کد خبر : 2691
تاریخ انتشار : دوشنبه 25 دی 1396 - 7:48
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای چرایی به ترتیب خواندن چهار قل در بیان آیت الله قرهی بسته هستند

چرایی به ترتیب خواندن چهار قل در بیان آیت الله قرهی

آیت الله قرهی شب گذشته در جلسه تفسیر خود با تببین اینکه چرا باید چهار قل به ترتیب خوانده شود، گفت: در اینکه سور کافرون ، توحید، فلق و ناس به عنوان چهار قل باید به ترتیب خوانده شوند به خاطر سیری است که این سور با هم دارند و مرتبط هستند.

آیت الله قرهی شب گذشته در جلسه تفسیر خود با تببین اینکه چرا باید چهار قل به ترتیب خوانده شود، گفت: در اینکه سور کافرون ، توحید، فلق و ناس به عنوان چهار قل باید به ترتیب خوانده شوند به خاطر سیری است که این سور با هم دارند و مرتبط هستند.

به گزارش پایگاه تحلیلی کلینیک روح درمانی ( تهذیب آنلاین )، آیت الله روح الله قرهی، تولیت حوزه علمیه امام مهدی (عج) تهران شامگاه یکشنبه ۲۴ دی ماه سالجاری در جلسه هفتگی تفسیر خود که در مسجد امام حسن مجتبی (ع) برگزار شد، درتبیین چهار قل و ترتیب سور کافرون، توحید، فلق و ناس گفت: این چهار قل یک سیر دارند و یک ارتباطی با هم دارند که به همین دلیل آنها را به این ترتیب پشت سر هم آورده اند که هر کس خواست چهار قل بخوانید به این ترتیب باید بخواند. در خواندن این چهار قل اول سوره کافرون، سپس توحید، بعد فلق و بعد از آن ناس به ترتیب خوانده می شود. اولین سیر این ترتیب چهار قل این است که یک هدف خاص را تببین می کند.

سه رب انسانها

این استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان اینکه همه در این عالم بنده سه رب هستند، اظهار کرد: در این عالم کسی نیست که بنده نباشد و همه بنده یک عبد هستند، بنابراین مرد یا بنده « عبدالله » یا بنده « عبدالنفس » یا بنده « عبدالشیطان » هستند. پس کسی در این دنیا نیست که بگوید من حر و آزاده هستم بالاخره انسان عبد است.

وی ادامه داد: حربن یزید ریاحی برای اینکه از نفسش آزاد ش حر نامیده شد ولی عبد خدا شد، اگر سکه دو رو داشته باشد یک روی آن حریت و روی دیگرش عبودیت است، پس حریت از نفس یک طرف حربن یزید ریاحی و طرف دیگرش عبد شدن بود. پس اگر فردی عبدالله نباشد یا عبدالنفس است یا اینکه عبد الشیطان است.

چرا چهار قل را باید به ترتیب خواند

آیت الله قرهی با تشریح اینکه چرا باید این چهار قل را به ترتیب پشت سر هم خواند، بیان کرد: اولین سوره کافرون است، اولا این کافران سیر آنها این نیست که بخواهند عبدالله بشود و آخر سوره هم می فرماید چون آنها قطعا هر کار بکنید ایمان نمی آورند. حالا این سیر کافران را در سوره کافرون مطرح می کند و در سوره های قل هایی که بیان می شود امری است که خداوند متعال به پیامبرش می فرماید نه از باب فعل امر، این قل یعنی حتما باید تبیین شود و حتما با این سیر حرکت داده شود و این امر است که در این راه باید حرکت کنید. حالا در اولین قل می گوید: قل هو الله احد بگو به مومنین که او احد است.

آیت الله قرهی افزود: تا آنجا که کفوا احد پس باز احد است پس معلوم می شود کافران خدا را عبادت نمی کنند ولی شما بهشون بگوید لکم دینکم ولی الدین حالا الله جل جلاله و توحید چیست را بیان می کند تا جایی که خدا همتایی هم ندارد. بعد می فرماید حالا بگو قل اعوذ برب الفلق باز همین شرور خلق را بیان می کند تا به آنجا که حاسدا اذا حسد یعنی باز چون اینها عبد نفس شدند و خدا را نمی پرستند و دین شما را قبول ندارند به شرارت می افتند و شرور می شوند و یک دلالتش هم حسادت ها است.

وی ادامه داد: این حسادت در عالم همیشه هست، حتی می گویند کسانی که می خواهند از حسادت در امان باشند می گویند این دو سوره فلق و ناس را بخوانند. سپس در آخر این ترتیب سور پروردگار عالم می فرماید: همه شرارتها زیر سر همین ناس است، جن با ما کاری ندارد و آن قدر که ناس کار دارد و شرارت دارد جن ندارد.

خطر شرارتهای ناس

آیت الله قرهی خاطر نشان کرد: آنهایی که ماهواره ها، کثافت کاری ها، و چیزهای آلوده دیگر را درست کرده اند همه از جنس ناس هستند جنی ها که نیامدند ماهواره را برای ما درست کنند. پس این سیر است یعنی اول بدان همین ناس کسانی هستند که کافر هستند، حالا کافرین کسانی هستند که عمده آنها از یهود هستند خیلی عجیب روایتی دراین مورد است که امروز هم کافرین همین یهود هستند که شرور درست کرده اند قل اعوذ برب الناس این ناسی که در این سیر بیان شد این یهودی ها که باید از شر آنها به خدا پناه برد.

وی افزود: نکته بسیار مهم این که در مرحله جبر و اختیار که انسان در این عالم قرار دارد، فقط و فقط انسان است که بعد از انسان در مرحله پایین تر جنیان هستند و این دو گروه عنوان عبادت را دارند. پس انسان در جبر و اختیار است اما مابقی در جبر هستند، بنابراین جبر و اختیار در انسان است و ربوبیت ابزار آن است.

*دست نوشته های سلطان احمدی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید