درس اخلاق آیت الله ضیاءآبادی با موضوع روزه واقعی و بهره از ماه رمضان
جلسه اخلاق آیت الله ضیاءآبادی در مورخه ۵ مرداد ۹۴ با موضوع چه بهره ای از ماه رمضان برده ایم؟ و چه روزه ای مورد قبول درگاه الهی است، برگزار شد.
آِیت الله ضیاءآبادی از استادان اخلاقی بود که در این سالها از محضرشان بهره های زیادی برده بودم و کمتر کسی بیان و شیوایی گفتار ایشان را داشت هر چند بیانشان تند و هشدار دهنده بود و من از همین بیان تند و هشدار دهنده ایشان چیزهای معنوی زیادی را کسب کردم و این بیداری روح و رام کردن نفس سرکشم را مدیون همین نوع بیان ایشان می دانم که واقعا از عمق جانشان بیان می شد و قبل از بیان خودشان به شخصه عامل سخنانشان بودید و این نکته باعث می شد که این بیانات در من حقیر هم تاثیر بگذارد و یک انقلاب درونی روحی برایم ایجاد شود و به سوی صراط مستقیم حرکت کنم و زرق و برق دنیا فریفته ام ننماید.
بعد از اینکه یک ماه جلسات ایشان در ماه مبارک رمضان تعطیل بود تصمیم گرفتم با توجه به اینکه بعد مسافت زیادی با محل برگزاری جلسات ایشان داشتم و کیلومتر ها دور بودم اما تصمیم گرفتم به طور مرتب مثل گذشته از محضر ایشان بهره مند شوم.
که توفیق یاری کرد دوشنبه پنجم مرداد ماه ۱۳۹۴ از محضر ایشان بهره مند شوم، که حدود ساعت ۱۹ عصر به میدان تجریش رسیدم و چون تا زمان اذان فاصله ای بود به زیارت امامزاده صالح(ع) رفتم سپس از میدان تجریش تا مسجد علی بن الحسین(ع) را پیاده سپری کردم آن هم در بالاترین نقطه و محله از شهر تهران،پایتخت ایران این مکان مقدس و خانه خدا چون نگینی درخشان در نزدیکی دربند می درخشید و اینجا محلی بود که روح های بیمار و خواب بیدار می شدند و تحولی اساسی در وجود هر انسان بیدار دلی ایجاد می شود.
اذان مغرب که گفته شد و نماز را به امامت آیت الله ضیاءآبادی اقامه نمودیم،با اینکه تابستان بود صحن و حیاط مسجد کاملا مملو از جمعیت بود و در گوشه حیاط نیز کتاب های ایشان عرضه شده بود، بعد از پایان یافتن نماز سخنرانی اخلاقی آیت الله ضیاءآبادی شروع شد کهولت سن باعث شده بود گاهی صدا و دستشان می لرزید اما با اینکه نود سال سن داشتند این جلسه هفتگی را تعطیل نکردند.
با توجه به پایان یافتن ماه مبارک رمضان محور سخنرانی این جلسه آیت الله ضیاءآبادی در خصوص چه بهره ای از ماه رمضان برده ایم؟ و چه روزه ای مورد قبول درگاه الهی است بود، که نکات ارزنده و مفیدی از این جلسه کسب کردم.
نکات این جلسه آیت الله ضیاءآبادی
۱- عمرمان در حال سپری شدن و تمام شدن می باشد، باید از خواب غفلت بیدار شویم.
۲-گذر زمان، آمد و رفت ماه ها و سالها همه نشانه و آیتی برای بیدار شدن قبل از مرگ و اندیشیدن است
۳- به فکر عمل و آخرت باشید که مرگ ناگهانی و بی خبر سراغمان می آید و سن و سال و پیری و جوانی هم نمی شناسد.
۴- قدر زمان و سلامتی خود را بدانید همیشه این بدن سالم نیست
۵- شیعه زبانی نباشید بلکه عمل کنید.
۶- خدا از ما خواسته با روزه گرفتن متقی شویم و از ماه رمضان تقوا کسب کنیم.
۷- برخی نماز می خوانند و روزه می گیرند اما متقی نیستند چنین عبادتی بی فایده است.
۸ – آیه ۱۸۳ بقره خطاب به مومنان است که متقی شوید، پس برخی خیال می کنند مومن هستند و ایمان آورده اند.
۹- مومن کسی است که در حال مبارزه و جهاد با نفس است.
۱۰- روزه پرهیز از گناه است که با روزه تمرین می کنیم که گناه نکنیم نه اینکه فقط معده را خالی نگه داریم.
۱۱- تنها روزه ای که مقبول درگاه الهی است روزه خواص می باشد که علاوه بر امساک معده مراقب اعضاء و جوارج خود نیز هستند که گناه نکنند.
۱۲- مغروز روزه گرفتن خود نشوید.
۱۳- گناه با یک زیارت مشهد پاک نمی شود.
۱۴- ماه رمضان بهترین فرصت برای تمرین گناه نکردن است.
مشروح سخنان آیت الله ضیاء آبادی
زود آمدن و زود تمام شدن ماه رمضان نشانه ای از گذشت عمر انسان است
آیتالله سیدمحمد ضیاءآبادی، استاد برجسته اخلاق و مفسر قرآن کریم در جلسه هفتگی اخلاق و تفسیر خود، پنجم مردادماه، با توجه به پایان یافتن ماه مبارک رمضان بیان کرد: ماه رمضان، ماه نزول برکات الهی چه زود آمد و چه زود گذشت و این نمونه آیتی است که عمر انسان در حال گذشتن است.
آیهای ۱۹۰ سوره عمران
«إِنَّ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ لَآیَاتٍ لِّأُولِی الْأَلْبَاب» آن آمد و رفت شب و روز، ماهها و سالهایی که میآید و میرود همه نشانههایی برای اندیشمندان که در تفکر و اندیشه هستند است، اما مردم غفلتزده که دنبال لذات مادی خودشان هستند چیزی از این نشانهها سرشان نمیشود. قرآن هم میگوید این نشانهها برای اندیشمندان و خردمندان است که از گذشت روزگار درس میگیرند.
عبرت گرفتن از گذشت زمان برای بیدار شدن
امام علی(ع) چنین میفرماید که چه با سرعت ساعتها می گذرد و روز تمام میشود، روزها میگذرد و ماهها تمام میشود، ماهها میگذرد و سال تمام میشود و سال هم میگذرد عمر انسان تمام میشود؛ پس ما باید بیدار باشیم، بیداری لازم است.
بیدار شوید مرگ بیخبر سراغ انسانها میآید
ای بندگان خدا همین الان عمل کنید مرگ یک شبه میآید و فرقی هم ندارد چند سالتان است از بچه ۵ ساله گرفته تا فرد ۳۰ یا ۹۰ ساله ناگهانی سراغش میآید و گریبان انسان را میگیرد حتی مهلت یک نفس کشیدن هم نمیدهد که بتوانی به خود بیایی جوری که حتی نمیتوانید به خانه برگردید همان سرکوچه میافتید.
اهل حرف نباشید کار و عمل کنید
پس الان کار و عمل کنید به حرف اکتفا نکنید که من مسلمان و شیعه هستم، محبت اهل بیت(ع) دارم از شما کار و عمل میخواهند، همیشه این بدن سالم نیست، این زبان باز نیست، پس تا میتوانید عمل کنید.
ما چقدر از ماه رمضان بهره گرفتیم؟ آنچه قرآن از روزه داران میخواهد چیست؟
«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ». ۱۹۳ بقره اینجا قرآن خطابش به مؤمنان و کسانی که ایمان آوردهاند است و خطاب به کفار نیست، بلکه به ایمانآورندگان است؛ ای کسانی که ایمان آوردهاید روزه بگیرید. حال برای چه چیز روزه بگیرید؟ منظور چیست؟ برای این است که خدا خواسته شما با روزه گرفتن متقی شوید و از ماه رمضان تقوا بهدست بیاورید.
انسان مومنی که متقی نیست/ خداوند از ما خواسته با روزه ای که میگیرید متقی شوید
حال سؤال است که آیا میشود انسان مؤمن باشد ولی متقی نباشد؟، نماز میخوانید، روزه میگیرید اما متقی نیستید، اما خداوند خواسته با روزهای که میگیرید متقی شوید؛ خطاب آیه هم با مؤمنان است نه با کفار، ای مؤمنان مؤمن باشید. شما که ایمان آوردهاید درست ایمان بیاورید یعنی اکنون شما خیال میکنید ایمان آوردهاید، تصور میکنید ایمان دارید.
عده ای آمدند و گفتند یا رسول الله(ص) ما ایمان آورده ایم اما پیامبر(ص) فرمود شما ایمان نیاورده اید بلکه مسلمان شده اید هنوز آن ایمان وارد قلب های شما نشده است هر چند زبانتان می گوید ایمان آورده ایم شاید یک ساعت هم حرف الهی و از خدا بزنید اما ایمان در قلبتان داخل نشده است.
مومن کیست؟
مؤمن کسی است که جهاد و مبارزه با هوای نفس خود میکند، اظهار کرد: همه ما گرفتار هوای نفس هستیم، آن کسی که جهاد میکند هم با مال و هم با جان در راه خدا، او مؤمن است؛ بنابراین روزه تمرین پرهیز از گناه است و برای اینکه پرهیز از گناه به حد تقوا برسد روزه میگیریم.
کدام روزه مورد قبول است؟ روزه عوام و روزه خواص
حال منظور کدام روزه گرفتن است؟ یک نوع روزه، روزه عوام است که این افراد فقط معده خود را از غذا خوردن نگه میدارند و چیزی نمیخورند، اینکه روزه نیست که از سحر تا افطار معده را خالی نگه داری آن هم در گرمای تابستان، ۱۷ ساعت چیزی نخورید، اما چشم به گناه و زبان به غیبت و بدخلقی است؛ این روزه بهشتی نیست. اما نوع دیگر روزه گرفتن روزه خواص است که علاوه بر امساک معده تمام اعضا و جوارح آنها روزه است و خود را از گناه نیز حفظ میکنند. بنابراین، خواستید روزه بگیرید روزهای قبول است که علاوه بر اینکه معده را خالی نگه میدارید مراقب اعضا و جوارح هم باشید که گناه نکنید، در منزل با کسی دعوا و بدخلقی نکنید، غیبت نکنید، دروغ نگویید و اگر اینچنین بود روزه خواص است، اما اگر فقط چیزی نخورید روزه عوام است و روزه عوام کسی را بهشتی نمیکند.
مغرور عبادت نشوید
مراقب باشید گرفتار نشده باشید و فکر نکنید که روزه گرفتهاید و مغرور به روزه گرفتن شوید، اگر روزه گرفتید و اعضا و جوارح شما گناه کرد، باز جای شما جهنم است؛ طرف نماز میخواند اما دروغ و غیبت میگوید، این نمازخوان نیست و بهشتی نمیشود بلکه به طبقه جهنم دروغگویان میرود، فکر هم نکنید با یک زیارت و طواف امام رضا(ع) در مشهد همه چیز تمام شده است.
روزه خواص تنها روزه ای که مورد قبول خداوند است
روزه خواص داشته باشید، روزهای که تمام اعضا و جوارح را حفظ میکند نه اینکه فقط معده را خالی نگه دارید، کسی که روزه خواص دارد کسی غیر از خدا در دلش راه نمییابد و جز خدا محبوب و معشوقی ندارد، زن و بچه و بقیه را هم دوست دارد، اما در زیر سایه محبت خدا بهعنوان محبوب فرعی آنها را دوست دارد. همه روزههایتان روزه عوام نباشد روزهای بگیرید که در آن پرهیز از گناه و تقوا حاصل شود و تقوا ملکه جان شما شود.
ماه رمضان بهترین موقع برای تمرین گناه نکردن است/باید گناه نکردن در ماه رمضان در دیگر ماه ها هم ادامه داشته باشد
ماه رمضان بهترین موقع برای تمرین بود که تمرین کنید که گناه نکنید و بعد از این تمرین در سایر ماه ها نیز باید همین طور باشید اینطور نیست که فقط در ماه رمضان گناه نکنید و بقیه ماه ها گناه کنید این کافی نیست که بعد از ماه رمضان باز همانی باشید که بودید فقط یک ماه گناه کردن را تعطیل کرده اید حتی بعد از ۷۰ یا ۸۰ سال هم چنین فردی فقط هر سال ماه رمضان پاک بوده و بعد برگشته به گناهانش که این طور تمام روزه هایش از بین رفته است درصورتی که تقوا باید ثابت و در جان انسان باشد،متقی مجذوب فضایل است و مانند گرسنه ای می ماند که دنبال نان می گردد پس متقی باشید.
سپس آیت الله ضیاء آبادی از حاج محمد مهجور خواستند که دقایقی به ذکر مدیحه سرایی بپردازند که حاج آقا محجور هم با روضه خوانی فضای مجلس را عطرآگین نمودند و در پایان نیز با شربت از شرکت کنندگان پذیرایی شد.در ادامه فایل صوتی این مجلس به همراه گزارشی تصویری عقیق از این مجلس را بشنوید و ببینید.
به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی
منبع: سلطان احمدی دات آی آر
برچسب ها :آیت الله سید محمد ضیاءآبادی
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰