کد خبر : 1987
تاریخ انتشار : شنبه 23 مرداد 1395 - 14:45
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای علت برتری امامت امام رضا(ع) نسبت به سایر امامان بسته هستند

علت برتری امامت امام رضا(ع) نسبت به سایر امامان

آیت الله العظمی غروی علیاری در جلسه این هفته خود ۲۲ مرداد ۹۵ با اشاره به آیه ۵۹ سوره نساء به شرح حدیث سلسله الذهب امام رضا(ع) و علت افضل بودن قبول امامت امام رضا(ع) نسبت به دیگر امامان پرداختند که در ادامه می آید.

شامگاه جمعه ۲۲ مرداد ماه ۱۳۹۵ جهت شرکت در جلسه عمومی تفسیر آیت الله العظمی جواد غروی علیاری از مراجع تقلید و مفسر قرآن به مسجد فاطمیه میدان تسلیحات تهران رفتم.
نماز مغرب و عشاء را به امامت معظم له خواندم و سپس ایشان بدون فوت وقت سریع جلسه را شروع نمودند و با توجه به مناسبت میلاد امام رضا(ع) در جلسه این هفته خود با اشاره به آیه ۵۹ سوره نساء  به شرح حدیث سلسله الذهب امام رضا(ع) و علت افضل بودن قبول امامت امام رضا(ع) نسبت به دیگر امامان پرداختند که در ادامه ضمن تبریک میلاد ثامن الائمه(ع) یاداشت هایم از این جلسه را تقدیم شما معارف جویان عزیز می نمایم.

http://8pic.ir/images/wex36yzrgjdwheuulk81.jpg

حدیث سلسله الذهب
حدیثی است که امام رضا(ع) هنگام ورود به نیشابور در مورد ولایت اهل بیت بعنوان شرط توحید بیان فرموده است: لَمّا وافی أبُو الحَسَنِ الرِّضا(ع) بِنَیسابورَ و أرادَ أن یخرُجَ مِنها إلَی المَأمونِ اجتَمَعَ إلَیهِ أصحابُ الحَدیثِ، فَقالوا لَهُ: یابنَ رَسولِ اللّهِ، تَرحَلُ عَنّا و لا تُحَدِّثُنابِحَدیثٍ فَنَستَفیدَهُ مِنک؟! و کانَ قَد قَعَدَ فِی العُمارِیهِ، فَأَطلَعَ رَأسَهُ و قالَ: سَمِعتُ أبی موسَی بنَ جَعفَرٍ یقولُ: سَمِعتُ أبی جَعفَرَ ابنَ مُحَمَّدٍ یقولُ: سَمِعتُ أبی مُحَمَّدَ بنَ عَلِی یقولُ: سَمِعتُ أبی عَلِی بنَ الحُسَینِ یقولُ: سَمِعتُ أبِی الحُسَینَ بنَ عَلِی بنِ أبی طالِبٍ یقولُ: سَمِعتُ أبی أمیرَ المُؤمِنینَ عَلِی بنَ أبی طالِبٍ یقولُ: سَمِعتُ رَسولَ اللّهِ(ص) یقولُ: سَمِعتُ جَبرَئیلَ یقولُ: سَمِعتُ اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ یقولُ: لا إلهَ إلَّا اللّهُ حِصنی، فَمَن دَخَلَ حِصنی أمِنَ مِن عَذابی. قالَ: فَلَمّا مَرَّتِ الرّاحِلَهُ نادانا: بِشُروطِها، و أنَا مِن شُروطِها.

علت بیان این حدیث از لسان امام رضا(ع)

آیت الله العظمی غروی علیاری در خصوص بیان این حدیث از لسان امام رضا(ع) فرمودند: حضرت امام رضا(ع) وقتی به ایران تشریف آوردند به نیشابور رسیدند،جمعیت زیادی از محدثین،علما، مورخان و علاقمندان امام که نوشته اند بیش از چهار هزار نفر بودند قلم به دست خدمت امام رسیدند تا امام یک جمله بفرمایند و آنها از لب های مبارک امام بشنوند و آن را بنویسند و ضبط نمایند.

لا اله الا الله حصار امنی برای انسان

حضرت امام رضا(ع) در این جمع حدیث سلسله الذهب را بیان نمودند و فرمودند : « لا إلهَ إلَّا اللّهُ حِصنی، فَمَن دَخَلَ حِصنی أمِنَ مِن عَذابی » هر کس لا اله الا الله  را بگوید در حصار اسلام و امنیت االهی قرار می گیرد بعد هم می فرماید این حدیث را از جدم و جدم از جبرئیل و او از خداوند  تبارک الله است.

شرط و شروط لا اله الا الله گفتن

در ادامه حدیث امام فرمودند مردم خیال نکنید مطلب همین است فقط با گفتن لااله الا الله تمام شده و در حصار قرار میگیرید بلکه گفتن این کلمه شرط و شروطی دارد.

امام می فرماید شرایط گفتن لا اله الا الله این است که اقرار و اعتراف به امامت من داشته باشد تنها لا اله الا الله گفتن نیست به شرطی که اقرار ، اعتراف و اذعان به امامت من نموده که صرف لا اله الا الله محمد رسول الله (ص) گفتن کافی نیست.
در  آیه ۵۹ سوره نساء  می فرماید: « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ » امام می فرماید من هستم مکمل این مطلب که کلمه لا اله الا الله مکمل متمم دارد و مکمل عبارت است از اقرار و اعتراف به امامت من علی بن موسی الرضا (ع) است.
علت ابن الرضا(ع) گفتن به امامان بعد از امام رضا(ع)
به امامان بعد از امام رضا(ع) که امام جواد(ع) ، امام هادی (ع) ، امام عسکری (ع) و امام زمان (عج) می باشد ابن الرضا(ع) می گویند.

علت افضل بودن زیارت امام رضا(ع) بر امام حسین(ع)

روایت است شخصی از امام جواد(ع) سوال می کند که زیارت جدتان امام حسین(ع) از نظر فضیلت بالاتر است یا زیارت پدرتان، که امام در جواد فرمودند: زیارت پدرم افضل از زیارت جدم امام حسین(ع) است. بعد امام می فرماید جدم امام حسین(ع) ۵ امامی ها ، ۶ امامی ها، کیسانیه ، زیدیه ، اسماعیلیه و واقفیه و دیگر فرقه ها زیارت می کنند اما همه پدرم امام رضا(ع) را زیارت نمی کنند فقط عده ای پدرم را زیارت می کنند که تمام ائمه و امامان را به عنوان ولایت مطلقه حق قبول دارند.
علت بالاتر بودن فضیلت زیارت امام رضا(ع) بحث امامت می باشد که هر کس امامت امام رضا(ع) را قبول داشته باشد امامت بقیه امامان که امام جواد(ع)، امام هادی (ع) ، امام عسکری(ع) و امام زمان(عج ) می باشد را هم قبول دارد و یک شیعه ۱۲ امامی و خاص است.
امامت امام رضا(ع) ریشه حیات اسلام
آیت الله العظمی غروی علیاری امامت امام رضا(ع) را ریشه حیات اسلام دانست و گفت: امامت امام رضا(ع) ریشه حیات اسلام و دین و شریعت می باشد بنابراین مسئله امامت امام رضا (ع) در راس تمام امور امامت قرار دارد چون هر کس امامت امام رضا(ع) را قبول داشته باشد سایر ائمه را هم قبول دارد.
ارکان ایمان از نظر امام رضا(ع)
ایمان براساس بیان امام رضا (علیه السلام) ارکان چهارگانه دارد که ایمان بر چهار رکن استوار است. هر کس به این چهار رکن پایبند باشد مؤمن شمرده می شود: نخست توکل بر خدا، دوم خشنودی و رضا به مقدّرات الهی، سوم واگذاری کارها به خداوند، چهارم تسلیم در برابر دستورهای پروردگار.
در عظمت، زهد ، تقوا ، سخاوت ، عفاف ،اخلاقیات ، رفتار ، سلوک ، تواضع ، فروتنی ، علم و عمل کسی مثل ثامن الائمه(ع) در زمان خودش نبوده است.

تولد دیگر امام رضا(ع) در عالم لاهوت و جبروت بوده

آیت الله العظمی غروی علیاری در پایان با اشاره به میلاد امام رضا(ع) در ۱۱ ذی القعده گفت: تولد مجازی و جسمانی امام رضا(ع) در ۱۱ ذی القعده در مدینه طیبه از پدری بزرگوار حضرت موسی کاظم(ع) بدنیا آمد که این تولد ظاهر امام است اما تولد دیگر امام در عالم لاهوت و جبروت بوده است.

به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید