کد خبر : 1597
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 آذر 1394 - 22:58
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای قرآن و امام حسین(ع)/عاشورا شناسی(۱۰) بسته هستند

قرآن و امام حسین(ع)/عاشورا شناسی(۱۰)

«قرآن و امام حسین(ع)؛ دو معجزه پیامبر(ص)»در دهمین جلسه دوره عاشوراشناسی حرم مطهر توسط حجت الاسلام حیدری فرد بررسی شد که در ادامه گزیده های این جلسه می آید.

دهمین جلسه دوره عاشورا شناسی بع موضوع قرآن و امام حسین(ع) دو معجزه پیامبر(ص) با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین مجید حیدری‌فرد، از استادان حوزه علمیه قم و مؤلف کتاب مدرسه عشق حسینی ۲۱ آذرماه ۱۳۹۱ برگزار گردید که در ادامه گزیده هایی از این جلسه می آید:
معجزات پیامبران الهی

همه انبیای الهی، همه کسانی که ادعای رسالت نبوت و نمایندگی خدا را دارند، برای اثبات این ادعای خود دلیلی می‌آوردند منتهی این دلیل و برهان‌ها از دو سنخ بوده، گاهی از سنخ عمل و گاهی هم از سنخ گفتار بوده است.

شما اگر در زندگی حضرت ابراهیم(ع) بنگرید، حضرت ابراهیم(ع) دو دلیل برای حقاینیت خودش بیان می‌کند، یکی با زبان برهان و حکمت و حرف است که در سوره انعام احتجاجات سه‌گانه ماه، خورشید و ستاره حضرت ابراهیم(ع) نقل شده است که این برهان محبت است، رب باید محبوب باشد، موجودی که نیست، محبوب نمی‌تواند باشد، یا در گفت‌وگوی با نمرود فرعون زمانش و همچنین، نوع رفتار دیگرش مانند جریان بت‌شکنی از دیگر دلایل حقانیتش است.

 حضرت صالح(ع) برای اثبات حقانیتش از دل کوه حیوان زنده که نشدنی است را به‌وجود آورده است. حضرت موسی(ع) عصا و چوب‌دستی خود را می‌اندازد و تبدیل به یک مار بزرگ می‌شود که جست و خیز هم دارد. حضرت عیسی(ع) مرده را زنده کرده و نابینا را بینا کرده و بیماری‌های سخت را درمان کرده است.

معجزات انبیا(ع) متناسب با زمان خودشان بوده است، لذا در زمان حضرت موسی(ع) چون سحر و جادو زیاد بوده، سنخ معجزه موسی(ع) آن عصای تبدیل به مار شده است که همه ساحران اعتراق کردند که این سحر و جادو نیست. همچنین، در زمان حضرت عیسی(ع) بحث پزشکی رواج داشته که به همین دلیل سنخ معجزه عیسی(ع) از سنخ طبابت بوده است.

انواع معجزه؛عقلی و حسی/پیامبر خاتم تنها پیامبری که دو تا معجزه داشت

معجزه خود دو نوع است. یک نوع معجزه حسی داریم و نوع دیگر معجزه عقلی داریم. تا اینجا معجزات انبیا(ع) یک معجزه حسی بوده است که با حواس پنج‌گانه به‌طور محسوس و ملموس می‌شد آن را درک و دید اما پیامبر پایانی حضرت خاتم‌الانبیا(ص) چه معجزه‌ای داشته‌اند؟ پیامبر(ص) تنها پیامبری است که دو نوع معجزه داشته، یعنی هم معجزه حسی و هم مجزه عقلی داشته‌اند.

قرآن معجزه عقلی پیامبر(ص)

پیامبر(ص) هم در ابتدای رسالتش با مردم معاصر خویش با همان زبان گفت‌وگو کرده و معجزاتی آورده است مانند معجزه سنگ‌ریزه که پیامبر(ص) سنگ‌ریزه‌ها را در دستشان گرفتند و آن سنگ‌ریزه‌ها به حرف آمدند و به رسالت پیامبر(ص) شهادت دادند. نمونه دیگر اینکه پیامبر(ص) ماه را دو نیم کرد اما چون پیامبر(ص) پیامبر جاودانی و پایانی است، باید معجزه‌ای بیاورد تا در طول تاریخ تا قیامت رسالتش اثبات بشود که پیامبر(ص) حق است، لذا خداوند قرآن کریم را به‌عنوان معجزه به پیامبر(ص) عطا کرد که این معجزه از سنخ معجزه عقلی است. معجزات حسی برای همه قابل فهم بود اما معجزه عقلی را هر کسی نمی‌فهمد.

قرآن آخرین ورژن هدایت بشر و معجزه پیامبر خاتم(ص)

قرآن مجید معجزه پیامبر(ص) برای دوران خودش و برای تمام انسان‌ها تا روز قیامت است و آخرین ورژن و کامل‌ترین نسخه هدایت بشر در قرآن آمده است. قرآن کریم این معجزه پیامبر خاتم(ص) زبانی برای گفتن و حرف زدن ندارد، کسی را می‌خواهد که قرآن ناطق باشد و این کتاب را به سخن در بیاورد و این قرآن ناطق کسی نیست جز عترت پیامبر(ص).

 حیدری‌فرد:
امام حسین(ع) همه هستی‌اش را به پای خدا ریخت و خدا هم هستی‌اش را به امام حسین(ع) داد. نه اینکه امام حسین(ع) خداست بلکه قدرت خدایی دارد. مگر نمی‌گوییم خدا مقلب‌القلوب و الابصار است، پس امام حسین(ع) نیز مظهر و تجلی مقلب‌القلوب والابصار است

عترت پیامبر(ص) معجزه دوم پیامبر(ص)

در حقیقت عترت پیامبر(ص) معجزه دوم عقلی پیامبر(ص) است. همه این‌ها انسان‌های کاملی هستند و جزء سران مطهران هستند. این قرآن به یک مفسر نیاز دارد و آن هم عترت پیامبر(ص) است اما هیچ‌یک از این وجودهای نازنین عترت توفیق تبیین حقیقی و همه‌سویه و تمام‌‌عیار قرآن را پیدا نکردند. فقط در میان امامان یک امام توانست تندیس عینی قرآن مجید باشد و آن امام هم امام حسین(ع) است.

امام حسین(ع) معجزه دوم پیامبر(ص)

بنابراین می‌توان گفت که قرآن مجید یک معجزه پیامبر(ص) و امام حسین(ع) معجزه دوم پیامبر(ص) است. چگونه می‌توان گفت که امام حسین(ع) معجزه پیامبر(ص) است؟ همانطور که در روایت پیامبر(ص) می‌فرماید که «حسین منی و انا من حسین(ع)»، «حسین منی» قابل فهم است و همه می‌دانند که امام حسین(ع) فرزند پیامبر(ص) است اما «انا من حسین(ع)» چیست؟ باید نگاهی به تاریخ کنیم. معاویه سلسه اموی را بناریزی کرد و هر کس سر راهش بود را به تدریج از بین برد و والی حکومت اسلامی شد که شرقش هند و پاکستان و غربش شام و فلسطین بود. چنین حکومت پهناوری را معاویه والی شد که امروزه محدوده آن شامل بیش از صد کشور است.

معاویه و دستور علی زدایی

حال معاویه کسی است که پدرش مشخص نیست کیست؟ چهار نفر مدعی هستند که پدر معاویه هستند تا اینکه ابوسفیان برنده شد و پدر معاویه شد. حال معاویه که با چنین وضع به‌دنیا آمده، شده والی حکومت اسلامی و اولین کارش تیشه زدن به ریشه اسلام بود تا آنجایی که می‌گفت که من ساکت نمی‌نشینم تا اسم پیامبر(ص) را از ماذنه‌ها پاک کنم. حال برای پاک کردن نام پیامبر(ص) باید اول علی(ع) را از بین ببرد و دستور علی‌زدایی می‌دهد.

 معاویه در این راستا شروع کرد به جنگ نرم و تحریم اقتصادی طرفداران امام علی(ع) که این طرحش جواب نداد. سپس، شروع به جنگ نیمه‌سخت کرد و اقدام به تهدید زندان و توقیف اموال طرفداران امام علی(ع) کرد که دید این طرح هم فایده ندارد. شمشیر را از رو بست و بخش‌نامه کرد هرکس طرفدار علی(ع) است و افکارش علوی است و حتی اسمش علی(ع) است را بکشید و هیچ علوی حق حیات ندارد.

زنده کردن اسلام توسط امام حسین(ع) در دوران اسلام ستیزی توسط معاویه

این سیاست‌های اسلام‌ستیزی معاویه بود. حالا امام حسین(ع) اسلام را در این شرایط چگونه زنده کرد؟ خداوند به امام حسین(ع) سه پسر داد که امام برای مقابله با جنگ نرم معاویه اسم همه را علی گذاشت. علی‌اکبر، علی اوسط و علی‌اصغر نام نهاد. امام خواست از این طریق نام پدرشان را زنده کند و شما مدعیان حسینی هم مراقب باشید چه اسمی برای فرزندان خود انتخاب می‌کنید؟

راهکار امام حسین(ع) برای نام گذاری فرزند

امام حسین(ع) در نام‌گذاری فرزند یک راهکار به ما نشان داد. پس ما هم باید مراقب باشیم چه اسمی برای فرزندمان انتخاب می‌کنیم. اصلاً اگر اسم کوچه و خیابان ما، اسم فرزندان ما هم‌نام اسم امام و شهدای کربلا باشد، چه اشکالی دارد. باید با این نام‌گذاری‌ها عاشورا را زنده کنیم.

امام حسین(ع) در مقابل یزید

اما یزید که افتضاحاتش از معاویه خیلی بدتر است. معاویه هر کاری می‌کرد، در یک غالب دینی و حق به جانب بود و ظاهر را حفظ می‌‌کرد اما یزید ظاهر را نیز خراب کرد. یزید کسی بود که از یک مادر مسیحی به‌دنیا آمده بود. حال کسی که پدرش معاویه است که چهار نفر مدعی هستند که پدر معاویه هستند و در دامن یک مادر مسیحی بزرگ شده که دنبال عیش و نوش و بیابان و تفریح است و وقتی هم به حکومت رسید، حرم‌‌سرا درست کرد، شراب‌خوری، قماربازی، میمون‌بازی را علنی کرد، از محرمات الهی ابایی نداشت و انجام می‌داد، اینک امام حسین(ع) در مقابل چنین شخصی قرار گرفته است.

امام حسین(ع) و قیامش اسلام و شیعه را زنده و حفظ کرد

آیا امر به معروف و نهی از منکر در چنین شخصیتی تأثیر دارد؟ امام حسین(ع) در مقابل این شهوت‌رانی و تباه‌کاری یزید ایستاد و از راه جنگ نرم شروع به مبارزه کرد. حتی کاروان‌های یزید را امام مصادره کرد ولی فایده نداشت تا اینکه امام وارد جنگ سخت شدند. در جنگ سخت امام حسین(ع) با یزید، امام تمام هستی‌اش را آورد و هیچ‌چیز کم نگذاشت. همه چیز را برای احیا‌ی دین خدا آورد. بنابراین امام حسین(ع) معجزه پیامبر(ص) بود که دین خدا را، اسلام را زنده کرد. اگر امام حسین(ع) و قیامش نبود، نه اینکه شیعه، بلکه اسلام از بین رفته بود. حتی روی زمین یک بندگی برای خدا نبود پس اسلام را امام حسین(ع) زنده کرد.

جریان امام حسین(ع) یک سوز و گداز قلبی ایجاد می کند

امام حسین(ع) همه هستی‌اش را به پای خدا ریخت و خدا هم هستی‌اش را به امام حسین(ع) داد. نه اینکه امام حسین(ع) خداست بلکه قدرت خدایی دارد. مگر نمی‌گوییم خدا مقلب‌القلوب و الابصار است، حال مگر امام حسین(ع) مظهر و تجلی مقلب‌القلوب والابصار نیست. وقتی یک سلام به امام حسین(ع) می‌دهیم، چگونه اشک‌های مان جاری می‌شود. جریان امام حسین(ع) و عاشورا یک سوزوگداز و یک عشق به دل‌های اهل ایمان ایجاد کرده است که خاموش شدنی نیست و سال به سال به شکوه و عظمت آن افزوده می‌شود.

 

به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید