کد خبر : 2756
تاریخ انتشار : شنبه 8 اردیبهشت 1397 - 9:50
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای چه کنیم همواره در صراط المستقیم باشیم؟ بسته هستند

چه کنیم همواره در صراط المستقیم باشیم؟

آیت الله احدی گفت: خیلی دنبال این هستند که چگونه زندگی کنند که در همه امورات زندگی خود چه امور اقتصادی، سیاسی، اجتماعی منحرف نشوند و همواره در مسیر مستقیم حرکت کنند؛ حضرت امیرالمومنین(ع) پاسخ این افراد را در فصل ۱۹ خطبه اول نهج‌البلاغه می‌دهد.

آیت الله احدی گفت: خیلی دنبال این هستند که چگونه زندگی کنند که در همه امورات زندگی خود چه امور اقتصادی، سیاسی، اجتماعی منحرف نشوند و همواره در مسیر مستقیم حرکت کنند؛ حضرت امیرالمومنین(ع) پاسخ این افراد را در فصل ۱۹ خطبه اول نهج‌البلاغه می‌دهد.

آیت‌الله مهدی احدی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم و مفسر قرآن کریم، شامگاه جمعه، ۷ اردیبهشت ماه در جلسه هفتگی درس اخلاق خود در مسجد الزهرا(س) تهران، با اشاره به بهترین تفریح مؤمن در دوران آخرالزمان گفت: در دوران آخرالزمان شما مؤمنین نمی‌توانید به هر مهمانی و مجلسی بروید و در این دوران بهترین تفریح مؤمنین دیدار یکدیگر است.

وی ادامه داد: حتی در روایات آمده که در دوره آخرالزمان تفریح مؤمنان همین دیدار یکدیگر است، بهترین تفریح بنده هم حضور در جمع شما است که این مسافت را از قم به اینجا می‌آیم تا در جمع شما باشم. اما برعکس محفل گناهی که می‌بینم عذاب می‌کشم. ما مؤمنین باید دور هم باشیم و با همدیگر رابطه داشته باشیم.

این استاد حوزوی با اشاره به مفاسد دوران آخرالزمان اظهار کرد: چه بخواهیم چه نخواهیم ایران دو قطبی می‌شود و قطبی برهنه راه می‌افتد چون دوره آخر‌الزمان است و کاری هم نمی‌شود کرد فکر و عقیده آن‌ها چنین است و نمی‌شود آن‌ها را تهدید کرد؛ بالاخره حیا مال همه کس نیست.
وی حیا را فضل خداوند دانست و افزود: حیا کرامتی است که قرآن آن را فضل خدا توصیف کرده است، پس فضل خدا به همه کس داده نمی‌شود، بی‌حیایی که فضل خدا نیست، حیا فضل خداوند متعال است که آن را همه ندارند.

بی‌حجابی و گناه کردن؛ نوعی تنبیه خداوند
آیت‌الله احدی با اشاره به تنبیه گناهکاران توسط خداوند و ناآگاهی آنان از این تنبیه الهی گفت: قرآن می‌گوید این‌ها برهنه راه می‌روند، مشروب می‌خورند اما نمی‌دانند و حواسشان هم نیست که خداوند دارد اینها را مجازات می‌کند و خودشان هم نمی‌دانند. کسی که زنا می‌کند، قرآن می‌گوید ما داریم او را با انجام این کار مجازات می‌کنیم، چون عقلش را گرفته و به او شهوت داده‌ایم.

چه کنیم همواره در صراط المستقیم باشیم؟
این استاد حوزوی با بیان اینکه چکار کنیم که منحرف نشویم و همواره در صراط المستقیم الهی قرار بگیریم، گفت: خیلی دنبال این هستند که چگونه زندگی کنند که در همه امورات زندگی خود چه امور اقتصادی، سیاسی، اجتماعی منحرف نشوند و همواره در مسیر مستقیم حرکت کنند؛ حضرت امیرالمومنین(ع) پاسخ این افراد را در فصل ۱۹ خطبه اول نهج‌البلاغه می‌دهد و می‌فرماید: قرآن مجید در جمع شما است، اگر می خواهید منحرف نشوید بدانید معلم مستقیم و هدایت شما خداوند است و باید او را معلم خود انتخاب کنید. و قرآن هم می فرماید: الرَّحْمَنُ عَلَّمَ الُْقرْآن.

وی ادامه داد: بنابراین اگر ما بخواهیم حافظ قرآن بشویم، مفسر قرآن بشویم باید معلم خود را خدا انتخاب کنید که اگر به قرآن عمل نکنیم و خدا را معلم خود انتخاب نکنیم، شیطان معلم ما خواهد شد. پس بین این دو معلم یکی را باید انتخاب کنید که راه مستقیم تنها معلمش خدا است که شما را به فیض می‌رساند و فیاض است.

این مفسر قرآن با اشاره به اموراتی که در قرآن آمده گفت: قرآن چند کار را انجام داده است از جمله اینکه اول بین حلال و حرام را جداسازی کرده است. دوم مستحبات و واجبات را بیان کرده است، سوم قرآن ناسخ و منسوخ است، و چهارم اینکه رخصت و عزیمت را معرفی می‌کند.

وی ادامه داد: در بحث حلال و حرام قرآن بعضی از معاملات را امضاء و بعضی دیگر را تاسیس کرده است و لذا قرآن مبین حلال و حرام است و نباید حرام را با حلال آمیخته کرد. پس رفتن و ارتباط در حرام باعث می‌شود ما را از دانش‌آموزی خدا بیندازد و از آن فیض رحمانی دور شویم.

این استاد حوزه افزود: بحث دیگری که قرآن مطرح می‌کند معرفی مستحبات و واجبات است که خداوند واجبات را عینا معرفی نموده و فرموده که عبادات واجب ۵ عمل نماز، روزه، حج، زکات و حج است. اما مستجبات را خداوند به اختیار پیامبر(ص) و ائمه(ع) گذاشته که آنها آن را بگویند اما عبادات واجب را خودش معرفی کرده است.

وی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر، قرآن ناسخ و منسوخ را بیان کرده است. ناسخ حکمی است که ثابت است اما منسوخ حکمی است که ثابت نیست.

آیت‌الله احدی بیان کرد: موضوع دیگری که قرآن مطرح می‌کند رخصت و عزیمت است. رخصت به این معنی است که کاری که در عین اینکه واجب است مثل روزه اما برای فرد مسافر یا مریض اجازه داده می‌شود که آن را نگیرد. اما در بعضی چیزها عزیمت است مثلا فردی می‌گوید بابای من مرا کتک زده پس من هم او را بزنم اما اینکه عزیمت می‌گوید نباید او را بزنید.

وی افزود: در حالت مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی آمده است، که ایشان در بالای منبر درس خارج می‌گفتند شما به تبلیغ که می‌روید مردم را در لحظه افطار ماه رمضان معطل نکنید، بگذارید بروند افطار کنند. همه مزاج‌شان یکسان نیست، بعضی هم مریض هستند نباید مردم را اذیت کرد. قرآن هم رخصت و عزیمت را بیان می‌کند و همان قرآن هم نماز را در دو وقت خاص و وقت مشترک بیان کرده است.

چگونه نزد همه محبوب شویم؟
آیت‌الله احدی با اشاره به راهکاری برای محبوب شدن نزد خداوند گفت: این استاد حوزوی با اشاره به آیه ۹۶ سوره مریم که می‌فرماید: «اِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدّا» گفت: خدا گفته است اگر بذر محبت مرا در دلتان بکارید، من هم به‌زودی محبت شما را در دل همه جهان می‌گذارم.

وی ادامه داد: برای اینکه ما بذر محبت خدا را در دلمان داشته باشیم باید همیشه بدانیم که خدا دارد ما را می‌بیند و در قرآن آیه ۱۴ سوره علق هم می‌فرماید: «أَلَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یَرَى»، اگر همین را در دلمان بکاریم که او همیشه ما را می‌بیند، خدا هم ما را محبوب‌ترین افراد در جهان می‌کند.

به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی
*منبع: دست نوشته های سلطان احمدی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید