کد خبر : 2987
تاریخ انتشار : جمعه 6 بهمن 1396 - 22:51
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای چرایی علت نیاز به قرآن و پیامبر و معصومین بسته هستند

چرایی علت نیاز به قرآن و پیامبر و معصومین

علت نیاز به قرآن، پیامبر (ص) و معصومین موضوع بحث امشب درس اخلاق تهران حضرت آیت الله احدی بود که معظم له با بیان دو علت قرآنی این نیاز را اثبات نمودند.

علت نیاز به قرآن، پیامبر (ص) و معصومین موضوع بحث امشب درس اخلاق تهران حضرت آیت الله احدی بود که معظم له با بیان دو علت قرآنی این نیاز را اثبات نمودند.

بسم الله الرحمان الرحیم

حضرت آیت الله مهدی احدی، امشب در شامگاه جمعه ۶ بهمن ۱۳۹۶ در جلسه هفتگی درس اخلاق که در مسجد الزهرا (س) تهران برگزار شد به علت اثبات اینکه چرا ما انسان ها به قرآن ، پیامبر (ص) و معصومین نیاز داریم؟ پرداختند که در ادامه گزیده یاداشت هایم از این جلسه را تقدیمتان می کنم.

گزیده بیانات آیت الله احدی به شرح زیر است:

علت نیاز به قرآن و پیامبر و معصومین - دو راه اثبات آن توسط آیت الله احدی

منظور از شعر در آیه ۶۹ یس

قرآن در آیه ۶۹ سوره یس می فرماید: «وَ ما عَلَّمْناهُ الشِّعْرَ وَ ما یَنْبَغی‏ لَهُ إِنْ هُوَ إِلاَّ ذِکْرٌ وَ قُرْآنٌ مُبینٌ»، ما به پیغمبر (ص) شعر آموزش ندادیم و ایشان اصلا شایسته یادگیری شعر نبودند. می دانید از نظر علمی منظور از این شعر، اشعار نیست، بلکه منظور از این شعر خیالبافی و کلامی از تخیلات است و گرنه اشعاری که حکیمانه باشد دل انسان را صفا و مغز انسان را جلا می دهد. بنابراین به پیامبر (ص) خیالبافی و تخیلات یاد نداده اند.

فرق بین قضیه و تصدیق

بین قضیه و تصدیق فرق است، شعر قضیه هست ولی تصدیق نیست، اینکه می فرماید: «وَ ما عَلَّمْناهُ الشِّعْرَ وَ ما یَنْبَغی‏ لَهُ إِنْ هُوَ إِلاَّ ذِکْرٌ وَ قُرْآنٌ مُبینٌ» ما فقط قضیه به پیامبر (ص) یاد نداده ایم بلکه تمام عوامل تصدیق را در ذهن و وجودش انداختیم و هر کس به حرفهایش گوش بدهد به این تصدیق می رسد و اگر گوش ندهد در همین قضیه می ماند.

بنابراین تصدیق غیر از قضیه سازی است و تقریبا سخت است. اگر توانستید در درون داعش بروید و با او بجنگید این تصدیق است و ایمانتان ایمان است و گرنه نماز مستحبی خواندن کاری ندارد.

قرآن بیدار کننده انسان ها

قرآن مزاحم کسی نیست بلکه بیدار کننده مردم است، اگر مثلا قرآن به بازار بیایید به بازاریان می گوید با ربا هستید یا بدون ربا؟ یا به قاضی می گوید با رشوه حکم دادی با بدون رشوه؟ به همه یادآوری می کند. خوبی این قرآن این است که هر کس خودش را به قرآن عرضه کرد قرآن او را بیدار می کند و اعمالش را به او یادآوری می کند.

علت نیاز به قرآن و پیامبر (ص) و معصومین (ع)

همه ما نیازمند به قرآن هستیم، یک وقت می خواهیم از طریق عقل این را ثابت کنیم که ما نیازمند قرآن و پیامبر (ص) هستیم یا از طریق نقل می خواهیم آن را ثابت کنیم اما من امشب از راه قرآن این نیاز را ثابت می کنم. اصلا روی این حرف از کل جهان نظرخواهی کنید، حتی اگر تکنولوژی ما بهترین باشد باز هم ما به قرآن و پیامبر(ص) نیاز داریم.

دو راه اثبات علت نیاز به قرآن و پیامبر (ص) و معصومین (ع)

علت اول: زنده بودن اعمال

من برای اثبات این نیاز به دو اصل رسیده ام که اصل اول زنده بودن عمل است. طبق تفکر قرآن ما اعتقاد داریم اعمال نمی میرند و زنده هستند و انسان عین عمل خود را مشاهده می کند یا جزای آن عمل را می بیند. این حرف آیه ۳۰ سوره عمران است که می فرماید: «یَوْمَ تَجِدُ کُلُّ نَفْس ما عَمِلَتْ مِنْ خَیْر مُحْضَراً وَ ما عَمِلَتْ مِنْ سُوء تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَیْنَها وَ بَیْنَهُ أَمَداً بَعیداً وَ یُحَذِّرُکُمُ اللّهُ نَفْسَهُ وَ اللّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ» چه کار خوب و چه کار بد انجام بدهید عمل شما زنده است. پس این حرف قرآن است که عمل زنده است و نمی میرد و ما آن را مشاهده خواهیم کرد.

خسرو پرویز که بود ولی هنوز عمل او زنده است، یا نوح پیامبر (ص)، یا فرزندش، یا هابیل و قابیل که بودند اما عمل آنها هنوز هست، پس عمل زنده است.

اگر لخت گشتی، اگر ربا خوردی، غصب کردی یا هر گناه دیگری کردی این عمل تو همیشه زنده است و این زنده بودن عمل جز عقیده ما است و هیچ کس نمی تواند آن را رد کند، حالا چون عمل زنده است به رسول خدا (ص) دستور می دهند: « وَقُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ …».

پس ما صادقانه وارد این طبیعت ( این دنیا ) شده ایم و صادقانه هم باید از درون این طبیعت خارج شویم. ما اگر گفتیم مسلمان هستیم دیگر نباید گناه کنیم، و به موعظه و نصیحت و استاد نیازمندیم چون برای اینکه وقتی وارد این طبیعت شدیم خوب و پاک وارد شدیم و وقتی هم می خواهیم از این طبیعت خارج شویم و در رحم طبیعت جسم ما دفن شود باز هم باید خوب خارج شویم.

علت دوم: نیاز هر زنده به ارتباطبا محیی

این زنده بودن عمل اصل اول بود اما اصل دوم نیاز داشتن به قرآن و پیامبر (ص) این است که هر زنده ای نیاز به ارتباط با محیی دارد و این زنده بودن عمل نیاز به حیات و تغذیه دارد، کسی بدون تغذیه زنده نیست. اصلا تمام فعالیت های بشر به خاطر این زنده بودنش است که روز به روز خودش را با بیمه های مختلف عمر و بیمه تکمیلی و بیمه های دیگر بیمه می کند تا خود را زنده نگهدارد، پس زنده ماندن بدون ارتباط نیست و باید حتما یک ارتباطی با پزشکی یا دارویی باشد تا او زنده بماند.

پس عمل زنده ما نیز به کسی نیاز دارد تا زنده بماند و ارتباط ما با محیی که قرآن و پیامبر (ص) و معصومین (ع) است باعث زنده ماندن عمل ما می شود. لذا هر زنده ای نیاز به ارتباط با محیی دارد و قرآن هم اسم محیی را می برد و می گوید قرآن و پیامبر (ص) و معصومین (ع) هستند، پس ایمان بیاورید و وقت را تلف نکنید.

پدیدآورنده:

به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید