کد خبر : 1830
تاریخ انتشار : چهارشنبه 21 بهمن 1394 - 23:23
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای کسب رزق حلال و ذلیل و بنده غیر نشدن در بیان آیت الله احدی بسته هستند

کسب رزق حلال و ذلیل و بنده غیر نشدن در بیان آیت الله احدی

آیت الله احدی در جلسه درس اخلاق ۲۰ بهمن ماه درباره روزی رسان و جواد بودن خود و همچنین تذکرات اخلاقی پیرامون خود را ذلیل غیر خدا نکنید،ایراد سخن نمودند که در ادامه می آید.

طبق روال هر هفته جهت شرکت در جلسه هفتگی درس اخلاق آیت الله مهدی احدی از شاگردان آیت الله بهجت و آیت الله بهاء الدینی شامگاه سه شنبه ۲۰ بهمن ماه ۱۳۹۴ به مرکز تحقیقاتی آموزشی جواد‌الائمه(ع) آمدم و ابتدا نماز مغرب و عشاء را به امامت معظم له خواندم، نماز پر معنویت و سراسر حضوری بود،که همانند نماز آیت الله بهجت(ره) استاد بزرگوارشان بود.

بعد از پایان یافتن نماز جلسه درس هفتگی اخلاق شان آغاز شد که در ادامه یاداشت های از این جلسه به شرح زیر تقدیم شما معارف جویان عزیز می نمایم:

http://hw8.asset.lenzor.com/lp/14293891-4051-l.jpg

(این عکس را هم بعد از پایان جلسه از استاد گرفتم)

در جلسه قبل نکته ای که مطرح شد این بود، که خدای تبارک و تعالی جواد است، منظور از این حواد بودنش چیست؟ تقریبا ۵ مرحله را ذکر فرمودند.یکی از مراحلی که الان ذکر می کنم به نظرم در زندگی آشوب که عصر آخر الزمان است و جهان برای ما درست کرده می تواند راه گشای خوبی باشد.

روشن بودن راه کسب روزی حلال

حضرت پیشنهادش این است، شما که خواستار روزی هستید این قدر سرگردان و متحیر نباشید، غصه نخورید، مگر راه روزی بسته است؟ حالچه جوری به روزی حلال برسم؟پس اینجوری نگویید، خدای تبارک تعالی جواد است، هر کس خواستار روزی حلال باشد خدا راهش را برایش باز می کند، اصلا راه تاریکی ندارد بلکه روشنترین راه است، کسی فکر نکنید که از یک مسیر تاریکی کسب روزی حلال است اینجوری نیست.

تضمین روزی حلال توسط خدای تبارک تعالی
روزی‌های شما را خدا تضمین می‌کند و عهده‌دار روزی‌های شماست، خدای تبارک و تعالی راه درخواست خواستاران به سوی روزی را روشن کرده است؛ هر کسی که نیازمند است مایحتاج او را خدا به او معرفی می‌کند که همان مسیر را بگیرد و به مایحتاجش برسد و قرآن هم می‌فرماید «نَحْنُ قَسَمْنَا بَیْنَهُم مَّعِیشَتَهُمْ».

کسب روزی با کوشش و تلاش
در زندگی مادی روزی‌هایتان تقسیم شده است و به حد تلاشتان به روزیتان می‌رسید «وَأَن لَیسَ لِلإِنسانِ إِلّا ما سَعى» و این رسیدن به روزی متکی به تلاش و کوشش و نحوه تلاش شما است.

با هر کس معاشرت مالی نکنید/ پرهیز از حرص و طمع
ممکن است در این تلاش مسیر روزی حلال بودید اما کلاه سرتان بگذارند، شما مؤمن هستید نباید پای قراردادهای سنگین مالی را امضا کند، گرفتار می‌شود؛ مؤمن نباید حرص و طمع داشته باشد و با هر کس معاشرت مالی داشته باشد هر چند وعده سودهای کلان به او بدهند نباید به آن سمت برود.

تقسیم رزق به دو روش
امام صادق(ع) فرمودند: رزق به دو نحو تقسیم می شود، یک نحو دریافت رزق نیاز به دنبال رفتن آن ندارد اما یک نحو دیگر باید دنبال کنید. اکر هم می خواهید دنبال کنید اول راهش را باید بشناسید بعد دنبال نمایید، راهش این است ببینید خدا کدام یک از این روزی ها را حلال نموده پس دنبال همان بروید. چون حرام فساد است و فساد آن هم سنگین و سخت است پس نگذارید غذاهای حرام در حلقوم و شکمتان برود.

طنابی که شیطان بر گردن شیخ مرتضی انصاری انداخت
آیت‌الله احدی با نقل حکایتی از پاره کردن طناب شیطان که بر گردن شیخ مرتضی بود، گفت: کسی از شاگردان شیخ مرتصی انصاری می‌گفت: خجالت می کشیدم خوابی دیدم که به ایشان بگویم ام آقا فرمود بگو چه خوابی دیده ای؟ که با اصرار استاد گفت: که شیطان را د ر خواب دیدم که چند تا طناب دستش بود که سالم بود ولی یکی از آنها پاره بود، از شیطان سؤال کردم که این ها چیست؟ در جواب گفت: این ها را به گردن مردم انداخته و به طرف خود می کشم . شاگرد شیخ از شیطان پرسید: این ریسمان چرا پاره است؟ گفت آن را انداختم گردن شیخ مرتضی انصاری و پاره اش کرد.

شیخ مرتضی گفت حقیقت امر این است که همین هفته تعطیلات مهمان به منزلمان آمد و پول نداشتم و خانواده گفت میوه ای برای خانه بخر و من گفتم پول ندارم ؛ تا اینکه یادم آمد مقداری از پول  یک نماز و روزه استجاری طلبه ها هست، گفتم این پول را بر میدارم و میوه می خرم  بعد که پول بدستم رسید و پولدار شدم آن را می گذارم سر جایش، رفتم میوه فروشی و میوه را گرفتم و داشت همه را وزن می نمود که تا آمدم پول بدهم، با خود گفتم شیخ کسی که خبر ندارد که از بیت المال این پول را گرفته ای حالا اگر وسط راه بمیری چه کسی  میخواد پولت را بدهد؟ برگشتم به میوه فروش گفتم : آقا نمی خواهم وی هم چون مرا می شناخت گفت آقا نسیه ببرید  اما قبول نکردم ،پس شیطان طناب را بر گردنم انداخته و مرا تا آنجا برده است « لأَحْتَنِکَنَّ ذُرِّیَّتَهُ إَلاَّ قَلِیلاً ».

راه روشن رزق و روزی را تاریک نکنید
عده کمی هستند که این طناب را می‌توانند پاره کنند، من نگران خیلی از متدینین هستم چرا راه روشن روزی را تاریک می‌کنید حیف نیست، هر کس به سمت خدا بخواهد برود راهش مشخص و معین است خیلی باید مواظب باشید راه روشن است، مسیر مشخص است در مسیر روشن مراقب باشید به دام وسوسه‌های شیطان نیافتید.

پایان سختی آسانی است

عزیزان من به مقامات بلند معنوی برسید، انسان می تواند به درجات عالی برسد،راهش درست است کنترل شده عمل می کند، از همان جوانی سختی می کشد اما وعده قرآن است که :« اِنّ مَعَ العُسْرِ یسْراً».شکم را می شود با یک سیب پر کرد، من گاهی شده حتی شام میل نمی کنم،حال آیا درست است که دنبال دغدغه های روزی بیفتید و خود را گرفتار کنید.راه رو بلد نیستیم  اما راه روشن بوده اما در  مسیر روشن گرفتار شده و به دام وسوسه های شیطان می افتیم.

روشن بودن راه انسان کامل شدن
خواستاران به خواسته انسان کامل شدن راهش پیداست شک نکنید می‌توانید انسان کامل و عبد صالح بشوید «لِکُلٍّ جَعَلْنا مِنْکُمْ شِرْعَهً وَ مِنْهاجاً».

حالات عارف

حالات عارف که گُل می کند و شعری می گوید که کسی نشنیده است، واقعا حالات عارف چنین است،به خودش بر میگرد و می گوید:من چه می خواستم ؟آنچه من می خواستم چه بود؟چه چیزی را دنبال می کردم؟ طالب و راغب چه بودم؟

ای قدرت مغربی بشریت چرا گم شده ای ؟

ای عقل انسانیت چرا نابود شده ای؟

ای روح بلند ملکوتی نفس چرا ذلیل شده ای؟

خود را ذلیل و بنده غیر نکنید
مراقب باشید ذلیل شهوت ، بنده غذا ، بنده شهرت ، بنده خم شدن برای این و آن که یک چیزی به تو بدهند، نشوید خدا می خواهد  شما را آقا کند.لذا فرمود: « تَعالَوا إِلى کَلِمَهٍ سَواءٍ بَینَنا وَبَینَکُم  »  خدا می خواهد شما را بیاورد بالا که آن پایین نمانید. حالا این  بالا کجاست؟ می فرماید: « وَ لِلَّهِ المَثَلِ الاَعْلی »  خدا می خواهد شما را مثل اعلی نماید، مثل اعلی کجاست؟ « کَلِمَهُ اللَّهِ هِیَ الْعُلْیَا » بالا آنجاست می خواهد تو را پیش خودش ببرد.

بردگی غیر شدن مقام انسان را می‌شکند
نفس چقدر ذلیل شده‌ای؟ ای عبد تو چرا اینطور گم شده‌ای؟ خیلی عقل‌ها گم شده‌اند، خیلی از نفس‌ها گم شده است؛ چرا انسان باید از عالم غیب و غیوب و حضرت ربوبیت در بیاید و از آنجا غفلت کند و عبد شیطان بشود؟ چه خبر است؟ چرا اینجور ذلیل خاک شده‌اید؟ شما آدمی! شما انسانی! چرا خواب ذلیلت می‌کند؟ قرآن می‌گوید خواب تو را برده کرده است؟ چرا برده خواب شده‌اید؟ یک سیگار شما را برده می‌کند! برده دوست و رفیق می‌شوید! بردگی هم حدی دارد، این بردگی‌ها کار دست انسان می‌دهد، حدود و مقام انسان را می‌شکند.

خود را آتش نزنید معرفتی و سلوکی فکر کنید
باور کنید این واژه‌ها همه پایه‌های قرآنی و روایی دارد، بدانید بنده فتنه و ذلیل فتنه‌گران شدید آسیب می‌بینید، چرا خودتان و نفستان را آتش می‌زنید؟ معرفتی و سلوکی فکر کنید، عزت بگیرید، موقعیت بگیرد و مدار هستی را بشناسید و آنگاه محور خانه خود را نورانی کنید طوری که اگر کسی آمد خانه شما نور ببیند، چرا نورانیت خانه‌هایتان دارد می‌رود؟ چرا فکر و اندیشه جای دیگر رفت؟ قرآن هم می‌فرماید: « أَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ».

چرا با یک فیلم، با یک موسیقی عوض می‌شوید
کمی فکر کنید! ببنید برده هوای نفس شده‌اید! خدای شما هوای نفس شده است! با یک پیامک تغییر کردید! یک موسیقی، یک فیلم، یک صدا شما را عوض کرد! با شنیدن یک صدا نروید، آیا انسان با شنیدن یک صدا خدا را رها می‌کند و می‌رود؟ امام عصر(عج) می‌رود؟ چند سال در معرفت بوده‌اید؟ فقط چند شب بودید اما همه را خراب کردید، بعضی شب‌ها می‌آمدید فردایش خرابش می‌کردید و همه چیز یادتان می‌رفت، فکر کنید ببینید چند شب عبادت خود را حفظ کردید؟ بعد توقع دارید و همه چیز هم از خدا می‌خواهید!

چقدر در خدمت شیطان و هوای نفس هستید؟
به اندازه‌ای که در خدمت شیطان بودید، در خدمت هوای نفس بودید، آیا چقدر در خدمت خدا بودید؟ به اندازه‌ای که در خدمت هوای نفس بودید چقدر در خدمت خدا و محضر خدا بوده‌اید؟ آیا هفته‌ای یک شب بودید؟ فکر کنید ببینید چقدر در محضر خدا بودید؟ پس استغفار کنید.

قاضی خداست چرا به دیگران چشم دوخته اید!

قرآن می فرماید: « فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَاسْتَغْفِرْ لِذَنبِکَ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ بِالْعَشِیِّ وَالْإِبْکَارِ »،به پیامبر خودش می گوید نه صبحی داشتی نه شامی داشتی، قاضی من هستم یادت نرود، آیا یادت رفته؟ همه اش دوست داری دیگران تو را تعریف کنند! بگویند عجب قشنگ نماز خواند، عجب زیبا حرف زد،چرا همش می خواهید دیگران تعریف کنند؟ قاضی خداست ،او باید ببیند و تعریف نماید.

تا تکبر سراغتان آمد فوری بگویید: اعوذ بالله

فرمودند:بخشی را سر شب،بخشی نصف شب،بخشی اخر شب عبادت کنید؛ چرا ،چون ممکن است در دل تو تکبر آید و تا تکبر آمد « فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ »، فورا بگویید: اعوذ بالله؛ نگذارید بزرگی در دلتان بیایید که بگویید خدا کیست؟ این حرف را نزنید « وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا یَعْلَمُونَ » اکثر مردم نمی دانند عزیز دلم ما ماموریم که تسلیم خدا باشیم.

نور دلی و فکری است

بچه های من،به خدا من قابل نیستم، اینها آیات خداست ،من می ترسم که گرفتار بشویم ،مگر عبا نور می آورد؟نور دلی است، نور فکری است، اما اینها حجت هستند بر مردم که مردم مقلد شما بشوند.اما یک قید هم گذاشت صریح روایات است آن کسی که در طلب علم باشد اما دنیا طلب است مردم مقلدش نشوند و پشت سرش نماز نخوانند.

برنامه و چله داشته باشید

راه سنگین است قدیم ها اینقدر می ترسیدند بیایند طلبه بشوند اما طلبه عالم فاضل افضل از شهداست «مدادالعلماء افضل من دماء الشهدا ». برای خودمان برنامه داشته باشیم ،چله داشته باشیم، ماه رجب در راه است اربعین عرفا شروع می شود،برخی از الان خودشان را آماده می کنند،با او حرف بزنید ،صحبت کنید.

عزیز دل من همه را با وجودم دوست دارم ،این جلسه ایست که یک طرفه نیست به من هم حالت معنوی می دهید، نگاه ها، گریه های شما مرا می سازد،عزیزان من مواظب خودتان باشید.

در ادامه طبق روال هر جلسه استاد به ذکر مصیبت پرداختند که با توجه به نزدیک شدن ایام فاطمیه به ذکر مصیبت خانم حضرت زهرا(س) پرداختند.

به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

*برای شنیدن و دانلود فایل صوتی این جلسه اینجا را کلیک نمایید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید