کد خبر : 1593
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 آذر 1394 - 21:59
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای یزید، عبیدالله و عمر بن‌سعد؛سه جنایتکار اصلی حادثه عاشورا/عاشورا شناسی(۸) بسته هستند

یزید، عبیدالله و عمر بن‌سعد؛سه جنایتکار اصلی حادثه عاشورا/عاشورا شناسی(۸)

بررسی جریان شناسی فکری سه مجری اصلی و جنایتکار حادثه کربلا یزید،عبیدالله بن زیاد و عمر بن سعد؛ با سخنرانی استاد طبسی برگزار شد که در ادامه گزیده ای از این جلسه می آید.

هشتمین جلسه دوره عاشوراشناسی ۱۹ آذرماه ۱۳۹۱با موضوع «جریان‌شناسی فکری مجریان اصلی معارض عاشورا و سه مجری اصلی آن یزید،عبیدالله و عمر سعد» با سخنرانی حجت الاسلام محمد جواد طبسی در شبستان نجمه‌خاتون(س) برگزار شد که در ادامه گزیده هایی از این جلسه تقدیم می گردد:

سه مجری اصلی حادثه عاشورا

مجریان اصلی حادثه عاشورا یزید، عبیدالله و عمر سعد هستند و بقیه افراد حتی شمر جزء نوچه‌های این سه نفر هستند.

یزید اولین مجری حادثه عاشورا

اولین مجری یزید است. به دستور مستقیم یزید، امام به شهادت رسید. بعضی‌ها می‌خواهند یزید را تبرئه و به گردن عبیدالله بیندازند که چننین نیست بلکه شواهد تاریخی نشان می‌دهد که به دستور مستقیم یزید، امام(ع) را به شهادت رساندند. در اولین نامه‌ای که یزید به ولید نوشت، گفته بود که اگر امام تسلیم نشد و بیعت نکرد، سر امام را برایم به شام بفرست.

یزید کیست؟

حال یزید کیست؟ مسعودی می‌گوید که یزید کسی بود که خانه خدا را خراب و سوزاند و روشش در خلافت روش فرعونی است، احمد ابن‌حنبل یزید را تکفیر کرده است. احمد این‌حنبل خودش که سلفی‌ها به او می‌رسند و چنین می‌گوید که یزید کافر است.

 طبسی:
مجرم سوم عاشورا، عمر ابن‌سعد است. از سوی عبیدالله حکومت ری به او پیشنهاد شد و شرط حکومت هم رفتن به کربلا و شهادت امام(ع) بود. عمر سعد هم با هرکس مشورت کرد، کسی او را تشویق به رفتن نکرد اما خودش روز سوم محرم با چهار هزار نفر وارد کربلا شد

دشمنی عمیق یزید حتی به اُسرا در شام

یزید از دلائلی که خود بر شهادت امام اقدام کرده بود، این بود که وقتی اسرا حدود ۹۰ نفر بودند، دستور داد آن‌ها را در یک خانه در حال انهدام اسکان دهند که امام سجاد(ع) نقل می‌کند کسانی که مأموران این خانه مخروبه بودند، می‌گفتند که یزید قصد دارد فردا تمام این اسرا را بکشد ولی به صبح نمی‌رسد که این خانه آوارش برسرشان می‌ریزد و همه را یکجا از بین می‌برد. این نشان از دشمنی یزید به اهل بیت(ع) است.

عبیدالله بن زیاد دومین معارض عاشورا

اما شخص دوم معارض عبیدالله ابن‌زیاد است. عبیدالله در زمان معاویه حاکم بصره بود و وقتی یزید سر کار آمد، یک مشاور مسیحی داشت که با او درباره کوفه مشورت کرد و همان زمان نیز نماینده امام(ع)، حضرت مسلم(ع) به کوفه رسیده بود. آن مشاور مسیحی به یزید گفت که اگر پدرت چیزی را به تو بگوید، قبول می‌کنی و یزید هم گفت که بله که مشاور در اینجا گفت که پدرت در مواقع سحت به عبیدالله اشاره کرده است و یزید هم سریعاً عبیدالله را با حفظ سمت فرمانداری بصره به فرمانداری کوفه نیز منصوب کرد و عبیدالله هم سریعاً به سمت کوفه حرکت کرد.

 عبیدالله چهره عجیب و غریبی بود که کوفه را مثل حلقه انگشتش می‌گردانید. حال این کوفه که هجده هزار نفر آنان برای بیعت با امام(ع) با مسلم(ع) بیعت کردند، عبیدالله با یک خطبه تمام یاران مسلم را از او گرفت و کاری کرد که انقلابیون هم یا فرار کنند یا راهی زندان شوند و عده‌ای را مثل میثم تمار به شهادت رساند.

اقدامات و دستورات عبیدالله

از جمله کارهای عبیدالله درشهادت امام راهی کردن حر بود که حر را با دو هزار نفر فرستاد که راه را بر امام ببندند. بعد دستور کشتن امام(ع) را صادر کرد، دیگر اقدامش دستور به عمر سعد بود که بعد از شهادت امام(ع) دستور داد که با اسب به بدن امام بتازند، دیگر اقدامش نیز این بود که دستور داد آب را بر امام و یارانش در کربلا قطع کنند، به سر مقدس امام اهانت کرد، تصمیم به قتل امام سجاد(ع) گرفت که اگر حضرت زینب(س) نبود، معلوم نبود سرنوشت به کجا می‌رسید، سر امام و یارانش را روانه کوفه کرد، دستور داد غل و زنجیر به گردن امام سجاد(ع) اندازند. این‌ها از جمله مهمترین اقدامات عبیدالله علیه امام(ع) بود.

عمر بن سعد سومین مجرم عاشورا

مجرم سوم عاشورا، عمر ابن‌سعد است. از سوی عبیدالله حکومت ری به او پیشنهاد شد و شرط حکومت هم رفتن به کربلا و شهادت امام(ع) بود. عمر سعد هم با هرکس مشورت کرد، کسی او را تشویق به رفتن نکرد اما خودش روز سوم محرم با چهار هزار نفر وارد کربلا شد.

جنایات عمر بن سعد در کربلا

عمر سعد در کربلا جنایات زیادی کرد. جنایتی نبود که عمر سعد انجام نداده باشد و اصلاً رحمش نیامد. مهمترین اقدامش دستور داد علی اصغر(ع) را به شهادت برسانند که این دستور مستقیم عمر سعد بود که علی اصغر(ع) به شهادت رسید که هر کافری این صحنه برایش مجسم بشود، نمی‌تواند تحمل کند و در آخر بعد از حادثه عاشورا، عمر سعد می‌گفت که هیچ‌کس مثل من بدبخت و بیچاره نشد، آن همه زحمت برای عبیدالله کشیدم، اما آخر هم حکومت ری را به من ندادند.

به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید