نماز واقعی و برترین لذت در کلام آیت الله ضیاءآبادی
جلسه این هفته ۲۶ مرداد ۹۴ تفسیر آیت الله ضیاء آبادی با شرح تفسیر آیه ۱۳۲ سوره طاها در خصوص نماز واقعی و بالاترین لذت نماز برگزار گردید که مشروح آن را در ادامه بخوانید.
شب گذشته طبق روال دوشنبه شب ها جهت شرکت در جلسه دوشنبه های آیت الله ضیاءآبادی این هفته ۲۶ مرداد ماه ۱۳۹۴ حضور یافتم که بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء سخنرانی هفتگی ایشان شروع شد و محور مبحث این جلسه ایشان تفسیر آیه ۱۳۲ طاها در خصوص نماز بود.
مفسر قرآن کریم در این جلسه در ادامه تفسیر و شرح آیات سوره طه به آیه ۱۳۲ این سوره پرداخت که خداوند می فرماید: «وَأْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلَاهِ وَاصْطَبِرْ عَلَیْهَا لَا نَسْأَلُکَ رِزْقًا نَّحْنُ نَرْزُقُکَ وَالْعَاقِبَهُ لِلتَّقْوَى»
تأکید آیه ۱۳۲ طه به امر اقامه نماز
آیتالله ضیاء آبادی با اشاره به شرح این آیه که تأکید به اقامه نماز است، بیان کرد: خداوند در این آیه تأکید به اقامه نماز دارد و میفرماید: افراد خانواده خود را امر به نماز کن و بر این دشواری صبر و تحمل کن،ما از تو رزق نخواستیم بلکه ما رزق تو را می دهیم.
وی در ادامه شرح این آیه تصریح کرد: ظاهر این آیه خطاب به پیامبر اکرم اسلام(ص) است چون پیامبر رئیس امت بودهاند چنین خطاب شده اما در واقع برای امت است که امت مأمور به انجام این کار هستند که هر انسان مؤمن و مسلمان این وظیفه را دارد که هم خودش اهل نماز باشد و هم اینکه خانوادهاش را اهل نماز تربیت کند و دشواریاش را تحمل نماید.
با وجود واجبات ومحرمات متعدد چرا تأکید بر اقامه نماز شده است؟
استاد برجسته اخلاق شهر تهران با مطرح کردن این سؤال که چرا فقط به اقامه نماز تأکید شده است، اظهار کرد: همه موظف به انجام دستورات دین هستند که در این دستورات واجبات و محرماتی هستند که هر مسلمان وظیفه دارد به همه احکام دین آگاه باشد و بدان عمل نماید، همچنین به دیگران هم تعلیم دهد و آنها را هم وادار به عمل نماید، بنابراین چون نماز در بین اعمال عبادی یک امتیاز خاص دارد و آنچنان عظمت دارد که اگر نماز مقبول شد همه اعمال نیز مقبول است و اگر نماز مردود شد همه اعمال نیز مردود است که این نشانه عظمت نماز و علت تأکید بر آن است.
چرا در این آیه به دشواری نماز اشاره شده است
ضیاءآبادی به دشواری نماز در این آیه پرداخت و بیان کرد:در این آیه آمده که بر دشواری نماز صبر و تحمل کن،حال نماز خواندن مگر چه دشواری و چه زحمتی دارد،یک ده دقیقه می ایستید و خم و راست می شوید؛بله این نماز خواندن با این کیفیتی که ما می خوانیم زحمتی ندارد و خیلی هم طول نمی کشد اما نماز واقعی خیلی زحمت دارد و تکلف می خواهد و در خصوص نماز واقعی در آیه ۴۵ عنکبوت آمده است که: «إِنَّ الصَّلَاهَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنکَرِ»
نماز واقعی که خداوند دوست دارد چه نمازی است؟
وی تصریح کرد: نماز واقعی که خدا دوست دارد آن نمازی است که از فحشا و منکر جلوگیری کند، آدم نمازخوان با گناهکاری نمیسازد اگر دیدید نماز می خوانید و گناه هم میکنید بدانید که این نماز درست حسابی نیست چون اهل نماز گناهکار نمیشود.
نماز ضعیف
مفسر قرآن در ادامه گفت: این نماز ما خیلی هنر کند ما را به جهنم نمیبرد و تارک الصلاه نمیشویم و به درکه تارکالصلاه جهنم ما را نمیبرند اما این نماز ما را به غرفات بهشتی نمیرساند و با انبیاء و اولیاء هم محشور نمیکند که در سوره حمد می گوییم: صِرَاطَ الَّذِینَ أَنعَمتَ عَلَیهِمْ، که ما را با انبیاء و اولیاء و صدیقان محشور نماید و به غرفه های بهشتی برساند با چنین نمازی نمیشود. پس این نمازی که میخوانید سوری است جهنم نمیروید اما به بهشت هم نمی روید.
کافر بودن نماز نخوان در روایتی از امام صادق(ع)
آیت الله ضیاء آبادی با اشاره به کافر بودن بی نماز به استناد به حدیثی از امام صادق(ع) پرداخت و اظهار کرد:از حضرت صادق علیه السلام پرسیدند : چگونه است که شما آدم زناکار را کافر نمی نامید اما تارک الصلوه (نماز نخوان) را کافر می نامید ؟! امام علیه السلام فرمود : زناکار و امثال او از سایر گنهکاران ، به سبب غلبه ی شهوتی در وجودشان مرتکب گناهی می شوند اما آدم نماز نخوان ، انگیزه ای جز استخفاف و سبک شمردن فرمان خدا ندارد. استخفاف و سبک شمردن فرمان خدا ، همان کفر و ایمان نداشتن به خداست. لذا مقبولیت تمام عبادات ، مشروط به مقبولیت نماز است.
نماز اهل تقوا در آیات سوره اعلی
مفسر قرآن کریم به آیات ۱۴ و ۱۵ سوره اعلی اشاره نمود و بیان کرد:در جای دیگری از قرآن نیز آمده است که:قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّی وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّی؛نماز کسی که اهل تقوا و پاک باشد مورد قبول است بنابراین وقتی که قلبی از گناه پاک شده باشد ذکر خدا را در قلبش می بیند.
رابطه صبر و نماز در آیه ۴۵ بقره
آیت الله ضیاء آبادی به آیه دیگر از قرآن درباره نماز اشاره و تصریح کرد:در آیه ۴۵ بقره نیز خدا می فرماید:وَاسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَهِ؛از صبر و نماز کمک بگیرید،چون گناهی نمی کنید و در مقابل گناه صبر می کنید و آن را انجام نمی دهید و نماز می خوانید که در اینجا نمازهمراه با صبر ذکر شده است.
وی تصریح کرد: نمازی که بالا می رود آن نمازی است که با ترک گناه همراه باشد که در قرآن نیز آمده:«إِنَّ الصَّلَاهَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنکَرِ».
لذت نماز بالاتر از بهشت است
آیت الله ضیاءآبادی عنوان کرد: در بهشت خود دیدن است اما در نماز خدا را دیدن است و در نماز فقط با خدا مشغول هستید پس آن لذتی که بنده در نماز با خدا می بیند در بهشت نمی بیند.
وی با اشاره به روایتی از امام علی(ع) که فرمودند:خدایا تو را پرستش نکردم به طمع بهشتت و نه از ترس جهنمت، بلکه تو را چون شایسته عبادت یافتم، پرستش کردم،بیان کرد:در عالم هستند کسانی که نه به خاطر بهشت و نه از ترس جهنم خدا را عبادت می کنند،کسانی که واقعاخداجو هستند و خدا را شناختند با کمال مطلق به سوی خدا می روند.
آیت الله ضیاءآبادی تصریح کرد: در روایات آمده است که بهشت اشتیاقش به سلمان بیشتر از سلمان به بهشت بوده چون سلمان که یکی از اصحاب پیامبر(ص) وقتی با خدا مشغول می شد انگیزه اش بهشت نبود بلکه خود خدا بود اما در همان حال بهشت مشتاق سلمان بود.
مفسر قرآن کریم در ادامه گفت:خدا فرموده ای انسان من تو را برای خودم آفریده ام به سوی من بیا،پس هر چه می تواند ما را به خدا نزدیک کند به سوی آن بروید .
نماز؛عبادتی که اول تا آخرش همه اش الله است
وی تصریح کرد:نماز از اول تا آخرش همه اش خدا است،حتی در اذان و اقامه آغازین نماز هم در اول و آخر آن الله است موقع تکبیر و ورود به نماز هم الله اکبر می گویم این گفتن ها آسان است اما باید واقعا خدا را اکبر بدانیم این الله اکبر اینقدر بزرگ است که غیر خدا در مقابل آن بی ارزش می شود اما برخی حتی در نماز با الله اکبر گفتن هم دنبال پول و طلب و مقام هستند برای چنین افرادی الله و اکبر پول و مقام است.
فلسفه وضو قبل از نماز
آیت الله ضیاءآبادی به وضو گرفتن قبل از نماز اشاره و بیان کرد:ما قبل از نماز وضو میگیریم،دست و صورتمان را می شوییم،این وضو گرفتن کنایه به شستن است فقط این شستن نیست این اشاره است که این بدن شما یک قسمت با دست کار می کند و این دست دنبال دنیا رفته است و آن را پاک می کنید همچنین با شستن صورت چشم و گوش و زبان پاک می کنید،سر را هم که مسح می کنید برای این است که در این سر افکار مختلف می آید برای اینکه خائنانه نباشد آن را هم مسح می کنید آنگاه سر نماز می ایستید و می گویید از همه چیز بریدم و به خدا پیوشتم و الله اکبر می گویید.
در دنیا نور کسب کنید و از ظلمت دور شوید
وی تصریح کرد:ما را آورده اند اینجا نور ببریم نه اینکه فقط بخوریم و بخوابیم این جوهر قلب را باید به نور نزدیک کنیم و از ظلمات دور شویم و خدا هم می فرماید:کِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَیْکَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ؛ای پیامبر (ص) من قرآن را فرستادم تا مردم را از ظلمات به نور بیاوری،پس پیامبر (ص) و قرآن آمده است که ما را از ظلمات کبر،حسد،بدگویی و … نجات بدهد و به نور معرفت خدا بیاورد.
روز قیامت هم عده ای از مردم نور دارند و ندا می رسد خوشا به حال شما بهشت اکنون مال شماست،بنابراین الان ما فرصت داریم که نور بگیریم،هر نفسی می زنیم می شود نور تهیه کنیم سعی کنید موقع رفتن از این دنیا نور با خود ببرید.
واعظ خودتان باشید
وی بیان کرد:خودتان مراقب و مواظب خودتان باشید،تنها بنشینید به خودتان بگویید این همه خدا همه چیز به شما داده چرا او را سجده نمی کنید آیا خجالت نمی کشید.انسان باید واعظ خودش باشد وقتی خدا این همه چشم و گوش و نور داده چرا گناه می کنید؟چرا بی پروا هستید؟
وی خطاب به جوانان گفت:خداوند شما جوانان را از شر اشرار حفظ کند،محیط خیلی غفلت آور است همین که خودتان را توانستید حفظ کنید خیلی کار است،بدانید که در محضر خدا و اولیاء خدا هستید،از این نعمت جوانی درست استفاده کنید.
به قلم:امیرمحسن سلطان احمدی
برچسب ها :آیت الله سید محمد ضیاءآبادی ، نماز
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰