کد خبر : 1305
تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 تیر 1394 - 16:57
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای شب قدر و ازدواج در بیان آیت الله مکارم شیرازی در شب ۲۱ رمضان بسته هستند

شب قدر و ازدواج در بیان آیت الله مکارم شیرازی در شب ۲۱ رمضان

محوریت سخنان ایشان در این جلسه در خصوص پاسخ به شبهه در خصوص تعیین مقدرات در شب قدر، چرا شب قدر از هزار ماه برتر است؟ و همچنین ضایع کردن سنت پیامبر(ص) و موضوع ازدواج بود. که در ادامه گزیده ای از سخنان ایشان را تقدیم شما معارف جویان عزیز می نمایم.

دومین شب از لیالی قدر نیز به اتفاق خانواده جهت شرکت در مراسم احیاء به مدرسه امام کاظم(ع) قم رفتم،مدرسه عالی علمیه امام کاظم (ع) در دومین شب از شب های قدر،چهارشنبه ۱۷ تیرماه ۱۳۹۴ پذیرای خیل عظیمی از شب زنده دارانی بود که از ساعت ۲۳ در این مکان مقدس با خواندن دعای جوشن کبیر به استقبال این شب عزیز رفته بود.جمعیت امشب نسبت به شب نوزدهم بیشتر بود به نحوی که فضای خالی در این مکان جدید که برای اولین بار برنامه های شب قدر در آن برگزار می شد وجود نداشت، هرچند به نحوی با توجه به تعطیل بودن روز ۲۱ ماه رمضان طبق روال همه ساله شب بیست و یکم مورد استقبال بیشتری قرار میگیرد.

بعد از پایان یافتن دعای جوشن کبیر فرصت کوتاهی جهت تجدید وضو و استراحت داده شد و در ادامه عزاداران علوی با مرثیه سرایی مداحان خصوصا مداح اهل بیت(ع) آقای حسین نژاد ادامه یافت که مرجع عالیقدر تقلید و مفسر تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی نیز تشریف آوردند و برنامه در حضور ایشان ادامه یافت،از طرفی نیز پخش زنده این مراسم از شبکه جهانی ولایت نیز به صورت همزمان در حال پخش بود.

با تمام شدن سینه زنی و عزاداری آیت الله مکارم شیرازی به ایراد سخن پرداختند که محوریت سخنان ایشان در این جلسه در خصوص پاسخ به شبهه در خصوص تعیین مقدرات در شب قدر، چرا شب قدر از هزار ماه برتر است؟ و همچنین ضایع کردن سنت پیامبر(ص) و موضوع ازدواج بود. که در ادامه گزیده ای از سخنان ایشان را تقدیم شما معارف جویان عزیز می نمایم.

پاسخ به شبهه ای که می گویند وقتی مقدرات از قبل مشخص شده دیگر اختیار از ما بیرون است

آیت الله العظمی مکارم شیرازی در این مراسم اظهار کرد:مطابق آیات قرآن و روایات در شب قدر مقدرات یکسال تعیین می شود و فرشتگان آسمان لوح مقدرات را به امام زمان(عج) تحویل می دهند،تَنَزَّلُ الْمَلَائِکَهُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن کُلِّ أَمْرٍ، و فرشتگان همه چیز را عرضه می دارند.همچنین در سوره دخان نیز آمده است:انا انزلنا فی لیله المبارکه، که در آنجا هم همین طور می باشد.

 بعضی ها می گویند اگر مقدرات از قبل تعیین می شود حال اختیار از ما بیرون است،پس تعیین مقدرات با مسیله اختیار چه رقم سازگار است؟ اما این تعیین مقدرات بر حسب لیاقتها و پرونده سوابق اعمال است در این خصوص مثالی می زنم که جای ابا و شبهه ای نماند.

مثلا دولتی سر کار می آید و می خواهد وزرا و استانداران خود را تعیین کند حال چکار می کند؟ابتدا پرونده و سوابق رجل سیاسی را مطالعه می کند،لیاقتها و کاردانی های آنها را در نظر می گیرد و هر کدام از آنها را بر اساس تخصص و لیاقتشان برای برنامه ای تعیین می کند مثلا یک نفر را وزیر اقتصاد،فرد دیگر را وزیر قضایی یا استاندار می گذارد.بنابراین این افراد بر اساس لیاقت ها و سابقه اعمالشان انتخاب شده اند حال در عین اینکه مقدرات تعیین می شود اختیار هم سر جای خودش است.

رمز احیاء شب قدر چیست؟

بنابراین باید همه توجه داشته باشیم اگر امشب احیاء می داریم برای این است که می خواهیم لیاقتمان را بالاتر ببریم و از گناهانمان توبه کنیم و در آینده آدم خوبی باشیم پس وقتی قلبمان را از گناه شستیم و خوب شدیم مقدراتی هم که مشخص می شود بر این اساس تعیین می گردد و یکی از رموز احیاء امشب نیز همین است که بتوانیم مقدرات خوبی برای خود دست و پا کنیم.

 چرا شب قدر از هزارماه بهتر است؟

  چرا لَیْلَهُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ، این شب بهتر از هزار ماه است و عبادت آن بهتر از هزار ماه می باشد؟که دلیل مهمش نزول قرآن در این شب می باشد،هیج نعمتی در عالم بالاتر از قرآن نیست که خداوند آن را به انسانها عرضه داشته است.فرشتگان آسمان قرآن را از عالم بالا به عالم دنیا آوردند و به پیامبر اکرم(ص) تقدیم کردند پس وقتی مهمترین نعمت در این شب نازل شد بنابراین شب عظیم و مهمی می شود.

تاکید مولا در بستر شهادت به حفظ سنت پیامبر(ص)

 در این شب باید یک مقدار با مواعظ هم آشنا شد یکی از عبادات امشب فراگیری علم و موعظه است،همانطور که اشاره شد امام علی(ع) در بستر شهادت یکی از وصایایشان بعد از توحید سفارش به این بود که سنت پیامبر(ص) را ضایع نکنید.

قانون اسلام هیچ کاستی ندارد

سنت پیامبر(ص) تمام زندگی ما را شامل می شود و ما خلاء قانوی نداریم که دست دراز کنیم و از قوانین غرب برای زندگی و کشورمان استفاده کنیم در صورتی که همه چیز در اسلام برنامه اش آمده است.

ازدواج یکی از سنت های پیامبر(ص)

حال این سنت پیامبر چیست و در قبال آن چه باید کرد؟ ازدواج یکی از سنت های پیامبر(ص) است از جمله اینکه ازدواج جوانان تنها بر عهده پدر و مادر نبوده، بلکه کل جامعه در قبال این جوانان مسئول هستند ازدواج دریچه‌ای برای آمدن روزی‌ها به سوی انسان است که نباید این سنت را ضایع کرد.

آیت الله العظمی مکارم با اشاره به حدیثی در خصوص ازدواج اظهار کرد: در حدیثی آمده است جوانی که ازدواج کرد، نیمی از دینش بیمه می‌شود و نصف دیگر به اعمالش باز می‌گردد، اسلام بیان کرده است که این سنت نیکو را ساده برگزار کنید که این نمونه کاملا در ازدواج حضرت زهرا (س) و حضرت علی (ع) موج می‌زند، ولی امروز تشریفاتی وضع شده است که خانواده‌های زوجین، زیر بار بدهی‌های سنگین می‌روند و تا جایی که برای این ازدواج خانه‌ها فروخته شده است و این مسئله ضایع کردن سنت پیامبر (ص) است.

مفسر تفسر نمونه بیان کرد: وقتی جهیزیه عروس تهیه می‌شود در اتاقی گذاشته می‌شود و زنان را دعوت می‌کنند که ببینید چه جهیزیه‌ای تهیه کرده‌ایم، آیا این کار گناه نیست؟ مردم باید بدانند که بیانی در روایات داریم که اگر برنامه ازدواج را سنگین کردید تا ازدواج جوانان عقب افتاد و در این بین جوانان گناهی کردند پدر و مادر‌ها در آن گناه سهیم هستند.

وی ادامه داد: باید مهریه را به شکلی ببندند که جوانان زیر بار آن نمانند، دیه یک انسان ۱۵۰ سکه بهار آزادی است، ولی برخی مهریه‌شان قیمت خون ۱۰ نفر است، روایت داریم که دختری که با مهریه سنگین به خانه شوهر می‌آید قدمش مبارک نیست؛ زنی که تشریفات زندگی‌اش سنگین باشد خوش قدم نیست.

با نهج البلاغه بیشتر آشنا شوید

امروز نام امام علی(ع) می درخشد،برنامه امام علی(ع) می درخشد،نهج البلاغه امام علی(ع) می درخشد.در اینجا یک پیام خطاب به همه مسمانان جهان و شیعیان می دهم و آن اینکه بیایید با نهج البلاغه بیشتر آشنا شوید،اگر سخنان تمام اصحاب پیامبر (ص) را جمع کنند مثل یکی از خطبه های نهج البلاغه نمی شود ما افتخار می کنیم دنبال کسی هستیم که کلماتش در دنیا بی نظیر است امروز عهدنامه مالک اشتر بعد از ۱۴۰۰ سال هنوز کهنه نشده است و در سازمان ملل بین افراد منتشر می شود و آنها از آن تعجب می کنند.

چرا دنیا در قبال جنایات دولت یاغی آل سعود ساکت است

 در عراق و سوریه مشکلاتی وجود دارد در یمن چه خبر است؟ چند ماه است که دولت یاغی آل سعود بمب بر سر مردم بی دفاع می‌ریزد دنیا هم خاموش است خفقان گرفته‌اند کجا رفتند حامیان حقوق بشر؛ کجا رفتند آن‌هایی که به اصطلاح دنبال عدالت می‌چرخند؛ سازمان ملل و شورای امنیت کجا رفتند؛ چند ماه مرتب بمب بریزند در ماه رمضان و ماه‌های حرام؛ همه چیزشان را ویران کنند؛ دنیا هم خاموش بشود؛ چرا خاموش است؟ از دلارهای نفتی عربستان به این و آن رشوه داده شده است و حتی به مطبوعات بزرگ دنیا هم همینطور تا چیزی درباره این جنایت نگویند؛ این دنیایی است که ما در آن زندگی می‌کنیم در این دنیا نام علی خیلی کم است جای علی خیلی خالی است.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در پایان برای رفع گرفتاری های امت اسلام و ملت بزرگ و شریف ایران اسلامی دعا کردند.

در ادامه مراسم قرآن بر سر گرفتن توسط این مرجع تقلید برگزار گردید.

به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید