کد خبر : 1568
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 آذر 1394 - 16:17
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای بررسی ویژگی های اصحاب بنی هاشمی امام در کربلا /عاشورا شناسی(۳) بسته هستند

بررسی ویژگی های اصحاب بنی هاشمی امام در کربلا /عاشورا شناسی(۳)

در ادامه گزیده هایی از جلسه سوم دوره عاشورا شناسی پیرامون جریان شناسی اصحاب بنی هاشمی امام حسین(ع) که توسط استاد گنجی مطرح شده جلب می نمایم.

سومین جلسه دوره کوتاه‌مدت عاشوراشناسی با موضوع «جریان‌شناسی فکری اصحاب بنی‌هاشم» با سخنرانی حجت الاسلام گنجی ۱۳ آذرماه۱۳۹۱در شبستان نجمه‌خاتون(س) برگزار شد، که در ادامه یاداشت هایم را از این جلسه تقدیم می نمایم:

http://www.rasanews.ir/Images/News/Smal_Pic/14-9-1391/IMAGE634902536046562500.jpg

حجت‌الاسلام والمسلمین گنجی، در این کارگاه در مورد اصحاب بنی‌هاشم و تفکرات عظیم آنها در جریان‌شناسی فکری اصحاب عاشورایی به بیان سخنانی پرداخت و اظهار کرد:

تفکرات عظیم اصحاب بنی هاشم امام حسین(ع) در کربلا

اصحاب بنی هاشمی امام حسین(ع) تفکرات بلند و عظیمی داشتند باید امام زمان عج تشریف بیاورند و بنی هاشم و اصحاب امام را معرفی نمایند در خصوص عاشورا مفسر معصوم نیاز است فسلفه قیام حضرت هم همین است که امام عصر عج ظهور میکند تا کربلا را جهانی کند و عاشورا را برای همه مردم تفسیر نمایند لذا اولین شعار امام عصر عج یا لثارات الحسین ع است .

تمام تراوشات،حرکات و سکنات اعم از اخلاق و اعمالی که از انسان سر می زند ریشه فکری دارد و نکته دومی وجود ندارد اگر تفکرات انسان عمیق شد اخلاق و عملش نیز زیبا می شود مانند کسی که عالم را محضر خدا می داند و میگوید خدا همه جا هست  و خدا بر درون و برون حاکم است حال به نظر شما ِیا چنین انسانی دیگر گناه می کند؟

اصلا چرا گناه از ما سرمی زند؟

چون عالم را محضر خدا نمی دانیم و باور نکرده ایم که در محضر خدا هستیم گناه می کنیم مثال دوم در این خصوص رزاق بودن خداست کسی که خدا را رزاق بداند و باور کند آیا دیگر ربا می خورد؟ بی انصافی می کند؟دیگر غم و غصه ی رزق و روزی را ندارد.

علت همه نگرانی ها

همه این نگرانی ها یک منشا دارد و آن اینکه هنوز خدا را باور نکرده ایم هنوز باور نکرده ایم خدا رزاق است و مثال سوم در این خصوص حادثه ها است انسانهایی که در برابر حادثه ها بی حوصله هستند و اعتراض می کنند علت آن است که خدا را مالک نمی دانند هنوز بازگشت به خدا را باور نکرده اند.

آیه ۱۵۶بقره را هنوز باور نکرده اند انا لله و انا الیه راجعون وقتی مالک خداست دیگر هدر نمی رویم و این بازگشت هم به سوی خداست باید اعتقاداتمان را اصلاح کنیم سخن اول در دین را عقاید می زندو سخن دوم را اخلاق و در مرحله سوم نماز و روزه و عبادات است اول باید تفکراتمان را اصلاح کنیم.

بنی هاشیمیان بی نظیر سپاه حسینی

سخنی از امام رضا ع است به این مضمون که فرمودند به همراه جدم ۱۸بنی هاشم نیز شهید شدند که در کره خاکی شبیه ،نظیر و بدیلی نداشتند چه شد امام حسین ع شهادت دادند که هیچ پیغمبری و هیچ وصی پیغمبری اهل بیتی نیکوتر از من ندارد یعنی بنی هاشم اهل بیت ع امام بی نظیران و بی بدیلان آفرینش هستند.

قمر بنی هاشم(ع) یکی از اصحاب بنی هاشمی امام در کربلا

از قمر بنی هاشم ع شروع کنیم ایشان خردسال بودند حضرت علی ع به ایشان فرمود فرزندم بگو یک و ایشان عرضه داشتند یک،خوب باباها یک و دو را به فرزندانشان یاد می دهند که آماده برای مدرسه رفتن شوند حال حضرت سپس می گوید فرزندم بگو :دو ولی ایشان می فرمایند:من با زبانی که گفتم یک هرگز دو نمی گویم حال ببینید قمر بنی هاشم ع کجا سیر میکند این کدام یک است که هرگز با زبانی که یک گفته دو را نمی گوید این توحید قمر بنی هاشم ع است که در کودکی چنین بوده است .

بوی توحید در رجزهای قمر بنی هاشم ع

شما رجزهای قمر بنی هاشم ع را ببینید که بوی توحید می دهد حتی وقتی که دست ایشان را بریده اند می فرماید اگر دستم را بریدید از دین،کتاب و امامم آن امامی که یقین به صدقش دارم دست نمی کشم این جایگاه قمر بنی هاشم ع است جای جای رجز خوانی قمر بنی هاشم ع بوی توحید ،بوی خدا می دهد.

یزید یکی از سرها جلب توجه اش نمود وگفت این سرکیست که چنین پیشانی اش نور افشانی می کند و آثار سجده اش آشکار است گفتند سرقمربنی هاشم ع است اگر قمر بنی هاشم ع خداباور نبود آثار نور و سجده در پیشانی حضرت چه م یکرد؟این بندگی از توحید برخواسته است.

یازده زیارت نامه برای قمر بنی هاشم ع

وقتی به زیارتنامه ها مراجعه میکنیم برای همه اکثرا یک زیارت وارد شده و یا برای بعضی از معصومین اصلا زیارتی وارد نشده اما برای قمر بنی هاشم ع یازده زیارت نامه آمده است در غالب ۱۱زیارت حضرت را معرفی میکنند که او را بشناسید،قمر بنی هاشم تسلیم محض امامش بود هیچ جا نشده که حتی یک پیشنهاد به امام بدهد  چنان قمر بنی هاشم ع در تفکراتش اوج گرفته که تمام زیبایی های اخلاقی در وجودش تجلی کرده و جمال مطلق شده است.

حضرت علی اکبر(ع) یکی دیگر از اصحاب بنی هاشمی کربلا

شخصیت دیگر از بنی هاشم در روز عاشورا حضرت علی ابن الحسین ع علی اکبر ع است علی اکبر از بعد امامت و ولایت سیر میکند تا آنجایی که شخصیتش نزدیکترین فرد به پیامبر ص است ویژگیهای سه گانه پیامبر ص در او است خلقا،خٌلقاومنطقا شبیه پیامبرص است امام بعد از شهادت  علی اکبر ع می فرماید بعد از علی خاک بر سر دنیا باد این نشان از عظمت علی اکبر دارد.

حضرت قاسم(ع) شخصیت دیگری از اصحاب بنی هاشم

دیگر شخصیت بنی هاشم حضرت قاسم ابن الحسن ع است  قاسم ع هنوز به سن تکلیف جنسی نرسیده است ۱۳سال دارد ولی در بلوغ عقلی و عرفانی است وقتی امام می خواستند خبر از شهادت او بدهند گفتند تفسیرت از مرگ چیست؟مردم ا زمرگ فرار می کنند و علاقه ای به مرگ ندارد اما قاسم ع ۱۳ ساله در جواب فرمود مرگ در نظرم شیرینتر از عسل است  شیرین ترین غذا در عالم عسل است اما قاسم مرگ را شیرینتر از عسل می داند قاسم ع دنیا را فانی و یک پل می داند به نتیجه رسیده بود که دنیا گول زنگ است و از مرگ نمی ترسد .

عبدالله بن الحسن(ع) شهید یازده ساله بنی هاشم در کربلا

دیگر شخصیت بنی هاشم عبداله ابن الحسن ع است  عبدالله نیز یازده سال داشت امام به زینب س می گوید عبداله را نگه دارید اما می بینند نمی شود و عبداله می رود و خود را به عمو می رساند و سپر عمو می شود و در مقابل دشمن می گوید ای خبیس می خواهی امام مرا بکشی و ان خبیس هم شمشیر می کشد و عبداله را به شهادت می رساند .

سه ویژگی اصحاب بنی هاشمی امام در کربلا

نتیجه اینکه سه ویژگی انها داشتند ۱-دین مدار بودند۲-ولایت مداربودندو۳-حق مدار بودند آنها امام خود را شناخته بودند و در مقابلش تسلیم محض بودند.

 

به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید