کد خبر : 1037
تاریخ انتشار : شنبه 8 فروردین 1394 - 17:48
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای تقارن نوروز با فاطمیه در مصاحبه ام با حجت الاسلام دکتر مرتضی جوادی آملی بسته هستند

تقارن نوروز با فاطمیه در مصاحبه ام با حجت الاسلام دکتر مرتضی جوادی آملی

در آخرین جلسه درس اخلاق آیت الله جوادی آملی در ۲۸ اسفند ماه ۱۳۹۳ بعد از پایان جلسه با فرزند بزرگوار معظم له جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی دیدار نمودم و در خواست کردم که با توجه به تقارن سال جدید و ایام فاطمیه توصیه ها و مواعظی بفرمایید که ایشان هم با رویی باز پذیرفتند و به پرسش هایم پاسخ دادند.

 در آخرین جلسه درس اخلاق آیت الله جوادی آملی در ۲۸ اسفند ماه ۱۳۹۳ بعد از پایان جلسه با فرزند بزرگوار معظم له جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی دیدار نمودم و در خواست کردم که با توجه به تقارن سال جدید و ایام فاطمیه توصیه ها و مواعظی بفرمایید که ایشان هم با رویی باز پذیرفتند و به پرسش هایم پاسخ دادند.

پاسداشت جایگاه حضرت زهرا(س) در جامعه

در ابتدا پرسیدم با توجه به تقارن سال جدید و ایام فاطمیه چه توصیه ای دارید که فرمودند: جامعه اسلامی ما زندگی حضرت زهرا(س) و سبک و روش حیات فردی و اجتماعی ایشان را متاثر از آموزه‌های وحیانی می‌داند؛ یکی از عمده‌ترین جریاناتی که در حوزه دین شکل می‌گیرد جریان ولایت، امامت و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) خصوصا نقش حساس و عمده حضرت زهرا(س) است که همواره بایستی این جایگاه را پاس داشت و حرمت آن را در اندیشه، عمل و روش زندگی آن نگهداشت.

تقویت نشاط معنوی؛ با معرفت‌افزایی فاطمی

سپس فرمودند: سال مبارک ۱۳۹۴ که مقارن است با ایام سوگ و ماتم صدیقه طاهره فاطمه زهرا(س) است جا دارد که آن چه به عنوان جشن و سرور سال جدید است ملهم از اندیشه‌ها و معرفت افزون‌تر از حضرت زهرا(س) باشد. قطعا آن چه با معرفت آنها شکل بگیرد به آن جشن و سرور معنا و روح می‌بخشد و هرگز از آن حیثیت جشن بودن و نشاط عقلانی و روحانی جامعه را باز نمی‌دارد گرچه نشاط حسی شاید کم‌رنگ بشود اما نشاط عقلی و روحانی بیشتر خواهد بود.

پرهیز از اسراف و تبذیر در جامعه

در خصوص جلوگیری از  آسیب‌های اجتماعی همچون اسراف، تبذیر، چشم و هم‌چشمی در دید و بازدیدهای ایام نوروز چه توصیه ای دارید؟ گفتند:این موارد چه از نظر اخلاقی و چه از نظر فقهی مسئله‌ای مشخص است؛ جایگاه اسراف یک جایگاه روشن در فرهنگ دینی و فقهی ما است که در هر شرایطی حرام است و خداوند عالم فرمود: مسرفان و مبذران را مورد محبت خودش قرار نمی‌دهد.

جامعه اسلامی ما خصوصا در شرایط فعلی که از نظر اقتصادی فشارهای سنگینی به جامعه وارد می‌شود و اضطرابات اقتصادی با علل و مناشی مختلف بر جامعه ما کاملا روشن و واضح است، جا ندارد که افرادی خدایی‌ناکرده در چنین شرایطی به اسراف و تبذیر بپردازند، این یک ظلم مضاعف و ناحق است؛ خصوصا در شرایطی که جامعه از شرایط اقتصادی رنج می‌برد و در حال پشت سر گذاشتن موقعیت دشوار است.

 امیدواریم که این آموزه‌های دینی که ربانی و الهی و در جهت سازندگی انسان‌هاست، به‌درستی به کار گرفته شود؛ انسان از آنچه به عنوان آموزه‌های دینی است در جهت یک زندگی سعادتمند استفاده کند و از این گونه تزلزلات و اضطراباتی که موجود گاهی بحران در جامعه می شود پرهیز کند.

توصیه در خصوص لحظه تحویل سال

در ادامه در خصوص لحظه تحویل سال سوال نمودم که چه توصیه ای دارید؟ ایشان اظهار کردند: به هر حال شرایط تحویل سال همواره برای ایرانیان عزیز با معنا و با روح بوده است؛ همه با وضو و رو به قبله و در حال خواندن قرآن و تلاوت آیات الهی یا ادعیه وارده در این زمینه بوده‌اند.

آن لحظه که تحول سال است قطعا انسان می‌تواند یک خواسته خوب، یک نیاز خوب، یک نیایش و یک تقاضای خوب از ساحت الهی داشته باشد. حالی که به انسان در آن مقطع زمانی دست می‌دهد بسیار ارزشمند است که خود را در مسیر معرفت و ارادت الهی قرار دهد و از خدای عالم برای رفع نیازهای خود و جامعه دعا کنند؛ مهم‌تر از همه آنها، چیزی که در حقیقت باعث نشاط کلی جامعه است این است که آن عقلانیت و معرفت مناسب و شایسته‌ای که از جامعه اسلامی متوقع است نصیب آنها شود و البته تحت اشراف بقیه‌الله اعظم، امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) همه این امور تحصیل خواهد شد.

افزایش ارتباط با امام زمان(عج) در سال نو

در پایان هم در خصوص توسل به امام زمان (عج) در لحظه تحویل سال سوال نمودم که ایشان فرمودند: نسبت انسان با امام زمان(عج) در ابتدای سال می‌تواند بسیار نسبت گوارایی باشد؛ تمامی افراد خودشان را در آن حال در محضر امام(عج) خود، مقتدا و هادی خود بدانند و از هادی مهدی حضرت بقیهالله اعظم(عج) استعانت بجویند که خدای عالم این سال را برای امت اسلامی و جامعه اسلامی پر خیر و برکت قرار بدهد.

به قلم : امیرمحسن سلطان احمدی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید