یاد معاد تنها عامل بازدارنده انسان از انحراف است
آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر امروز خود که به تفسیر آیات اول سوره «ق» اختصاص دارد، یاد معاد را تنها عامل بازدارنده انسان از انحراف دانستند و بیان داشتند: اگر معاد نباشد، اخلاق ضامن اجرایی ندارد. تنها عاملی که جلوی انحراف درونی را میگیرد یاد معاد است.
به گزارش کلینیک روح درمانی،آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر امروز خود ۱۴ آذرماه که به تفسیر آیات اول سوره «ق» اختصاص دارد، یاد معاد را تنها عامل بازدارنده انسان از انحراف دانستند و بیان داشتند: اگر معاد نباشد، اخلاق ضامن اجرایی ندارد. تنها عاملی که جلوی انحراف درونی را میگیرد یاد معاد است.
وی با بیان اینکه انسان زمانی خود را در مقابل کارهای بد حفظ میکند که بداند حساب و کتابی در کار است افزود: اگر میان خوبی و بدی و نتیجه آن فرقی نباشد یا تنها تفاوت آن محدود به دنیا شود ممکن است بسیاری از افراد حاضر به ترک گناه نشوند.
تمام اعمال انسان در دایره هستی می ماند
وی ادامه داد: اعمال انسان گم و معدوم نمیشود زیرا چیزی که در زمان و مکانی موجود شد در دایره هستی وجود دارد و اثر خود را هم خواهد گذاشت ممکن است لذت آن بعد از چند ثانیه و ساعت از بین برود ولی این اثر در زمانهای بعدی هم وجود دارد به همین دلیل هیچ ممکن نیست رفتاری از انسان موجود شده باشد و گریبان او را نگیرد.
چرا دروغ از بین نمی رود؟
آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: سر اینکه دروغ از بین نمیرود و دروغگو رسوا میشود این است که دروغ معدوم نمی شود و در خط تولید میافتد و بعد از بیست سال انسان را رسوا می کند؛ بنابراین عقیده معاد انسان را حفظ میکند.
این مفسر قرآن بیان کرد: انسان باید بداند که او مرگ را میمیراند نه مرگ او را؛ این از لطایف بیانات انبیاء است که فقط آنان آورده و گفتهاند و در مکتب دیگری شاهد چنین سخنی نیستیم زیرا مکاتب مادی مردن، را پوسیدن میدانند ولی قرآن، مرگ را از پوست به درآمدن میداند.
صاحب تفسیر تسنیم گفت: در طول عمر، انسان چندین بار بدنش تغییر میکند و عوض میشود ولی «من» ما همان من است؛ زیرا هویت ما به واسطه روح است و در مورد مرگ نیز این طور است یعنی بدن از بین می رود ولی روح نمیمیرد.
عالم بی حساب و کتاب نیست
آیت الله جوادی املی اظهار کرد: براساس براهین عقلی، معاد نه تنها ممکن بلکه ضروری است زیرا عالم بازیچه و باطل نیست که هر کسی بیاید و هر کاری خواست انجام بدهد و حساب و کتابی در کار نباشد و این حساب و کتاب نیز نیاز به معاد دارد.
آیت الله جوادی آملی بیان کرد: اینکه عدهای رجع را بعید می دانند دلیل بر این است که خودشان قبول دارند که معاد، مستبعد است بنابراین اگر برهان برای رفع مستبعد ارایه شد باید مورد پذیرش آنان قرار گیرد ولی این افراد دچار هرج و مرج فکری هستند و فکر با هرج و مرج سامان نمییابد.
وی افزود: قرآن کریم برای معاد و موضوعات اعتقادی برهان اقامه کرده است به طور مثال وقتی سخن از زینت انسان است، تنها تقوا را ملاک آن میداند بنابراین شمس و قمر، زینت آسمان است و فرش و خانه هم زینت زمین و زینت انسان، همان تقوا است.
آیتالله جوادی آملی عنوان کرد: خداوند جلوی اضطراب زمین را با کوهها به عنوان میخهای روی زمین گرفته است و با نازل کردن آب، مواد غذایی مورد نیاز انسان را فرستاده است که خود برهان دیگری در اثبات معاد است؛ در برهان نخست فرمود خداوند وقتی لاشیء را به صورت انسان در آورد آیا نمیتواند ذرات پراکنده آن شیء را جمع کند؟.
وی ادامه داد: برهان دیگری نیز اقامه کرد و آن اینکه فرمود هر سال ما درختان و زمین مرده را زنده میکنیم و شما آن را میبینید بنابراین چگونه این همه تغییر و تحول در بدنتان و زمین را قبول دارید ولی معاد را دور از ذهن میشمارید.
آیتالله جوادی آملی تاکید کرد: وضعیت انسان برای رسیدن به مقصد خلقت، مانند دویدن در المپیادها و مسابقات نیست زیرا فرد باید جان بکند تا در این مسابقات به هدف که چوب خشکی است برسد ولی انسان در مسیر هدف خلقت، اگر یک قدم در راه خیر و خدا بردارد خداوند نیز ده قدم به سمت او خواهد آمد.
*ایکنا
برچسب ها :آیت الله جوادی آملی
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰