زیاد ، اگر یتیم هم خون داشته باشید ، و مخصوصاً ارحام شهدا ، بیشتر.

۱۰-درخواست بخشش و مغفرت الهی / زیاد توبه کردن

به هر حال ماه مبارک می رسد . زیاد شنیده اید که هر کس در این فرصتی که در ماه مبارک هست نتواند خودش را مشمول مغفرت خدا بکند منتهای شقاوت است. از این مسئله بترسید و از حالا پناه ببرید به خدا ، شمای اشقیا و مای اشقیا ، که از اشقیا نباشیم ! به صراحت گفته شده است کسی که ماه مبارک موفق به توبه نشود و موفق نشود خودش را مشمول مغفرت خدا بکند از اشقیاست. از این مسئله به خدا پناه ببرید.

و روی همین حساب ، ماه مبارک که وارد می شود از اول تا آخرش با تضرع از خدا بخواهید که هر چه شما خلاف کرده اید خدا ببخشد و مشمول مغفرتش بکند و از اشقیا قرار ندهد!

زیاد توبه کنید! در ماه مبارک زیاد طلب مغفرت بکنید! در موقع دعا و تضرع در نظرتان اولاً آخرت و عذاب های آخرت را مجسم کنید ، ثانیاً این مسئله را زیاد به نظرتان بیاورید که: ماه مبارک است. رسیده. جدّی است. اگر مشمول مغفرت نباشم شقی بودنم حتمی است.

با تذلل از خدا بخواهید و دعا بکنید! در دعا هم شرایط دعا را مراعات بکنید! گاهی من گفته ام خیلی ها در دعا شرایط دعا را مراعات نمی کنند.

این تذکرات عیناً از کتاب ضیافت حقیقی چاپ انتشارات سروش تقدیم حضورتان شد و علاقمندان می‌توانند برای مطالعه جامعه و کامل‌تر به بخش تذکراتی برای صیام، این کتاب رجوع کنند.

پدیدآورنده:

به‌کوشش: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید