کد خبر : 3033
تاریخ انتشار : شنبه 19 اسفند 1396 - 14:39
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای برهان محبت در بیان آیت الله احدی بسته هستند

برهان محبت در بیان آیت الله احدی

برهان محبت موضوع بحث شب گذشته درس هفتگی اخلاق آیت الله احدی در تهران بود، که ایشان به مناسبت میلاد حضرت زهرا(س) به شرح خلاصه ای از این برهان پرداختند و به ملاقات علامه حسن زاده با آیت الله بهاءالدینی قبل از فوتشان و با حجاب شدن دختری مانتویی در محضر آیت الله بهجت نیز اشاراتی نمودند که در ادامه می آید.

برهان محبت موضوع بحث شب گذشته درس هفتگی اخلاق آیت الله احدی در تهران بود، که ایشان به مناسبت میلاد حضرت زهرا(س) به شرح خلاصه ای از این برهان پرداختند و به ملاقات علامه حسن زاده با آیت الله بهاءالدینی قبل از فوتشان و با حجاب شدن دختری مانتویی در محضر آیت الله بهجت نیز اشاراتی نمودند که در ادامه می آید.

در دیدار کوتاهی که هفته گذشته با آیت الله احدی داشتم، ایشان توصیه کردن به اتفاق خانواده در جلسه جمعه ها شرکت کنم و این هفته جمعه ۱۸ اسفندماه ۱۳۹۶  در روز میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) توفیق شد در جلسه هفتگی اخلاق معظم له در مسحد الزهرا(س) تهران شرکت کنم.

این جلسه با اقامه نماز مغرب و عشاء به اقامت معظم له آغاز شد و به مناسبت میلاد بی بی دو عالم مراسم مختصری با تواشیح و مولودی خوانی برگزار گردید و حضور جوانان و نوجوانان در این مراسم بسیار پر رنگ بود.

در پایان حضرت آیت الله احدی به ایراد سخن پرداختند و نکاتی در باب برهان محبت بیان فرمودند که در ادامه گزیده یاداشت هایم از این جلسه تقدیم شما معارف جویان عزیزی که امکان شرکت در این جلسه را نداشتید می نمایم، امیدوارم که از این طریق شما نیز از این جلسه بی بهره نمانید.

برهان محبت - آیت الله احدی - محبت - برهان ها - علامه حسن زاده آملی - آیت الله بهاءالدینی‬‎

گزیده بیانات آیت الله احدی در این جلسه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمان الرحیم

اثبات توحید با برهان محبت

در قرآن برای اثبات  توحید برهان های زیادی را بکار برده است که یکی از این برهان ها، برهان محبت است. استادمان حضرت آیت الله جوادی آملی نیز می فرمایند از نظر ما این برهان محبت قوی ترین برهان ها است که حد وسط قیاس محبت است.

استفاده حضرت ابراهیم(ع)  از برهان محبت

حضرت ابراهیم(ع) برای رد کردن ستاره پرستان حد وسط محبت را قرار داد و از این برهان محبت استفاده کرد. وقتی که شب شد و ستاره ها در آمدند گفت که این ستارگان خدای من هستند، اما همین که صبح شد و ستاره ها رفتند گفت خدایی که می آید و می رود، طلوع و غروب  دارد را من دوست ندارم، بعد تا خورشید را دید گفت هذا ربی، اما باز خورشید غروب گفت و گفت خدایی که غروب می کند را دوست ندارم. این نمونه ای از برهان محبت است.

اصلا جامعه جهانی هیچ توجه نکردند که انبیاء چکار کردند، هم شعیب(ع)، هم عیسی(ع)، و هم پیامبر اکرم(ص) این برهان را داشتند و می فرمودند ما از شما اجر و مزد نمی خواهیم بلکه صرفا محبت ذوالقربی را می خواهیم. بنابراین هر کجا وارد می شوید می بینید اسلام بنیانگذار این برهان است.

اثبات ولایت با برهان محبت

یکی از برهان های اثبات ولایت را همین برهان محبت است، بعد از توحید حد وسط قیاس ولایت در برهان محبت قرار دارد. روایت است که هر کس فاطمه(س) را دوست داشته باشد، در صد جا بهره می برد، بنابراین در این روایت هم مشاهده می کنید که باز از برهان محبت استفاده شده است.

خلقت فاطمه(س) برای تکمیل برهان ها

اصلا چرا فاطمه(س) خلق شد؟ برای این خلق شد که برهان تکمیل بشود و گرنه برهان توحید و ولایت تکمیل نمی شد. همانطور که اشاره کردم در این روایت آمده که در صد جا محبت فاطمه(س) بدرد می خورد، که یکی از این صد جا قبر است، برزخ است، قیامت است. ما در برزخ هم طبق این روایت اگر محبت فاطمه(س) را داشته باشیم از این محبت سود می بریم.

چادری شدن دختر خانمی مانتویی در محضر آیت الله بهجت

آیت الله احدی به نقل خاطره ای از دیدار خانمی با استادشان آیت الله بهجت(ره) و نحوه تاثیر برهان محبت اشاره و نقل نمودند:

یک روز که در محضر آیت الله بهجت حضور داشتیم، فردی روحانی از تهران آمد و از مانتویی شدن دخترش خدمت ایشان شکوه داشت و گفت از وقتی دخترم به دانشگاه رفته چادر را کنار گذاشته است و برای من هم این موضوع در بین مردم مشکل شده است. آیت الله بهجت سرشان را بالا آوردند و گفتند آیا دخترتان می آید اینجا؟ آن آقا هم گفت بله و سریع زنگ زد و دخترش خدمت آیت الله بهجت رسید.

این دختر خانم وقتی خدمت آیت الله بهجت رسید وضع مناسبی نداشت، به چند دقیقه نرسید که آیت الله بهجت با این دختر خانم حرف زد که یک دفعه این دختر خانم لرزید و گفت من دیگر از چادر فاطمه(س) بدم نمی آید، بعد به اطرافیان گفت چادر بیاورید سرم کنم. بعد ما از این دختر خانم پرسید آیت الله بهجت چه گفتند که این چنین به خود لرزیدی؟ گفت ایشان یک لحظه مرا به برزخ برد و خانمی نورانی را آنجا دیدم که به من گفت چرا از چادر من بدت می آید.

حجاب سپری برای خانم ها برای جلوگیری از اجنبی

خانم ها در وجود برزخی خود هیچ وقت شک نکنند، زن یک هیبتی دارد که مرد اجنبی جرات نکند به سمتش بیاید. اصلا ساختار حجاب و واجب شدن آن برای خانم ها خدمتی به خانم ها بوده است که کسی جرات نزدیک شدن به آنها را نداشته باشد.

اگر خوب دقت کرده باشیم در همه چیز برهان محبت را می بینیم، در نماز شب، در انسان کامل، حتی در شهادت هم برهان محبت است، حتی در انفاق کردن هم برهان محبت وجود دارد که حد وسط انفاق کردن برهان محبت است که آنچه را دوست دارید را باید انفاق کنید نه آنچه دوست ندارید. حتی در زکات و خمس و چیزهای دیگر نیز هست.

در رابطه های حرام غریزه حاکم است نه محبت

اساسا مدار تکلیف شرعیه ما برهان محبت است. در بحث رابطه های حرام دختر و پسر اشتباه گرفته نشود در این رابطه محبت وجود ندارد و این رابطه از محبت سرچشمه نگرفته است، بلکه در واقع غریزه جنسی است که بعضی آن را قاطی می کنند و می گویند محبت و دوست داشتن در صورتی که محبتی نیست و در اصل غریزه جنسی است.

علماء می خواهند برهان محبت را اجرا کنند اما شبکه های ماهواره ای دشمن می خواهند آن را قیچی کنند و نمی گذارند. خودتان شروع کنید و با نفس مخالفت کنید تا به برهان محبت برسید تا بعد از آن از جهان بیرون بروید و قدرت عقلانی کسب نموده و بالا بروید. اگر دل به اهل بیت(ع) و حضرت فاطمه(س) و نماز شب دادید دستتان را می گیرند.

دیدار علامه حسن زاده آملی با آیت الله بهاءالدینی یک ماه قبل از فوتشان

آیت الله احدی به دیدار استادشان علامه حسن زاده آملی با آیت الله بهاءالدینی یک ماه قبل از فوتشان اشاره نموده و فرمودند:

استادمان حضرت علامه حسن زاده آملی فرمودند یک روز تلفن منزل زنگ خورد و آیت الله بهاءالدینی بودند که گفتند آیا عصر می توانی نزد من بیایی؟ من هم گفتم بله و عصر رفتم خدمت ایشان. آیت الله بهاءالدینی تا مرا دید شروع به صحبت کرد و گفت من تا یک ماه دیگر زنده ام و یک ماه دیگر می میرم و دقیق تاریخ مرگشان را هم گفتند.

سوالات علامه از آیت الله بهاءالدینی / آیا امام زمان(عج) را دیدید؟

علامه حسن زاده آملی فرمودند وقتی ایشان چنین گفت من هم گفتم دو سوال از شما دارم، آیا حالا که دارید می روید در این مدت عمرتان امام زمان(عج) را دیدید؟ آیت الله بهاءالدینی هم گفتند بله چندین بار حضرت را دیدم. علامه می گوید به ایشان گفتند چکار کردید که توانستید حضرت را ببینید؟ گفت بیش از ۱۴ سال شب های جمعه از حرم تا جمکران به عشق امام زمان(عج) پیاده رفتم. بعد ایشان گفتند همین جا که نشسته ای آقا چند بار آمد و نشستند. سپس آیت الله بهاءالدینی به من گفت آن روزی که من از دنیا می روم تو اینجا نیستی و در یک روستا هستی، اما تا شنیدی که من فوت کرده ام سریع بیا چون آقا امیرالمومنین(ع) می خواهند در مراسم تشیع نماینده خود جناب سلمان را بفرستند.

توصیه به مطالعه قرآن و نهج البلاغه

 آیت الله احدی در پایان با توصیه به خواندن و تدریس قرآن و نهج البلاغه گفتند: تا می توانید قرآن و نهج البلاغه بخوانید، آن را تدریس کنید دنبال تدریس چیزهای دیگر نباشید، شهری رفتم دیدم آنجا یکی از رساله های علامه حسن زاده را تدریس می کنند، بدانید که شب اول قبر از قرآن و نهج البلاغه از شما می پرسند نه از رساله علامه حسن زاده، خود ایشان هم مخالف هستند که چنین کاری انجام شود، پس اشتباه نروید، قرآن بخوانید، نهج البلاغه بخوانید، رساله مرجع تقلیدتان را بخوانید که اگر کسی در فقه آل محمد(ص) کار کند شفا می گیرد.

پدیدآورنده:

به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

انعکاس در:
ایکنا
پایگاه تخصصی مسجد

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید