کد خبر : 1258
تاریخ انتشار : پنجشنبه 12 شهریور 1394 - 6:44
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای قابلیت‌های قلب عرش‌الرحمانی بسته هستند

قابلیت‌های قلب عرش‌الرحمانی

آیت الله غروی علیاری ه: مفسر قرآن کریم در تفسیر آیات سوره نجم و با اشاره به معراج پیامبر(ص)، گفت: شخصی که مجرد و غیرمادی نیست نمی‌تواند مجرد را ببیند، اما با قلب عرش‌الرحمانی همه چیز مشاهده می‌شود.

به گزارش کلینیک روح درمانی،آیت‌الله‌العظمی غروی علیاری، مفسر قرآن کریم در جلسه تفسیر خود با اشاره به آیات ۱۲ و ۱۳ سوره مبارکه «نجم»، «أَفَتُمَارُونَهُ عَلَى مَا یَرَى (۱۲)»، «وَلَقَدْ رَآهُ نَزْلَهً أُخْرَى ﴿۱۳﴾» در تفسیر این آیات اظهار کرد: هر جایی که در ابتدای امر کلمه «لَقَدْ» باشد یعنی بدانید حقیقت و واقعیت مطلب این است و لاغیر، «قد» و «لقد» تأکید و تثبیت امر است.

وی افزود: رسول‌الله(ص) آن چیزی که دید و مشاهده کرد «نَزْلَهً أُخْرَى» بود، رؤیت بعد از رؤیا بود. دیدار بعد از دیدار بود، زیارت بعد از زیارت و لقاء بعد از لقاء بود. خداوند خلقت اولیه جبرئیل، میکائیل و همه را به آن حضرت نشان داد. «نَزْلَهً أُخْرَى» به جبرئیل، روح‌القدس، آغاز آسمان‌ها و خلقت آن‌ها،‌ عرش‌الرحمن و صدره‌المنتهی اختصاص ندارد.

این مفسر قرآن عنوان کرد: ابن عباس می‌گوید: پیغمبر(ص) وقتی بعد از شب معراج مراجعت کرد، فرمود: خداوند عالم، اجازه داد تمام اماکن مقدسه، تمام محله‌های سکون انبیاء و محله‌های سکون و معیشتی انبیاء را مشاهده کردم. من در آنجا ارواح شهدا را دیدم، چیزی در «نَزْلَهً أُخْرَى» بر من مخفی نماند و هر چه بود اجازه داده شد که رؤیت و مشاهده کنم.

وی با بیان اینکه رؤیت پیغمبر(ص) در معراج به‌واسطه قلب است نه رؤیت به‌واسطه چشم، گفت: بصر نیست بصیرت است. رؤیت قلبی پیغمبر(ص) است. اول همه اینها را به پیغمبر(ص) نشان داد و اجازه داده شد. در اینجا، رؤیت بعد از رؤیت، دیدار بعد از دیدار، همه عوالم و همه مسائلی که حتی در رؤیت اول پیغمبر(ص) در مشاهده رسول‌الله(ص) قرار نگرفته بود در «نَزْلَهً أُخْرَى» همه آن‌ها در اختیار رسول‌الله(ص) قرار گرفته بود.

شخصی که مجرد نیست نمی‌تواند مجرد را ببیند

آیت‌الله‌العظمی غروی علیاری اظهار کرد: پیغمبر(ص) به ابن عباس فرمود: من جبرئیل و میکائیل را با آن وجود اول دیدم. آن عالم را با این عالم مقایسه نکنید، شخصی که مجرد نیست نمی‌تواند مجرد را ببیند. شما قلب صنوبری و قلب عرش‌الرحمن را دارید، قلب صنوبری محل بحث نیست، اما ۱۳۰ آیه در مورد قلب عرش‌الرحمن در قرآن آمده است. با قلب عرش‌الرحمانی همه چیز مشاهده می‌شود اما باید مجرد شود. غیر مجرد، مجرد را نمی‌تواند ببیند. مادی، معنوی و مجرد را نمی‌تواند ببیند و مشاهده کند، باید مجرد شود و به آنجا برسد تا بتواند چیز مجردی را مشاهده کند.

وی عنوان کرد: علامه شعرانی کتابی ندارد اما از خیلی‌ها اگر بالاتر نباشد کمتر هم نیست. قلم ندارد اما سعه صدر و قلب و مغزش طوری بود که خداوند عنایت کرده بود و همه چیز را در آن نگه می‌داشت. علامه شعرانی یک کتاب نصایح دارد، البته فرمایشات ایشان است که دیگران آن را جمع کردند، از ابتدای «بسم ‌الله الرحمن الرحیم» شروع کرده که چطور یک طلبه می‌تواند رشد کند و بالا برود، چه کتاب‌‌هایی باید مطالعه کند چه کتاب‌هایی نباید مطالعه کند.

این مفسر قرآن ادامه داد: یک عده دنبال دنیا هستند و به هر قدر، دنیای خود را تأمین می‌کنند؛ یک عده هم صرفاً دنبال آخرت هستند. علامه شعرانی همه این جهات را بررسی کرده است. یک عده هم توفیق دارند و دنیا برایشان مقدمه وصول به آخرت است، می‌گوید: اگر در این دنیا آدم زندگی کند و برای رفتن به بالا و کمالات موفق نشود، حداقل ولو مختصر سعی کند، لذت تجرد را به دست آورد.

معراج پیامبر(ص) صرفاً تجرد بود/ صرف ماده بودن بدبختی است

آیت‌الله‌العظمی غروی علیاری گفت: در معراج پیغمبر(ص) صرف تجرد بود، اگر تجرد نبود وجود اولیه خلقت فرشتگان را نمی‌توانست مشاهده کند. با این جسم به آنجا رفته و آنجا صیقل پیدا کرده است. قائل هستیم که معراج رسول‌الله(ع) و معاد ما جسمانی و روحانی است. رسول‌الله(ص) به جایی رسید که روح‌الامین را با آن وجود اولیه خلقتی مشاهده کرد؛ این لذت دارد. علامه شعرانی می‌گوید: خودمان را مواظبت کنیم که از عالم تجرد چیزی به دست آوریم، صرف ماده بودن بدبختی است. تنها آخرت یا دنیا را داشته باشد آن هم فایده ندارد. امیرمؤمنان(ع) فرموده است: مذمت نکنید دنیا را که چنین و چنان است، دنیا دارالعباده است، شما به عالم برزخ که منتقل شدید از شما نماز، روزه، حج و … می‌خواهند، لذت معنوی و روحانی و جسمانی همه‌اش در عالم برزخ و قیامت است.

این مفسر قرآن اظهار کرد: پیغمبر(ص) به خاطر ظرفیت مردم تنها برخی از امور غیبیه الهیه را بیان فرموده است. ابن عباس می‌گوید: پیغمبر(ص) فرمود: قسم به آن خدا که روح من در قبضه اوست، در «نَزْلَهً أُخْرَى» چیزی برای من فروگذار نشد. کمال پیغمبر ما از همین جاست، تمام انبیا یک طرف، خاتم‌النبیاء یک طرف، آن چیزهایی که در نزله دوم خداوند عالم بر پیغمبر ما عنایت فرمود بر احدی عنایت نفرمود؛ حتی به حضرت ابراهیم(ع) که جد رسول‌الله(ص) است. همه انبیاء برای حضرت ابراهیم(ص) خیلی احترام قائل هستند، خلیل‌الله است؛ اما محمد(ص) حبیب‌الله است. خیلی فرق است.

در «نَزْلَهً أُخْرَى» همه کلمات و تامات الهیه در صدر رسول‌الله(ص) قرار گرفت

وی گفت: این جمله را در جملات یکی از بزرگان دیدم که خدای سبحان به محمد(ص) منت گذاشت، او را روح‌الله و حبیب‌الله نامید. در «نَزْلَهً أُخْرَى» کلمات و تامات الهیه همه‌اش در صدر رسول‌الله(ص) قرار گرفت و در صدر رسول‌الله(ص) منقوش شد. تمام اسرار عالم خلقت و سدره‌‌المنتهی و جنت‌المأوی، اینکه در این جنت‌المأوی چه خبر بود؟ و …، همه را دید. فرمود: آنجا دیدم که ابراهیم(ع) نشسته بود، پرده بالا رفت و من همه آن‌ها را دیدم، همه چیز را دیدم، خداوند عالم بر من عنایت فرمود و همه اینها را در اختیار من قرار داد.

قائل به انتقال از عالمی به عالم دیگر هستیم

آیت‌الله‌العظمی غروی علیاری اظهار کرد: خداوند عالم، پیامبر(ص) را بالاتر از صدره‌المنتهی برد، عنوان کرد: پیامبر(ص) فرمود: خداوند مرا بالاتر از صدره‌المنتهی برد، از آنجا بالاتر رفتم و به جنت‌المأوی رسیدم، خدا بر من منت گذاشت و مرا به جنت‌المأوی برد. تمام انبیا، یک جنبه روحی و یک جنبه جسمی دارند. در مورد قبور در مورد انبیا، ما قائل به قبر نیستیم. ما قائل به انتقال از عالمی به عالم دیگر هستیم. وقتی در قبر قرار می‌گیرید از آنجا رد می‌شوید و وارد عالم برزخ می‌شوید. در عالم برزخ به مقدار ساعت به امور ما رسیدگی می‌کنند،‌ بهشتیان در بهشت، جهنمیان هم در جهنم و به‌طور موقت تا عالم آخرت. در آنجا از نعمت‌های سرمدی الهی متنعم هستید. سلمان نقل می‌کند که از امیرالمؤمنین(ع) پرسیدم: یا امیرالمؤمنین من در عالم برزخ می‌توانم خدمت شما برسم، فرمود: بله! هم فرزندان من، سلمان هر کدام را بخواهی شب‌های جمعه به شما رخصت داده می‌شود و می‌روی در کنار سفره آن‌ها از نعمت‌های خداوند سبحان متنعم می‌شوی.

وی گفت: در بهشت و در عالم قیامت و عالم معاد، محلی است به نام جنت‌المأوی که اختصاص به پیغمبر(ص) دارد، زهرا(س)، علی(ع) و حسنین(ع) در آنجا هستند، پیغمبر(ص) فرمود من شبیه او را، شبیه صورت او را در عالم صدره‌المنتهی دیدم.

یادآور می‌شود، جلسه تفسیر خصوصی این مرجع تقلید  چهارشنبه، ۱۱ شهریورماه ۱۳۹۴ طبق روال معمول چهارشنبه‌ها در مسجد فاطمیه به نشانی خیابان دماوند، وحیدیه، میدان تسلیحات برگزار شد.۳۳۵۷۵۳۶

*ایکنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید