کد خبر : 2989
تاریخ انتشار : جمعه 13 بهمن 1396 - 22:41

آثار و ثمره اتصال و ارتباط با حضرت زهرا (س) / علت ترس از مرگ

حضرت زهرا (س) مقامی عرشی دارند و خلقت ایشان قبل از خلقت آسمان و زمین بوده است، از این رو استاد شجاعی به مناسبت ایام فاطمیه به شرح عظمت مقام حضرت زهرا (س) پرداختند که استاد در این جلسه (۱۲ بهمن ۹۶) به خدمتگزاری فرشتگان به حضرت و با خبر بودن حضرت از احوالات فرشتگان و حملات شیاطین سخن گفتند و تاکید نمودن ما نیز با اتصال و ارتباط به حضرت که مادر آسمانی ما هست می توانید به عرش راه یابیم.

حضرت زهرا (س) مقامی عرشی دارند و خلقت ایشان قبل از خلقت آسمان و زمین بوده است، از این رو استاد شجاعی به مناسبت ایام فاطمیه به شرح عظمت مقام حضرت زهرا (س) پرداختند که استاد در این جلسه (۱۲ بهمن ۹۶) به خدمتگزاری فرشتگان به حضرت و با خبر بودن حضرت از احوالات فرشتگان و حملات شیاطین سخن گفتند و تاکید نمودن ما نیز با اتصال و ارتباط به حضرت که مادر آسمانی ما هست می توانید به عرش راه یابیم.

بسم الله الرحمان الرحیم

شامگاه پنج شنبه  ۱۲ بهمن ماه ۱۳۹۶ توفیق شد بعد از زیارت حضرت عبدالعظیم (ع) و امامزادگان همجوار و علمای مدفون در جوارشان، در جلسه دوم استاد شجاعی در حسینیه قرائت قرآن شهرری شرکت کنم که استاد به مناسبت ایام فاطمیه از این هفته مبحث موضوعی جلساتشان با محوریت شخصیت نوراننی حضرت زهرا (س) اختصاص یافت.

استاد محمد شجاعی در این جلسه بعد از تشریح منحنی خلقت به تشریح خلقت حضرت فاطمه (س) قبل از خلقت آسمان و زمین پرداخت و درباره با خبر بودن حضرت از احوالات فرشتگان و شیاطین سخن گفت و تاکید نمود که حتما با مادرتان حضرت زهراء (س) ارتباط برقرار کنید، همچنین استاد شجاعی درباره علت ترس از مرگ و چگونگی قیافه عزرائیل و ظهور نور محمد و آل محمد (ص) بیاناتی فرمودند که اینک در ادامه گزیده یاداشت هایم از این جلسه را تقدیم شما معارف جویان عزیز می نمایم.

گزیده بیانات استاد شجاعی به شرح زیر است:

حضرت زهرا - ترس از مرگ - استاد شجاعی - آثار و ثمره اتصال و ارتباط با حضرت زهرا س - علت ترس از مرگ

الله یعنی چه؟

راجع به الله حرف می زنیم مواظب باشید که الله ترحمی یا توهمی را دنبالش نباشید، الله یعنی هستی جاری در همه اشیاء، هستی محض، هستی مطلق و بی نهایت که دائما به شکل های مختلف خودش را ظهور می دهد و ما دائما با حس، خیال، عقل و فوق عقل خودمان او را ادراک می کنیم. به هر چیز که نگاه می کنید جلوی ظهور خداوند است و انسان باید بتواند درک درستی از الله که هستی محض است داشته باشد و بتواند با هر جلوه ای او را زیارت کند.

انسان مفهوم هستی را می فهمد اما به باطنش راه ندارد، چون باطن آن قدر قابل دسترسی نیست. شما مثلا انرژی و نیروی را درک نمی کنید، اصلا کسی آن را ندیده است ولی همیشه ما با ظهورات انرژی و نیرو روبرو هستیم.

ظهور نور محمد و آل محمد (ص) اولین ظهور خداوند متعال

الله اولین ظهورش ظهور نور محمد و آل محمد (ص) است که کاملترین ظهور و عالیترین نمونه از الله است که در قرآن به مثل اعلی بیان شده است.

ما در سنجش جمادی عاشق کمالات جمادی، در گیاهی دنبال کمالات گیاهی، در حیوانی دنبال کمالات حیوانی، در عقلانی دنبال علم هستیم اما در بخش انسانی که بخش فوق عقلانی است عاشق کمال مطلق و بی نهایت الله هستیم. ما در این بخش عاشق کمال بی نهایت هستیم.

رسیدن به کمال مطلق نیاز انسان بی نهایت طلب

ما با کمالات محدود هم می توانیم به ظهورات محدود خدا ارتباط برقرار کنیم اما چون عاشق کمال مطلق هستیم این کمالات محدود ما را سیر نمی کند، مگر اینکه به هستی و کمال مطلق برسیم. لذا برای دسترسی ما به این کمال مطلق نیاز به ظهور این مطلق هستیم که الله کاملترین ظهور خود را ظهور می دهد و آن ظهور نور محمد و آل محمد (ص) است، تا بخش بی نهایت طلب ما دچار سرگردانی و پوچی نشود و بداند کجا می شود آن را پیدا کرد و با آن عشق بازی نمود.

اهل بیت (ع) تنها راه رسیدن به خدا

بنابراین آن کسی که خدای با کمال مطلق را می خواهد باید از اهل بیت (ع) شروع کند و بدانید که بدون اهل بیت (ع) انسان به خدا نمی تواند برسد، بقیه چیزها جلوه محدود خدا هستند اما ما را به جلوه مطلق خدا نمی رساند و تنها راه رسیدن هم اهل بیت (ع) هستند.

این نور محمد و آل محمد (ص) همان نوری است که به واسطه آن خداوند عالم جبروت، ملکوت و ناسوت را آفریده است، در واقع یک نفر یک شخص یک هستی است که در عالم ناسوت ظهور می کند. همه این عوالم با جلوه های مختلف ولی همه با هم هستند.

مراحل خلقت از الله تا ناسوت را قوس نزول می گویند و ماجرای برگشت هستی از ماده تا الله را نیز قوص صعود یا معاد می گویند. پس جایگاه اهل بیت (ع) اصل و ریشه ما است و ما از اینجا به طبیعت آمده ایم.

سوالات مهم و اساسی زندگی انسان

پدر و مادری که ازدواج کرده اند و بچه ای از آنها متولد شده است آنها به بچه خود روح نمی دهند، بلکه یک انعقاد نطفه بوده و تا وقتی بچه بزرگ می شود و روح به او تعلق می گیرد این کار بوسیله پدر و مادر صورت نمی گیرد. پس باید برای انسان این سوالات پیش بیاید که ما از کجا آمده ایم؟ اصلا ما کی هستیم؟ این روح و این نفس که عاشق خداوند است کیست؟ باید این سوالات برای انسان پیش بیاید و گرنه او تحقیر می شود و در حد کمالات جمادی و گیاهی باقی می ماند و می پوسد و از بین می رود.

اگر برای شما این سوالات پیش نیاید شما در رحم دنیا رشد نخواهید کرد، باید این دغدغه را داشته باشید که ما از کجا آمده ایم؟ ریشه ما کجاست؟ در کجا هستیم و به کجا می رویم؟ کسی که این درد و دغدغه و نگرانی را ندارد و این سوالات دردش نباشد این فرد مسیر انسانی را نمی رود و همین جا می ماند.

اگر می خواهید به رحمت برسید باید برای شما مهم باشد که از کجا آمده اید و برای چه اینجا هستید و سپس کجا خواهید رفت؟ به عنوان یک انسان باید به این سوالات فکر کنید، نه از روی بخش جنسیت زن و مرد بودن، نه از روی بخش عقل، نه از روی بخش بدنی بلکه از روی انسان بودن باید این سوالات مطرح شود که ما اینجا چه می کنیم؟ اصلا برای چه اینجا هستیم؟ و به کجا خواهیم رفت؟ این سوالات مسائل اساسی و مهم زندگی است.

وقتی زیارت جامعه کبیره می خوانیم باید بدانیم معدن الرحمه یعنی چه؟ باید بدانیم هر فیضی که گیر ما می آید تماما به برکت اهل بیت (ع) است. حضرت زهرا (س) مقامی داشتند که فرشته ها خدمت ایشان می رسیدند و مقام انسان هم از ملائکه بالاتر است. و علت سجده ملائکه بر انسان به خاطر این است که انسان همه اسماء الهی را دارد و چون فرشته ها ندارند باید بر او سجده کنند.

حضرت زهرا (س) خلقتش قبل از خلقت آسمان و زمین بوده / خدمتگزاری فرشتگان

در روایت از امام صادق (ع) است که حضرت زهرا (س) در توصیف مقام حضرت زهرا (س) فرمودند نور فاطمه (س) قبل از خلقت آسمان و زمین بوده است و فرشته ها بعد از این مرحله خلق شده اند و باز روایت است که فرشته ها بعد از نور محمد و آل محمد (ص)، اهل بیت (ع) خلق شده اند و وقتی فرشته ها آفریده شدند و تا چشمشان به اهل بیت (ع) افتاد فکر کردند اهل بیت (ع) خالق آنها هستند و اهل بیت (ع) هم شروع به تسبیح خدا نمودند تا به آنه بفهمانند خالق آنها نیستند و این اهل بیت (ع) بودند که تسبیح نمودن خدا را یاد فرشته ها دادند. بنابراین مقام حضرت زهرا (س) بالاتر از فرشته ها است.

پس ما هم می توانیم به مقامی بالاتر از فرشتگان برسیم و جایگاه و جنس ما از فرشتگان بالاتر است و فرشتگان خدمتگزار حضرت زهرا (س) بوده اند. پس این امکان برای ما نیز هست که از طریق مادرمان حضرت زهرا (س) به آن برسیم. مثلا از پادشاهی فرزندی متولد می شود و از آنجایی که این پادشاه خدمتگزارانی دارد به خاطر اینکه این فرزند هم فرزند این پادشاه و شاهزاده است پس این خدمتگزاران پادشاه خدمتگزار شاهزاده هم هستند. بنابراین وقتی فرشتگان خدمتگزار مادرمان حضرت زهرا (س) خستند ما نیز از کانال وجودی مادرمان حضرت زهرا (س) با ارتباط سالم برقرار کردن به جایی برسیم که فرشتگان با ما هم ارتباط داشته باشند.

ارتباط و انس برقرار کردن با ملائکه

ما باید هر روز با فرشته ها صحبت کنیم و هر روز به آنها سلام بدهیم، باید برای دوستی با فرشته ها وقت گذاشت. از همین دنیا باید با آنها انس و ارتباط برقرار کرد که اگر نکنیم آن طرف برای ما وحشتناک است.

چرایی ترس از مرگ

ترس از مرگ برای برخی ناخوشایند است اما مرگ برای مومن عروسی است، چون مومن در دنیا قبل از مرگ با این مرگ دوست شده و با آن ارتباط برقرار کرده است و وقتی مرگ فرا می رسد دیگر با مرگ بیگانه نیست بلکه دنبال تولدی سالم برای ورود به برزخ است. پس وقتی به چنین کسی بگویید سرطان دارید و مرگتان نزدیک شده است دیگر نمی ترسد، این طور نیست که ناراحت بشود و حسرت جوان ها و زنده ها را بخورد، بلکه او با پیری و سرطان در اوج جوانی است و خود را آماده و محیای پیوند با غیب نموده است و جوان جوان است.

اما اگر کسی در این دنیا با آخرت انس برقرار نکرده باشد، تا اسم مرگ بیاید او می ترسد اما کسی که انس برقرار کرده تا اسم مرگ را می شنود می گوید ای جان عزرائیل می خواهد به من سر بزند، چون این فرد در دنیا با عزرائیل رفیق بوده و دیگری ترسی از او و مرگ ندارد.

قیافه عزرائیل به چه شکل است؟

عزرائیل هر کس با قیافه باطن همان فرد به سراغش خواهد آمد، پس اگر از مرگ از سرطان می ترسید به خاطر باطن خودتان است که درون باطن خودتان وحشتناک است و نتوانستید درون خود را برای مرگ و آخرت آماده کنید. با باطن و درون خودتان رفیق شوید آن وقت می بینید چقدر دنیا برای شما دوست داشتنی خواهد شد و از مرگ هم ترسی نخواهید داشت.

برقراری ارتباط با خانواده آسمانی

وای به حال کسی که نتوانید در این دنیا با حضرت زهرا (س) و فرشتگان و خانواده آسمانی خود انس بگیرید. ما باید به سمت خانواده آسمانی خود حرکت کنیم و یک رابطه حقیقی برقرار کنیم. برای این کار باید زمان و وقتمان را به آن اختصاص بدهیم، صبح و ظهر و شب وقت و زمانی را برای اهل بیت (ع) اختصاص بدهیم و این انس خیلی مهم و با ارزش است.

بدانید ما برای همین انس و ارتباط با خدا و اهل بیت (ع) آفریده شده ایم و هیچ کار دیگری در این دنیا جز این کار نداریم. ما نیامده ایم اینجا که تجارت کنیم، یا رئیس جمهور و نماینده بشویم بلکه آمده ایم در این دنیا تا با خدا و اهل بیت (ع) انس برقرار کنیم. پس به فکر خودتان باشید، ببینید جایگاهتان در آسمان کجاست؟

مدیریت نمودن غم و غصه ها

اگر قرار است برای چیزی غصه بخورید باید برای رسیدن به خانواده آسمانی غصه بخورید و دغدغه داشته باشید، بدانید اگر کسی برای جنبه های پایینی و دنیا غصه بخورد جهنمی می شود. قدر خودتان را بدانید که غصه هایتان را انتخاب کنید که برای چه چیزی غصه می خورید؟ غصه ای بخورید که شما را نورانی کند نه غصه ای که شما را جهنمی می کند! غصه های جهنمی انسان را تاریک می کند.

غصه از کلمه غم می آید و غم را به ابر می گویند که تو را دلگیر و ابری می کند و دلت ابری می شود و این غم و غصه تو را به گریه و قرص خوردن می برد چون به خاطر مسائل گیاهی یا جمادی یا حیوانی غم دارید و غصه می خورید و این نگرانی ها باعث می شود انسان حقیر شود.

رسیدن به عرش با ارتباط با حضرت زهرا (س)

بدانید که مادرمان حضرت زهرا (س) می تواند واسطه ارتباط ما با فرشته ها شود، ببینید ما چه مادری داریم که قدرش را نمی دانیم و از آن استفاده نمی کنیم؟ قرآن می گوید حضرت زهرا (س) مقام عرشی دارد پس اگر می خواهید به عرش برسید باید از طریق ایشان بروید.

چرا فاطمه (س) را محدثه می گویند؟

در خصوص اینکه چرا حضرت را محدثه می گویند، امام صادق (ع) فرمودند چون فرشتگان از آسمان نازل می شدند و با او حرف می زدند. همانطور که با مریم دختر عمران حرف می زدند با حضرت فاطمه (س) هم حرف می زدند. در زیارتنامه حضرت نیز می خوانیم: السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْمُحَدَّثَهُ الْعَلِیمَهُ یعنی کسی که همواره مورد خطاب فرشته ها و ملائکه بوده است.

با خبر شدن از احوالات فرشتگان و حملات شیاطین با انس و  اتصال به حضرت زهرا (س)

لذا چون حضرت بالاتر از مقام فرشته ها است، از تمام فرشته ها خبر دارند و فرشته ها از سایه وجودی حضرت حیات دارند و حضرت بر آنها اشراف دارند و همچنین حضرت بر تمام خلق آسمان و زمین نیز اشراف دارند چون قبل از آنها خلق شده اند.

لذا حضرت هم احوال فرشتگان و هم احوال شیطان را می داند و خبر دارد، پس اگر می خواهید جلوی شیاطین بایستید باید با مادرمان حضرت فاطمه (س) باشید، چون حضرت از کار شیطان خبر دارد و می تواند ما را آگاه کند. پس اگر می خواهی ارتباطت را با فرشتگان برقرار کنی و یا در مقابل حملات شیاطین بایستید باید بروید در خانه مادرتان حضرت زهراء (س).

پس اگر می خواهید با فرشتگان ارتباط بگیرید، باید به خانه این مادر رفت و آمد داشته باشید. حتی اگر می‌خواهید از حملات شیطان در امان بمانید، در خانه مادر باشید تا بفهمید شیطان حمله می کند.

اگر ما بتوانیم با حضرت زهرا (س) انس بگیریم، راه عالم فرشتگان به قلب ما باز می شود؛ حمله های شیطان را درک میکنیم و می فهمیم که چگونه باید به آنها پاسخ بدهیم؛ می‌فهمیم که شیطان چه افکاری را به ما تحمیل می کند. اما هر چه از این مادر دور هستیم و انس کمتری می گیریم، به احساس پوچی و منفی نگری بیشتری می افتیم.

پس باید با روح مادرمان حضرت زهراء (س) انس بگیریم که اگر انس گرفتیم عالم فرشته ها به قلب ما باز می شود و می فهمیم که شیطان از کجا به ما حمله می کند و ما هم چگونه جوابش را بدهیم. پس باید ارتباطمان را با مادرمان قوی کنیم، آن هم مادری که اگر کوچکترین اتفاقی را از فرزندش درک می کند. بدانید که تمام مصیبت ها و گناهان از فاصله گرفتن از مادرمان و خانواده آسمانی است.

پدید آورنده:

به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

 

فرشتگان خدمتگزار حضرت (س) بودند

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ف جمعه , ۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۶

دعاکوی استاد هستیم و ملتمس دعا

نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید