کد خبر : 1595
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 آذر 1394 - 22:43
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای نقش پیام رسانی عاشورایی امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س)/عاشورا شناسی(۹) بسته هستند

نقش پیام رسانی عاشورایی امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س)/عاشورا شناسی(۹)

در نهمین جلسه دوره عاشوراشناسی حفظ و انتقال پیام عاشورا توسط دو پیام‌آور اصلی آن امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) توسط حجت‌الاسلام والمسلمین گنجی مورد بررسی قرار گرفت که در ادامه گزیده ای از این جلسه می آید.

در نهمین روز از دوره عاشوراشناسی آستانه مقدسه قم، حفظ و انتقال پیام عاشورا توسط دو پیام‌آور اصلی آن امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) توسط حجت‌الاسلام والمسلمین گنجی دوشنبه ۲۰ آذرماه ۱۳۹۱ در شبستان نجمه خاتون(س)  بررسی شد که در ادامه گزیده هایی از این جلسه تقدیم می گردد:

کربلا یک فرهنگ جامع و کامل برای بشر

ولایت درس ایثار، استقامت، تسلیم، تصدیق و هزار درس دیگر است؛ لذا وقتی به کربلا می‌نگریم می‌بینیم کربلا یک حادثه نبود، بلکه کربلا یک فرهنگ جامع و کامل است و بشر به هر درسی نیازمند است در کربلا موجود است. برای همه اصناف جامعه حتی برای غیرمسلمانان کربلا درس دارد.

 پیام آزادگی و استقامت امام حسین(ع) به گاندی

امام حسین(ع) وقتی دیدند دشمن می‌خواهد به خیمه‌ها حمله کند فرمود «اگر دین ندارید و فردای قیامت را باور ندارید لااقل آزادمرد باشید». این پیام حریت و آزادگی است. این پیام را گاندی گرفت و در سخنرانی‌هایش گفت «مردم هند من مطلب جدیدی برای شما نیاورده‌ام، من تاریخ کربلا را مطالعه کردم و از کربلا درس استقامت و آزادگی یاد گرفتم و انگلیس را شکست دادم». گاندی رسماً اعلام کرد رهبر سیاسی ما امام حسین(ع) است.

امام عصر(عج) کربلا را جهانی می کند

کربلا برای همه طوایف و آزادگان عالم پیام دارد؛ لذا حضرت ولی‌عصر(عج) وقتی ظهور می‌کنند کربلا را جهانی می‌کنند و تمام پیام‌های و درس‌های کربلا در ظهور وجود دارد. ظهور تجلی کربلا است.

چهره‌های پیام‌رسان قیام کربلا چه کسانی بودند؟

اطلاع‌رسانی کربلا چگونه بود؟ چه درس‌هایی در کربلا بود؟ چراغ‌های سبز کربلا برای از خود رهیدن و به خدا رسیدن است و چراغ‌های قرمز کربلا ایست است و از اینجا عبور نکن که خطرناک است. حال اگر کربلا را پیام‌رسانی نبود در همان کربلا این قیام دفن می‌شد و نمی‌گذاشتند آن به دست ما برسد. پیام‌رسانان عاشورا دو شخصیت والا و ممتاز امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) هستند.

پیام رسانی امام سجاد(ع) در کوفه

امام سجاد(ع) یک پیام در کوفه دارند که طبق سطرهای بحارالانوار علامه مجلسی در چهار سطر آمده است که از آن جمله پیام جنایت دشمن و مظلومیت امام حسین(ع) و نحوه شهادت امام حسین(ع) که مغول و چنگیز هم اینگونه عمل نکردند را امام سجاد(ع) در عباراتش به مردم کوفه اعلام کرده است.

پدرم را بدون اینکه قدرت دفاع داشته باشد دسته جمعی به شهادت رساندند

ایشان در اعلام یکی از پیام‌های خود می‌فرماید «اینها پدر مرا طوری به شهادت رساندند که قدرت دفاع از خودش نداشت و جمعی به طرف پدرم حمله کردند و هرچه دستشان بود زدند. شمشیردار با شمشیر، نیزه‌دار با نیزه، تیرانداز با تیر و کسانی هم که چیزی نداشتند با سنگ به پدرم حمله کردند».مردم کوفه به یک جرقه نیاز داشتند تا بیدار شوند که با همین سخنان امام سجاد(ع)، فریاد و گریه آنها بلند شد.

پیام رسانی امام سجاد(ع) در شام

اما در شام پیام‌رسانی ایشان با خطبه ۳۶ سطری از سطرهای «بحارالانوار» علامه مجلسی است.

پیام رسانی های امام سجاد(ع) با گریه کردم

امام سجاد(ع) پیام‌رسانی‌هایش را به چند عمل زیبا انجام داد. یک نمونه آن ۳۵ سال هنگام صرف طعام گریه می‌کردند. غریب می‌دیدند گریه می‌کردند، شهید می‌دیدند گریه می‌کردند. با این حرکت می‌خواستند کربلا را زنده کنند و می‌فرمودند «من در یک روز بنی‌هاشم بی‌نظیری از دست داده‌ام. آنقدر گریه می‌کنم تا جانم از غالب تهی شود» و گریه امام سجاد(ع) نوعی پیام‌رسانی بود تا مردم علت را بپرسند و حضرت هم همه مسائل و جریان‌های کربلا را با گریستن بیان کند.

پیام رسانی امام سجاد(ع) بوسیله مُهرشان

نوع دیگر پیام‌رسانی امام سجاد(ع) مُهر ایشان بود که پای نامه‌ها می‌زدند. وقتی جواب پرسش‌ها را می‌دادند این مهر را در پایان می‌زدند که متن مهر چنین بود «ملعون، زیانکار و خار است و خار باد قاتل امام حسین(ع)» مردم هم وقتی متن این مهر را می‌دیدند، بیدار می‌شدند.

پیام رسانی امام سجاد(ع) بوسیله دعا

چهره سوم پیام‌رسانی امام سجاد(ع) در غالب دعا بود. ایشان اولاً مناجات می‌کردند و با دعا با خدا سخن می‌گفتند و در عین حال با این دعا به جامعه پیام هم می‌دادند که در «صحیفه سجادیه» آمده است که دعای «مکارم‌الاخلاق» آن را مرحوم فلسفی در سه جلد شرح داده‌اند و امام در این دعا چقدر زیبا وارد شده‌اند. چهره انفرادی امام سجاد(ع) از دیگر نمونه‌های پیام‌رسانی است که نمونه‌اش وقتی وارد شام شدند یک پیرمرد جلو آمد و گفت «الحمدالله که خدا شما را رسوا کرد و بزرگانتان را کشت» که ایشان به پیرمرد فرمود «آیا تو قرآن می‌خوانی؟ در سوره شوری مزد رسالت را مودت اهل بیت(ع) دانسته‌اند. در سوره احزاب آیه تطهیر در خصوص ما است، در سوره انفال آیه خمس درباره ما نازل شده است. حال چگونه چنین می‌گویی؟» و پیرمرد همان جا بر اثر هدایت‌گری امام اوج گرفت و توبه کرد و به دست مأموران یزید به شهادت رسید.

پیام رسانی امام سجاد(ع) در خطبه های نماز جمعه

علاوه ‌بر هدایتگری انفرادی امام سجاد(ع)، هدایتگری اجتماعی و عمومی نیز داشتند. هر هفته در مدینه نماز جمعه می‌خواندند و هیچ نماز جمعه‌ای نبود که ایشان در خطبه‌هایش از امامت و اهل بیت(ع) و از بطلان و خلافت دشمنان حرفی نزده باشد. مرتب این کار را انجام می‌دادند و هدایتگری می‌کردند. چقدر زیباست که امامان جمعه ما نیز هر هفته درباره امام‌شناسی و دشمن‌شناسی مطلبی را بیان کنند.

 حجت‌الاسلام گنجی:
راوی می‌گوید «وقتی حضرت زینب(س) شروع به خطبه‌خوانی کرد، مردم فکر کردند این علی(ع) است که دارد خطبه می‌خواند. شجاعت و بیان قدرت ایشان باعث شد همه نفس‌ها حبس شود»

پپیام رسانی امام سجاد(ع) بوسیله خطبه خوانی

امام سجاد(ع) خطبه‌خوانی حکومت یزید را متزلزل کرد و در خطبه‌ای که در شام نزد یزید خواند باعث شد یزید سه روز نتواند از خانه خارج شود و وقتی هم یزید بعد سه روز از منزل خارج شد می‌گوید «خدا لعنت کند ابن مرجانه را. او امام حسین(ع) را شهید کرد» و تأثیر دیگر این خطبه امام هم این بود که بعد از یزید فرزندش معاویه دوم به منبر رفت و گفت «من خلافت را قبول نمی‌کنم. این خلافت حق امام سجاد(ع) است».

زن و مرد بر دو قسم هستند

مرد و زن بر دو قسم هستند. یک مرد و زن جنسی داریم که از نظر جنسیتی متفاوت هستند و نوع دیگر هم مرد و زن از نظر ایمان، شجاعت، توحید، استقامت و مردانگی است. اینجا دیگر جنس مرد و زن ندارد. هر کس صاحب ایمان و تقوا بود مرد است. این مرد و زن روحی و معنوی است. تعبیری که می‌گویند انسان‌ها سه گروه هستند. یک دسته مرد هستند یعنی ایمان به خدا دارند و از سر سفره دنیا برخاسته‌اند. یک دسته زن هستند که آنها فریفته دنیا هستند و یک دسته هم خنثی هستند، یعنی گاهی دنبال دنیا گاهی دنبال آخرت هستند. اصلاً معلوم نمی‌شود اینها منافقند یا دوست. یک لحظه این طرف یک لحظه آن طرف هستند.حال با این مقدمه باید بدانید زینب کبری(س) که بوده است.

خطبه خوانی حضرت زینب(س)

راوی می‌گوید «وقتی حضرت زینب(س) شروع به خطبه‌خوانی کرد، مردم فکر کردند این علی(ع) است که دارد خطبه می‌خواند. شجاعت و بیان قدرت ایشان باعث شد همه نفس‌ها حبس شود».

آغاز پیام رسانی حضرت زینب(س) از گودال قتلگاه

زینب(س) از گودال قتلگاه پیام‌رسانی را شروع کرده است همانجا کنار گودال قتلگاه دست‌ها را برد زیر بدن قطعه قطعه شده امام و رو به آسمان کرد و گفت «خدایا این قربانی را از ما قبول کن». مردم ما خارجی نیستیم ما برای خدا به کربلا آمده‌ایم و برای خدا حتی قربانی هم داده‌ایم و منتی هم نداریم.

دومین نوع پیام رسانی حضرت زینب(س)

پیام دوم خانم این بود که ایشان رو به مدینه گفتند «یا رسول‌الله(ص)». حالا چرا رو به مدینه کردند؟ اولاً پیامبر(ص) دارند می‌شنوند و حضور دارند؛ لذا اینگونه با پیامبر(ص) حرف می‌زند و می‌گوید «ای مردم این آقازاده پیامبر(ص) است. پیامبر(ص) جدش است. پیام سوم حضرت این بود که نگاه به بدن قطعه قطعه شده امام حسین(ع) کرد و دید سر در بدن ندارد. انگشت و انگشتر ندارد، حتی پیراهن کهنه هم برتن ندارد. می‌گوید «آیا تو برادر منی؟ اگر حسین(ع) منی سرت کو؟» چرا زینب(س) این پیام را داد؟ او می‌خواهد به آیندگان بگوید جنایت یزید و یزیدیان را ببینید. آخر پیامبر(ص) هم فرموده بودند «حتی بدن دشمنانتان را نیز مصله و قطعه قطعه نکنید» اصلاً پس از جنگ بدن‌ها را دفن می‌کنند؛ اما یزیدیان چه کردند.

پیام رسانی حضرت زینب(س) در جلسه ابن زیاد و یزید

زینب(س) وارد جلسه «ابن زیاد» می‌شود. ابن زیاد به خانم می‌گوید «دیدی خدا با برادر و برادرزاده‌هایت چه کرد؟» زینب(س) در اوج مصائب می‌گوید «مصیبتی از این در زمین و آسمان بالاتر نیست. من جز زیبایی چیزی ندیدم». وقتی ایشان وارد مجلس یزید می‌شود آنجا هم می‌گوید «ما از خدا چیزی جز زیبایی ندیدم. تو هرگز نمی‌توانی یاد و نام مرا بمیرانی. ما بر دل‌ها حکومت می‌کنیم. تمام کثافات از تو است» و یزید هم وقتی می‌بیند در مقابل منطق زینب(س) چیزی ندارد، تشتی که سربریده در آن بوده را می‌آورد و با چوب خیزران بر لب و دندان امام می‌زند».

 

به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید