کد خبر : 1591
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 آذر 1394 - 21:44
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای جریان‌شناسی فکری پایه‌گذاران معارض عاشورا /عاشورا شناسی(۷) بسته هستند

جریان‌شناسی فکری پایه‌گذاران معارض عاشورا /عاشورا شناسی(۷)

حجت‌الاسلام محمد جواد طبسی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم، در هفتمین نشست از دوره عاشورا شناسی به بحث در مورد جریان شناسی فکری معارضان عاشورا پرداخت که گزیده ای از این جلسه در ادامه می آید.

جریان‌شناسی فکری پایه‌گذاران معارض عاشورا در هفتیمن روز دوره عاشوراشناسی شنبه، ۱۸ آذرماه ۱۳۹۱ در شبستان حضرت نجمه(س) حرم مطهر حضرت معصومه(س) با سخنرانی استاد حجت الاسلام محمد جواد طبسی بررسی شد که در ادامه گزیده ای از این جلسه تقدیم می گردد:

http://www.rasanews.ir/Images/News/Larg_Pic/12-9-1391/IMAGE634900721370625000.jpg

تلاش معارضان عاشورا و نقشه کشی آنها از بدو ورود پیامبر(ص) به مدینه

مسئله عاشورا چیزی نیست که خلق‌الصعه باشد که امام حسین(ع) بر اثر مرگ معاویه اعلام کرد که با یزید بیعت نمی‌کنم بلکه باید گفت که از بدو ورود پیامبر(ص) به مدینه این تلاش معارضان علیه اهل بیت(ع) شروع شد. از سالی که پیامبر(ص) وارد مدینه شد تا سالی که امام حسین(ع) شهید شد، تقریباً ۶۰سال طول کشید و در این ۶۰ سال تاریخ گواه است دشمن چقدر تلاش کرد تا اهل بیت(ع) را از صحنه خارج کند.

اشاره به این موارد در زیارت عاشورا

در زیارت عاشورا به این موارد اشاره شده است. وقتی می‌خوانیم «فلعن‌الله امه اسست اساس الظلم و جور علیکم اهل بیت و لعن‌الله امه دفعتکم عن مقامکم و ازالتکم عن مراتبکم»، اشاره به این است که خدا لعنت کند کسانی را که اساس ظلم را علیه اهل بیت(ع) چیدند و در ادامه می‌خوانیم لعنت خدا بر کسانی که شما را از مقامی که داشتید کنار زدند و کسانی که راه را بر دشمن باز کردند تا زمینه‌ها فراهم شود. کسانی که راه را برای قاتلان اباعبدالله(ص) هموار و زمینه‌سازی ظلم را انجام دادند و عده‌ای که واقعه عاشورا را بنیان‌گذاری کردند از دیگر کسانی هستند که در زیارت عاشورا مورد لعنت قرار گرفته‌اند.

علت دو بار لعن کردن بعضی ها در زیارت عاشورا

بنابراین، عده‌ای اساس ظلم را بنا نهادند، عده دیگر آمدند و زمینه‌سازی کردند و عده دیگری هم آمدند و بنیان را نهادند. امام حسین(ع) همه این‌ها را از اول تا آخر می‌دانست. در این زیارت عاشورا بعضی‌ها دو بار لعنت شده‌اند. مشخص است که تلاش عجیبی برای کنار زدن اهل بیت(ع) وجود داشته است.

بستن دو پیمان معارضان علیه پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) در آخر سال دهم هجری

آخر سال دهم هجری، همین معارضان علیه پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) دو پیمان می‌بندند که پیمان اول در زمان بعثت پیامبر(ص) بود بر اینکه بنی‌هاشم را در محدودیت و تحریم قرار دهند، قطعنامه‌ای علیه بنی‌هاشم نوشتند و در مکه آویزان کردند که این قطعنامه بعدها خنثی شد، اما قطعنامه دیگر علیه اهل بیت(ع) بود.

آن سالی که پیامبر(ص) حضرت علی(ع) را به‌عنوان خلیفه معرفی کردند، جمع شدند و علیه اهل بیت(ع) قطعنامه نوشتند که هرگز نگذارند بعد از پیامبر(ص) اهل بیت(ع) سر کار بیایند. پس این اساس ظلم است و این قطعنامه دوم تا به امروز هم همچنان باقی است.

جلوگیری معارضان از کتابت پیامبر(ص) در لحظه های آخر عمرشان

نمونه دیگر از رفتار این معارضان، جلوگیری کتابت پیامبر(ص) در لحظات آخر عمرشان بود. این مسئله را خود اهل سنت و بخاری در هشت جا آورده است. پس هر بلایی بر سر امت اسلام درآمد، از این روز بود که پیامبر(ص) قلم و کاغذ خواستند ولی پایه‌گذاران و معارضان عاشورا مانع این کار پیامبر(ص) شدند و سخت در مقابل پیامبر(ص) ایستادند. حال کسی که در زمان حیات پیامبر(ص) در مقابل پیامبر(ص) بایستد، عاشورا هم در مقابل نوه پیامبر(ص) ایستادن برایش چیزی نیست.

به قلم:امیرمحسن سلطان احمدی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید