کد خبر : 1602
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 آذر 1394 - 23:29
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای سرانجام عاشورا/عاشورا شناسی(۱۲) بسته هستند

سرانجام عاشورا/عاشورا شناسی(۱۲)

دوازدهمین و آخرین جلسه دوره عاشوراشناسی با موضوع سرانجام عاشورا با سخنرانی حجت‌الاسلام و‌المسلمین علی نظری منفرد برگزار شد که در ادامه گزیده های این جلسه می آید.

دوازدهمین جلسه دوره عاشوراشناسی پنجشنبه ۲۳آذرماه ۱۳۹۱ با موضوع سرانجام عاشورا با سخنرانی حجت‌الاسلام و‌المسلمین علی نظری منفرد استاد و محقق حوزه علمیه قم در شبستان نجمه خاتون برگزار شد که در ادامه گزیده های این جلسه را تقدیم تان می نمایم:

نهضت حسینی یک نهضت کم نظیر

معمولا وقتی که یک حرکت انجام می‌شود و آن حرکت هم اگر عظیم باشد همه افراد به دنبال نتیجه و آثار و برکات آن هستند خصوصا این حرکت نهضت امام حسین(ع) باشد که یک نهضت کم نظیر است که در طول تاریخ نمونه ندارد.

نکته عجیب امام در آخرین وداع با اهل بیت(ع)/پیروزی مال شماست

امام حسین(ع) آخرین باری که آمدند کنار خیمه‌ها و با زن و بچه‌ها وداع کنند یک شور عجیبی ایجاد شد، زن‌ها بعد از شهادت عزیزانشان تمام دلخوشی‌شان به امام حسین‌(ع) بود که حتی امام از این وداع متأثر شدند ولی یک نکته عجیب امام در این وداع دارند و آن این که امام به اهل خیمه‌ها فرمودند من کشته می‌شوم ولی خدا شما را هدایت می‌کند و نصرت می‌دهد و پایان این رسالت خیر است و پیروزی مال شماست که این از آخرین صحبت‌های امام است.

سخن امام به سپاهیان عمر سعد

خود امام حسین(ع) در روز عاشورا بعد از آنکه با سپاهیان عمر سعد صحبت کرد فرمود، شما این طوری نمی‌مانید، فکر کنید دارید چکار می‌کنید که در این حین یک نفر از سپاه عمر سعد گفت، خدا چگونه از ما انتقام خواهد گرفت در حالی که کلمه واحده ما هستیم و امام هم گفتند شما مکث نخواهید کرد مگر به اندازه کسی که سوار اسب می‌شود و آسیای زمانه شما را خورد خواهد کرد، بلافاصله بعد از شهادت امام حسین(ع) این اتفاق افتاد.

دگرگون شدن عالم بلافاصله بعد از شهادت امام

بلافاصله بعد از شهادت امام نظام عالم به هم خورد که این مسئله در منابع دسته اول عامه اهل سنت نیز آمده است ابن حجر که رابطه خوبی با شیعه ندارد در کتابش می‌نویسد که بعد از شهادت امام طوفان وزیدن گرفت، فضا گرفته شد.

حمله به خیمه ها و اهل حرم بعد از شهادت و بیدار شدن وجدان خفته

دشمن بعد از شهادت امام به خیمه‌ها حمله کردن که خیمه‌ها و اهل حرم را غارت کنند که در این حین دو سه نفر هم از اهل خیمه‌ها زیردست و پا به شهادت رسیدند، دربین سپاهیان عمر سعد یک زن نیز به همراه همسرش به کربلا آمده بود و این صحنه را دید و آمد عمود خیمه خود را کشید و رفت جلوی خیمه‌های امام حسین(ع) و گفت شما دختران پیامبر(ص) را غارت می‌کنید و این حرکت باعث شد وجدان خفته آنان بیدار شود و وجدان‌های سپاه عمر سعد تکان بخورد.

آشوب در سپاه عمرسعد بلافاصله بعد از شهادت امام

ابن قولویه در کامل الزیارات روایتی را از حلبی از امام صادق(ع) نقل می‌کند که امام صادق(ع) می‌فرمایند، به محض اینکه امام حسین(ع) به شهادت رسیدند همان لحظه در سپاه عمر سعد یک آشوبی برپا شد، یکی از سپاهیان عمر سعد گفت من الآن دارم پیامبر(ص) را می‌بینم که بین زمین و آسمان است و یک نگاهش به شما(سپاه عمر سعد) و یک نگاهش به آسمان است، می‌ترسم که نفرین کند و ما از بین برویم که عمرسعد سریع عکس‌العمل نشان می‌دهد و می‌گوید این مرد خیالی و دیوانه شده است اما این نکته نیز باعث بیدارتر شدن خفتگان سپاه عمر‌سعد بود و وجدان خفته آنها را بیدار کرد.

تشکیل گروه توابین در کربلا

همین بود که در کربلا گروه توابین تشکیل شد که در انتها منجر به قیام مختار شد، حال این نکات نشان می‌دهد که حرکت و قیام امام حسین(ع) برای براندازی یک خصم و دشمنی بود که میخواست امام را از بین ببرد ولی خود از بین رفت.

دستور عبدالملک به امیر عراق که متعرض به آل علی(ع) نشوید

عبدالملک مروان بعد از یزید در سال ۶۶ قدرت را به‌دست گرفت و یک بخشنامه به تمام امرایش من جمله حجاج که امیر او در عراق بود نوشت و گفت هرکاری میخواهید بکنید ولی متعرض به بنی‌علی(ع) نشوید، آل سفیان متعرض به بنی علی(ع) شدند و بر افتادند شما این کار را نکنید.

قیام امام طومار آل ابوسفیان را در هم پیچید

نتیجه این حرف‌ها نشان می‌دهد که امام حسین(ع) توانست با قیامش خصم را بردارد، طومار آل ابوسفیان با به شهادت رساندن امام حسین(ع) در هم پیچیده شد و این نتیجه و اثر قیام امام حسین(ع) است.

اسارت کمک مهمی به نتیجه بخشی قیام نمود

اسارت اهل بیت(ع) به نتیجه بخشی قیام خیلی کمک کرد، حضور اهل بیت(ع) در نهضت امام باعث ماندگاری قیام امام شد، بنی‌امیه بلافاصله بعد از شهادت امام حسین(ع) دست به کار شدند و ریختن خون امام را منکر شدند و گفتند حسین(ع) مانند عیسی(ع) به عرش رفته و در ماجرای کربلا شخصی دیگر کشته شده که هرچند آن شخص جز یاران امام(ع) بود و در کربلا شهید شد و امام سجاد(ع) در واکنش به این اقدام بنی‌امیه فرمودند: «خدا لعنت کند کسی که این شایعه را پخش کرده است».

الگوبرداری از نهضت امام حسین(ع)

بعد ازقیام عاشورا نهضت‌های زیادی از نهضت امام حسین(ع) الگوبرداری کردند که حداقل بیست نهضت شد که یک نمونه آن حرکت و قیام مختار است که از قیام امام الهام گرفته است، نمونه دیگر قیام زیدابن علی‌ابن الحسین(ع) است که حرکتش در زمان امام صادق(ع) بود و مورد تأیید ایشان نیز بود و چون قیام زید در کوفه بود که همان مردم به پا خواستند و شعار هم شعار خون خواهی امام حسین(ع) بود.

 از دیگر قیام‌ها، قیام عباسی‌ها بود که آنها در ابتدا با شعار خون خواهی امام حسین(ع) جلو آمدند تا جایی که بالاخره قدرت را قبضه نمودند و حتی کار به جایی رسید که بنی عباسیان آمدند شام و قبرهای بنی امیه را خراب کردند و اسکلت‌های بنی‌امیه را از قبر کشیدند بیرون و سوزاندند و وقتی نوبت به قبر یزید رسید و آن را شکافتند اسکلتی از یزید نبود و فقط یک خط سیاه در قبر یزید بود و حال این حرارتی که امام حسین(ع) با قیامش ایجاد کردند تا به امروز نیز ادامه دارد.

به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید