کد خبر : 1958
تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 خرداد 1395 - 18:32
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای نسخه ای برای دور نمودن شیطان بسته هستند

نسخه ای برای دور نمودن شیطان

پیامبر اعظم(ص) برای دور شدن شیطان از انسان پنج راهکار را به اصحاب خود معرفی نمودند که اگر به آن عمل شود به فرموده رسول خدا (ص) دور شدن شیطان از انسان همچون دور شدن مشرق از مغرب خواهد بود.

شیطانشیطان پس از آن که از اطاعت حق نسبت به سجده آدم سرپیچى کرد، و مورد غضب و لعنت و رجم حضرت ربّ قرار گفت در پیشگاه خداوند از باب لجبازى با خدا و حسادت نسبت به آدم و فرزندانش قسم یاد کرد که تا روز قیامت به گمراه کردن انسان‏ها به جز مخلصین از عباد خدا اقدام کند.بنابراین ما باید در مقابل شیطان و سپاهیانش خیلی مراقب باشیم که این دشمن قسم خورده از هر راهی برای فریب انسان وارد می شود.

از آنجا که ما معصوم نیستیم و هر لحظه امکان دارد در حملات شیطان شکست خورده و از مسیر هدایت دور گردیم ، اهل بیت(علیه السلام) در احادیث و روایات مختلف راهکارهایی برای مبارزه با شیطان را گوشزد نمودند تا ما با عمل به این دستورات بتوانیم از این گزند شیطان در امان بمانیم.هر چند باید همیشه مد نظر داشته باشیم که ما در یک میدان جنگی و مبارزه با شیطان قرار داریم و هرگز نباید در غفلت به سر ببریم و ضمن مراقب و محاسبه رفتار و کردار خود، در حال نبرد با شیطان باشیم.

و این نکته را هم بدانیم که انسان با تبعیت از شیطان و رفتن به سوی او بلا و خطر را برای خود می خرد و هیچ عقل سلیمی نمی پذیرد که کسی خود شخصا برای خودش بلا خریداری کند.

از این رو پیامبر اعظم(ص) در حدیثی راهکاری برای دور شدن شیطان به اصحاب خود بیان نمودند که در این نسخه ۵ دستور عملی را پیامبر (ص) به اصحاب خود متذکر شده اند.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله فرمود:«اَلا اُخْبِرُکُمْ بِشَىْ‏ءٍ اِنْ اَنـْتُمْ فَعَلْتُموهُ تَباعَدَ الشَّیْطانُ مِنْـکُمْ کَما تَباعَدَ الْمَشْرِقُ مِنَ الْمَغْرِبِ؟ قالوا: بَلى، قالَ: اَلصَّوْمُ یُسَوِّدُ وَجْهَهُ وَ الصَّدَقَهُ تَـکْسِرُ ظَهْرَهُ وَ الْحُبُّ فِى اللّه‏ِ وَ الْمُوازَرَهُ عَلَى الْعَمَلِ الصّالِحِ یَقْطَعانِ دابِرَهُ وَ الاِْسْتِغْفارُ یَقْطَعُ وَ تینَهُ»؛آیا شما را از چیزى خبر ندهم که اگر به آن عمل کنید، شیطان از شما دور شود، چندان که مشرق از مغرب دور است؟ عرض کردند: بله. فرمودند: روزه روى شیطان را سیاه مى کند، صدقه پشت او را مى‏ شکند، دوست داشتن براى خدا و همیارى در کار نیک، ریشه او را می کند و استغفار شاهرگش را مى ‏زند. (میراث حدیث شیعه ، ج ۲، ص ۲۰، ح ۱۸/ منهاج البراعه (خویی) ج ۷ ، ص ۴۲۶)
۱) روزه

همانطور که در این حدیث مشاهده می نمایید، پیامبر اعظم(ص) پنج کار عملی را برای دور شدن شیطان بیان کردند که اولین آنها روزه می باشد،روزه گرفتن اعلام جنگ با شیطان است و هیچ چیز مانند روزه گرفتن در هوای گرم روی شیطان را سیاه نمی کند.البته با گرفتن روزه واقعی که تمام اعضاء و جوارح ما روزه باشد.

 ۲) صدقه

برای شکستن کمر شیطان پیامبر(ص) دستور دادند که صدقه بدهید،پس با صدقه دادن در راه خدا کمر شیطان را خورد کنید و تا می توانید در راه خدا انفاق کنید ولو با یک دانه رطب.

۳ و ۴ ) دوست داشتن براى خدا و همیارى در کار نیک

سومین و چهارمین سلاح مبارزه با شیطان که پیامبر اکرم(ص) معرفی نمودند،« دوست داشتن براى خدا و همیارى در کار نیک » می باشد،به خاطر خدا دوست هم باشید و به هم نوع خود کمک کنید، و هر عمل نیک و صالحی که پیش آمد سریع آن را انجام داده و حتی در انجام آن از دیگران هم سبقت بگیرید، و هر کار نیکی هم انجام می دهید فقط نیت شما برای رضای خدا باشد،زیرا این کار شیطان را به زمین می اندازد و پایش را قطع می کند.

۵) استغفار

در ادامه این حدیث پیامبر(ص) به سلاح مهمی اشاره می کند که به وسیله آن می توان شاهرگ شیطان را قطع کرد و او را نابود نمود و این سلاح مهم چیزی نیست جز استغفار،به همین دلیل است که می بینیم روزانه هم پیغمبر اکرم، هم ائمه اطهار و هم صالحین هر کدام روزی هفتاد بار استغفار می‎کردند.پس ما نیز نباید از این سلاح مهم غافل باشیم.

?نتیجه اینکه اگر دقیق به این پنج دستور پیامبر اعظم(ص) عمل نماییم،شیطان از ما دور شده و فاصله ما با شیطان بین مغرب و مشرق خواهد بود.

به کوشش:امیرمحسن سلطان احمدی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید