آیت الله ضیاءآبادی ولادت حضرت زهرا (س) را تجلی دوم حق دانستند و فرمودند: با ولادت حضرت زهرا(س) مرحله دوم تجلی صورت گرفت و وقتی هم که به دنیا آمد نوری از او ساطع شد که همه عالم تابید و این نوری است که به دست امام عصر (عج) دوباره به عالم خواهد تابید و همه جا را روشن می‌کند.

بسم الله الرحمان الرحیم

طبق روال دوشنبه ها، دوشنبه دوم خرداد ۱۳۹۰  مصادف با شب میلاد حضرت زهرا (س) بود که در درس هفتگی اخلاق آیت الله سید محمد ضیا آبادی شرکت نمودم. در این جلسه آیت الله ضیاء آبادی به مناسبت میلاد حضرت زهراء (س) در خصوص شخصیت شخصیت حضرت زهرا (س) و تاثیر برگزاری مجالس اهل بیت (ع) صحبت کردند که در ادامه گزیده یاداشت هایم از این جلسه را تقدیم شما معارف جویان عزیز می کنم تا از این طریق بتوانید از این جلسه بهره مند شوید.

آیت الله ضیاءآبادی - ضیاءآبادی - سید محمد ضیاءآبادی - آیت الله سید محمد ضیاءآبادی - حضرت زهرا‬‎

گزیده بیانات آیت الله ضیاءآبادی بدین شرح است:

شخصیت حضرت زهرا(س)؛ جان پیامبر(ص)

آیت الله ضیاءآبادی فرمودند: ما از حضرت زهرا (س) حالاتی را میبینیم که برایمان حیرت آور است و بسیار اندک میتوانیم آن را بفهمیم. او حضرت صدیقه است یعنی که افکارش کارهایش همه صدق است و خطایی در آن نیست و همه اش صدیقه است و از طرفی هم کبری است یعنی بسیار بزرگ که امتهای گذشته و حتی انبیا بر محور محبت حضرت زهرا (س) دور میزدند هر پیامبری که به درجه نبوت میرسیده اول بر محور محبت و معرفت حضرت زهرا (س) رسیده است .

حتی پیامبر اکرم (ص) حضرت زهرا س را روح و جان خود میدانست یعنی حیاتم آن حیات آسمانیم بستگی به حضرت زهرا س دارد و تا جایی که میگوید ام ابیها زهرا س مادر پدرش است.

حضرت زهرا(س)؛ مادر امامت ، نور امامت

امروز هم امام عصر عج فرزند زهرا (س) است تا او نیاید دنیا اصلا اصلاح نمیشود و اگر زهرا (س) و فرزندانش نبودند راه و هدف پیامبر ص از بین رفته بود .

حضرت زهرا س مادر نبوت مادر امامت است از نور حضرت زهرا (س) انوار امامان گرفته شده است اما مادر جسم آنها نیست نرگس خاتون مادر جسم امام زمان (عج) است او مادر امامت نیست نرگس خاتون توانایی مادر امامت را هم ندارد اما مادر امامت و روح امام ،حضرت زهرا (س) است.

امام زمان (ع) حاکم بر عالم و نگهدار عالم است و به برکت وجود ایشان زمین و آسمان برپاست و ایشان نور امامت را از مادرشان حضرت زهرا (س) بدست آورده اند پس انوار امامان از حضرت زهرا (س) گرفته شده است.

شناخت و درک مقام حضرت زهرا (س)

حضرت مادر قرآن است بیت الذکر است، حضرت زهرا س در پشت پرده نبوت قرار گرفته است و تا کسی به مقام نبوت نرسد نمی تواند حضرت را بشناسد پس خیلی مهم است و ما آن را نمی فهمیم و درک نمی کنیم.

وقتی می خواستند نورش را از عالم بالا به زمین منتقل کنند اول پیامبر (ص) را به مهمانی خدا بردند و پیامبر(ص) به معراج رفت و در آسمان یک سیب به او هدیه داد که آن را میل کرد و وقتی سیب را پیامبر (ص) شکافت نوری از آن تجلی کرد که درآسمان به آن نور منصوره و در زمین فاطمه میگویند.

اولین مرحله انقطاع نطفه در آسمان با سیب بود و حال پیامبر (ص) به زمین آمد و گفتند باید تا ۴۰شبانه روز از حضرت خدیجه(س) دوری کنی و معتکف باشی و در آخرین شب هم خدا جبرائیل و میکاییل را با طبقی بهشتی به سوی پیامبر (ص) فرستاد و غذایی مخصوص که آنرا بخورد و بعد به خانه پیش حضرت خدیجه (س) برود.

ولادت حضرت زهرا(س) ، تجلی دوم حضرت حق

آیت الله ضیاءآبادی در ادامه بیاناتشان ولادت حضرت زهرا (س) را تجلی دوم حضرت حق دانستند و فرمودند: با ولادت حضرت زهرا(س) مرحله دوم تجلی صورت گرفت و وقتی هم که به دنیا آمد نوری از او ساطع شد که به همه عالم تابید و این نوری است که به دست امام عصر (عج) دوباره به عالم خواهد تابید و همه جا را روشن میکند.

در عرصه قیامت هم حضرت حجاب دیگری دارد و تنها کسی است که در قیامت سوار بر مرکب می شود و ما این ناقه را درک نمی کنیم.

هدف ار برگزاری جشن‏ها، تجلی ملکات فاضله روح انسان

آیت الله ضیاءآبادی در پایان بیاناتشان فرمودند: حال هدف ما از برگزاری این جشنها و مناسبتها چیست ؟ آیا فقط برای ثواب بردن است؟ اصلا ثواب یعنی چه؟ ثواب آخرت در اصل تجلی ملکات فاضله روح انسان در دنیا است . در روح ملکاتی پیدا می شود که در آخرت آن را جلوه میکند و می شود بهشت و حور العین.

ملکات رذیله هم تبدیل به عقاب میشود ، در اعمال روح را حرکت بدهید نه این که جسم را حرکت بدهید مثلا جسم برود قم یا مشهد یا مکه، این که همان آش و همان کاسه است.

باید روح حرکت کند ، به مکه رفتن و دعا خواندن جسمی ثواب حاصل نمی شود. ما در مجالس اهل بیت (ع) اول باید آنها را بشناسیم ،بعد نسبت به آنها محبت پیدا کنیم و بعد از محبت محب به محبوب کشیده شده و جذب می شود. اگرمحب به رنگ محبوب در نیامد دروغ گفته است بلکه آن چه میگوید از روی احساسات است محبت حقیقی یعنی مجذوب محبوب شدن است ما امروز شیعه کم داریم اما محبین زیاد هستند.

پدیدآورنده:

به قلم : امیرمحسن سلطان احمدی

انعکاس:

ابنا

عمارنامه

 فایل صوتی کامل این جلسه


پی دی افپرینت