فحشای باطنی بدتر از ظاهری/راهکاری برای گناه نکردن و عصبانی نشدن
استاد شجاعی در جلسه ۹ آذرماه به نظاره گر بودن امامان بر تمام اعمال انسان ، علت عصبانی شدن و درمان آن ، فحشای ظاهری و باطنی ، راهکاری برای عدم گناه کردن حتی در تنهایی و عدم عصبانی شدن ، تند زبانی ، آیه ۱۰۵ توبه دوربینی مدار بسته در ضبط اعمال انسان ها ، حیا و بی حیایی سخنانی بیان نمودند که در ادامه گزیده ای از یاداشت هایم از این جلسه می آید.
استاد محمد شجاعی در جلسه هفتگی شرح زیارت جامعه ۹ آذر ۹۶ فرمودند: گناه فقط فحشای ظاهری نیست ، فکر نکنید عمل زشت و مسایل جنسی و فحشای ظاهری است اینها جز گناهان و یک درجه از فحشاست اما بدتر از آن فحشای باطن است. مسایلی چون بد رفتاری با زن و بچه ، با ارباب رجوع ، حسادت ، غیبت اینها بی حیایی و فحشای باطنی است.
بسم الله الرحمان الرحیم
طبق برنامه پنج شنبه هایم جهت شرکت در جلسه هفتگی استاد محمد شجاعی به شهر ری رفتم و بعد از زیارت حضرت عبدالعظیم (ع) و امامزادگان همجوار و همچنین اساتید بزرگوار اخلاق حاج آقا مجتبی تهرانی ، آیت الله شاه آبادی و آیت الله حق شناس جهت شرکت در کلاس استاد به حسینیه قرائت قرآن رفتم و با تاخیری که رسیدم توانستم به جلسه دوم استاد که شرح زیارت جامعه کبیره بود برسم.
استاد محمد شجاعی در این جلسه ( شامگاه پنج شنبه ۹ آذرماه ۱۳۹۶ ) به نظاره گر بودن امامان بر تمام اعمال انسان ها ، علت عصبانی شدن و درمان آن ، فحشای ظاهری و باطنی ، خطرناک تر بودن گناهان باطنی ، راهکاری برای عدم گناه کردن حتی در تنهایی و عدم عصبانی شدن ، تند زبانی ، آیه ۱۰۵ توبه دوربینی مدار بسته در ضبط اعمال انسان ها ، حیا و بی حیایی سخنانی بیان نمودند که در ادامه گزیده ای از یاداشت هایم از این جلسه می آید.
بیانات استاد محمد شجاعی در این جلسه
قلب و روح اهل بیت (ع) محل عبور و استقرار وحی الهی است ، امام مقام خلیفه الله را دارد و جانشین خدا روی زمین است و باید عوالم خلقت توسط امام مدیریت بشود.
برای مدیریت نظام خلقت عوامل خلقت مثل فرشتگان باید در اختیار امام باشد. پس مسئله وحی مسئله تشریح و قانون گذاری نیست ، بلکه وحی برای اداره انسانها و حضور فرشتگان برای اداره عوالم خلقت لازم است و همه آنها باید محضر امام شرفیاب شوند.
مشاهده تمام اعمال انسان ها توسط خدا ، پیامبر و امامان
آیه ۱۰۵ سوره توبه می فرماید: « وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ» گفت: یکی از چیزهایی که فرشتگان دائما به پیامبر و امامان عرضه می کنند عملکرد تک تک انسانهاست. خداوند نیز در این آیه می فرماید بگو عمل کنید و خدا هم عمل شما را می بیند ، رسولش و مومنین هم عمل شما را می بینند.
این آیه را حفظ کنید و همیشه مد نظرتان باشد.
منظور از مومنین در آیه ۱۰۵ سوره توبه
این سوال مطرح است که منظور از مومنین در این آیه چه کسانی هستند؟ منظور از مومنین امامان وائمه هستند که عمل ما را می بینند.
امام صادق (ع) در حدیثی فرمودند: چقدر پیامبر(ص) را شما ناراحت و اذیت می کنید؟ نمیدانید که اعمالتان به پیامبر (ص) عرضه می شود و اگر پیامبر (ص) در بین اعمال شما گناه ببیند ناراحت می شوند. و این موضوع درباره بقیه ائمه و امامان هم هست که از اعمال ما آگاه هستند.
پس ما می توانیم پیامبر (ص) و ائمه را همین الان با اعمالمان خوشحال یا ناراحت کنیم. جایی می نویسند این مکان با دوربین مدار بسته کنترل می شود چطور مراقب هستید ، این عالم هم همه اعمال و رفتار ما را ائمه (ع) هم می بینند.
رابطه توحید با ولایت
روح توحید ، ولایت است ، هیچ کس بدون معصوم نمی تواند الله را بشناسد. الله مقام جمعی همه صفات است و با یک اسم ، دو اسم ، ده اسم شناخته نمی شود. و همین طور به هیچ وجه رسیدن به عرفان و تخلق به اخلاق الهی و رسیدن به مقام محمود بدون معصوم امکان پذیر نیست بلکه محال است.
اصلا حج رفتن بدون ولایت پذیرفته نیست. حتی اگر می خواهید حج بروید سعی کنید اگر اختیار تصمیم گیری با خودتان است اول مکه بروید بعد مدینه بروید. اول توحید بعد ولایت چون تکمیل حج ملاقات با امام است.
رشد انسان در گرو مهربان تر بودن او
شد انسان در پررنگ بودن اسم رحمان در زندگی است ، انسان برای رشدش باید اسم رحمان را در زندگیش پر رنگ کند به نحوی که هر روز مهربانتر باشد. حتی اگر فامیل غیر مسلمان شما از نظر مالی یا بیماری و درمانی کمکی از شما خواست شما به او کمک کنید و مشکلش را حل کنید. نگویید او چون مسلمان نیست هم عقیده ما نیست به او کمک نمی کنیم بلکه علاوه بر فامیل اگر یک انسان هم از شما کمک خواست باید کمکش کنید ، حتی اگر حیوان باشد باز وظیفه کمک کردن را داریم. فقط در اموری که در راه تضعیف دینمان باشد آنجا نباید کمک کرد.
چگونگی حرف زدن با امام رضا (ع) در زیارت با امام رضا (ع) و یا دیگر امامان
وقتی مشهد به زیارت امام رضا (ع) می روید از امام رضا (ع) بخواهید که امام شما را جز دغدغه هاش قرار دهد ، بگوید به شما زیاد فکر کند. دل و عشق می خواهد که اینگونه با معصوم و امام حرف بزنید ، باید زیاد مهربان بود. امام رضا (ع) هم می گوید تو هم در مقابل به من فکر کن ، تو حواست باشد من هم حواسم هست. اما دل ما خیلی بی عاطفه نسبت به معصومین است از حرم در می آییم آنها را یادمان می رود ، در صورتی که اعمال ما شب و روز به امامان عرضه می شود و وقتی حرم می رویم امام همه چیز ما را دیده و می داند ما چکار کرده ایم.
پس هر کار میکنید بدانید که خدا و رسول و امامان آنها را می بینند ، پس حیا کنید از اینکه یک عمل زشت از شما به امامان عرضه شود.
فحشای باطنی بدتر از فحشای ظاهری
گناه فقط فحشای ظاهری نیست ، فکر نکنید عمل زشت و مسایل جنسی و فحشای ظاهری است اینها جز گناهان و یک درجه از فحشاست اما بدتر از آن فحشای باطن است. مسایلی چون بد رفتاری با زن و بچه ، با ارباب رجوع ، حسادت ، غیبت اینها بی حیایی و فحشای باطنی است.
فحشای باطنی خیلی خطرناک است. این زشت است شما از یک بچه و مهمان حیا میکنید سر زن و بچه داد نمیزنید، اما مهمان که رفت شمر می شوید، ولی پیامبر و امامان دارند شما را می بینند پس چرا عصبانی می شوید باید حیای باطنی هم داشته باشید.
تعریف معنای حیا / راهکاری برای عدم گناه حتی در تنهایی
حیا یعنی دایما جلو چشم دیگران هستید ، آیه ۱۰۵ سوره توبه هم این مطلب را تاکید میکند که علاوه بر خدا پیامبر و امامان هم اعمال شما را می بینند. پس اگر بدانید و آگاه باشید که دائما شما را دارند می بینند دیگر تنها هم باشید گناهی نمی کنید و حیا دارید.
حالا که حیا دارید وقتی پشت سر کسی حرف میزنید می دانید پیامبر و امامان دارند می شنوند و می بینند.
راهکاری برای غلبه بر عصبانیت
چه جور بر عصبانیت غلبه کنیم و علت عصبانی شدنمان چیست؟ همین که بدانیم همه ما را می بینند ، دیگر نمی گذارد ما عصبانی بشویم چون می دانیم در این وضع عصبانی خدا و پیامبر و امامان همه دارند ما را می بینند. اما اگر حواسمان نباشد که کسی ما را می بیند آن وقت است که عصبانی هم می شویم و به عصبانیتمان غلبه هم نمی کنیم و باعث این بی حیایی می شویم.
چرا برخی زود رنج هستند؟
کسی که زود رنج است ، سریع از دیگران ناراحت می شود به خاطر این است که این فرد اینقدر بی حیایی ، اکبر ، منیت ، خود شیفتگی ، عجب در او ایجاد شده که با یک حرف و برخورد سریع بهم می ریزد و زود رنج می شود.
تند زبانی نوعی بی حیایی حتی بدتر از بد حجابی
تند زبانی هم نوعی بی حیایی است ، تند زبانی هم بی حیایی است ، بی حیایی فقط در حجاب نداشتن نیست. خانمی حجابش را خیلی خوب رعایت می کند اما زبانش را رعایت نمی کند و با زبانش همه را نیش می زند که این فحشای باطنی او از فحشای ظاهری یک خانم بد حجاب بدتر است.
کسی که این قدر بی حیاست که دیگران را با زبانش اذیت می کند ، غیبت می کند ، تهمت می زند ، مسخره می کند ، تحقیر می کند بسیار خطرناک است و راحت درمان نمی شود. حالا فکر کنید در این حالات وحشی وار که یک وحشی تمام عیار شدید ، پیامبر و امامان هم دارند شما را می بینند. خیلی وقتها بعضی ها مشهد به زیارت می روند ، شیعیان و زائرین را که می درند خود حضرت را هم می درند.
دیگران را سرزنش نکنید که همانجور با خودتان برخورد می شود
اگر کسی گناهی هم کرده باشد نباید شما به رویش بیاورید و او را سرزنش کنید ، بدانید که اگر کسی را سرزنش کردید بدتر از آن سرزنش را سر خودتان در می آورند.
حیا از گناهان باطنی
خدا برای هر چیز قاعده گذاشته است، باید انسان از هر عمل قبیح حیا کند. بعد هم فکر نکنید هر عمل قبیحی مشروب خوردن یا مسائل جنسی و فحشای ظاهری است ، اینها سر جای خودش گناه است ولی هزاران گناه بیشتر از این ظواهر گناه باطنی است که باید انسان از آنها حیا کند.
پدیدآورنده:
به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی
برچسب ها :استاد محمد شجاعی ، بد زبانی ، تند زبانی ، درمان عصبانیت ، درمان گناه نکردن ، علت زود رنج شدن
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰