کد خبر : 1867
تاریخ انتشار : پنجشنبه 29 بهمن 1394 - 16:57
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای اعطای رزق و روزی و اجابت دعا بر اساس استعداد و استحقاق بسته هستند

اعطای رزق و روزی و اجابت دعا بر اساس استعداد و استحقاق

آیت الله احدی در جلسه هفتگی درس اخلاق ۲۸ بهمن ۹۴ درباره چگونگی اعطای رزق و روزی و اجابت دعا بر اساس استعداد و استحقاق هر فرد و همچنین علت اصرار بر دعا ، فراتر از زمان بودن و متغیر بودن حالات افراد بیاناتی فرمودند که در ادامه می آید.

جلسه هفتگی درس اخلاق آیت الله مهدی احدی شامگاه چهارشنبه ۲۸ بهمن ماه ۱۳۹۴ در محل نمازخانه مرکز تحقیقاتی آموزشی جوادالائمه علیه السلام بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء به امامت معظم له برگزار شد، محور سخنان استاد در این جلسه پیرامون اعطای رزق و روزی و اجابت دعای بندگان توسط خدا بر اساس استعداد و استحقاق آنها بود، که در ادامه یاداشت هایم را از این جلسه تقیدم شما معارف جویان گرامی می نمایم:

خدا به اندازه استعداد و استحقاق به درخواست ها پاسخ می دهد

دو نکته را امشب عرض میکنم،این د و نکته معرفت توحیدی ما را بالا می برد.نکته اول این است تقاضا و درخواست ما در بخشندگی خداوند هیچ تاثیری ندارد در توحید صدوق روایت معروف خطبه اشباع آمده است ، خدا نسبت به آنچه از او درخواست شده بخشنده تر از آنچه درخواست نشده نیست، پس جود خدا بر شی متوقف نیست که حتما از خدا درخواست کند که ببخشد بلکه استعداد و استحقاق طرف را می بیند و به اندازه استعداد و استحقاق او می دهد.

اصرار بر دعا چیزی را عوض نمی کند اما استعداد و استحقاق مهم است

پیامبر(ص) یک استعدادی داشتند، زهرای مرضیه(س) یک استعدادی داشتند، و من و تو هم یک استعدادی داریم و این خود استعداد ها موثر است؛ باید توجه کنیم که اصرار بر درخواست و تقاضا چیزی را در واقع عوض نمی کند آن چیزی که عوض می کند استعداد و استحقاق شماست.

پاسخ به یک شبهه / اگر تقاضا و اصرار چیزی را عوض نمی کند پس چرا دعا کنیم؟

ممکن است سوال شود که اگر تقاضا و سوال چیزی را عوض نمی کند پس چرا باید دعا کنیم؟ اتفاقا هم در روایات و هم در قرآن است از فضل خدا بخواهید، و در روایت هم داریم که هر کس هر شب سوره واقعه را بخواند و بخوابد فقیر نمی شود و فقر به او نمی رسد حتی اهل سنت هم این را نقل کرده اند.

دعا جهت طلب رزق

یا در روایتی زید شحام از امام باقر(ع) طلب رزق کرد، امام فرمود: اگر می خواهی دعا کنی در سجده آخرت این دعا را بخوان که در روایت معتبر نیز هست: یا خَیْرَ الْمَسْئُولینَ وَ یا خَیْرَ الْمُعْطینَ اُرْزُقْنى وَارْزُقْ عِیالى مِنْ فَضْلِکَ فَاِنَّکَ ذُوالْفَضْلِ الْعَظیمِ اى بهترین درخواست‏شده، و اى بهترین عطا کننده، مرا و عیالم را از فضلت روزى بخش، به درستى که تو صاحب فضل بزرگى هستى.

حتی ابوبصیر می گوید محضر امام صادق (ع) از فقرم شکایت کردم، گفتم آقا جان دعایی به من یاد بدهید که از این فقر بیرون بیاییم و امام فرمود: وقتی نماز شب می خوانی در سجده نماز شبت بگو :یا خَیْرَ مَدْعُوٍّ وَ یا خَیْرَ مَسْئُولٍ وَ یا اَوْسَعَ مَنْ اَعْطى وَ یا خَیْرَ مُرْتَجىً اُرْزُقْنى وَ اَوسِعْ عَلَىَّ مِنْ رِزْقِکَ وَ سَبِّبْ لى رِزْقاً مِنْ قِبَلِکَ اِنَّکَ عَلى کُلِّ شَیْئٍ قَدیرٌ اى بهترین خوانده‏شده، و اى بهترین درخواست‏شده، و اى وسعت‏بخش‏ترین‏ کسیکه عطا کرد، و اى بهترین امیدشده، روزیام ده و بر من از روزیات وسعت ده، و سبب‏سازى کن برایم روزى را از جانب خودت، به درستى که تو بر هرچیز توانایى.

بنابراین با این حدیثی که الان بحث می کنم آیا منافات ندارد؟امام علی (ع) می گوید خواستن شما چیزی را عوض نمی کند اما در حالی که گفته اند و دستور داده اند که دعا کنید که نیازمندیتان از بین می رود و غنی می شوید.

پاسخ این شبهه / دعا کردن باعث بالا رفتن استعداد و استحقاق می شود

مرحوم علامه مجلسی در بحار جواب داد و فرمود: آن دعاهایی که به شما به عنوان روزی یاد داده اند برای این است که می خواهند استعداد شما را بالا ببرند، دعا شما را مستعد برای گرفتن روزی می کند.

کسب استعداد و استحقاق الهی با دعا کردن

امام علی(ع) هم می خواهد همین را بگوید که خدا بر اساس استعداد و استحقاق افراد می دهد و کسی که مستحق نیست و خدا به او نداد نگوید خدایا این همه دعا کردم پس چرا به من ندادی؟ چون تو مستعدد نیستی، آن استحقاق را نداری، هوش اقتصادی تو فلج است، مدیریت اقتصادی نداری، خودت را می بینم می بینم اگر به تو بدهم در مسیر حرام صرف می کنی و گناهت بیشتر می شود و خدا هر چه نگاه می کند می بیند آن لیاقت را ندارید و نمی دهد و دعا آن شایستگی و لیاقت را بالا می برد تا آدم مستعدی بشوید.

نفع هر گونه دگرگونی در خدا / علت تغییر حالات انسان

دومین عبارتی که دارد نفع هر گونه دگرگونی در خدا است؛ عزیزان من ما حالاتمان عوض می شود، برای اینکه در ظرف زمان هستیم و زمان متغیر است و حالاتمان نیز متغیر است؛ یک روز ما در رفاه هستیم روز دیگر در تنگدستی هستیم، یک روز خندان و روز دیگر گریان، یک روز بیمار یک روز سلامت و همه اینها به خاطر این است در ظرف زمان هستیم و زمان متغیر است و حالات ما هم متغیر است.

حالات خدا تغییر ناپذیر است / حالات خود را به خدا وصل کنید

اما خدا که در ظرف زمان نیست وقتی در ظرف زمان نیست زمان نمی تواند حالات خدا را عوض کند؛ که یک روز خدا بخشنده و یک روز بخیل باشد این امکان ندارد، چون او در ظرف زمان نیست و زمان او را عوض نمی کند او بلا زمان و بلامکان است این چیزها از او محو است، لذا حالات خود را به خدا وصل کنید.

چرا می گویند فلان عالم فراتر از زمان است؟

این که می گویند فلان عارف فراتر از زمان است یعنی همین، مثلا در رساله علامه حسن زاده آملی نوشته: خدایا منم شدم فراتر از زمان؛ این کفر نیست می خواهد بگوید همانطور که زمان حالات تو را عوض نمی کند منم زمان حالاتم عوض نمی شود؛ اول طلبگی عاشق خدا بودم ، وسط طلبگی هم عاشق تر شدم و الان هم همینطور هستم و اگر نبینمت دست بردار نیستم.

اگر می گویند ائمه فراتر از زمان هستند بدین معنی نیست که در زمان زندگی نمی کند، آنها هم تاریخ تولد و تاریخ مرگ دارند و در زمان هستند اما منظور این است که زمان حالات آنها را عوض نمی کنند.

اشخاصی نقل می کنند ما روز عید رفتیم خدمت مرحوم شاه آبادی که ناگهان آن طرف زنها جیغ کشیدند و ایشان رفت ببیند چه شده گفتند محمد اقا افتاد داخل حوض و فوت شد گفت جنازه اش را گوشه بگذارید الان مهمان دارم بعد با هم صحبت کردند و فردا در تشیع جنازه دوستان گفتند ما که غریبه نبودیم چرا به ما نگفتید گفت عید من خراب شد چرا عید شما را خراب کنم این را می گویند عارف حال اگر کسی دیگر بود زمان و زمین را بهم می ریخت و همسایه ها را هم گران می کرد

امام هم پیش شاه ابادی بزرگ شده است و وقتی خبر شهادت آقا مصطفی را به او دادند خیلی راحت فرمود ایشان ذخیره ما بود اما مال خدا بود و خدا او را برد و هیچ گریه ای هم نکرد گفتند ایشان هیچ گریه ای نمی کند تا اینکه گریه امام حسین ع خواندند و گریه کرد این را می گویند فراتر از زمان.

فراتر از زمان بودن

مرحوم جواهر می گوید خدایا این جواهر که نوشتن آن به اینجا رسید خبر مرگ پسرم را دادند، من تشیع جنازه نرفتم و دستم را از قلم برای فقه ال محمد (ص) بر نداشتم پس جواهر مرا جواهر کن؛ و الان شده ملاک فقهی احکام و بعد از دفن هم در حد یک فاتحه رفت کنار قبرش و فاتحه خواند و تمام شد؛ الان خیلی از مادران شهدای ما نیز فراتر از زمان هستند به جای اینکه جیغ و گریه کنند آرام هستند.

یادگیری توحید و وصل شدن به آن

باید قدرت معنویمان به حدی برسد که دین را خوب درک کنیم، غرش معنویتان را بالا ببرید و به کمال برسید ، سعی کنید به قدرت توحید وصل بشوید، این قدر درس توحید بروید که بتوانید صحت و سقم توحید را بدست بیاورید،اگر خدایی نکرده این توحید را اینجوری یاد نگیرید به اشتباه می افتید.

فراتر از زمان باشید و زمان فریبتان ندهد

مراقب باشید زمان شما را بازی ندهد ، فراتر از زمان باید حرکت کنید نباید زمان بازیتان دهد،اصلا بخش معنوی اصیل این است که انسان فراتر از زمان است اما اگر راه غربی را بروید ضرر کردید،اصلا جواب دادن ها و صحبت کردن های ما مدیریت ما باید معنوی باشد خیلی باید توجه کنید .

خواندن و عمل کردن به وصیت نامه امام علی(ع) به اباذر

عاقل باشید نماز و عبادتتان را فدای دنیا نکنید، وصیت امیر المومنین(ع) به اباذر را بخوانید و دانه دانه به آن عمل کنید،ما با دنیای غرب و بی حالی فرق می کنیم، ما در محضر خداییم از محضر او باید فیض ببریم، ما خبرها و گزارشاتی داریم که باید آن را بشناسیم مصداق آیه «صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لاَ یَعْقِلُونَ » نباشید که کر و کور و لال بمیریم، حواستان باشد ما می شویم «صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لاَ یَعْقِلُونَ» ، چکار می کنید؟ به چه تفکری افتاده اید؟ چرا می خواهید مثل بقیه عوام زندگی کنید؟

خواص شدن اساس توحید / مراقب باشید حرام به خانه هایتان نبرید

اساس این توحید این است که شما باید خواص بشوید، فلان جا مسائل مالی مطرح است نباید شما باشید بدانید زندگی تجارت نیست که قرآن می فرماید: « فِیهِ فِیهِ رِجَالٌ یُحِبُّونَ أَن یَتَطَهَّرُواْ » ، چند نفر اینجوری هستید؟ در این خانه چه کسی هست؟ در این خانه افرادی هستند که می خواهند پاک شوند! می دانید کدام خانه است؟ خانه مولا علی(ع) و زهرا(س) یُحِبُّونَ أَن یَتَطَهَّرُواْ آن وقت در آن خانه ماهواره، موسیقی ، ترانه و حرام می برید؟ خلوت سری می کنید؟ پیامک سری می دهید؟ دارید چکار می کنید؟ باور کنید این ایه همه را به وجه می آورد، شیخ جعفرآقا خیلی کم حرف بود اما می گفت: فِیهِ فِیهِ رِجَالٌ یُحِبُّونَ أَن یَتَطَهَّرُواْ وَاللّهُ یُحِبُّ الْمُطَّهِّرِینَ ، مرد می خواهد نامرد نمی خواهد، بعد می گفت مرد علی و فاطمه بودند. مرد می خواهد یعنی اینکه سختی و فشار را تحمل کند، دغدغه ها را تحمل کند، تا برسد به زندگی مطهرانه و آخرش خدا صف هایتان را از پاک و ناپاک جدا می کند.

مراقب باشید فرهنگتان عوض نشود / حجابتان را حفظ کنید

چرا دارد فرهنگتان عوض می شود، عزیز من نکنید مراقب باشید، خانم ها چرا چادرت پایین می رود،من گاهی خجالت می کشم صورت برخی خانم ها را ببینم، خصوصا حجاب ما ، حجاب زهرایی است فرق می کند با بقیه؛ ما حجابمان این است که زن، مرد را نبیند و مرد، زن را نبیند.

پاداش حجاب در گرما برای حفظ از نامحرم

عزیز دل من به تمام معنا در روایت در ثواب الاعمال صدوق دارد که خانمی به قصد قربت چادر را چنان می آورد پایین که فقط چشم هایش پیداست که مردم نامحرم او را نبیند و دارد زیر چادر عرق می ریزید روایت است که سه جا برایش نور می شود، یک جا در قبر، یک جا در برزخ و یک جا در قیامت.

چرا حجابتان را می دهید که اینجا به شما بگویند خوشکل؟!

چرا می خواهید اینجا به شما خوشکل بگویند، بگذار خوشکل گفتن را در برزخ به تو بگویند آنجا که دیگر نه تشنگی دارد و نه خستگی؛ خدا می گوید شما فکر کردید من شما خانم های با حجاب را کنار خانم ها بی حجاب می گذارم.

توصیه به تعلیم مباحث معارفی به خانم ها

خواهش ونصیحت می کنم دوستان عزیز من، خانم ها یتان را ببرید مباحث معارف که غافل نشوند همه نیاز دارند. همچنین حوزه را خالی نکنید ممکن است من هم عمر زیادی نکنم.

اخلاص و پرهیز از فحش و دعوا در بین زوجین /زوجین بال پرواز همدیگر شوند

همیشه اخلاص داشته باشید، ابداً ناراحت نشوید، ابداً فحش ندهید، ابداً غیبت نکنید؛ زن و مرد، زن و وشوهر بگذار بچه هایت ۲۰ سال شدند بگویند بابا مامان دعوا کنید ما دعوایتان را ببینیم، باور کنید که می شود.معنویت دو طرفه است آقای معنوی بدون خانم معنوی نمی شود و خانم معنوی هم بدون آقای معنوی نمی شود دو طرفه باید بال پرواز باشند.

دوستان عزیز من همه شما این را از من داشته باشید جوری شما زندگی کنید که بقیه غم و غصه این را داشته باشند که چرا مثل شما متین نشدند.

مقتل نباید احساسی خواند من از رو مقتل را از کتاب می خوانم.

 

به قلم : امیرمحسن سلطان احمدی

برای شنیدن و دانلود فایل صوتی این جلسه اینجا را کلیک نمایید

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید