کد خبر : 2007
تاریخ انتشار : پنجشنبه 4 شهریور 1395 - 15:33
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای ۲۳ ذیقعده روز مخصوص زیارتی امام رضا(ع) از دور و نزدیک بسته هستند

۲۳ ذیقعده روز مخصوص زیارتی امام رضا(ع) از دور و نزدیک

سید ابن طاووس در کتاب «اقبال الاعمال» خود، آدابی را برشمرده و در بخش ماه ذی القعده می گوید من در کتاب های بزرگان دیده ام که برای روز ۲۳ این ماه زیارت مخصوص امام رضا(ع) را مطرح کرده اند.

به نام خداوند لوح و قلم

زیارت امام رضا (ع) از زیارت امام حسین(ع) بالاتر است، چرا که بسیاری از مسلمانان به زیارت امام حسین(ع) می‌روند. ولی فقط شیعیان اثنی‌عشری به زیارت حضرت امام رضا (ع) می‌آیند.
آخرین روزهای ماه ذی القعده با توجه به منابعی که از بزرگان شیعه در اختیار ما قرار گرفته است عناوین مبارک و مقدسی دارد . فردا جمعه ۲۳ ذیقعده می باشد که این روز را روز زیارتی مخصوص امام رضا (ع) می دانند که همگان می توانند با گفتن صل الله علیک یا اباالحسن، زائر امام رضا (ع) باشند.

علت نام گذاری این روز از نظر علامه مجلسی

علامه مجلسی در کتاب «بحارالانوار» در باب شهادت امام رضا (ع) نقل کرده است که برخی از افراد معتقدند آن حضرت در روز ۲۳ ذی‌القعده به شهادت رسیده است اما در جامعه  ما روز آخر ماه صفر به عنوان روز شهادت ایشان مطرح است.

باید گفت این روز، روز زیارتی مخصوص ایشان نامیده شده است تا مردم با توجه به ذات آن حضرت، به نقشی که ایشان در ایجاد مدینه رضوی داشتند پی ببرند.امام رضا(ع) با آمدن به سمت مرو، یک مدینه دوم برای نشر معارف اسلامی ایجاد کردند که به اصطلاح مدینه رضویه گفته می شود، برای این که مردم این معنا را در نظر بگیرند و نسبت به زحمات ایشان حالت شکر داشته باشند و شاید این عنوان را مطرح کرده اند تا در این روز مخصوص به وجود مبارک امام رضا (ع) بیش از پیش توجه کنیم.

علامه مجلسی هم چنین با اشاره به تقارن روز دیگر زیارتی امام رضا (ع) ۲۵ ذی القعده با روز دحوالارض می گوید: بزرگان دین بهترین اعمال را در این روز، زیارت امام رضا (ع) می دانند.
امام-رضا-ع سید ابن طاووس  در کتاب «اقبال الاعمال» خود، آدابی را برشمرده و در بخش ماه ذی القعده می گوید من در کتاب های بزرگان دیده ام که برای روز ۲۳ این ماه زیارت مخصوص امام رضا(ع) را مطرح کرده اند.
زیارت حضرت از دور و نزدیک در این روز

معمولا زیارت در حرم ائمه معصومین انجام می شود اما در این روز با آوردن دو کلمه  «قرب» و «بعد» (نزدیک و دور) می خواهد همه  افراد را متوجه آن مکان کند که اگر در نزدیک حرم هستید به حرم مشرف شوید و اگر از آن دور هستید و در هر جای دنیا زندگی می کنید به آن روز به عنوان روز زیارتی مخصوص امام رضا(ع) توجه داشته باشید.
بر این اساس کیفیت زیارت بستگی به شرایط، امکانات و اختیارات زائر دارد که اگر امکان داشته باشد زیارت های معروفی همچون زیارت جامعه، زیارت امین الله و … که این شأن را برای او فراهم می کند به جای آورد.
صلوات خاصه امام رضا(ع)
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى عَلِىِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الاِْمامِ التَّقِىِّ النَّقِىِّ وَحُجَّتِکَ عَلى مَنْ فَوْقَ الاَْرْضِ وَمَنْ تَحْتَ الثَّرى الصِّدّیقِ الشَّهیدِ صَلوهً کَثیرَهً تآمَّهً زاکِیَهً مُتَواصِلَهً مُتَواتِرَهً مُتَرادِفَهً کَاَفْضَلِ ما صَلَّیْتَ عَلى اَحَدٍ مِنْ اَوْلِیآئِکَ
خدایا درود فرست بر على بن موسى الرضا آن امام پسندیده با تقواى پاک و حجت تو بر هر که روى زمین و هر که در زیر زمین است آن راستگوى شهید درودى بسیار و تام و تمام و پاکیزه و پیوسته و پى در پى و دنبال هم مانند بهترین درودى که مى فرستى بر یکى از دوستانت.

به کوشش:امیرمحسن سلطان احمدی

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید