کد خبر : 1534
تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 آبان 1394 - 16:39
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای نکته هایی اخلاقی از وصیت نامه آیت الله مرعشی نجفی بسته هستند

نکته هایی اخلاقی از وصیت نامه آیت الله مرعشی نجفی

به بهانه هفتم صفر سالروز ارتحال آیت الله مرعشی نجفی بخش هایی از وصیت نامه اخلاقی این عالم فقید را مرور می نماییم.

حضرت آیت الله سید شهاب الدین مرعشی نجفی (ره)

آیت الله سید شهاب الدین مرعشی نجفی،در صبحگاه بیستم صفر ١٣١۵قمری در نجف اشرف در کشور عراق در یک خانواده سرشناس علمى و مذهبى به دنیا آمد،سلسه نسب ایشان با ٣٣ واسطه به حضرت امام زین العابدین على بن الحسین (ع) مى‌رسد.

آیت‌الله مرعشى چند سال پس از نیل به مقام رفیع اجتهاد، در سال ١٣۴٢قمری به ایران سفر کرد و پس از تشرف به مشهد مقدس، به تهران رفت و در آنجا لحظه‌اى از تحقیق و استفاده از استادان برجسته بازنماند و از بزرگانى چون شیخ عبدالنبى نورى، شیخ حسین نجم‌آبادى و میرزا طاهر تنکابنى بهره گرفت.

سرانجام در سال ١٣۴٣قمری به قم رفت و به دعوت و درخواست آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائرى یزدى، مؤسس حوزه علمیه قم، در آنجا سکونت اختیار کرد و از همان سال به عنوان مدرس رسمى درجه اول حوزه علمیه برگزیده شد.

عاقبت پس از نزدیک به یک قرن کوشش در جهت اشاعه فرهنگ اسلامى و احیاى تفکرات شیعى و خدمات ارزنده علمى و اجتماعى، سرانجام در روز چهارشنبه هفتم صفر ١۴١١قمری برابر با هفتم شهریور ١٣۶٩ شمسی در ٩۶ سالگى بر اثر سکته قلبى دیده از جهان فرو بست و حسب وصیتشان که مرقوم فرموده‌اند: «مرا در راهروى ورودى کتابخانه ـ‌زیر پاى محققانى که براى مطالعه و تحقیق به این کتابخانه مراجعه مى‌کنند‌ـ دفن نمایید»،در راهروى کتابخانه بزرگى که خود آن را بنیاد نهاد است به خاک سپرده شد.

http://8pic.ir/images/ku78lax0jaidtyq4jov6.jpg

بخش هایی از وصیت نامه آیت الله مرعشی نجفی

آیت الله مرعشی نجفی از خود وصیت نامه ای اخلاقی به یادگار گذاشته است که در آستانه سالروز ارتحال این عالم فقید مروری بر بخش هایی از این وصیت نامه که سراسر پند و اندرز می باشد، می اندازیم:

برنامه قرائت روزانه:

سفارش‌ مى‌کنم به خواندن سوره «یس» بعد از نماز صبح هرروز یک‌مرتبه، سوره «نباء» (عم یتسائلون) بعد از نماز ظهر، سوره «عصر» بعد از نماز عصر، سوره «واقعه» بعد از نماز مغرب و سوره «الملک» بعد از نماز عشاء؛ و تأکید ‌مى‌کنم بر مداومت کردن به آن‌چه یادآور شدم، زیرا من شخصاً روایت‌ مى‌کنم این روش را از استادان بزرگوار خود، و بارها تجربه کرده‌ایم.

محاسبه و مراقبه:

سفارش ‌مى‌کنم به محاسبه نفس در هر هفته مانند حساب شریک از شریک دیگر با دقت کامل؛ اگر لغزشى احساس کردید، با توجه، درصدد تدارک و جبران آن برآیید و اگر حسنه‌اى در اعمال و رفتارتان یافتید، خداوند سبحان را شکرگزار باشید و از درگاهش مزید توفیق طلب کنید.

عشق به کمال و علم:

زمانى که ما در نجف اشرف به تحصیل اشتغال داشتیم، گاهى مى‌شد که تا ۴۰ روز اصلاً گوشت گیرمان نمى‌آمد که بخوریم، خوب آقازاده هم بودیم و رویمان نمى‌شد برویم پیش اعلام و بزرگان آن‌وقت و دست دراز کنیم؛ و گاهى آن‌قدر سرگرم درس بودیم که تا ۲۴ ساعت گرسنه مى‌ماندیم، ولى اصلاً توجه به این مسایل نداشتیم و آن‌زمانى که در مدرسه قوام در نزدیکى‌هاى صحن مطهر مولى امیرالمؤمنین علیه‌السلام در نجف‌اشرف به تحصیل اشتغال داشتم، با مرحوم آیهاللّه حاج سید ابوالقاسم ارسنجانى شیرازى که از علماى بزرگ شیراز بودند، هم‌حجره بودم؛ ما گاهى گرسنه مى‌شدیم و هیچ‌چیز نداشتیم بخوریم. بعضى از اعیان و اشراف آن‌روز هم فرزندان خود را مى‌فرستادند به نجف اشرف که درس بخوانند، ولى این‌ها معمولاً مى‌آمدند و درس نمى‌خواندند و آش و پلویى راه مى‌انداختند و عده‌اى هم از افرادى که دنبال دنیا بودند، دور این‌ها را مى‌گرفتند و ارتزاق مى‌کردند. گاهى این‌ها کاهوى زیادى مى‌خریدند و مى‌آمدند در کنار حوض و برگ‌هاى زیادى را مى‌ریختند در حاشیه حوض و ساقه‌هاى وسطش را مى‌بردند و مى‌خوردند. من و آن رفیق هم‌حجره‌ام باهم مى‌رفتیم این برگ‌هاى اضافى کاهوها را مخفیانه جمع مى‌کردیم و با آن‌ها سد جوع مى‌کردیم و هیچ‌گاه هم به خودمان اجازه نمى‌دادیم که براى کسى بازگو کنیم، ولى آنى از تحصیل و تدریس غافل نبودیم.

انس با جامعه کبیره:

سفارش‌ مى‌کنم به مداومت قرائت زیارت جامعه کبیره، اگرچه در هفته یک‌بار باشد.

غیبت، سمّ مهلک:

سفارش ‌مى‌کنم به دورى جستن از غیبت بندگان خدا به‌ویژه اهل علم، زیرا غیبت آنان چون خوردن مردار مسموم است.

دعاى ویژه در قنوت:

سفارش ‌مى‌کنم به مداومت این دعاى شریف در قنوت‌هاى نمازهاى واجب و آن‌را من روایت‌ مى‌کنم از پدر علامه خود، آن دعا این است:

اللهم انى اسئلک بحق فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها، و السرّ المستودع فیها ان تصلى على محمد و آل محمد و ان تفعل بى ما انت اهله و لا تفعل بى ما اناً اهله.

پروردگارا؛ من تو را‌ مى‌خوانم به حق فاطمه و پدرش و شوهرش و فرزندانش و رازى را که در آن‌ها امانت نهاده‌اى، این‌که: درود بفرستى بر محمد و آل‌محمد صلى‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسلم و این‌که آن‌چه تو اهل آنى با من عمل کنى و بجا آورى و نه بجا آورى آنچه من سزاوار آنم.

ذکر مخصوص:

سفارش مى‌کنم به مداومت این دعا پس از ذکر رکوع، خصوصاً در رکعت آخر:

اللهم صل على محمد و آل محمد و ترحّم على عجزنا و اغثنا بحقهم.

پروردگارا! درود فرست بر محمد و آل‌محمد صلى‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسلم و ترحم بر عجز ما کن و به حق آنان پناه بده و به داد ما برس.

تسبیحات حضرت فاطمه زهرا سلام‌اللّه‌علیها:

سفارش ‌مى‌کنم به مداومت تسبیحات جده ما زهراء بتول سلام‌اللّه‌علیها.

نافله شب:

سفارش اکید ‌مى‌کنم به نماز شب و استغفار در سحرها.

زیارت اولیاءاللّه:

سفارش ‌مى‌کنم به مداومت زیارت مشاهد عترت زاکیه و من شخصاً چه بهره‌هاى فراوانى از این مشاهد برده‌ام.

کثیرالذکر:

سفارش مى‌کنم به استغفار در شب‌ها و نیز در روز.

طهارت واقعى:

سفارش مى‌کنم که پیوسته با طهارت و وضوء باشید که آن خود سبب نور باطن و برطرف‌کننده آلام و اندوه‌هاست.

حسن سلوک:

سفارش‌ مى‌کنم به حسن‌خلق و تواضع و ترک تکبر و خودخواهى با مؤمنین.

تبرک در پوشش:

از روزى که خودم روى پاى خودم ایستادم، هرگاه لباس نوى مى‌دوختم، نخستین‌بار مى‌بردم در حرم‌هاى ائمه علیهم‌السلام و با مالیدن به ضریح، آن را متبرک نموده، بعد از آن استفاده مى‌کردم.

نگهبان بیت‌المال:

من شب که مى‌خوابم نباید هیچ پولى و اندوخته‌اى در جیب من باشد، چون ما عامل هستیم. ما باید از این دست بگیریم و با دست دیگر بدهیم به فقرا، ایتام، نیازمندان و کمک کنیم به مراکز علمى، دینى و فرهنگى، این‌ها مال ما نیست!

اهتمام به نوافل:

سفارش‌ مى‌کنم بر مداومت بر سنن و مستحبات و ترک مکروهات تا حد امکان.

انس با قرآن:

سفارش ‌مى‌کنم بر خواندن و قرائت قرآن شریف و هدیه و ثواب آن‌را به ارواح شیعیان آل‌رسول صلى‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسلم از آنانى‌که بازماندگانى ندارند نثار کنید، من شخصاً بارها از این عمل که سبب توفیق بیشتر در امور بوده، تجربه آموخته‌ام.

صله‌رحم:

سفارش‌ مى‌کنم بر صله رحم، چه آن سبب توفیق براى اعمال صالحه و شایسته و زیادى عمر و برکت و روزى انسان است.

آخرین سخن:

من خیلى بارم سبک است و هیچ نگرانى ندارم، تنها یک چیز مرا زجر مى‌دهد و آن این است که مى‌ترسم در ایام زندگیم نوشته یا صحبت‌هاى من در هر موردى باعث شده باشد که حقى ناحق شود، یا در همسایگى ما گرسنه‌اى بوده باشد و ما غذاى سیر خورده باشیم که واللّه و باللّه و تاللّه اگر چنین چیزى بوده، من آگاهى نداشته‌ام.

شما هم بارتان را سبک کنید و از تجمل‌پرستى و خانه بزرگ و… بپرهیزید، که همه‌چیز ظرف چند دقیقه نابود مى‌شود.

به کوشش : امیرمحسن سلطان احمدی

فیلم غسل و کفن کردن مرحوم آیت الله مرعشی نجفی(ره)

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید