کد خبر : 1456
تاریخ انتشار : جمعه 29 آبان 1394 - 11:36
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای حروف مقطعه قرآن در کلام آیت الله غروی علیاری بسته هستند

حروف مقطعه قرآن در کلام آیت الله غروی علیاری

آیت الله غروی علیاری در جلسه تفسیر خود با بیان اینکه جبرئیل، واسطه انتقال حروف مقطعه به رسول اکرم(ص) نبوده‌ است، گفت: انتقال اینها از راه القاء توسط خود ذات باری تعالی به صدر رسول اکرم(ص) بوده است.

به گزارش کلینیک روح درمانی،آیت‌الله‌العظمی جواد غروی علیاری، مفسر قرآن کریم، در جلسه تفسیر قرآن خود، در تفسیر «الر» که در آیه اول سوره یونس آمده است، اظهار کرد: در حروف مقطعه حرف زیاد است، اول سوره بقره «الم» را می‌بینیم، بعضی از مفسران درباره آن مطالبی را بیان کرده‌اند، اگر باقی مطلب را بخواهید، حق مطلب راجع به حروف مقطعه ادا نشده است.

این مفسر قرآن افزود: متأسفانه نه تنها ما یعنی شیعه، بلکه علمای اهل قبله هم درباره حروف مقطعه که ما آن‌ها را آیات مستقل می‌دانیم ـ بعضی‌ها بسم‌الله و حروف مقطعه را آیات نمی‌دانند ـ این حروف مقطعه آیاتی از آیات الهی هستند.

آیت‌الله‌العظمی غروی علیاری اظهار کرد: در بین مفسران متأخر، صاحب تبیان، یک مقداری مطلب را باز کرده است که این کلمات و تامات الهیه چه معنایی دارند و وجوهی را بیان کرده‌اند. خطابی است الهی مابین خدا و نبی، و فقط بایستی نبی متوجه می‌شده از این جهت تشریح نشده است.

وی گفت: مرحوم سید حیدر در تفسیرش چند جمله را در مورد حروف مقطعه گفته است، آن‌ها به ۱۲ وجه تقسیم کرده است، خودش هم معترف است که معنای خاص الخاص آن‌ها را نگفته است، یا می‌دانسته نگفته و یا نمی‌دانسته است؛ می‌دانسته و صلاح ندانسته و بیان نکرده است یا اینکه او هم مثل ما نمی‌دانسته است.

حروف مقطعه جزء خطاب ربانی است

این مفسر قرآن با اشاره به آیه اول سوره یونس «تِلْکَ آیَاتُ الْکِتَابِ الْحَکِیمِ»، اظهار کرد: در اصل مطلب باید صحبت کنیم که چی هست؛ ما بین، خالق و مخلوق (خداوند و نبی) یک اسرار مخفیه موجود بود و بنا هم نبود غیر از این دو شخصیت از این الفاط اطلاعی داشته باشد؛ چون این خطاب ربانی جزء اسرار سبحانی است و صاحب می‌خواهد، صاحب هم صدر رسول‌الله(ص) است.

وی ادامه داد: اموری است که مربوط است به خلقت موجودات عالم اولیاء، آن امور ایضاً جنبه صدری دارد،‌ لذا خواسته آن‌ها را هم در اختیار رسولش قرار بدهد؛ تأویلات را کنار بگذارید.

طرح ۲۰ مبحث در سوره یونس

آیت‌الله‌العظمی غروی علیاری عنوان کرد: بیست مبحث در همین ۱۰۹ آیه سوره یونس مطرح است. یک آقایی هم یک تفسیری در زمان حیاتش در مسجد ارگ می‌گفته است، او را نمی‌شناسم ولی شنیده بودم که تفسیر عمیقی می‌گفته است.

این مفسر قرآن گفت: قول دیگر، رموزات الهیه است، مرحوم مجلسی هم در بحارالانوار اینها را آورده است، رموزات نبویه است که هیچ جا باز نشده است، هم عالم علیا و هم عالم سفلی این رموزات را فقط و فقط ذات باری تعالی انتقالاً به پیامبر(ص) داده است، نه وحی است اینجا نه الهام، القاست در صدر رسول اکرم(ص)؛ انتقال از عالم علیا به عالم سفلی است.

حروف مقطعه بدون واسطه توسط خدا به صدر پیامبر(ص) منتقل شده‌اند

وی ادامه داد: گفته‌اند این حروف به این زیبایی و مختصر و مفید دارای یکسری امور غیبی و سری الهیه است که بر رسول اکرم(ص) در عالم سفلی منتقل شده است؛ نه جبرئیل، نه روح‌الامین و نه روح‌القدس بوده است؛ فقط ذات باری تعالی بوده است.

این مفسر قرآن اظهار کرد: تمام رموز الهی در این حروف نهفته است که همه در صدر رسول‌الله(ص) نهفته‌اند. بعضی از آن‌ها را رسول خدا(ص) با اجازه به قلب علی(ع) منتقل کرده است و از علم الله بهره‌مند شده است.

آیت‌الله‌العظمی غروی علیاری با بیان اینکه اسراری که در حروف مقطعه نهفته است نزد خداست، گفت: بعضی از علوم الهیه را خدای سبحان در اختیار رسول اکرم (ص) قرار داد، همه اینها دارای علوم اولیه و آخریه هست، علیا و سلفی و خلقت موجودات.

وی گفت: امور آتی عندالله بود، بعضی از آن‌ها را هم در صدر رسول‌الله(ص) قرار داد. اینها همه معنای «الر» اولین آیه سوره یونس است.

یادآور می‌شود، این جلسه تفسیر روز گذشته در مسجد جامع فاطمیه به نشانی تهران، خیابان دماوند، وحیدیه، میدان تسلیحات برگزار شد.۳۴۵۴۴۲۹/.

*ایکنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید