کد خبر : 3049
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 فروردین 1397 - 12:20
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای ماه رجب در توصیه های استاد موسوی مطلق بسته هستند

ماه رجب در توصیه های استاد موسوی مطلق

ماه رجب، بهار عارفان و مشهور به ربیع العارفین است، از این رو برای استفاده معنوی بهتر از این ماه روحانی و مبارک با حجت الاسلام و المسلمین استاد موسوی مطلق گفت و گو نمودم که مشروح کامل آن در ادامه می آید.

[box type=”shadow” ]ماه رجب بهار عارفان و مشهور به ربیع العارفین است، از این رو برای استفاده معنوی بهتر از این ماه روحانی و مبارک با حجت الاسلام و المسلمین استاد موسوی مطلق گفت و گو نمودم که مشروح کامل آن در ادامه می آید.[/box]

بسم الله الرحمان الرحیم

قطار زمان ما را به ایستگاه ماهی رساند که عارفان شب زنده دار چشم انتظار رسیدن این ماه سراسر نور و معنویت بودند و اینک در ورودیه این ماه پر برکت و معنوی قرار گرفتیم. و چه زرنگ هستند آنانی که در نهر رجب زنگار دل را از آلودگی ها بشویند و در چشمه های استغفار غسل نموده و محیای ورود به رمضانی پر از درک و سلوک گردند.
از این رو در آستانه حلول بهار عارفان، ماه مناجات و بندگی، ماه رجب المرجب با حجت الاسلام و المسلمین استاد سید عباس موسوی مطلق، محقق و مولف حوزه علمیه شهر مقدس قم  که از محضر بسیاری از عرفا و بزرگان بهره برده اند، درباره اهمیت ماه رجب به گفت و گو پرداختم که در ادامه مشروح آن می آید.

ماه رجب توصیه موسوی مطلق ربیع العارفین رجبیه

مشروح گفت و گو با استاد موسوی مطلق به شرح زیر است:

نوروزی متفاوت و معنوی با انجام اعمال رجبیه

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس موسوی مطلق، محقق و استاد حوزه علمیه شهر مقدس قم ضمن تبریک حلول ماه رجب و تقارن آن با عید نوروز، درباره هم‌زمان شدن بهار طبیعت با بهار معنویت، گفت: تقارن ماه رجب با عید نوروز، تقارنی مبارک است تا با انجام اعمال عبادی ماه رجب، نوروزی معنوی و متفاوتی را داشته باشیم.

تفکر زیاد؛ بهترین عمل در بهار عارفان و بهار طبیعت

وی با بیان اینکه در این ایام باید به تفکر بیشتری پرداخت، اظهار کرد: بهار فصل اندیشیدن است و امسال بهار عارفان و بهار طبیعت با هم تقارن یافته‌اند که این تقارن فرصتی مغتنم برای تفکری بهتر است، چراکه تفکر، بهترین عمل و عبادت است. بنابراین، ایام نوروز را به تفکر سپری کنید و در صله رحم نوروز سعی کنید از مواعظ و پند بزرگان دین استفاده کرده و از این نصایح برای کسب درجات معنوی خود بهره‌مند شده و این فرصت‌ها را مغتنم شمارید.

رجب؛ آغاز بهار عارفان

حجت‌الاسلام موسوی مطلق با بیان اینکه بهار، فصل زنده شدن است، گفت: هر چیزی بهاری دارد. طبیعت یک بهار دارد که ایام نوروز است؛ فصل زنده شدن طبیعت است، اصلا بهار خصوصیتش به زنده شدن است که بعد از موت زمستان احیاء می‌شود و بهار از این جهت ارزش دارد. همان‌طور که نوروز بهار طبیعت است، قرآن هم بهاری دارد و ماه مبارک رمضان، بهار قرآن و ماه رجب نیز بهار عارفان است که اولیاء خدا و بزرگان در این ماه به عبادت بیشتری می‌پرداختند و دل‌شان زنده می‌شد.

این استاد حوزوی افزود: بنابراین همچنان که فصل بهار فصل حیات، شور و نشاط، رشد و نمو و فصل آرامش است، و اهل طبیعت را انسی غیر قابل وصف با فصل بهار است، برای اهل دل، سالکان الی‌الله و عارفان ربانی که منتظر فصل بهار معنویت هستند، ماه رجب آن فصل بهار غیر قابل وصف عارفان است.

آغاز مراقبه بیشتر از شب اول ماه رجب برای درک شب قدر در ماه رمضان

حجت‌الاسلام موسوی مطلق با تأکید به مراقبه هم‌زمان با آغاز ماه رجب، گفت: هم‌زمان با آغاز ماه رجب از همان شب اول این ماه در برنامه خود مراقبه از رفتار و اعمال خود را قرار دهید، و این مراقبه را به‌صورت زنجیروار و پیوسته انجام دهید تا به ماه رمضان برسید. کسی که از اولین شب ماه رجب به مراقبه بیشتر بپردازد و این مراقبه را تا ماه رمضان ادامه دهد، قطعا شب قدر متفاوتی با دیگران خواهد داشت و به درک این شب بزرگ خواهد رسید؛ پس از همین لحظات آغازین ماه رجب خود را برای درک ماه رمضان خصوصاً شب قدر آماده کنید.

وی افزود: اگر توانستید کاری بکنید که فرق ماه مبارک رجب را با سایر ایام بفهمید، معلوم میشود که در داخل ما یک تغییراتی صورت گرفته و باید این تفاوت برای شما مهم باشد.

چرایی اینکه ماه رجب به بهار تشبیه شده

این محقق حوزه علمیه قم در پاسخ به اینکه چرا ماه رجب را به بهار تشبیه نموده اند، گفت: اولیاء خدا به این سه ماه ربیع العارفین می گویند، این سه ماه بهار عارفان است.

وی ادامه داد: هر چیزی یک بهاری دارد؛ طبیعت یک بهار دارد که ایام نوروز است، که فصل زنده شدن طبیعت است. اصلا بهار خصوصیتش به زنده شدن است. روح بهار خصوصیتش به این است که بعد از موت زمستان احیاء می شود و بهار از این جهت ارزش دارد.و خداوند هم می فرماید: « أَنَّ اللَّهَ یُحْیِی الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا ».

رمضان بهار قرآن؛رجب و شعبان و رمضان ربیع العارفین

حجت الاسلام موسوی مطلق با بیان اینکه رمضان بهار قرآن و این سه ماه بهار عارفان است، اظهار کرد: قرآن هم بهاری دارد و ماه مبارک رمضان بهار قرآن است. حالا ربیع العارفین هم همین سه ماه رجب، شعبان و رمضان است که اولیاء خدا دلهایشان در این سه ماه زنده می شود.

وی ادامه داد: اولیاء خدا در این سه ماه مثل یک کشاورز برخورد می کنند، کشاورز در چند ماه از سال زحمت فراوان می کشد و بقیه ماه ها استراحت می کند، لذا اولیاء خدا در این سه ماه چنین هستند و حتی برخی به انتظار رسیدن این سه ماه هستند.

بهار دلها حقیقت معنای امام زمان (عج)

حجت الاسلام و المسلمین موسوی مطلق حقیقت معنای امام زمان را بهار دلها دانست و گفت: اینکه به امام زمان (عج) هم عرض میکنیم «السلام علیک یا ربیع الانام، ای بهار همه مردم» درست است چون امام زمان بهار همه مردم است.

وی ادامه داد: ما الان در زمستان هستیم و حضرت که تشریف بیاورند تازه بهار مردم آغاز می شود و مردم زنده می شوند. بنابراین حقیقت معنای امام زمان بهار دلهاست.

این استاد حوزوی با توصیه به اینکه برای درک محضر بهار دلها از دلهایمان مراقبت کنیم، گفت: سعی کنیم تا آمدن بهار دلها ، امام زمان (عج) از دلهایمان مراقب کنیم نگذاریم دلهایمان آلوده و تبدیل به گِل شود.دل ما هر چند شکسته اما حداقل یک ته دل پاکی از آن مانده باشد که بتواند خدمت حضرت برسد.

ماموریت ملک داعی در ماه رجب

حجت الاسلام و المسلمین موسوی مطلق در پاسخ به اینکه منظور از ملک داعی که در ماه رجب ندا سر می دهد چیست؟ اظهار کرد: به جوانان و نوجوانان عرض می کنم که یکی از خصوصیات مخصوص ماه رجب این است که از اذان مغربش که وارد این ماه می شویم، خداوند یک ملک به اسم ملک داعی خلق کرده که از اول شب تا طلوع صبح مردم را از سوی خدا دعوت می کند تا همه در خانه خدا بیایند. خدا می گوید برو ای ملک تو بنشین و از طرف من فریاد بزن و از طرف من بگو خدا گفته در ماه مبارک رجب آیا توبه کننده ای هست که من توبه اش را بپذیرم؟ آیا طلب کننده حاجتی هست که از من حاجتی بخواهد و من حاجتش را بدهم؟ آیا غم داری هست که غم و همی داشته باشد که من هم و غمش را بر طرف کنم؟ آیا قرض داری هست که من قرضش را بر طرف کنم؟ آیا گرفتاری هست من گرفتاری اش را رفع کنم؟آیا کسی هست رزقش کم باشد من به او رزق بدهم؟

وی ادامه داد: در ماه رجب خداوند این پیک را فرستاده و زشت است که انسان سمت خدا نرود و از این فرصت استفاده نکند.من نمی دانم این ملک داعی در این سالیان سال چقدر مشتری برای خدا برده آیا در این سالها ما هم جز مشتریانش بوده ایم؟بیاییم با هم عهد ببندیم امسال جز اولین مشتری های این ملک داعی باشیم و در اولین اذان مغرب ماه رجب بگوییم استغفر الله ربی و اتوب الیه یعنی خدایا من آمدم تو پناهم بده.

این محقق حوزوی افزود: با خدا خلوت کنید، بگویید خدایا ماه رجب در حال آمدن است می شود ظرف مرا طوری قرار بدهی که من هم این ماه را درک کنم و بفهمم. باطن ما باید این قدر با خدا قوی شده باشد که عمیقا این ماه را درک کنیم، تا حدی که اگر تقویمی هم نداشته باشیم خود به خود درک کنیم که ماه رحب رسیده است.

توصیه‌هایی برای استفاده بهتر و معنوی از ماه رجب

حجت الاسلام و المسلمین موسی مطلق در پاسخ به اینکه مهمترین عمل عبادی در ماه رجب چه عملی است؟ اظهارکرد: یکی از اعمال مهم ماه رجب استغفار است. باید توبه کنیم توبه یعنی کوچه بن بست، وقتی رسیدید دیدید اشتباه آمدید باید برگردید و راه درست را انتخاب کنید.این معنی توبه است.

وی ادامه داد: این چنین با خدا درد دل کنیم، بگوییم خدایا من آمدم ، هم استغفار کردم و هم توبه کردم.از تو چه پنهان گرفتارم و حاجتمند هم هستم ، چون خودت گفتی من در خانه ات آمدم.بعد هر شب این را تکرار کنید.

استاد حوزه علمیه شهر مقدس قم اظهار کرد: همان‌طور که در ابتدا عرض شد، امسال ماه مبارک رجب با عید نوروز تقارن یافته است لذا به صله رحم بیشتر و همراه با پرهیز از گناه توصیه می‌شود، نکته مهم تأکید بر صله رحم باطنی است یعنی علاوه بر صله‌ رحم ظاهری و مرسوم، باید به دیدن دوستان و اولیاء الهی رفته و از نصایح آن‌ها بهره برد.

وی ادامه داد: توصیه دیگر به تلاوت قرآن در این ماه رجب است، که حداقل روزی یک جزء قرآن تلاوت شده و ثواب آن را به امامان و معصومینی که در این ماه ولادت یافته یا به شهادت رسیده‌اند، هدیه شود و نکته دیگر اینکه زیاد در این ماه استغفار کنید و حداقل روزی هزار بار ذکر استغفار را بگویید.

این استاد حوزوی افزود: با رجوع به مفاتیح و اعمال ماه رجب، به سفارش استاد عظیم‌الشأن ما اعمالی را که تاکنون انجام نداده‌اید، انتخاب و آن‌ها را انجام دهید و هر هفته حداقل یک‌بار نیز به زیارت امامان یا امامزادگان مشرف شوید.
پرهیز از کارهای بیهوده در ماه رجب

موسوی مطلق خاطر نشان کرد: در ماه رجب از کارهای بیهوده پرهیز کنید و بیشتر به عبادت و مراقبه بپردازید و با خدا زیاد حرف بزنید و این دعای یا من ارجو را بعد از نمازها حتما بخوانید.

وی افزود: ماه رجب، ماه بهشتی شدن، ماه اهل محبت شدن، ماه رسیدن به کمال، ماه بندگی، ماه انکسار، ماه ولایت است؛ از همین شب اول ماه مشتری های ملک داعی شوید.

حجت‌الاسلام موسوی مطلق به انجام اعمالی چون روزه، لیله‌الرغائب، اعتکاف، اعمال ام داوود، زیارت رجبیه، دعای شب مبعث توصیه و تأکید کرد: مهم‌ترین توصیه در این ماه اینکه بعد از استغفار حتما از کسانی که به هر نحوی خواسته یا ناخواسته ظلمی در حق آن‌ها کردید، حلالیت بطلبید.

توصیه به معتکفین

حجت الاسلام و المسلمین موسوی مطلق در پاسخ به اینکه چه توصیه ای به معتکفین ماه رجب دارید؟ گفت: درایام البیض همه ماه ها روزهای ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ هر ماه غرق در نور است اما در ماه رجب این روزها نور علی نور است.بنابراین اعتکاف در این سه روز مستحب است.

وی ادامه داد: اگر کسی تا حالا اعتکاف را تجربه نکرده حتما از این فرصت استفاده و اعتکاف را تجربه کند. سعی کنید حتی المقدور برای اعتکاف جایی بروید که شما را نشناسند.

این محقق حوزوی در پایان با بیان اینکه ماه رجب ماه عروج و ماه پرواز است ، گفت: ماه رجب را یک فرصت استثنایی بدانید وعبادتتان را در این ماه بیشتر همراه با مراقبه و توجه قرار بدهید.سعی کنید سکوت بیشتر، تفکر بیشتر، انفاق و صدقه بیشتر، مردم داری بیشتر ، مدارا کردن بیشتر داشته باشید و رفاقت ها،آمد و شد ها رنگ خدایی بگیرد.

وی افزود: سعی کنید قبل از ورود به ماه رجب دلتان را پاک کنید.

گفت و گو: امیرمحسن سلطان‌احمدی

انتشار:
ایکنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید