کد خبر : 1417
تاریخ انتشار : پنجشنبه 14 آبان 1394 - 17:09
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای مستور بودن اسماء الحسنی در حروف مقطعه بسته هستند

مستور بودن اسماء الحسنی در حروف مقطعه

آیت‌الله‌ غروی علیاریبا بیان اینکه از شرایط ثبوت رسالت، علم، عصمت و بعد اعجاز است، گفت: هر کدام از آیات دارای اسرار خفیه است و اسمای الحسنی در حروف مقطعه مستور است.

به گزارش کلینیک روح درمانی،آیت‌الله‌العظمی جواد غروی علیاری، ‌مفسر قرآن مجید در جلسه تفسیر خود که به تفسیر سوره یونس اختصاص داشت، گفت: یکی از آن سوره‌هایی که جنبه‌های مختلف دارد همین سوره است. این سوره ۱۰۹ آیه دارد و مجموع آن، در اوایل بعثت در مکه نازل شده است.

اقسام التزام به توحید

وی افزود: التزام به توحید اقسامی دارد که همه آن‌ها در این سوره آمده است. در این سوره یک جنبه انفصالی و اتصالی وجود دارد. اتصالی یک نوع آیات و انفصالی هم یک نوع آیاتی را بیان می‌کند. یک جنبه التزامی هم دارد که امور اعتقادی را بیان می‌کند.

مستور بودن اسماء الحسنی در حروف مقطعه

این مفسر قرآن اظهار کرد: هر کدام از آیات دارای اسرار خفیه است؛ بین خدا و بین نبی خدا(ص). به طور مثال «الم»، هر حرفش یک معنا دارد، اسماء الحسنی در آن مستور است. منتهی این راجع به عالم خلقت نیست، «الر»، «الم» و … معانی دارد و از اسرار الهیه است.

آیت‌الله‌العظمی غروی علیاری عنوان کرد: دعاهایی هست که برای هر روز هست، این‌ها را دقت کنید که چه مضامین عالی دارد، همچنین به زیارات ائمه(ع) دقت کنید.

وی با اشاره به آیه «الر تِلْکَ آیَاتُ الْکِتَابِ الْحَکِیمِ»، (یونس/۱) گفت: «تِلْکَ» از کلمات و الفاظ اشاری است. «تلک» اشاره به چیست؟ اولین شرط از فهمیدن معنای این کلمات، عصمت است. یعنی ای محمد(ص)، این کتاب حکیم است. در این کتاب تدبر و تفکر داشته باش. بعد از تفکر و تدبر خودت، آن وقت اجازه داری که دعوتت را بر ملا کنی.

این مفسر قرآن با اشاره به آیه دوم سوره یونس «أَکَانَ لِلنَّاسِ عَجَبًا أَنْ أَوْحَیْنَا إِلَى رَجُلٍ مِّنْهُمْ أَنْ أَنذِرِ النَّاسَ وَبَشِّرِ الَّذِینَ آمَنُواْ أَنَّ لَهُمْ قَدَمَ صِدْقٍ عِندَ رَبِّهِمْ قَالَ الْکَافِرُونَ إِنَّ هَذَا لَسَاحِرٌ مُّبِینٌ؛ آیا براى مردم شگفت‏آور است که به مردى از خودشان وحى کردیم که مردم را بیم ده و به کسانى که ایمان آورده‏اند مژده ده که براى آنان نزد پروردگارشان سابقه نیک است کافران گفتند این [مرد] قطعا افسونگرى آشکار است»، اظهار کرد: «رَجُلٍ» اشاره به پیامبر(ص) دارد. اما آیا این مرد واقعاً از خودشان بود یا اینکه یک صورتی بود و سیرت چیز دیگری است.

آیت‌الله‌العظمی غروی علیاری عنوان کرد: از نظر ظاهر، آن آقا کیست که همه چیز از جمله قدم صدق دارد. این شخصیت از شماست و همه چیز دارد. به استعداد و ظرفیت انسان‌ها بستگی دارد که مطالب را از این شخصیت دریافت کنید و واسطه در فیض را این شخص قرار دادیم. مناسب دیدیم بین ما و شما این آقا واسطه فیض باشد.

قدم صدق پیامبر(ص)

این مفسر قرآن ضمن تصریح این مطلب که دو گونه قدم داریم، قدم شر و قدم صدق، اظهار کرد: پیامبر(ص) قدم صدق داشت. هر چیزی در وجود پیغمبر(ص) است صدق است. پیامبر(ص) می‌فرماید: من دارای معاجز هستم. مرحوم علامه در کتاب اعتقادات، فرق بین معجره، کرامت، اعجاز، سحر، جادو، امور حقیقی، امور باطنی و … را باز کرده است. در کتاب‌های کلامی و اعتقادی مرحوم علامه و قبل از علامه، شیخ مفید، جنبه‌های روایی و علمی و تحقیقاتی آمده است.

شرایط ثبوت رسالت

وی با بیان اینکه از شرایط ثبوت رسالت، علم، عصمت و بعد اعجاز است، گفت: پیامبر(ص) می‌فرماید من دارای اعجاز هستم. مهم‌تر از همه اعجازها، وجود نازنین خود پیغمبر(ص) است. نمی‌شود پیغمبر(ص)‌ دلیل، اعجاز و آیتی برای اثبات حقانیت خود نداشته باشد.۳۴۴۳۶۳۲/.

*ایکنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید