خانه / آیت الله جاودان / نماز خوب کلید ترک گناه و حل مشکلات در بیان آیت الله جاودان

نماز خوب کلید ترک گناه و حل مشکلات در بیان آیت الله جاودان

آیت الله جاودان در جلسه این هفته سخنرانی خود درباره چگونگی خواندن نماز خوب و صحیح و آثار آن در ترک گناه و رفع مشکلات نکات مهمی را بیان نمودند که در ادامه می آید.

بسم رب المهدی(عج)

به گزارش پایگاه اینترنتی دست نوشته های معارفی امیرمحسن سلطان احمدی (سلطان احمدی دات آی آر)؛ حضرت استاد آیت الله شیخ محمد علی جاودان(حفظه الله) در جلسه این هفته چهارشنبه ۲۶ تیرماه ۱۳۹۸ که طبق روال هر چهارشنبه در حسینیه مرحوم شیخ مرتضی زاهد تهران برگزار شد در بخش ابتدایی سخنانشان درباره اهمیت نماز خوب و صحیح و آثار آن در ترک گناه و رفع مشکلات نکات مهمی بیان کردند.

مشروح یاداشت هایم از این جلسه در ادامه تقدیم شما معارف جویان عزیز می گردد.

نماز خوب کلید ترک گناه و رفع مشکلات در بیان آیت الله جاودان

مشروح بیانات آیت الله جاودان در این جلسه به شرح زیر است:

نماز درست و صحیح راه عبور از تمام مشکلات

نمازمان را اگر  درست کنیم، اگر نمازمان را درست بخوانیم، دیگر همین نماز می تواند همه زندگی ما را پوشش داده و تنظیم نماید و حتی مشکلات ما را حل کند. نماز حتی در جهات دینی به ما می تواند کمک کند، مثلا اگر می خواهیم دروغ نگوییم یا فلان گناه را ترک کنیم، نماز به ما این کمک را می کند که بتوانیم فلان گناه را ترک کنیم.

نماز ستون دین

فرمودند که نماز ستون دین است[۱]؛ آن کسی که گفته نماز ستون دین است شوخی نکرده است، فهمیده دارد چه می گوید و آن گاه گفته که نماز ستون دین است.

علت مشکلات زندگی در سستی در نماز

بدانید هر کجای زندگی شما با مشکلی مواجه هستید یا در زندگی لنگ هستید، آن مشکل به نماز خواندن شما بر می گردد! اصلا هر چیز زندگی را می خواهید درست کنید و از مشکلات رد شوید، از طریق نماز باید آن را درست کنید.

ترک گناه با خواندن نماز خوب و صحیح

مثلا فردی سخت گرفتار یک گناه است به حدی که معتاد آن گناه شده است، این فرد برای نجات از این گناه و ترک آن می تواند از نماز استفاده کند و آن را ترک کند. آن هم ابتدا عرض شد که نماز خواندن شما باید یک نماز درست و صحیح باشد.

مثلا فردی دروغگوی نیست اما گاهی دروغ می گوید، این فرد نیز می تواند از طریق نماز این رذیله خود را ترک کند. پس برای نماز خرج کنید که ثمره آن را در کل زندگی خود کسب خواهید کرد.

صف ملائک در پشت سر نمازگذار

حتی یک اقامه درست گفتن در نماز باعث کمک کردن به شما است. اصلا این اقامه گفتن مگر چقدر طول می کشد! اما اگر این اقامه را درست و صحیح گفتید همین اقامه به شما کمک می کند. فرمودند وقتی کسی اقامه می گوید و به نماز می ایستد یک صف از ملائکه پشت سر او به جماعت می ایستند که یک صف آن شرق عالم و صف دیگر آن غرب عالم است[۲].

حالا یک چیز در باطن انسان درست می شود و به نماز من یک چیز افزوده می شود که خود هم نفهمیدم.متاسفانه، متاسفانه، متاسفانه ما به آن فهم نرسیدیم. یک حرف عجیب و غریبی یک روز از مرحوم آیت الله حاج آقا حق شناس شنیدیم که ایشان فرمودند: «من هیچ مجهولی ندارم». کسی که هیچ مجهولی ندارد در نماز هم حواس او جمع به نماز است.

این صف ملائک باعث می شود بر نماز شما اثر کند و نماز شما را قیمتی کند. اما این نماز و اقامه شما بستگی به آن دارد که شما چه جور اقامه را گفته اید بعد هم نماز را درست و صحیح و شمرده و آرام بخوانید. بعد اقامه هم تکبیر الاحرام است و بعد از آن هم قرائت حمد و سوره است.

خیلی اساسی بودن حمد و سوره در نماز

حمد و سوره در نماز خیلی اساسی است، وقتی حمد و سوره را می خوانید باید حمد و سوره را طمانینه بخوانید، باید حمد و سوره را آرام و شمرده و با فهم خواند نه اینکه برخی تند تند می خوانند. باید بدانید که چه می گویید و حواس شما هم جمع نماز باشد.

قدم اول در نماز خوب و صحیح خواندن

اگر در نماز حواس شما جمع باشد و بدانید که دارید در نماز چه می گویید، این اولین قدم یک نماز خوب است. پس اگر آنچه در نماز می گویید را بفهمید که چه می گویید، این قدم اول یک نماز خوب و صحیح است. بعد از حمد و سوره تمام نماز را هم همینطور با طمانینه، آرام و شمرده بخوانید.

صلوات فرستادن در رکوع و سجود

نکته بعد در رکوع و سجود نماز بعد از ذکر یک صلوات هم بفرستید، وقتی ذکر رکوع و سجود را تمام کردید، یک صلوات هم بفرستید. این اضافه کردن صلوات شاید دو یا سه دقیقه نماز شما طولانی تر شود اما صلوات یک دعای مستجاب است و باعث می شود که نماز شما قبول شود.

اصلا با این صلوات، نماز شما عوض می شود، و به تعداد صلوات هایی که در نماز فرستادید نماز شما مقبول می شود و همچنین به تعداد جمع بودن حواس شما در نماز این نماز شما عالی تر می شود.

نماز خوب بهترین توشه آخرت و بهشت

چنین نمازی توشه آخرت شما خواهد شد و آن را در سفره قیامت شما می گذارند و آذوقه آخرتی شما می شود. پس اگر یک نماز نسبتاً خوب خواندید، این نماز آذوقه شما در قیامت و بهشت خواهد بود.

نماز یکی از چیزهایی است که راحت و دم دست همه هست، پس برای این نماز خواندن وقت بگذارید که بهترین توشه شما در بهشت و قیامت است و حتی در دنیا هم به شما کمک می کند و به شما توانایی می دهد که گناه نکنید.

چکار کنیم که بتوانیم یک نماز خوب و مقبول بخوانیم؟

 / کنترل چشم و تمام اعضاء بدن

یک چیزی که باعث می شود، به نماز خوب و مقبول برسید، مواظبت از چشم است. هر چند دیگر اعضای بدن را نیز شامل می شود اما مواظبت چشم خیلی مهم است. اگر مواظب چشمت بودید و آن را از گناه و نامحرم پوشاندید، می توانید یک نماز خوب بخوانید.

حالا چه مقدار در شبانه روز مواظب چشم خود بودید، به همان مقدار هم نماز شما خوب و مقبول خواهد شد و به همان مقدار هم در نماز حواس شما جمع خواهد شد.

نکته مهم این که مواظبت از چشم بدان معنا نیست که دیگر اعضای بدن را به حال خود رها کرد، مثلا زبان را به حال خود گذاشت که هر چه خواست بگوید ولی چشم را کنترل کرد! این چنین نیست باید همه اعضای بدن را از گناه کنترل کرد.

در کنترل زبان باید خیلی مراقب بود هر حرفی را نزد. بنده می خواستم در مجلسی یک مطلبی را بفهمانم اما نیاز بود یک چیز دیگری بیان کنم که آن مطلب قابل فهم شود. چند روز داشتم روی آن فکر می کردم که چه جور بگویم که در این مطلب غیبت در نیاید، آخر هم نتوانستم و اصلا آن را نگفتم.

انسان عاقل همیشه روی حرفها، نگاه ها، نوشته ها، رفاقت ها و حتی غذاخوردن خود دقت و فکر دارد و این طور نیست که هر جا سفره ای پهن بود او بنشیند و غذا بخورد یا هر حرفی را بدون فکر کردن بزند.

درخواست مرحوم آیت الله حق شناس برای نشان دادن راه

مرحوم آیت الله حاج آقا حق شناس عرض کرده بود: «یا صاحب الزمان(عج) به من راه را نشان بدهید، اگر…..» این خیلی حرفی است. اما راه را نشانش دادند و گفتند مثلا فردا با کسی برخورد می کنید که هر چه  به شما گفت شما نباید حرفی بزنید و ایشان هم گفت چشم.

در یک مجلسی شما حرف می زنید و عده ای آبروی شما را می برند، اینجا هم دستور می دهند نباید چیزی بگویید باز ایشان می گفت چشم و سرش پایین بود و چیزی نمی گفت.

خلاصه حرف این است که نماز شما هر چه درست تر باشد، زندگی شما هم درست تر است و حتی دین داری شما هم درست تر است. اصلا چنین نمازی را تجربه کنید و آثار آن را خودتان در زندگی ببینید.

ما چیزی از حوادث عالم و دفع این حوادث نمی دانیم! یک شب خدمت مرحوم آیت الله حاج آقا حق شناس بودیم که یک دفعه ایشان فرمودند: «بلا از فلانی دور شد»، ایشان اصلا آن فرد را هم نمی شناخت اما به صورت معنوی از آن اطلاع داشت. شما صدقه می دهید و فکر می کنید چیزی فرقی نکرد! در صورتی که فرق کرده است و ما آگاه به حوادث عالم نیستیم.

امام رضا(ع) کسی را دست خالی بر نمی گرداند

امام رضا(ع) یک نمایش از رأفت و مهربانی در دوران امات خودشان نشان داده که اصلا در عالم نظیر ندارد و هیچ تاریخی در مورد هیچ بزرگی چنین رأفتی را نشان نداده است. بدانید اگر کسی خدمت حضرت رضا(ع) مشرف شود دست خالی بر نمی گردد ولی خوشا به حال کسی که دست پر خدمت ایشان مشرف می شود که حضرت با این افراد یک مهربانی خاص دارند. مرحوم حاج آقا توسلی مدتهای مدیدی مشهد بودند، و بعدها فرموده بود که من چیزهای فوق العاده ای از حضرت دیده ام.

پدیدآورنده:

به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

*شناسه شبکه های اجتماعی: soltanahmadi_ir@  تلگرام | اینستاگرام | ایتا | سروش | بله | روبیکا

پی نوشت ها:

———————-

[۱] . جامع الأخبار , جلد ۱ , . الفصل الرابع و الثلاثون فی تارک الصلاه.

وَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ : اَلصَّلاَهُ عِمَادُ اَلدِّینِ فَمَنْ تَرَکَ صَلاَتَهُ مُتَعَمِّداً فَقَدْ هَدَمَ دِینَهُ وَ مَنْ تَرَکَ أَوْقَاتَهَا یَدْخُلُ اَلْوَیْلَ وَ اَلْوَیْلُ وَادٍ فِی جَهَنَّمَ کَمَا قَالَ اَللَّهُ تَعَالَى فِی سُورَهِ أَ رَأَیْتَ فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ `اَلَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاٰتِهِمْ سٰاهُونَ .

و فرمود پیغمبر خدا صلّى اللّٰه علیه و آله نماز ستون دین است پس هر که ترک کند نماز خود را عمدا بتحقیق که خراب کرده است دین خود را و هر که ترک کند وقتهاى آن را در آید او را ویل و ویل وادیئیست در جهنم چنانچه فرمود خداوند تعالى در سوره ا رایت« فَوَیْلٌ‌ لِلْمُصَلِّینَ‌`اَلَّذِینَ‌ هُمْ‌ عَنْ‌ صَلاٰتِهِمْ‌ سٰاهُونَ‌`اَلَّذِینَ‌ هُمْ‌ یُرٰاؤُنَ‌`وَ یَمْنَعُونَ‌ اَلْمٰاعُونَ‌ » یعنى آن ویل که موضعیست در جهنم آماده است از براى نمازکننده که غافل باشد از نماز خود و فراموش کند او را آنان که کردار ایشان از براى دیدن مردم باشد و منع کنند نیکى را بفقیران.

[۲] . ثواب الأعمال و عقاب الأعمال , جلد ۱ ,  . ثواب من صلى بأذان و إقامه.

حَدَّثَنِی مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ مَاجِیلَوَیْهِ ره قَالَ حَدَّثَنِی عَمِّی مُحَمَّدُ بْنُ أَبِی اَلْقَاسِمِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ أَبِیهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنِ اَلْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ السَّلاَمُ : مَنْ صَلَّى بِأَذَانٍ وَ إِقَامَهٍ صلاه [صَلَّى] خَلْفَهُ صَفَّانِ مِنَ اَلْمَلاَئِکَهِ وَ مَنْ صَلَّى بِإِقَامَهٍ بِغَیْرِ أَذَانٍ صَلَّى خَلْفَهُ صَفٌّ وَاحِدٌ قُلْتُ لَهُ وَ کَمْ مِقْدَارُ کُلِّ صَفٍّ فَقَالَ أَقَلُّهُ مَا بَیْنَ اَلْمَشْرِقِ وَ اَلْمَغْرِبِ وَ أَکْثَرُهُ مَا بَیْنَ اَلسَّمَاءِ وَ اَلْأَرْضِ .

مفضّل بن عمر از امام جعفر صادق علیه السّلام روایت کند که فرمود:هر کس با اذان و اقامه بنماز بایستد دو صفّ‌ از فرشتگان پشت سر او نماز میخوانند،و هر کس با اقامۀ تنها به نماز بایستد یک صفّ‌ از ملائکه باو اقتدا میکنند،راوى گوید:پرسیدم مقدار و اندازۀ هر صفّ‌ چقدر است‌؟فرمود کمتر آن از مشرق تا مغرب،و بیشتر آن ما بین آسمان و زمین است.

پی دی افپرینت

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

bigtheme
error: Content is protected !!