کد خبر : 3047
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 فروردین 1397 - 0:25
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای نحوه خلقت ۱۴ معصوم و وظیفه ما در مقابل آنها بسته هستند

نحوه خلقت ۱۴ معصوم و وظیفه ما در مقابل آنها

نحوه خلقت ۱۴ معصوم(ع) و وظیفه ما در مقابل آن بزرگواران موضوع سخنان آیت الله جاودان در اولین لحظات تحویل سال جدید ۱۳۹۷ بود که معظم له ضمن تبریک سال جدید نکاتی در این باب بیان فرمودند و در پایان به ارزش هدیه کارهای خوب به اموات توضیحاتی دادند که در ادامه می آید.

[box type=”shadow” ]خلقت ۱۴ معصوم در سه مرحله بوده و وظیفه ما در مقابل آن بزرگواران موضوع سخنان آیت الله جاودان در اولین لحظات تحویل سال جدید ۱۳۹۷ بود که معظم له ضمن تبریک سال جدید نکاتی در این باب بیان فرمودند و در پایان به ارزش هدیه کارهای خوب به اموات توضیحاتی دادند که در ادامه می آید.[/box]

بسم الله الرحمان الرحیم

در آخرین لحظات سال ۱۳۹۶ شامگاه سه شنبه ۲۹ اسفندماه و در شب شهادت امام هادی(ع) به اتفاق خانواده در مراسم عزاداری شهادت دهمین امام شیعیان در حسینیه نورانی و اسرار آمیز شیخ مرتضی زاهد حضور یافتیم. بعد از اقامه مغرب و عشاء با حضور آیت الله جاودان و با قرائت دعای توسل به استقبال لحظات سال تحویل رفتیم.

سال ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۴۵ دقیقه تحویل شد و ما در حال زمزمه دعای توسل و توسل به ۱۴ معصوم(ع) بودیم که سال جدید بر اساس این ساعتی که اعلام شده، تحویل شد و سپس آیت الله جاودان به ایراد سخن پرداختند.

در این مراسم آیت الله جاودان با توجه به سالروز شهادت امام هادی(ع) این مصیبت را تسلیت و با توجه به تحویل سال جدید، سال جدید ۱۳۹۷ را تبریک گفتند. موضوع سخنان آیت الله جاودان در خصوص مراحل خلقت ۱۴ معصوم علیه السلام و وظیفه ما در مقابل این بزرگواران بود. و نکاتی نیز در خصوص هدیه کار خوب به اموات نیز سخن گفتند که گزیده یاداشت هایم از این جلسه تقدیم شما معارف جویان عزیزی می شود.

خلقت 14 معصوم مراحل خلق 14 معصوم آیت الله جاودان وظیفه ما خیرات اموات

گزیده بیانات آیت الله جاودان به شرح زیر است:

اولین خلقت الهی / اولین مرحله خلقت ۱۴ معصوم

آیت الله محمدعلی جاودان فرمودند: اولین خلقت الهی نور محمد و آل محمد(ص) بوده است. برای انوار محمد و آل محمد(ص) یک خلقت اولیه است که نور اولیه خلقت اولیه مخلوق اول الهی یک نور بوده است و آن نور، نور محمد و آل محمد(ص) است که همه این ۱۴ معصوم(ع) در همین یک نور هستند و خلقت ۱۴ معصوم از همین یک نور بوده است. ما با خلقت های بعدی ۱۴ معصوم (ع) آشنا هستیم و خلقت های اولیه آنها را نمی شناسیم در صورتی که همه این ۱۴ معصوم(ع) از یک نور و یک خلقت و یک موجود بیش نیستند.

در بخشی از زیارت جامعه کبیره آمده: «وَ اَنَّ اَرْواحَکُمْ وَ نُورَکُمْ وَ طینَتَکُمْ واحِدَهٌ»، امام هادی(ع) در این بخش از زیارت جامعه می فرماید همه ۱۴ معصوم(ع) ارواحشان، نورشان، طینت شان، گِل اولیه آنها، همه یک چیز و از یک نور پاک و پاکیزه از هر پلیدی است و آن یک چیز غیر از آن چیزی است که ما تصور داریم، و همه آنها مثل هم پاک و پاکیزه هستند. ۱۴ معصوم(ع) در خلقت اولیه یک نور بودند که قبل از خلقت جهان خلق شدند و آن نور اولیه ۱۴ معصوم(ع) واسطه خلقت جهان است.

مرحله دوم خلقت ۱۴ معصوم

همانطور که بیان شد، مرحله اول خلقت ۱۴ معصوم خلقت اولیه و خلقت یک نور واحد بود اما در مرحله دوم خلقت این بزرگواران آن نور واحد به صورت انوار مختلف و ۱۴ نور خلق شدند تا دور عرش خدا بگردند و در این مرحله این ۱۴ نور با یکدیگر فرق دارند که این فرق را خداوند برای آنها قرار داده است.

حالا در مرحله دوم خلقت که یک نور به ۱۴ انوار تبدیل شد ، می گویند در زمان شهادت امام حسین(ع) فرشتگان به درگاه الهی شکایت بردند که یک بنده در روی زمین به این درجه داشتید و آن را به دست کفار سپردید که به شهادت رسید، و خداوند در پاسخ فرمود به عرش نگاه کنید، بعد فرشتگان دیدند در عرش یک مجموعه انوار هست و یک نور آنجا ایستاده است، و خدا فرمود آن آخرین نور از این ۱۴ انوار است که با او انتقام خون حسین(ع) را می گیرم.

در خصوص نحوه خلقت این بزرگواران که چند سال طول کشیده است، قابل محاسبه نیست و اگر بگویند مثلا ۱۴۰۰ هزار سال یا ۲۰۰۰ هزار سال اصلا از عدد و سال خارج است و قابل محاسبه نیست و این بزرگواران واسطه خلقت هستند. روایت داریم که خداوند همه اشیاء را به مشیت خلق کرده و مشیت را به خودش خلق کرده و ۱۴ معصوم(ع) آن مشیتی است که واسطه خلقت است.

مرحله سوم خلقت ۱۴ معصوم

در مرحله سوم خلقت ۱۴ معصوم خداوند این بزرگواران را به صورت ۱۴ انسان به این عالم فرستاد و آنها را در خانه هایی نزول فرمود که خداوند اجازه داده که این خانه ها بلند مرتبه ترین خانه های روی زمین باشد و در قرآن نیز فرمود: «فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَیُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ».

در حضور رسول خدا(ص) خلیفه اول و دوم آمدند و این آیه نازل شده بود و این ها گفتند این خانه ها، خانه های انبیاء است؛ و پیامبر(ص) فرمود بله این خانه ها که خدا خواسته برتر باشد خانه انبیاء است، چون یک بنده برگزیده خداوند در این خانه در حال عبادت و تسبیح خدا است به همین دل این خانه برتر از دیگر خانه ها است.

سپس پیامبر(ص) در توضیح این آیه به خانه حضرت زهرا(س) اشاره کرد و فرمود این خانه برترین همه این خانه ها است، در این خانه یاد خدا، ذکر خدا زیاد می شود و همین دلیل است که این خانه برتر از همه خانه ها است.

وظیفه ما در برابر ۱۴ معصوم (ع)

آیت الله جاودان در ادامه به اطاعت و پیروی کردن از ۱۴ معصوم(ع) توصیه و بیان کردند: وظیفه ما در مقابل امامان اطاعت و پیروی در همه امور زندگی است. باید در عمل و در اخلاق از آنها پیروی کنیم، علمای ما همه تلاش و کوشش آنها این بود که ذره ذره اعمال آنها متابعت کامل با ۱۴ معصوم(ع) داشته باشد. آنها مراقب بودند که یک ذره اخلاق و عمل آنها با ۱۴ معصوم(ع) فرق نداشته باشد، چون اگر فرق داشته باشد در عالم دیگر آنها را نخواهند دید و مثل امام نیستند، ما هم باید بکوشیم که در عمل و رفتار مثل امامان باشیم.

هدیه علامه طباطبایی به پدر مرحومش

در تبریز کسی بود که می توانست با ارواح ارتباط داشته باشد و این ارتباط را خدا ذاتی به او داده بود. این فرد برای علامه در قم پیام فرستاده بود که پدرتان از شما ناراضی است و می گوید چرا مرا در ثواب این تفسیری که نوشته ای شریک نکرده ای! علامه وقتی می شنود می گوید من اصلا فکرش را هم نمی کردم که این تفسیر ثواب دارد.

علامه با اینکه ۲۰ سال شبانه روز زحمت کشیده بود اما می گوید من فکر نمی کردم ثوابی داشته باشد. بعد می گوید حالا اگر ثوابی دارد من آن را به پدرم هدیه کردم. بعد که علامه چنین گفت چند روز دیگر به علامه از آن فرد که با ارواح در ارتباط بوده خبر می رسد که پدرتان خوشحال بوده و معلوم است که ثواب به او رسیده است.

اموات را در کارهای خوب شریک کنید

آیت الله جاودان به توصیه به اینکه اموات خود را در کارهای خیر شریک کنید، گفتند: هر کار خوبی که انجام می دهید سعی کنید به اموات خود هدیه کنید، اگر پدر و مادرتان فوت نموده اند حتما آنها را در کارهای خیر و خوب شریک کنید.

در این کار خیری که به اموات هدیه می کنید اینجور نیست که شما از آن کار بی نصیب باشید، بلکه اول ثواب را خودتان می برید و چون به اموات نیز هدیه کرده اید ثوابی به آنها هم می رسد.

تبریک سال جدید و دعا جهت شکست دشمنان اسلام در سال جدید

آیت الله جاودان در ادامه آغاز سال جدید را به مردم ایران تبریک گفتند و بیان کردند: بر اساس ساعت سال جدید تحویل شده است و امیدوارم این سال برای همه مردم ایران و مسلمانان پر از خیر و عافیت باشد. امیدوارم در این سال جدید شاهد شکست و خواری و ذلت دشمنان اسلام باشیم، و دین و دنیای ما، اخلاق ما، خانواده های ما در پناه ولی اش، امام زمان(عج) از همه خطرات و بلایا محفوظ بماند، و سالی پر از برکت برای همه باشد.

پدیدآورنده:

به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

انتشار
ایکنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید