توصیه آیت الله جاودان به چگونگی عبادت دائمی خدا/منظور از عبادت
آیت الله جاودان در جلسه این هفته درس اخلاق خود درباره چگونگی عبادت دائمی خدا و کمک مؤمنانه توصیه هایی را بیان نمودند که در ادامه می آید.
آیت الله جاودان در جلسه این هفته درس اخلاق خود درباره چگونگی عبادت دائمی خدا و کمک مؤمنانه توصیه هایی را بیان نمودند که در ادامه می آید.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دست نوشتههای معارفی امیرمحسن سلطان احمدی (سلطاناحمدی دات آی آر): جلسه هفتگی درس اخلاق حضرت آیت الله حاج شیخ محمدعلی جاودان(حفظهالله) چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ به صورت مجازی از حسینه مرحوم شیخ مرتضی زاهد(ره) برگزار شد.
آیتالله جاودان در این جلسه با اشاره به روزهای پایانی ماه مبارک رمضان این ماه را عید اولیا خدا دانستند و فرمودند: نسبت به پایان رسیدن ماه رمضان خوشحال نباشید و متأسف باشید.
معظمله در بخش دیگر سخنانشان با اشاره به آیه ۵۶ سوره ذاریات که میفرماید: «وَ مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِیعْبُدُونِ»، نسبت به عبادت دائمی خدا توصیه نموده و گفتند: در این آیه دو علت بیان خلق کردن جن و انس بیان شده و میفرماید ما جن و انس را خلق نکردیم، مگر برای اینکه ما را عبادت کنند و تنها هم ما را عبادت کنند.
ایشان در ادامه به تشریح چگونگی عبادت دائمی خدا پرداختند و در پایان نسبت به کمک مؤمنانه در این ایام شیوع ویروس کرونا به دیگران توصیه نمودند. در ادامه مشروح بیانات معظمله تقدیم شما معارفجویان عزیز میگردد.
ماه رمضان عید اولیا الهی
این آخرین چهارشنبهای است که در ماه رمضان با شما صحبت میکنم. حضرت زین العابدین(ع) در دعای وداع با ماه مبارک رمضان میفرمایند: «السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا شَهْرَ اللَّهِ الْأَکْبَرَ وَ یَا عِیدَ أَوْلِیَائِهِ الْأَعْظَمَ؛ خداحافظ ای ماه بزرگ خدا و عید بزرگ اولیای خدا! » حضرت در این دعا ماه رمضان را ماهی میدانند که عید است و این ماه یک عید واقعی برای اولیا خدا است.
یک ترشحاتی هم از این عید برای دیگران هم در ماه مبارک رمضان میشود، که آنها هم از این ماه به اندازه ایمان، اعتقاد و پاکدامنی خود بهرهمند میشوند و هرچه پاکدامنی بیشتر باشد بیشتر از این ترشحات عید بهرهمند میشوند و استفاده میکنند.
از پایان رسیدن ماه رمضان متأسف باشید نه خوشحال
در هر صورت این آخرین روزهای این ماه است که از بهترین ماههای خدا است و اکنون دارد از دست ما میرود، باید از پایان ماه رمضان خوشحال نباشید، بلکه متأسف باشید که این ماه به پایان رسید.
دستور قرآن به عبادت دائمی خدا
آیهای در قرآن است که این آیه زندگی ما را مشکل میکند؛ خداوند میفرماید: «وَ مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِیعْبُدُونِ»، آیه ۵۶ سوره ذاریات: و جن و انس را جز برای اینکه مرا بپرستند نیافریدیم.
در این آیه دو علت بیان خلق کردن جن و انس بیان شده و میفرماید ما جن و انس را خلق نکردیم، مگر برای اینکه ما را عبادت کنند و تنها هم ما را عبادت کنند.
در این آیه دو انحصار است. انحصار اول در مورد این است که فقط باید خدا عبادت شود و چیز دیگری عبادت شدنی نیست و شایسته عبادت نیست. و انحصار دوم اینکه تمام خلقت شما برای عبادت است و هیچ فرصت دیگری برای هیچ کار دیگری نیست و فقط باید خدا را عبادت کنید.
منظور از عبادت دائمی خدا و چگونگی آن
این که میفرماید فقط عبادت کنید به چه معنا است؟ اصلاً چگونه عبادت دائمی خدا را به جا بیاوریم؟ آن عبادتی که مردم در ذهن دارند، فکر میکنند که منظور فقط نماز خواندن است که اگر قرار باشد فقط دائم نماز خواند برای مردم سخت است، در صورتی که معنای آن چیز دیگری است.
روش و سیره پیامبر(ص) که مقتدای ما است، این نیست که فقط دائماً نماز بخوانید، هر چند خوب است اما منظور چیز دیگری است. پیامبر (ص) هم در طول روز همه کارهای زندگی را انجام میدادند.
کارتان را درست و به نحو احسن انجام دهید
مکرر عرض کردم که پیامبر(ص) در روز آخر عمرشان وقتی از خواب برخواستند، اول کاری که کردند مسواک زدند! با اینکه میدانستند امروز روز آخر عمرشان است و الان آخرین ساعات زنده بودنشان است و بعد از این به این دندان احتیاج ندارند ولی مسواک زدند. و کلاً حضرت زندگی خود را جدی میگرفتند. و تمام نکات دیگر زندگی ایشان همچنان مثل هر کس دیگری که در چنین جایگاهی باشد، جدی انجام میشد و کوتاهی در هیچ قسمت زندگی نمیکردند.
نقل است پیامبر(ص) در دفن سعد بن معاذ خیلی سنگهای لحد را درست میچیدند و تمام سوراخهای قبر را میپوشاند، بعد فرمودند من میدانم اینها بعد از مدتی از بین میرود اما خدا دوست دارد بندهاش هر کاری که انجام میدهد، درست انجام دهد.
این یک دستور بزرگ و یک تعلیم بسیار مهمی است. شما هر کاری که میکنید آن را درست انجام دهید. اگر چیزی مینویسید درست بنویسید، درس میدهید درست درس بدهید، درس میخوانید درست بخوانید، کارگری میکنید درست کار کنید و کم نگذارید، مهندس هستید درست کار کنید و در هر کاری که به شما سپردهاند از ساعت کار ندزدید و کم کاری نکنید.
مقصود از عبادت فقط نماز خواندن نیست
پس مقصود این نیست که شبانه روز نماز بخوانید، البته اگر وقت و حال دارید بخوانید کسی مانع نیست، اما مقصود از عبادت فقط نماز خواندن نیست، بلکه همه کارها را درست و برای خدا انجام دادن است، به نحوی که وقتی از شما بپرسند چرا این کار را انجام دادید؟ بتوانید با دلیل معقول جواب دهید.
لزوم داشتن پاسخ و دلیل معقول نسبت به انجام هر کاری حتی غذا خوردن
حتی اگر غذا هم میخورید درست بخورید و دلیلی برای غذا خوردن داشته باشید که اگر از شما پرسیدند، چرا غذا خوردید؟ دلیل داشته باشید نه اینکه بگویید چون گرسنهام بود یا اینکه وقت غذا خوردن رسیده بود، طبق عادت در این ساعت و به خاطر گرسنگی غذا خوردم!
اینها جواب درست و معقول درباره علت غذا خوردن نیست. بلکه جواب درست این است که بگویید من غذا خوردم که قوت بگیرم و بتوانم وظایفی که خدا بر عهدهام گذاشته را انجام دهم. فقط یک نیت است، با این نیت این عمل غذا خوردن که کاملاً یک عمل طبیعی است، برای شما عبادت محسوب میشود.
درس خواندنی که عبادت است
یا اینکه فردی درس میخواند، دلیل درس خواندنش هم این است که مدرک بگیرد و با این مدرک یک شغلی پیدا کند و یا اینکه حقوق او بیشتر شود. این دلیل و جواب برای درس خواندن چنین فردی کافی نیست و جواب درست این است که بگوید درس میخوانم تا بتوانم بهتر به مردم و خلق خدا و کشور اسلامی و جامعه خدمت کنم.
هر دو درس میخواند و شاید در ظاهر هیچ فرقی هم با هم ندارند اما در باطن نیت این دو فرد فرق میکند، یکی درس میخواند که شغلی پیدا کند یا حقوقش بیشتر شود، اما دیگری درس میخواند که به مردم و خلق خدا خدمت کند که این درس خواندن این فرد عبادت محسوب میشود.
البته شاید دومی که با نیت خدمت به خلق خدا درس میخواند، خیلی دقیقتر از اولی درس بخواند و در درس هم کوتاهی نکند، چون میخواهد یک روز با این دانشی که به دست میآورد به مردم خدمت کند، پس هر چه دانش او بیشتر باشد بهتر میتواند خدمت کند. بنابراین درس خواندن که یک کار عادی و معمولی است، با یک نیت به یک عبادت تبدیل میشود.
حتی استراحت میکنید، غذا میخورید، با کسی صحبت میکنید و هر کار دیگری که انجام میدهید با این نیت باشد برای انجام دادن هر کاری یک دلیل درست داشته باشید که در اثر این دلیل درست همه کارهای شما عبادت محسوب میشود و به این آیه قرآن هم عمل کردهاید.
کسانی که هوا و هوس خدای آنهاست
اما در مقابل اگر کسی طبق هوا و هوس خودش کار میکند، او دارد هوا و هوس را عبادت میکند و هوا و هوس خدای او هستند. اینکه فردی میگوید دلم میخواهد، او دارد هوا و هوس خود را عبادت میکند و این عبادت خدا نیست. حتی کسی که نماز میخواند و اگر از بپرسید چرا نماز خواندی؟ میگوید چون دلم خواست نماز خواندم! چنین نمازی هم عبادت محسوب نمیشود و عبادت هوا و هوس است. قرآن میفرماید: « أَفَرَأَیتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَٰهَهُ هَوَاهُ؛ آیا مینگری آن را که هوای نفسش را خدای خود قرار داده.» (آیه ۲۳ سوره جاثیه).
اگر در این راه بکوشید و به بیست درصد یا سی درصد هدف خلقت برسید و عمرتان پایان بپذیرد، به اندازه این بیست یا سی درصد شما در عمرتان برنده هستید. و اگر کسی صد درصد عمرش چنین بوده او باختی و ضرری ندارد و صد درصد برنده شده است.
برای همه کارهایتان باید در قیامت جوابگو باشید
از این ماه رمضان باید این درس را بیاموزید که باید بکوشید و هر کاری که میکنید، کاری باشد که بتوانید در فردای قیامت جوابگوی انجام این کار باشید. روز قیامت از شما به خاطر انجام این کارها از شما سؤال میکنند و میپرسند که چرا این کار را انجام دادید؟ و باید جوابی مورد پسند و قبول داشته باشید.
بنده مقبول خدا
اگر فردی همه کارهای خود را بتواند جواب مورد پسند و قبول بدهد، این فرد یک بنده مورد پسند و قبول خدا هست و با افراد معمولی فرق میکند.
درباره حضرت مریم(س) قرآن میفرماید: « فَتَقَبَّلَهَا رَبُّهَا بِقَبُولٍ حَسَنٍ؛ پس خدا او را به نیکویی پذیرفت» (آیه ۳۷ سوره آل عمران) حضرت مریم را خدا قبول کرد. قبلش صحبت نذر است که مادرش نذر کرده بود ولی نفرمود نذر را قبول کرد، بلکه فرمودند خداوند حضرت مریم(س) را قبول کرد و حضرت مریم(س) بنده مقبول خدا شد.
قرقره فروش دنیا فرمانروای آخرت
اگر انسان بکوشد و اعمالش صحیح و درست باشد به اصطلاح شرعی و قرآنی عمل صواب انجام دهد و کسی که عمل صواب انجام دهد، به معنای این است که عملی درست و مقبول انجام داده است، ثمره این عمل این است که این شخصیت یک شخصیت مقبول است و چنین فردی در آخرت سلطنت میکند.
شاید این فرد در دنیا یک فرد عادی مثلاً یک قرقره فروش باشد، اما به محض اینکه از این عالم رفت و چشمش را بست، به سلطنت میرسد و او فرمانروا است. اخیراً یک آقایی دارفانی را وداع گفت و یک قرقره فروش بود ولی از اولیا خدا بود. قرقره فروش است اما آن عالم او سلطنت دارد، البته همه سلطنتها زیر سلطه امیرالمؤمنین(ع) است.
توصیه کمک مؤمنانه به آسیب دیدگان کرونا
شما را به خدا میسپاریم و دوباره میگوییم ماه رمضان شما مقبول باشد. و اینکه بزرگان فرمودند کمک مؤمنانه نمایید، این را هر کس به هر مقداری که میتواند انجام دهد؛ اگر مردم ایران نفری هزار تومان بدهند، میدانید چه عدد بزرگی میشود.
فرمودند به کسانی که لطمه خورده و صدمه خورده حوادث روزگار از جمله این مرض جدید (کرونا) هستند کمک مؤمنانه کنید. امیدواریم خدای متعال به مرحمت و احسان خودش این بلا را از این کشور دور کند و نتایجی که این بیماری بعد برای کشور به بار میآورد را برطرف کند. ما هم یک قدم در این راه برداریم و یک کمی به این کمک مؤمنانه همراهی کنیم.
پدیدآورنده:
به کوشش: امیرمحسن سلطان احمدی
[box type=”shadow”] ↵بیشتر بخوانید:
√دیگر مطالب و بیانات حضرت استاد آیت الله جاودان را اینجا کلیک نموده و بخوانید [/box]
برچسب ها :آیت الله جاودان ، درس اخلاق ، عبادت ، عبادت دائمی خدا ، ماه رمضان
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰