کد خبر : 2791
تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 آبان 1396 - 12:37
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای رابطه عقل و ایمان با گناه نکردن / مراقبه در سخن گفتن بسته هستند

رابطه عقل و ایمان با گناه نکردن / مراقبه در سخن گفتن

آیت الله جاودان در جلسه درس اخلاق خود این هفته ۹ آبان ۹۶ با توجه به در پیش بودن اربعین حسینی احادیثی را در باب ثواب زیارت امام حسین (ع) و همچنین تذکراتی در خصوص دروغ گفتن و علت گناه کردن و رابطه آن با عقل و ایمان بیان نمودند که در ادامه گزیده یاداشت هایم از این جلسه می آید.

آیت الله جاودان در جلسه درس اخلاق خود این هفته ۹ آبان ۹۶ با توجه به در پیش بودن اربعین حسینی احادیثی را در باب ثواب زیارت امام حسین (ع) و همچنین تذکراتی در خصوص دروغ گفتن و علت گناه کردن و رابطه آن با عقل و ایمان بیان نمودند که در ادامه گزیده یاداشت هایم از این جلسه می آید.

بسم الله الرحمان الرحیم

جلسه درس اخلاق آیت الله شیخ محمد علی جاودان از شاگردان مرحوم آیت الله حق شناس (ره) و نوه مرحوم آیت الله شیخ مرتضی زاهد هر چهارشنبه در حسینیه مرحوم شیخ مرتضی زاهد برگزار می شود و مشتاقان تهذیب نفس و خودسازی خصوصا جوانان و طلاب از اقصی نقاط پایتخت خود را به این مکان نورانی می رسانند تا بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء پای صحبت های این استاد اخلاق شهر تهران بنشینند و غبار و کدورت را از روحشان پاک کنند.

شب گذشته در شامگاه چهارشنبه ۹ آبان ماه ۱۳۹۶ توفیق حاصل شد و توانستم در جلسه درس اخلاق ایشان شرکت کنم، طبق روال هر هفته بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء ، حجت الاسلام کریمی به مسئله گویی پرداختند و در این جلسه به موضوع مسائل مربوط به دروغ پرداختند.

حاج آقا کریمی در تعریف دروغ گفتند:  دروغ مطلبی است که مطابق با واقع نباشد. و دروغ فقط یک کلام نیست بلکه یک اشاره یا یک متن و نوشته را هم شامل می شود، پس دروغ فقط به زبان نیست بلکه به هر نحوی که مطلبی را به فردی تفهیم کنیم که مطابق با واقع نیست آن را دروغ گویند.

در ادامه جلسه آیت الله جاودان به ایراد سخن پرداختند و در این جلسه با توجه به در پیش بودن اربعین حسینی احادیثی را در باب ثواب زیارت امام حسین (ع) و همچنین تذکراتی در خصوص دروغ گفتن و علت گناه کردن و رابطه آن با عقل و ایمان بیانان نمودند که در ادامه گزیده یاداشت هایم از این جلسه را تقدیم شما همراهان گرامی می کنم.

گزیده بیانات آیت الله جاودان در این جلسه

اگر همین یک مسئله (دروغ نگفتن) را بخواهید عمل کنید خیلی از جاها نباید حرف زد. گاهی می خواستم یک جمله بگویم اما چند روز روی آن دارم فکر می کنم که چه جوری آن را بگویم که در آن دروغ در نیاید.

با مراقبه حرف بزنید و هر کلامی را نگویید

پس باید قبل از حرف زدن فکر کنیم که دروغ در آن در نیاید و به این آدم که مراقب است در حرف زدنش دروغی در نیاید انسان مراقب می گویند و اگر در دیگر کارهایش هم مراقبه داشته باشد آن وقت نمازش می شود نماز.

قبل از حرف زدن به آن فکر کنید، انسان باید اول فکر کند حرفی که می خواهد بزند راست باشد ، بعد فکر کند که اصلا چرا باید این حرف را بزند ، اصلا چه سودی برای او دارد که این حرف را بزند و این فکر کردن ها مراقبه است.

یک ویژگی انسان کامل

اگر حرفهایی که می زنیم در آن سود دنیا و آخرت داشته باشد یا نگاهی که می کنیم ، یا راهی که می رویم و هر کار دیگری که انجام می دهیم سود دنیا و آخرت داشته باشد چنین فردی انسان کامل می شود.

تجلی خداوند قبل از اهل عرفات بر زوار امام حسین (ع)

امام صادق (ع) در حدیثی فرمودند: «انّ اللّه تبارک و تعالی یتجلّی لزوّار قبر الحسین(ع) قبل اهل العرفات و یقضی حوائجهم و یغفر ذنوبهم و یشفّعهم فی مسائلهم ثمّ یأتی اهل عرفه فیفعل بهم ذلک » ؛ یعنی خداوند تبارک و تعالی تجلی می فرماید برای زائران قبر امام حسین (ع) قبل از اینکه برای اهل عرفات تجلی کند ، و حاجتهایشان را برآورده و گناهانشان را می آمرزد و بعد از آن نسبت به اهل عرفات مرحمت می فرماید.

در حدیث دیگری نیز امام صادق (ع) می فرمایند اگر کسی موفق نشد به حج برود و روز عرفه که روز خیلی مهمی است را درک نکرد، و آمد کربلا و زیارت قبر حضرت حسین (ع) را انجام داد ، عرفه از او فوت نشده است.

در خصوص روزهای زیارت حضرت حسین (ع) بزرگان و علماء فرمودند که ۱۵ شعبان و بعد از آن روز عرفه است و زیارت شب جمعه باز یک زیارت فوق العاده است که در این باره و زیارت حضرت حسین (ع) در شب جمعه یک باب مفصل است.

چرا گناه می کنیم؟

بچه است که گناه می کند قدش کوتاه است اما وقتی عقلش رشد کرده باشد اصلا گناه نمی کند و نمی تواند گناه کند.

عقل بهای بهشت است، آدم به بهای بهشتی که می خواهد با عقل باید برود و مقدار عقلی که می پردازد به او به همان مقدار بهشت خواهند داد. آنجا برای بهشت باید عقل ببرید ، اگر عقل انسان یک ذره رشد کرده باشد دیگر نمی خواهد گناه کند ، دیگر برای یک نگاه کردن حرام یا یک حرف بر علیه دشمنش دلش پرپر نمی زند که گناه کند.

رابطه عقل و ایمان و گناه نکردن

یک حداقل داریم و آن حداقل از رشد ایمان و رشد عقل است، چون عقل و ایمان ما یک چیز است. همه خوبیها عقل و همه خوبیها ایمان است.

کسی که ایمان دارد سخاوتمند هم است و همینطور کسی که عقل دارد سخاوتمند هم است، پس سخاوت هم عقل است و هم ایمان است. اما کسی که بخل دارد از کمبود عقل و ایمان اوست.

پدید آورنده :

به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید