کد خبر : 1013
تاریخ انتشار : شنبه 16 اسفند 1393 - 17:23
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای معیارهای انتخاب همسر شایسته بسته هستند

معیارهای انتخاب همسر شایسته

وَ مِنْ آیاتِهِ اَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ اَنْفُسِکُمْ اَزْواجاً لِتَسْکُنُوا الی‌ها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّهً وَ رَحْمَهً اِنَّ فی ذلِکَ لاَیات لِقوْم یَتَفَکَّرُونَ. و از نشانه‌های او اینکه همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید، ودرمیانتان مودّت ورحمت قرار داد. این نشانه‌هایی است برای گروهی که تفکّر می‌کنند! (۱)

وَ مِنْ آیاتِهِ اَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ اَنْفُسِکُمْ اَزْواجاً لِتَسْکُنُوا الی‌ها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّهً وَ رَحْمَهً اِنَّ فی ذلِکَ لاَیات لِقوْم یَتَفَکَّرُونَ.
و از نشانه‌های او اینکه همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید، ودرمیانتان مودّت ورحمت قرار داد. این نشانه‌هایی است برای گروهی که تفکّر می‌کنند! (۱)


ازدواج به عنوان سنگ‌ بنای تشکیل خانواده، جامعه و اجتماع امری مهم و ضروری است که در قرآن و روایات تاکید فراوان بر ازدواج شده است، تا جایی که پیامبر اعظم(ص) می فرماید: در اسلام هیچ بنایی ساخته نشد، که نزد خدای عزوجل محبوبتر و ارجمند تر از ازدواج باشد. (۲)

 متاسفانه امروزه با بالا رفتن سن ازدواج و در مقابل کاهش جمعیت باعث ناهنجاری های زیادی در جامعه شده است که شایسته نیست یک شیعه و مسلمان مجرد بماند . و در این راستا بر خانواده ها لازم است با سختگیری کمتر و کمک به جوانان به ازدواج آنها کمک نمایند.

که باز روایتی از پیامبر اعظم(ص) است که می فرماید: بهترین ازدواج ها آن است که آسان تر انجام گیرد .(۳) و در پاسخ به کسانی که از ترس هزینه ها تن به ازدواج نمی دهند لازم است به این سخن پیامبر اعظم(ص) توجه نمایند که فرمودند: زن بگیرید؛ زیرا که ازدواج کردن روزی شما را بیشتر می کند .(۴). و در روایتی امام صادق علیه ­السلام فرمود: هر کس در فراهم کردن ازدواج یک فرد مجرد کوشش کند در قیامت مورد عنایت و نظر خداوند سبحان قرار خواهد گرفت ۵ )

اما همانگونه که دین تاکید بر ازدواج نمودن کرده است در مقابل هم شرایط و معیارهایی را برای انتخاب همسر شایسته مشخص کرده است، که با چه کسی می توان ازدواج کرد؟ برای ازدواج چه نیازها و معیارهایی وجود دارد؟ و با هر کس هم نمی شود ازدواج کرد.

روایت شده که مردی در این زمینه با امام رضا (علیه السلام) مشورت نمود و عرض کرد: یکی از بستگانم از دخترم خواستگاری کرده ولی اخلاق بدی دارد. حضرت فرمود: اگر بدخلق است، دخترت را به ازدواج او در نیاور. (۶).

بنابراین یکی از مسائل بسیار مهم و اساسی قبل از ازدواج، در نظر گرفتن معیارهایی برای انتخاب همسر است. به جرأت می توان گفت بیشترین مشکلاتی که در زندگی مشترک به وجود می آید، ناشی از این است که زن و مرد، همسر مناسب خود را انتخاب نکرده اند و پس از چند سال زندگی متوجه می شوند این دو مناسب یکدیگر نبوده اند.

ایمان و تقوا اولین و مهمترین شرط و معیار برای انتخاب همسر شایسته می باشد، که اسلام بر این موضوع تاکید نموده است که با فرد با تقوا ازدواج کنید.چون کسی که ایمان و تقوا ندارد  هیچ ضمانتی وجود ندارد که به رعایت حقوق همسر و زندگی مشترک پایبند باشد.

بنابراین کسی که می خواهد ازدواج کند و یک عمر را با همسرش باشد لازم است قبل از این امر مطالعاتی دقیق در این زمینه جهت انتخابی شایسته و سالم را داشته باشد.  باید برای انتخاب همسر شایسته ملاک ها و معیارهای منطقی و درستی در دست داشته باشد که بهترین ملاک ها در آیات و قرآن کریم در روایات معصومان(ع) بیان شده است، توجه به آنها زمینه ساز ازدواجی سالم و هدفمند است که با مطالعه این معیارهای یک ازدواج موفق و سالم انجام خواهد شد.

موسسه تحقیقاتی و نشر معارف اهل بیت(ع) در این خصوص پاورپونتی در ۵۳ صفحه را منتشر نموده که در این پاورپونت به مطالب زیر پرداخته است:

  • آیا ازدواج نیاز به آمادگی دارد و این آمادگی شامل چه اجزایی است ؟
  • افراد چرا و به چه دلایلی ازدواج می کنند ؟
  • معیارهای انتخاب همسر در یک ازدواج موفق چیست ؟ 
  • چگونه می توان فهمید که با یک نفر تفاهم داریم ؟
  • دلایل درست ازدواج
  • چه کسانی برای ازدواج مناسب نیستند 
  • مشخصات افراد نامناسب برای ازدواج
  • شرایط مشکل زا در ازدواج
  • برخی ازمشکلات تفاوت سنی زیاد
  • خانواده مخرب همسر  
  • برخی از نشانه های خانواده مخرب همسر
  • ده ارتباط بی سر انجام
  • شما کمتر عشق می ورزید
  • علائم هشدار دهنده در ازدواج 
  • ملاکها و معیارهای ازدواج موفق
  • پیش بینی کننده های ازدواج موفق    
  • مهمترین متغیرها در یک ازدواج

به همه دختر و پسرانی که قصد ازدواج دارند توصیه می شود که حتما این پاورپوینت را مطالعه کنند. جهت دانلود این پاورپونت روی لینک کلیک نمایید:

دانلود پاورپونت انتخاب همسر شایسته

سه انتخاب نادرست همسر از دیدگاه مرحوم استاد مهندسی

فیلم معیارهای انتخاب همسر

متن کامل کتاب آیین همسرداری تالیف آیت الله امینی را به صورت آنلاین مطالعه نمایید

جهت مشاهده اینجا کلیک نمایید

نکته پایانی اینکه یکی از دوستان در خواستی  نمود که در خصوص معیارهای انتخاب همسر چه مواردی را مد نظر قرار دهم؟ که مرا بر این داشت این یاداشت مختصر را از منابع مختلف تهیه نمایم، لذا از شما خوانندگان عزیز درخواست می کنم چنانچه نکات و معیارهایی مد نظرتان هست یا اینکه تجربیاتی در ازدواج موفق داشتید در بخش نظرات همین مطلب درج نمایید تا دیگران نیز آن را مطالعه نمایند.

مولفه ها و معیارهای انتخاب همسر از نگاه آیت الله جاودان

آیت الله محمد علی جاودان از استادان اخلاق شهر تهران در پاسخ به پرسشی در خصوص معیارهای انتخاب همسر نکته هایی را بیان نمودند که متن این پرسش و پاسخ بدین شرح می باشد:

بسم الله
محضر مبارک حضرت استاد جاودان
بنده جوانی هستم ۲۱ ساله که تصمیم دارم برای ازدواج اقدام کنم
برای انتخاب همسر متناسب و تعیین مولفه های مناسب برای این انتخاب از شما کمک میخواهم؟
معیار های انتخاب همسر چیست؟؟
همسر مناسب برای تشکیل یک زندگی دینی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟؟
با تشکر

حجت الاسلام و المسلمین جاودان فرمودند:
سلام علیکم و رحمه الله
اگر شرایط شما برای ازدواج مهیا باشد بویژه از نظر مالی، اینکار قابل قبول است و می تواند مفید و سودمند باشد و برای دین و دنیای شما نتیجه داشته باشد.
نکته اول که در یک ازدواج بایستی در صدر نظرات و توجهات خواهان قرار بگیرد اخلاق دختر و پسر است و هیچ چیز به اندازه این مسئله مهم و موثر نیست . نجابت خانواده دختر و پسر و جهات اخلاقی آنها مهمترین شرط ازدواج است و ثروت و زیبایی و بلندی قد و تحصیل کردگی و همه و همه مسائل درجه دوم هستند برای شناخت اخلاق دختر اگر بتوانید از رفتار و اخلاق مادر ایشان تحقیق کنید و ببینید که مادر در خانه شوهر چگونه عمل می کرده  مهربان بوده و احترام شوهر را به خوبی نگه می داشته و صبور بوده یا نه تحقیق کنید آیا در میان پدر و مادر اختلاقی بوده دعوی نداشته اند اینها که معلوم بشود وضع اخلاقی دختر تا حدود زیادی معلوم می شود. اینها را از آشنایان بپرسید نه یک نفر، در محل از رفتار کوچه و بازار دختر تحقیق کنید از مدرسه و دانشگاه او پرسجو کنید رفتار نجیبانه و غیر آن در این تحقیق معلوم می شود . تدین خانواده پایبندی و تعهد آن ها قابل بررسی و تحقیق است. یکی دو کتاب دکتر افروز در مورد ازدواج دارد بد نیست . آقای ابراهیم امینی کتابهایی در مورد خانواده و ازدواج دارند به آنها مراجعه کنید(۷).

 

به کوشش: امیرمحسن سلطان احمدی

https://soltanahmadi.ir

پی نوشت ها:

۱- سوره روم آیه ۲۱

۲- بحار الانوار . ج۱۰۳ ۰ص۲۲۲

۳-  نهج الفصاحه ، ح۲۴۸

۴- بحار الانوار . ج۱۰۳ ۰ص۲۱۷

۵- وسائل ­الشیعـه ج ۱۴ ص ۲۶

۶- وسائل الشیعه، ج۱۴،ص۵۴

۷-پایگاه اطلاع رسانی آیت الله جاودان بخش پرسش های برگزیده

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید