علت حجاب ظلمانی در بیان آیت الله جاودان
آیت الله جاودان در خصوص نکات اخلاقی به علت حجاب های ظلمانی پرداختند و متذکر شدند که این حجاب ها با گناهانی است که مرتکب می شویم و این گناهان ما باعث ایجاد این حجاب ها می شود، همچنین ایشان به شناخت هدف و علت خلقت نیز اشاره نمودند که در ادامه می آید.
آیت الله جاودان در خصوص نکات اخلاقی به علت حجاب های ظلمانی پرداختند و متذکر شدند که این حجاب ها با گناهانی است که مرتکب می شویم و این گناهان ما باعث ایجاد این حجاب ها می شود، همچنین ایشان به شناخت هدف و علت خلقت نیز اشاره نمودند که در ادامه می آید.
بسم الله الرحمان الرحیم
حسینیه نورانی و اسرار آمیز شیخ مرتضی زاهد، مکانی که سالهای طولانی محل روضه خوانی و عزاداری اهل بیت (ع) بوده است، امسال نیز در ایام فاطمیه دوم به مدت ده شب پذیرای عزارادان فاطمی است و هر شب حضرت استاد آیت الله شیخ محمد علی جاودان به ایراد سخن و مداحان اهل بیت (ع) به ذکر مصیبت و عزاداری می پردازند.
توفیق یار شد و در هشتمین شب این مراسم در شامگاه شنبه ۵ اسفند ماه ۱۳۹۶ در یک شب بارانی و زیر بارش نزولات آسمانی به این مکان مقدس آمدم. مراسم امشب با مداحی حاج آقا سماواتی آغاز شد و سپس حضرت استاد آیت الله جاودان این عالم عامل و فرزانه به ایراد سخن پرداختند.
علت بحث مطالب تاریخی توسط آیت الله جاودان
آیت الله جاودان در ابتدا در پاسخ به انتقادی که فردی نسبت به بیان بحث تاریخی به جای اخلاقی نموده بود، فرمودند: من اینجا بحث تاریخ ملک شاه سلجوقی را نگفته ام، بلکه بحث دین را کرده ام که بعد از پیامبر (ص) بر سر دین چه آورده اند.
سپس آیت الله جاودان به ادامه بحث سقیفه و حمله به خانه حضرت زهرا (س) پرداختند و در بخش دوم سخنانشان در خصوص نکات اخلاقی به علت حجاب های ظلمانی پرداختند و متذکر شدند که این حجاب ها با گناهانی است که مرتکب می شویم و این گناهان ما باعث ایجاد این حجاب ها می شود، همچنین ایشان به شناخت هدف و علت خلقت نیز اشاره نمودند که در ادامه گزیده یاداشت هایم از نکات اخلاقی این جلسه تقدیم شما معارف جویان عزیز که نتوانستید در این جلسه شرکت کنید می گردد.
گزیده بیانات اخلاقی آیت الله جاودان در این جلسه به شرح زیر است:
بیش از ۷۰ هزار حجاب ظلمانی بین خدا و بندگانش
در روایات آمده که بین خدا و بندگانش ۷۰ هزار حجاب ظلمت وجود دارد، که ما نباید روی این عدد ۷۰ هزار بایستیم، بلکه تا دلتان بخواهد این حجاب ها وجود دارند و تعداد این حجاب ها بستگی به مقدار حجابی است که ما با اعمالمان آن را درست کرده ایم.
بچه وقتی به دنیا می آید یک ذره هم حجاب ندارد بلکه این حجاب را در طول زمان تربیت پدر و مادر، در محیط، در مدرسه و با دوستانش و کارهایی که خودش انجام می دهد، این حجاب را می سازد.
عبور از حجاب ها برای رسیدن به مقصد اعلی خلقت
ما باید از این حجاب ها عبور کنیم که به مقصد اعلی خلقت برسیم اما اصلا کسی به این فکر هم نیست که خدا برای چه ما را خلق کرده است؟ تازه بعد از مرگ متوجه می شویم ولی اکنون این خلقت برای ما جدی نیست.
هدف زندگی و خلقت را نشناختیم!
متاسفانه ما هدف زندگی و خلقت خود را رسیدن به راحتی و خوشی می دانیم، و آخر عمر هم می گوییم به همه آرزوهایمان رسیده ایم، مثلا آرزویمان این بوده بچه هایمان را عروس و داماد کنیم، یا اینکه منزل و کار و زندگی خوبی داشته باشند و می بینیم به همه این آرزوها رسیده ایم و دیگر آرزو و هدف دیگری نداریم و خود را خوشبخت می بینیم، به فرض یک سفر حج و کربلا هم رفته ایم، اما وقتی پرده کنار می رود تازه می فهمیم که خوشبختی اینها نبوده است.
همه چیز با مرگ تمام می شود، اگر دکترا و فلان مقام علمی را هم کسب کرده باشید با مرگ تمام می شود و یک ذره آن طرف بدرد شما نمی خورد، کسی زحمت می کشد و سالها طب می خواند و متخصص می شود، نتیجه این کار و تخصصش برای همین سی و چهل سالی که بعد از گرفتن تخصص است، می باشد. بنابراین آنچه برای این دنیا اینجا می کوشید در همین دنیا می ماند و با مرگ شما می روید.
نماز عملی شادی آفرین در قیامت
حالا یک کار ضمنی کرده اید مثلا نماز خواندید، که ما در شبانه روز ۱۷ رکعت نماز می خوانیم و سه بار هم وضو می گیریم، مثلا مجموعه آن ۴۵ دقیقه می شود، این نماز ما هم خیلی دست دوم و دست سوم از اعمال ما است، اما تازه همین عمل دست سوم تنها چیزی است که ما با خود به همراه می بریم. حالا اگر در این زمینه کاری کرده باشید، حتی یک قدم رفته باشید، این یک قدم آن طرف شما را شادمان می کند.
هر ساعت عمرمان یک اتاق در قیامت
ما شادمانی و غصه های آن عالم را نمی دانیم. در روایت آمده که آدم در قیامت تمام ساعت های عمرش هر یک ساعت یک اتاق است که از آن عبور می کند، حالا اگر در این یک ساعت در دنیا طاعت خدا را کرده باشد این اتاق روشن است ولی اگر معصیت خدا را کرده باشد این اتاق تاریک است. حالا وقتی آدم به آن اتاق روشن می رسد و آن روشنایی را می بیند که از یک ساعت طاعت خدا برایش مانده شادمان می شود به نحوی که اگر این شادمانی را بین همه اهل جهنم تقسیم کنند همه خوشحال می شوند. ولی آن ساعتی که در معصیت خدا بوده آن قدر غم بر او احاطه می کند که اگر فرضا بر اهل بهشت تقسیم شود همه را غمگین می شوند و شادی بهشتیان را می شکند.
گناهان علت حجاب های ظلمانی
لذا این حجاب ها از ظلمات گناهان است و اگر صد تا گناه داشته باشیم در مقابل صد تا حجاب ظلمانی داریم و اگر این گناهان را به فنون مختلف انجام داده باشیم هر صد حجاب دارای صد شاخه هم می شود.
حالا این حجاب های ظلمانی بستگی به گناهانی دارد که ما انجام دادیم، بدانید که این گناهان جلوی آدم را می گیرد اما اگر این جا ( در دنیا) همت کردید و آن را حل نمودید آنجا راحت هستید.
با وجود ترک گناه چرا مزه گناه هنوز هست؟
من یک گناهی کرده ام و آن را ترک نمودم، اما مزه اش هنوز زیر دندانم هست، حالا این مزه گناه را چه کنم؟ دیگر آن گناه را ترک کردم اما مزه اش هنوز مانده است، این مزه به خاطر این است که هنوز ریشه این گناه در دل من مانده است.
همه را وارد جهنم می کنند و باید از آن عبور کرد
وسعت بهشت یا جهنم هر شخص بستگی به اعمالی که در این دنیا انجام داده، است. این قضای حتمی الهی است که همه به جزء یک گروه همگی وارد جهنم می شوند، و آنجا اگر کسی مواظب رفتار و اعمالش بوده و مراقبه نموده آنجا نجات می یابد اما کسی که در دنیا گرفتار گناهان بوده آنجا از هیبت جهنم به زانو در می آید.
و فقط یک دسته و گروه هستند که اصلا وارد جهنم نمی شوند و آنها کسانی هستند که در خلوت هم از خدا می ترسیدند و کاری خلاف رضای الهی انجام نمی دادند وبه قسمت خدا راضی بودند.
پدیدآورنده:
به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی
انتشار:
ابنا /آیتالله جاودان: باید از ظلمت عبور و به مقصد اعلی خلقت برسیم/ نماز باعث نجات انسان میشود
برچسب ها :آیت الله جاودان ، حجاب ظلمانی ، علت مزه گناه
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰