کد خبر : 30559
تاریخ انتشار : پنجشنبه 16 اردیبهشت 1400 - 16:25
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای لزوم مراقبه پس از شب‌های قدر برای حفظ اعمال بسته هستند

لزوم مراقبه پس از شب‌های قدر برای حفظ اعمال

لزوم مراقبه پس از شب‌های قدر برای حفظ اعمال

با پایان رسیدن شب‌های قدر، سال جدید معنوی آغاز می‌شود که لازم است با مراقبه پس از شب‌های قدر مواظب بود که اعمال ما به باد نرود.

حفظ اعمال پس از شب‌های قدر دارای اهمیت زیادی است که با مراقبه بر رفتار و کردار باید مواظب بود که اعمال عبادی این شب‌ها به باد نرود.


لزوم مراقبه پس از شب های قدر برای حفظ اعمالبه گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دست نوشته‌های معارفی امیرمحسن سلطان‌ احمدی: طلوع صبح بیست و سومین روز از ماه مبارک رمضان برای اهل سلوک الی الله آغاز اولین روز از سال جدید است و آن‌ها از مهم‌ترین شب سرنوشت‌ساز سالیانه خود عبور کردند و مهم‌ترین تقدیرات آن‌ها در شب گذشته رقم خورد و به امضای امام زمان (عج) رسید.

در اصل دیشب که از مهم‌ترین و حتی از قطعی‌ترین لیالی قدر بود، در آن تقدیرات یک‌ساله ثبت شد و امروز نیز سال جدید با تقدیرات ثبت‌شده آغازشده است.

امام صادق(علیه‌السلام) بر اساس روایتی مبنای ابتدای سال را شب قدر معرفی نموده‌اند و می‌فرمایند: شب قدر، اول سال است، در آن شب آنچه از این سال تا سال آینده خواهد شد، نوشته می‌شود. «رأسُ السّنهِ لَیلَهُ القَدرِ یُکتَبُ فی‌ها ما یَکونُ مِنَ السّنهِ إلیَ السّنَهِ.» (وسایل‌الشیعه، ج ۷، ص ۲۵۸).

لزوم حفظ اعمال پس ازشب‌های قدر با مراقبه

بنابراین با پایان رسیدن لیالی قدر، امروز در اولین روز از سال جدیدِ معنوی مهم‌ترین و اساسی‌ترین وظیفه ما مراقبه است، حتی بر مبنای عرفان اسلامی، اولین کاری که سالک باید انجام دهد مراقبه از نفس است و علمای اخلاق و اهل معرفت نیز توصیه و تأکید فراوان به مراقبه نموده‌اند.

به این دلیل مراقبه از امروز اهمیت بسیار زیادی دارد، که باید مراقب بود که آنچه زحمت کشدید و در این شب‌های مهم و سرنوشت‌ساز با عنایت الهی به‌دست آوردید، مورد سرقت شیطان و هوای نفس قرار نگیرد و از بین نرود. بلکه این پاکی دیشب را برای سرمایه یک سال و حتی یک عمر خود حفظ کنید و با همین پاکی به دیدار خدا بروید و وارد برزخ شوید.

با گناه کردن شب‌های قدر را به باد ندهید

این شب‌ها از خواب خود زدید و بیدار ماندید، نجوا و گریه کردید، العفو گفتید و توبه کردید و گنج‌های معنوی فراوانی را برای خود به‌دست آوردید و اکنون مهم و لازم است که این گنج‌های معنوی را حفظ کنید و به خاطر گناه آن را از بین نبرید.

بدانید که با شرایط کرونایی موجود هیچ تضمینی نیست که به سال آینده و ماه مبارک رمضان برسیم، اصلاً مشخص نیست حتی ثانیه‌ای دیگر زنده باشیم، یا اینکه زنده باشیم و توفیق درک این لیالی را داشته باشیم، پس هیچ عاقلی سرمایه خود را به باد نمی‌دهد، خصوصاً کسی که مسافر است و این سرمایه و توشه برای سفر اخروی او است.

پس سعی کنید از امروز با جدیدیت بیشتر مراقب اعمال خود باشید که به فنا نرود، و با روش مشارطه، مراقبه، محاسبه و معاقبه بر رفتار و کردار خود نظارت کنید و مواظب باشید که سرمایه معنوی شما از بین نرود و در این بین زیاد به امام زمان (عج) متوسل شوید و درخواست کنید که این اعمال حفظ شود و خود نیز محفوظ از گناه و هوای نفس باشید.

رویای آیت‌الله حق‌شناس درباره مراقبه

در کتاب “ز ملک تا ملکوت” آمده که آیت‌الله حق‌شناس درباره چگونگی مراقبه این گونه بیان می‌کرد: «یک شب گفتم: پروردگارا! مراقبه چگونه است؟ همان طوری که در حال استراحت بودم، چرتم برد. یک دفعه دیدم باران مثل سیل از آسمان جاری است. بعد دیدم یک نفر کنار من ایستاد. توجهم به باران بود، اما همین که این طرفم را نگاه کردم باران قطع شد. گفت: همین طور که به باران توجه داشتی در حال مراقبه بودی، یک لحظه که غفلت کردی باران قطع شد. مراقبه هم همین طور است، آقا جان من!

مقام مراقبه این است که خودت را در حضور و محضر پروردگار بدانی. خدا رحمت کند رهبر کبیر انقلاب را که فرمود: عالم محضر حق تعالی است و همه شما در حضور حق تعالی هستید. بنده که نمی‌گویم گوشه‌نشین باش. بلکه جسمت در میان مردم باشد اما سیر خودت را بکن.»

هدیه کردن اعمال به حضرت زهرا(س) برای محفوظ ماندن

در جلساتی که در محضر آیت‌الله توکل بودیم ایشان توصیه نابی درباره حفظ اعمال بیان نمودند و مکرر نیز بر آن تأکید و توصیه داشتند، که در اینجا با توجه به موضوع بحث در خاتمه کلامم توصیه ایشان را می‌آورم، که فرمودند: «برای اینکه اعمالتان مورد سرقت شیطان قرار نگیرد، ثواب آن را به حضرت زهرا(س) هدیه کنید تا این‌گونه اعمال از بین نرود. اگر این‌گونه شد حضرت زهرا(س) عمل را زهرا(س) گونه می‌کند و بعداً می‌دهد. اگر من هدیه کنم، حضرت زهرا(س) یک نگاه به من بیاندازد، مسلم شیطان در دید حضرت زهرا (س) حریف نیست، چون در سایه عنایت حضرت زهرا(س) رفتم. ایشان مواظب من است که از خطرات در امان باشم و اگر شیطان بخواهد بر سر من خراب بشود حضرت زهرا(س) کمکم می‌کند که حتی شیطان نتواند من را وسوسه کند.»

پدیدآورنده:

به‌کوشش: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید