کد خبر : 1453
تاریخ انتشار : دوشنبه 30 شهریور 1394 - 21:24
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای غدیر و مهدویت/ یاداشت هایم از دوره غدیر شناسی(۳) بسته هستند

غدیر و مهدویت/ یاداشت هایم از دوره غدیر شناسی(۳)

چهارمین جلسه دوره غدیر شناسی با موضوع غدیر و مهدویت برگزار شد که در ادامه یاداشت هایم از این جلسه را مرور نمایید.

در ادامه انتشار یاداشت هایم از دوره غدیر شناسی حرم مطهر حضرت معصومه(س) که در آبان ماه سال ۱۳۹۰ از سوی واحد فرهنگی بوستان نجمه حرم مطهر به مناسبت دهه ولایت و عید غدیر برگزار شد،در این قسمت جلسه چهارم این دوره را تقدیمتان می نمایم.

موضوع جلسه چهارم دوره غدیر شناسی در خصوص غدیر و مهدویت بود که توسط استاد این جلسه حجت الاسلام حق پرست ۱۹ آبانماه ۱۳۹۰ در سالن اجتماعات حرم برگزار شد که در ادامه گزیده ای از یاداشت هایم از این جلسه در ادامه می آید.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین حق‌پرست استاد چهارمین جلسه دوره غدیر شناسی در خصوص غدیر و مهدویت،اظهار کرد:

در دنیای اسلام مجموعه عظیمی از غدیر وجود دارد، بیش از هزار عنوان کتاب توسط دانشمندان شیعه و سنی نوشته شده است که اگر روزی یهود و مسیحیت بخواهند با غدیر آشنا شوند مطالب فاخری در دنیای اسلام موجود است.

توجه کمتر به خود خطبه غدیر

غالبا کسانی که در مورد غدیر مطلب نوشته‌اند به محتوا و سند غدیر بسنده کرده‌اند، اما کمتر کسی توجه به خود خطبه غدیر کرده است، غالبا در مورد غدیر اکثرا این فراز را حفظ هستیم که «من کنت مولا فهذا علی مولاه» هرکه من مولای او هستم علی مولای اوست.

شش نکته مهم در خطبه غدیر

اما پیامبر(ص) در این خطبه قبل از آنکه مولای بعد از خود را به مسلمانان معرفی کند اول خطبه‌ای‌ خواندند که خطبه الغدیر گویند و غالبا در تاریخ مغفول مانده است و حال اینکه این خطبه بسیار مهم است چون شش موضوع بسیار کلیدی و مهم همچون؛ معرفت‌شناسی ، انسان‌شناسی، خداشناسی، نبوت‌شناسی، امام‌شناسی و معاد‌شناسی در آن مطرح است.

خطبه غدیر با بیان و تبیین

خطبه غدیر هم بیان و هم تبیین دارد هم گزارشی از معرفت‌شناسی، انسان‌شناسی، خداشناسی، نبوت‌شناسی، امام‌شناسی، معادشناسی است و هم تبیین را ارائه کرده است و دلیلی را نیز بازگو کرده است. حال این دلایل بستگی به تفکرات دارد که عمیق باشد یا در سطح پائین فکری باشد.

 مسئله امام‌شناسی موضوع مهم خطبه غدیر/بحث امامت خاص امام علی(ع) و امام عصر(عج)

پیامبر(ص) امامت را به دو بخش دسته‌بندی و بحث می‌کند. امامت عامه و امامت خاصه. در بحث امامت عامه پیامبر ویژگی‌های همه ائمه(ع) را بررسی کردند، یعنی اینکه هر ۱۲ امام معصوم یک ویژگی مشترک و اوصاف مشترکی دارند. اما در بحث امامت خاصه از مجموع ۱۲ معصوم به دو نفر می‌پردازند که امام علی(ع) و امام عصر(عج) است.

 حجت‌الاسلام والمسلمین حق‌پرست:
امام عصر(عج) نسبت به دین و ادیان دیگر چیرگی پیدا می‌کند و تمام ادیان آسمانی و غیرآسمانی با ظهورش زیر پرچم او قرار می‌گیرند.از ظالمین انتقام می‌گیرد و فتح دژهای نفوذناپذیر بشری که علیه دین است به دست امام عصر(عج) صورت می‌گیرد نگاه استکباری را به یکباره فرو می‌ریزد

آوردن چندین بار نام حضرت مهدی(عج) توسط پیامبر(ص) در خطبه غدیر

حال پیامبر(ص) در آن بهبوهه زمانی و در حضور ۱۲۰ هزار نفر پیامبر(ص) نام مهدی فاطمه(س) را می‌آورند، نه یک بار بلکه چندین بار نام حضرت مهدی(عج) را می‌آورند، این خیلی مهم است، هنوز امام مهدی(عج) بدنیا نیامده، هنوز امامتش شروع نشده است، ولی پیامبر(ص) در خطبه غدیر نام ایشان را می‌آورند. پیامبر(ص) چه ضرورتی را احساس می‌کنند که در آن شرایط حیاتی نام امام عصر(عج) را علنی و مهدویت را تبیین می‌کنند.

پس من علی صراط المستقیم است

در فرازی از این خطبه چنین آمده است که؛ ای مردم نوری از خدا در من وجود دارد آنگاه این نور در امیر‌المؤمنین(ع) وجود دارد، سپس در نسل علی‌ابن ابیطالب(ع) و بعد از آن‌ها به امام عصر(عج) می‌رسد که او حق خدا را می‌گیرد و هر حقی که از ما به غصب گرفته شده است را باز می‌ستاید. ای مردم من پیامبر صراط المستقیم هستم و آن کسی که خدا به تبعیت از آن صراط امر کرد و پس از من علی(ع) صراط مستقیم است.

 ۱۸ صفت از امام مهدی(عج) در این خطبه

پیامبر(ص) ۱۸ بار خطاب کرده آگاه باشید، مراقب باشید و سپس در مورد امام مهدی(عج) سخن گفتند و مردم را در مورد امام مهدی(عج) در جریان غدیر آگاه کرده‌اند، حال ما فرسنگ‌ها از این خطبه فاصله داریم باید وجود خود را با این خطبه آشنا کنیم.

روح و قلب خود و فرزندانمان را با خطبه غدیر آشنا کنید

ما باید سعی کنیم قلب و روح خود و فرزندانمان را با این خطبه جهانی آشنا و مأنوس کنیم. نه تنها در ایام غدیر بلکه در تمام ایام سال آن را مطالعه کنید چون انسان‌ساز است و سرنوشت ما را معلوم می‌کند.

سخنان پیامبر(ص) در خطبه غدیر پیرامون امام عصر(عج)

بهترین کلام برای شناخت امام عصر(عج) سخنان پیامبر(ص) و ائمه‌معصومین است که در آن خطا راه ندارد و پیامبر(ص) در این خطبه در مورد امام عصر(عج) حرف‌های نهایی را زده است اگر ما امام زمان را از زبان معصوم(ع) نشناسیم احتمال خطا و انحراف داریم، مگر همین الان در کشورمان فرقه‌های صوفیه و عرفان‌های نوظهور دم از امام زمان(عج) نمی‌زنند و در مورد حقیقت مهدویت سخن نمی‌گویند، اما چرا ما به آنها اشکال می‌گیریم، چون از یک منبع غیر موثق است، تنها منبعی که می‌توان به آن اعتماد کرد منبع معصوم و عترت است.

 فرازی از خطبه غدیر اشاره به ویژگی‌های عصر دولت امام عصر(عج) و ویژگی‌های آن دارد

ختم امامت به امام عصر(عج) است، یعنی اگر پیامبر(ص) علی(ع) را بعد از خود معرفی می‌کنند، سیر امامت را معرفی و ادامه می‌دهند تا اینکه به امام عصر(عج) آن را ختم و او را خاتم امامت و پایان دهنده حرکت تاریخ معرفی می‌کنند.

 امام عصر(عج) نسبت به دین و ادیان دیگر چیرگی پیدا می‌کند و تمام ادیان آسمانی و غیرآسمانی با ظهورش زیر پرچم او قرار می‌گیرند.از ظالمین انتقام می‌گیرد و فتح دژهای نفوذناپذیر بشری که علیه دین است به دست امام عصر(عج) صورت می‌گیرد نگاه استکباری را به یک‌باره فرو می‌ریزد.

به قلم:امیرمحسن سلطان احمدی

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید