هشت شاهد قرآنی و دوربین مخفی خدا که روز قیامت بر اعمالمان شهادت می دهند
حجتالاسلام محمدمهدی ماندگاری در جلسه «اخلاق در نهجالبلاغه» با استناد به آیاتی از قرآن کریم هشت دوربین مخفی و شاهد الهی بر انسان در روز قیامت را تشریح و پنج ثمره اخلاقی این شاهدان را بیان نمود.
بعد از مدتی توفیق شد شامگاه جمعه ششم شهریور ماه ۱۳۹۴ در شهر قم در جلسه هفتگی «اخلاق در نهج البلاغه» در مسجد چهارمردان حضور پیدا کنم،معمولا این جلسه سخنران آن حجت الاسلام دکتر رفیعی بود که بعضا مواقعی که ایشان نباشند یکی دیگر از اساتید سخنران این جلسه هست.بعد از پایان یافتن نماز مغرب و عشاء منتظر حضور دکتر رفیعی بودم که دیدم حاج آقا ماندگاری بالای منبر رفت و متوجه شدم که دکتر رفیعی نمی آیند.با نحوه سخنرانی حاج آقا ماندگاری هم آشنا نبودم قصد داشتم برم اما گفتم لحظاتی از سخنان ایشان هم استفاده میکنم که حاج آقا ماندگاری به شرح حکمت ۳۲۴ نهج البلاغه و شاهدان الهی بر اعمال ما انسان ها پرداخت که بحث بسیار عالی و خوبی بود،که با اینکه بیش از ۵۰ دقیقه سخنرانی طول کشید احساس خستگی و کسالت نداشتم و حضار هم از این مبحث استقبال کردند که بعد از سخنرانی مردم از بیانات ایشان تشکر نمودند،در بین جمعیت آقای امیر آبادی نماینده مردم قم هم حضور داشت.
اینک در ادامه یاداشت هایم را از این جلسه اخلاق در نهج البلاغه تقدیم تان می کنم و توصیه می کنم تا انتها این مطلب را مطالعه کنید و با این هشت دوربین مخفی خداوند آشنا شویم و حتی آن را در مقابل چشمتان در اتاق یا محل کار نصب کنید و بدانید که هشت دوربین مخفی الهی هر ثانیه دارد شما را میبیند و اعمالتان را ثبت و ضبط می کند.
معرفی و تشریح هشت دوربین مخفی خدا که شاهدان روز قیامت بر اعمال ما هستند
حجت الاسلام و المسلمین ماندگاری در این با استناد به آیاتی از قرآن کریم هشت دوربین مخفی و شاهد الهی بر انسان درروز قیامت را مطرح نمود.
حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری در جلسه هفتگی اخلاق در نهج البلاغه در شرح حکمت ۳۲۴ نهج البلاغه بیان کرد:حضرت در این حکمت می فرماید:« اتَّقُوا مَعَاصِیَ اللَّهِ فِی الْخَلَوَاتِ فَإِنَّ الشَّاهِدَ هُوَ الْحَاکِمُ»یعنی اینکه: از نافرمانى خدا در خلوت ها بپرهیزید، زیرا همان که گواه است، داورى کند.؛این کلام مولا در این حکمت نقش توجه به شاهدان عالم هستی در تربیت ما را بیان می نماید،معمولا مردم معصیت الهی را در جلوت و حضور دیگران انجام نمی دهند که در اینجا بر پرهیز از معصیت های الهی در خلوت تاکید شده است.
بترسید از روزی که خود قاضی شاهد اعمالتان نیز هست
امروز یک قاضی که می خواهد حکم بدهد دنبال یک شاهد است حال اگر خود قاضی شاهد باشد دیگر نیاز به شاهد بیرونی نیست،حال این جمله یکی از تکان دهنده ترین جملات معصومین است که ای مردم بترسید از روز قیامت که خدایی که حاکم و قاضی روز قیامت است خودش هم شاهد می باشد.
خدا هم قاضی و هم شاهد روز قیامت است
آن کسی که امروز ما را می بیند فردا خودش هم قاضی و هم شاهد است و اولین شاهد خود خداوند است که در آیه ۱۴ سوره علق آمده است: أَلَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یَرَى »مگر ندانسته اید که خدا مى بیند؛ در هشت جا از قرآن در خصوص این شاهدان روز قیامت آمده است و این هشت شاهد معرفی شده که روز قیامت خدا آنها را احضار می کند که شهادت بدهند، حال خدا غیر از خودش هفت شاهد دیگر هم دارد .
کاش شهرداری ها این هشت آیه را بر در و دیوار شهرها می نوشتند تا مردم از هر قشری چه کاسب و کارگر و بازاری همه آن را هر روز می دیدند که هشت شاهد الهی دارد رفتار و اعمال آنها را می بیند،اصلا دوربین فیلمبرداری کارش حواس جمع کن است این دوربین های فیلمبرداری ما امروزه ظاهر را فیلمبرداری می کند اما دوربین فیلمبرداری خدا که در آیه ۱۴ سوره علق نیز آمده است باطن انسانها و حتی نیات و خطورات قلبی را هم می بیند و فیلمبرداری می کند.
پیامبر(ص) دومین شاهد روز قیامت
وجود مقدس پیامبر اعظم(ص) دومین شاهد می باشد که خداوند در آیه ۴۵ سوره احزاب می فرماید:« یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاکَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِیرًا» خداوند در این آیه می فرماید ای پیامبر(ص) ما تو را شاهد خلق کردیم ضمن اینکه پیامبر امت هستی شاهد امت نیز هستی.
امامان سومین شاهد روز قیامت
سومین شاهد امامان هستند که خداوند در آیه ۱۰۵ سوره توبه سه شاهد اول را که خدا،پیامبر و امام است معرفی می کند و می فرماید:« وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ سَتُرَدُّونَ إِلى عالِمِ- الْغَیْبِ وَ الشَّهادَهِ فَیُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ « ؛ای پیامبر به مردم بگو هر کاری می کنید بکنید اما بدانید که خداوند،پیامبر و امامان آن را می بینند.حال اگر شما بازاریان به این آیه باور داشته باشید که اکنون در بازار هستید امام زمان(عج فروشندگان شما و ویترین مغازه های شما را می بیند،حال آیا باز هم می روید دنبال استخدام فروشندگان خانم که با آرایش جهت جذب مشتری فروشنده شما بشوند؟
فرشتگان چهارمین شاهد روز قیامت
ملائکه و فرشنگان چهارمین شاهد می باشند که در آیات ۲۰ و ۲۱ سوره مطففین خداوند می فرماید:« کِتابٌ مَرْقُومٌ، یَشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ»؛و همچنین در آیه ۱۸ سوره قاف نیز آمده است:« مَا یَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلَّا لَدَیْهِ رَقِیبٌ عَتِیدٌ»؛هر عملی که انجام دهید دو تا ملک شما را می بیند و اعمال شما را ثبت می نماید.
شهدا پنجیمن شاهد روز قیامت
دوربین پنجم و شاهد پنجم الهی شهدا هستند که در آیه ۱۵۴ بقره خدا می فرماید:« وَ لا تَقُولُوا لِمَنْ یُقْتَلُ فی سَبیلِ اللَّهِ أَمْواتٌ بَلْ أَحْیاءٌ وَ لکِنْ لا تَشْعُرُونَ» پس هر کس بگوید در دنیای امروز نمیشود مسلمان زندگی کرد خداوند شهدا را می آورد و می گوید مگر اینها نبودند در دنیای امروز شما زندگی کردند و شهید شدند.
زمین ششمین شاهد روز قیامت
زمین ششمین شاهد خداوند در روز قیامت است که در آیه ۴ سوره زلزال آمده:« یَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبارَها»؛زمین زیر پایتان در روز قیامت شهادت می دهد برای همین است که گفتند به مسجدی می روید دو رکعت نماز تحیت بخوانید که این زمین شهادت بدهد و همچنین در منزلتان جایی برای نماز مشخص کنید و یک سجاده آنجا بگذارید و نماز بخوانید که آن تکه زمین شاهد روز قیامت شما باشد و شهادت بدهد.
زمان هفتمین شاهد روز قیامت
هفتمین شاهد زمان است که خداوند در آیات اول سوره بروج می فرماید: وَالسَّمَاء ذَاتِ الْبُرُوجِ، وَالْیَوْمِ الْمَوْعُودِ، وَشَاهِدٍ وَمَشْهُودٍ؛زمان هم شاهد اعمال ما است برای همین گفته اند شب جمعه شاهد اعمال ما است و شهادت می دهد پس چه بهتر در این زمان در شب جمعه مشغول عبادت باشید که برای شما شهادت دهد.
اعضاء و جوارح هشتمین شاهد روز قیامت
اعضاء و جوارح خود انسان هشتمین شاهد روز قیامت می باشد،که در آیات ۲۰ و ۲۱ سوره فصلت آمده است:« حَتَّی إِذا ما جاؤُها شَهِدَ عَلَیْهِمْ سَمْعُهُمْ وَ أَبْصارُهُمْ وَ جُلُودُهُمْ بِما کانُوا یَعْمَلُونَ، وَ قالُوا لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدْتُمْ عَلَیْنا قالُوا أَنْطَقَنَا اللَّهُ الَّذی أَنْطَقَ کُلَّ شَیْءٍ وَ هُوَ خَلَقَکُمْ أَوَّلَ مَرَّهٍ وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ»؛که روز قیامت وقتی اعضا و جوارح ما بر علیه ما شهادت داد،انسان به پوست دستش می گوید من اگر کیف گناه کردم با تو انجامش دادم و تو هم شریک بودی حال چرا بر علیه خودم شهادت می دهی؟آنجاست که اعضا و جوارح گویند ما همه دوربین مخفی خدا بودیم.
پنج ثمره اخلاقی این شاهدان از نظر حاج آقا ماندگاری
پس ای مردم بترسید از این هشت شاهد و هشت دوربین خداوند که هر لحظه شاهد ما هستند،امام خمینی(ره) جمله زیبایی دارند و می فرمایند:عالم محضر خداست در محضر خداو معصیت نکنید.بنابراین امام در این حکمت نهج البلاغه تاکید دارند که مراقب شاهدها باشید،حال این شاهدها پنج ثمره اخلاقی به همراه دارد.
اولین ثمره اخلاقی شاهدان ،قوت در انجام واجبات
اولین ماموریتی که انسان ها دارند انجام واجبات می باشد که تشبیه آن مثل سربالایی است،حال اگر انسان باور کند که دارند او را نگاه می کنند در واجبات قوت می گیرد.دقت کرده اید که چرا اینقدر تیم های ورزشی اصرار بر آمدن تماشاچی دارند؟برای این است که وقتی آنها می بینند مثلا صد هزار نفر برایشان صوت و کف می زنند و آنها را می بینند آن ورزشکاران نیز انرژی می گیرند و احساس خستگی نمی کنند.وقتی یک دونده در مسابقه خسته شده اما تا اینکه می بیند دوربین های فیلمبرداری دارند از او فیلم می گیرند سریع می دود.
حال اگر انسان می خواهد در انجام واجبات خصوصا واجبات سخت قوت بگیرد به این شاهدان هستی باید توجه کند و بداند آنها او را می بینند و همین باعث قوت او در عبادت می شود.همین که بدانی خدا دارد تو را می بیند انجام واجبات هم برایت آسان می شود،شیطان می خواهد واجبات را برای ما سخت کند اما تا ما بدانیم خدا دارد ما را می بیند آسان می شود.
دومین ثمره اخلاقی شاهدان،ترک محرمات
دومین کاری که از ما خواسته اند ترک محرمات است،در اتوبان قم تهران تا چشمتان به دوربین می افتد پا را از روی گاز برمی دارید پس انسان اگر باور کند خدا دارد او را می بیند گناه هم نمی کند.هشت دوربین خدا ما را میبینند پس در محرمات هم حیاء میکنیم و گناه انجام نمی دهیم.
خدا در آِه ۴۹ سوره کهف می فرماید خدا هر کس را با هر عملش روز قیامت می آورد،در دنیا ماموران اگاهی صحنه جرم را بازسازی می کنند اما در آخرت خدا عین صحنه گناه را در قیامت می آورد و هیچ کس نمی تواند آن را انکار کند.
انسان بداند که دارند نگاهش می کنند احتیاط هم می کند،متاسفانه امروزه مردم بی حیای به گناه شده اند چون گناه را هم باور ندارند.ای گران فروشان،ای رشوه گیران،ای حق حساب گیران،ای ظالمان،ای خیانتکاران،ای بی حیاها،ای چشم چران ها بدانید که خدا و شاهدان خدا این هشت دوربین شما را می بینند،سر مامور و قاضی و مردم را کلاه گذاشتید سر خدا را که نمی توانید کلاه بگذارید.
سومین ثمره اخلاقی شاهدان،خدمت به مخلوقات و انجام کارهای خیر
ما در خدمت به مخلوقات شل هستیم،تب خیرات داریم اما فرهنگ خیر نداریم تا یک زلزله می شود تا چند روز گرم هستیم و کمک میکنیم اما بعدش فراموش میکنیم انجام خیرات یک ویتامین در زندگی است.پس اگر باور کنیم خدا دارد ما را می بیند در همه جا کار خیر انجام می دهیم حتی برای انجام خیرات خود را به آب و آتش هم می زنیم و در بحث خیرات موتورمان خوب کار می کند و حتی سرعت و سبقت هم می گیریم چون می دانیم دوربین خدا دارد ما را می بیند و خدا هم از خیرین تقدیر کرده است و حتی در روایتی امام رضا(ع) می فرماید: هر کس در گره کار مردم تلاش کند و گره باز نماید خداوند هم گره اش را در روز قیامت باز می کند.پس بدانید در انجام خیر هیچ دوربینی هم شما را ندید دوربین خدا شما را دیده است کسی که خدا را دارد خدا دارد او را نگاه می کند دیگر نیازی به مردم ندارد که از او تشکر کنند،یک ذره برای خدا کار کنی از او مخفی نمی ماند اما برای مردم کار کنید باید خودتان را نشان بدهید.
چهارمین ثمره اخلاقی شاهدان،تحمل در مشکلات و سختی ها
معمولا ما در مشکلات و سختی ها کم می آوریم و تحمل نداریم تا جایی که ناله زیاد می زنیم اما اگر باور کنیم که ما را می بینند ناله هم کم می زنیم،انسان بداند که دارند نگاهش می کنند ضریب تحملش هم بالا می رود،حضرت زینب(س) می دانست دارند نگاهش می کنند تحملش رفت بالا،پس چون خدا می بیند تحمل انسان هم در سختی بالا می رود و کسانی که شکر هم می کنند و باور دارند که خدا آنها را می بیند خدا پاداش هم به آنها می دهد.
پنجمین ثمره اخلاقی شاهدان،ایجاد انگیزه ایثار
ما در زندگی باید اهل ایثار باشیم اما نیستیم،ولی اگر بدانیم خدا دارد ما را نگاه می کند در ایثار هم کم نمی گذاریم و ایثارمان هم گل می کند پس بداند که نگاهش می کنند ایثار هم می کند.
نتیجه اینکه این شاهدان را باور کنیم، در واجبات قوت میگیریم، در محرمات حیاء داریم،در خیرات سبقت می گیریم،در مشکلات تحمل پذیر می شویم،در ایثار و فداکاری هم کم نمی آوریم.
در پایان به اطلاع علاقمندان می رسانم،که جلسات«اخلاق در نهج البلاغه» هر هفته جمعه ها بعد از نماز مغرب و عشاء با سخنرانی دکتر رفیعی یا یکی از اساتید حوزه در مسجد چهارمردان شهر مقدس قم واقع در خیابان انقلاب برگزار می گردد.
به قلم:امیرمحسن سلطان احمدی
دانلود فایل صوتی این سخنرانی/کلیک نمایید/بشنوید و دانلود کنید
برچسب ها :اخلاق در نهج البلاغه
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰