کد خبر : 223
تاریخ انتشار : دوشنبه 28 اسفند 1391 - 15:43

مجالس عزاداری نباید طولانی و خسته‌کننده باشد

مجالس عزاداری نباید طولانی و خسته‌کننده باشد

« امیر محسن سلطان‌احمدی »، ذاکر و بلاگر اهل بیت(ع)، در گفت و گو با خبرنگار افتخاری ایکنا با بیان این مطلب درباره وظیفه مداحان در قبال عاشورا و محرم گفت: مداحان اهل بیت(ع) سرمایه عظیمی در دست دارند که باید در حفظ آن کوشا باشند چرا که مداحی می‌تواند احساسات عاشورایی را بسیج کند

« امیر محسن سلطان‌احمدی »، ذاکر و بلاگر اهل بیت(ع)، در گفت و گو با خبرنگار افتخاری ایکنا با بیان این مطلب درباره وظیفه مداحان در قبال عاشورا و محرم گفت: مداحان اهل بیت(ع) سرمایه عظیمی در دست دارند که باید در حفظ آن کوشا باشند چرا که مداحی می‌تواند احساسات عاشورایی را بسیج کند و اهداف امام حسین(ع) را در قالب شعر در دل‌های عزاداران به ویژه جوانان جای دهد.

 یک مداح و بلاگر اهل‌بیت(ع):
طولانی و خسته کننده شدن مجالس می‌تواند موجب دلزدگی جوانان و کشیدن آنان به سمت ماهواره، اینترنت، مواد مخدر، مجالس بدآموز و … شود

وی با اشاره به انتخاب اشعار از سوی مداحان اظهار کرد: مداحان باید شأن و منزلت امام حسین(ع) را در محتوای اشعار حفظ کنند؛ به طور مثال وقتی می‌شنویم مداحی خطاب به امام حسین(ع) می‌گوید: «یقین دارم که در دل آرزویی به جز دامادی اکبر نداری»! عاشورا را از مقام و رتبه بالای خود، پایین آورده است؛ این مداح نه تنها بر خلاف تاریخ حرف زده، بلکه فکر و آرزوی خودش را بر زبان آورده است یا مداحی که درباره امام زمان(ع) می‌گوید: «نمی‌دانم تو آواره کدام بیابان هستی که من هم در آن آواره شوم» به شان امام اهانت کرده است در حالی که خودش هم متوجه نیست.

سلطان احمدی اظهار کرد: وعاظ و طلاب در حوزه‌ها درس می‌خوانند و پس از مرحله آموزش، به وعظ می‌پردازند؛ همان طور که منبر، ترکیبی از علم و هنر است، مداحی هم همین طور است، بنابراین مداحان نیز باید آموزش ببینند؛ باید آگاهی و اطلاعات لازم را داشته باشند و هم این هنر را داشته باشند که چگونه بخوانند؛ اگر تنها بخش هنری را یاد بگیرند ولی از جنبه علمی غافل باشند نمی‌توانند انجام وظیفه کنند.

وی درباره درآوردن پیراهن به هنگام سینه‌زنی در برخی از مجالس گفت: مداحان نباید در مجالس خود، عزاداران را به درآوردن پیراهن تشویق کنند چون اگر نامحرمی در مجلس باشد، این کار به طور قطع گناه است همچنین ما در عصر و زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که این صحنه‌ها به راحتی فیلم برداری و به سراسر دنیا ارسال می‌شود و زمینه لازم برای سوء استفاده مغرضان و دشمنان را فراهم می‌کند.

این ذاکر اهل‌بیت(ع)درباره اهمیت نماز و برپایی عزاداری در ایام محرم تصریح کرد: امام حسین(ع) در روز عاشورا زیر رگبار تیر دشمن نماز خواندند تا اعلان کنند که حتی در میدان جنگ هم نباید نماز را تعطیل کرد.

وی تاکیدکرد: باید ترتیبی اتخاذ شود که مجالس تا ساعات پایانی شب طول نکشد به گونه‌ای‌ که نجام یک مستحب باعث ترک واجب شود.

 اهمیت نماز در مکتب امام حسین(ع)
امام حسین(ع) در روز عاشورا زیر رگبار تیر دشمن نماز خواندند تا اعلان کنند که حتی در میدان جنگ هم نباید نماز را تعطیل کرد

سلطان احمدی اظهار کرد: طولانی و خسته کننده شدن مجالس می‌تواند موجب دلزدگی جوانان و کشیدن آنان به سمت ماهواره، اینترنت، مواد مخدر، مجالس بدآموز و … شود.

این ذاکر و بلاگر اهل‌بیت(ع) در ادامه تصریح کرد: تقریبا ده سال است که اینترنت وارد کشورمان شده اما تا دو سال گذشته هنوز جایگاه مذهبی پیدا نکرده بود و فضای مجازی خالی از وبلاگ و سایت‌های مذهبی بود که خوشبختانه این خلا در حال بر طرف شدن است البته مسؤولان نیز باید توجه بیشتری به این مقوله داشته باشند.

لینک مصاحبه در ایکنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
دریای بصیرت دوشنبه , ۲۵ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۵

خوش دارم که در نیمه های شب در سکوت مرموز آسمان و زمین به مناجات برخیزم. با ستارگان نجوا کنم و قلب خود را به اسرار ناگفتنی آسمان بگشایم. آرام آرام به عمق کهکشانها صعود نمایم، محو عالم بی نهایت شوم . از مرزهای علم وجود در گذرم و در وادی ثنا غوطه ور شوم و جز خدا چیزی را احساس نکنم.
مناجات شهید چمران

نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید