کد خبر : 2644
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 خرداد 1396 - 14:01
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای علت بی حالی های معنوی در بیان آیت الله احدی بسته هستند

علت بی حالی های معنوی در بیان آیت الله احدی

حضرت استاد آیت الله احدی در جلسه اخلاق شان مورخه ۲۷ اردیبهشت ۹۶ علت های بی حالی معنوی را بیان کردندکه در ادامه گزیده یاداشت هایم از این جلسه می آید.

حضرت استاد آیت الله احدی در جلسه اخلاق شان مورخه ۲۷ اردیبهشت ۹۶ علت های بی حالی معنوی را بیان کردندکه در ادامه گزیده یاداشت هایم از این جلسه می آید.

توفیق شد شامگاه چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ در جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله شیخ مهدی احدی در مرکز تحقیقاتی و آموزشی جواد الائمه (ع) شهر مقدس قم شرکت کردم و با اینکه جلسه تعطیل بود استاد بزرگواری نمودند و به خاطر حضار تشریف آوردند.

در این جلسه که آخرین جلسه قبل از ماه مبارک رمضان بود حضرت استاد احدی به علت های بی حالی معنوی اشاره و در این خصوص بیاناتی فرمودند که در ادامه گزیده ای از یاداشت هایم را از این جلسه تقدیمتان می کنم.

معمولا حالات معنوی بسیار نادر است و بسیاری از افراد به زیبایی های این حالات می رسند.

 کم بودن حاجی واقعی در کنار کعبه

امام صادق (ع) در کنار کعبه وقتی چشم ابا بصیر را دست برد و ابا بصیر به چشم برزخی رسید، برگشت گفت: چقدر لبیک لبیک الکی زیاد است؟ چرا اینقدر حاجی کم است؟ حاجی واقعی نیست!

وقتی چشم باطن باز می شود تازه انسان متوجه می شود زن و مرد معنوی کم هستند، خانواده معنوی نادر است، گرایش به سمت بی ایمانی بیشتر است. البته مراتبی دارد بعضی ها ضعیف بعضی ها نادر هستند

فریب دادن مردم
رساله ای برای خودم در ماه رمضان ترتیب داده ام که چه چیز باعث می شود که حال آدم گرفته می شود دیدم اول چیز این است که انسان دوست دارد این است که همه اش مردم را فریب بدهد،چشم هایش در بین مردم پر از اشک است اما در خلوت خبری نیست.

کسالت در نماز خواندن
دوم با کسالت نماز می خوانیم ، در نماز کسل هستیم ، این کسل بودن در نماز باعث می شود حالات معنوی از ما گرفته بشود.

کم شدن یاد خدا
سوم اینکه یاد خدا کم شده است. واقعا یاد خدا خیلی کم است ، مثلا الان به چه حالی می خواهیم وارد ماه رمضان شویم ،ماه شعبان چقدر تسویه کردیم که بتوانم وارد ماه رمضان شویم.

ریا کردن
چهارم این است که ریا می کنیم، ریا نمی گذارد.
ببینید امام حسن عسکری(ع) فرمود: یک مور سیاهی در گلیم سیاه فرو برود، شما یک چراغ چهارصد شمعی هم بگیرید،آن مور سیاه را نمی توانید پیدا کنید. ریا هم از آن موی سیاه مخفی تر است.

در ایام انتخابات این قدر برای حزبت دفاع کردی آیا برای جانت دفاع کردی؟ این چند شب و روز که این قدر جوش زدید آیا برای خودتان هم جوش زدید؟ این حالات باعث می شود ماه رمضان بیاید و آن حالت معنوی انسان بشکند و چیزی نداشته باشید.

زیاد گناه کردن
پنجم زیاد گناه می کنید ، گناهانمان زیاد است.

ان شاالله این دفعه رفتی حرم امام حسین (ع) یاد حرف من بیفتید، اینجا هر فدمش عبادت و زیارت حضرت شفاعت است، اما یک استثنا می آورد و آن این است که مگر اینکه با گناه و معصیت آمده باشید! کدام معصیت؟ آن معصیتی که تو را از ایمان بیرون ببرد. آدم تا اینجا دل گرم است اما یک دفعه به هم می ریزد.
بدانید حالات معنوی بسیار ناچیز شده است

انواع گناه/  ۱- گناه فعلیه
گناه دو قسم است یکی گناه فعلیه که خیلی زیاد است. مثل نگاه به چهره زنان، لذت بردن از نامحرم که خیلی زیاد شده است.شراب خوردن، عروسی رقصیدن، ساز و آوز این ها را گناه فعلیه را می گویند.

شب های ماه رمضان را به بطالت نگذرانید

یا شب های ماه رمضان همه اش دارند فیلم می بینند و پای سریال تلویزیون هستند.آیت الله بهجت (ره) می فرمودند: شب های ماه رمضان آقای  قاضی ما را کنار قبر امام علی (ع) می برد و می گفت در دعای قنوت دستتان تقسیم کنید و دعای جوشن را بخوانید. و ما دعای جوشن را تقسیم می کردیم و تا سحر طول می کشید و می خواندیم.

پیامبر (ص) شب های ماه رمضان که می شد بستر را جمع می کردند، یک شب برایشان بستر انداختند ام سلمه دید پیامبر (ص) بستر نرفتند و گفتند امشب شب اول ماه رمضان است و بستری ندارم.

۲- گناه دائمیه

قسم دوم گناه ، گناه دائمیه است. حضرت زینب (س) در مجلس یزید فریاد زد قتل امام حسین (ع) گناه فعلیه نیست؟! تاریخ باید تاوان آن را پس بدهد.

گاهی گناه دائمیه هست.

خیلی توصیه می کنند به کسی گناه یاد ندهید از گناه در مجالس حرف نزنید، کسی را زنا یاد داده اند بیچاره دائما گرفتار است و بیچاره است.

یکی از علما می فرمود کسی با دوستانش شوخی های گناه آمیزی داشت و آن عالم در جمع ما گفت این معصیت است.

همه جامعه را نمی شود پاک درست کرد دیگه حیا شکست و کاری هم نمی توانیم بکنیم.در روایت دارد در دوره آخر الزمان حیا از چشم زنان می رود.
اما صحبت من شما رفقا هستید به خدا اصلا بنا نداریم که مثلا عرفان بازی درست کنیم اصلا دنبال این چیزها نیستم که مردم ما را به عارف بشناسند. بو علی گفت: هر کس از عرفانش بگوید کافر است. عارف آن کسی است که از معروف بگوید که معروف خداست.

سبک شمردن همه چیز
ششم  همه چیز را سبک می گیرد. چرا این بنده خدا نمی تواند یک ماه رمضان را صبر کند؟ چون مسائل الهی را سبک گرفته، قدرت مالی دارد اما حج نمی رود.می تواند پاسی از شب برخیزد اما بلند نمی شود،جسمش سالم است از این جسمش برای خدا استفاده نمی کند.

جوان های عزیز مواظب باشید من نگران شما هستم.
پرستش هوای نفس

هفتم پرستش هوای نفس است. چقدر این نفس را می پرستید؟ تمام بی حالی های جامعه همین است.

شهوت جنسی را می پرستد این پرستش است؟ نمی دانم اندام این صبیه یا عکس این قضیه چقدر زیباست که آن را کرسی شهوتش قرار می دهد؟ هر کجا که عامل بی ایمانی ها بود شبکه های ماهواره ای دست گذاشتند.دشمن پرستش هوای نفس را به اینها داده و کارشان تمام است.

پیامبر (ص) می فرماید: جبرئیل همراه من بود و خواستم مهمانی وارد منزلی بشوم. گفت: نمی آیم! خانواده این منزل  هوای نفس را می پرستند. اینها عاشق صورت هستند خانه اش همه اش مجسمه و تصویر است. پیامبر هم گفت وقتی تو نمی آیی من هم نمی آیم.

دنبال زن نروید ، هوا پرست نباشید  حتی صیغه هم خوب نیست.بزرگترین راه مبارزه با این موانع یک چیز است عجز و انکسار.

در روایت دارد وقتی شب برای نماز شب بیدار می شوید چرت انسان را می گیرد، همین چرت باعث می شود ثواب نمازش بیشتر شود، چون این حالت چرت دلیل عجز توست و تو نمی توانید بیدار بمانی.انسان کامل کسی است که شب را کم می خوابد.

هیچی به جز قیامت برای شما نمی ماند، همه چیز را جمع می کنند.

دعای افتتاح ماه رمضان را از دست ندهید،خیلی ها خواندند و امام زمان را دیدند آیت الله بروجردی بر خواندن آن مداومت می کرد.

پدیدآورنده:

به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید