خانه / آیت الله جاودان / نماز کلیدعاقبت بخیری و مانع حرص و گناه/آرزوی جوانی آیت الله جاودان

نماز کلیدعاقبت بخیری و مانع حرص و گناه/آرزوی جوانی آیت الله جاودان

آیت الله جاودان در بخشی از سخنانشان در شبهای فاطمیه ۱۳۹۷ نکاتی اخلاقی از نماز برای عاقبت بخیر شدن و درمان حرص بیان نمودند که در ادامه می آید.

بسم رب المهدی عج

به گزارش پایگاه اینترنتی دست نوشته های معارفی امیرمحسن سلطان احمدی سیرجانی (سلطان احمدی دات آی آر): حضرت استاد آیت الله شیخ محمد علی جاودان(حفظه الله) از اساتید تاریخ اسلامی و اخلاق شهر تهران در مراسم فاطمیه دوم (بهمن ماه ۱۳۹۷) که هر شب در حسینیه نورانی و اسرار آمیز مرحوم شیخ مرتضی زاهد(ره) برگزار می شد، در بخشی از سخنانشان به مباحث اخلاقی پرداختند و در این شبهای فاطمی به نکاتی اخلاقی از نماز خواندن اشاره نمودند.

این استاد اخلاق شهر تهران، نماز را یکی از راه های عاقبت بخیر شدن انسان دانستند و نکاتی درباره نمازی که انسان را عاقبت بخیر می کند، عرض نمودند.

همچنین معظم له در بخش دیگری از سخنانشان به حریص بودن ساختار انسان و استثنا بودن یک گروه از انسان ها از حرص، مطالبی با اشاره به آیاتی از سوره معارج بیان کردند و سپس توصیه به انقلاب درونی و تلاش و همت برای آباد کردن آخرت نمودند.

اینک ضمن آرزوی عاقبت بخیری برای این استاد بزرگوار و پدر معنوی، در ادامه گزیده یاداشت هایم از مواعظ اخلاقی آیت الله جاودان در فاطمیه دوم تقدیم شما معارف جویان عزیز که امکان حضور در این مجالس را نداشتید می نمایم، ان شاء الله شما عزیزان نیز از این طریق بهره مند از مباحث معظم له شوید.

نماز-عاقبت بخیری-حرص-حریص-تسبیحات-سلطان احمدی-آیت الله جاودان

مشروح بیانات مباحث اخلاقی آیت الله جاودان در فاطمیه دوم به شرح زیر است:

قدر دانستن فرصت ها

آیت الله جاودان با اشاره به اهمیت لحظات عمر فرمودند: امشب یک شب است و کسانی که امشب اینجا هستند، فردا شب نیستند، پس قدر این لحظات و فرصت های خود را بدانید.

نماز صحیح و اول وقت کلید عاقبت بخیری ( مواعظ اخلاقی جمعه ۱۹ بهمن ۱۳۹۷)

این استاد اخلاق شهر تهران نماز را یکی از راهای عاقبت بخیری دانستند و بیان کردند: امشب دوستی آمد و گفت برای عاقبت بخیر شدن دعا کنید. این موضوع عاقبت بخیر شدن بسیار موضوع خیلی مهمی است. حالا چکار کنیم که عاقبت بخیر شویم؟ یکی از راه های عاقبت بخیر شدن نماز صحیح و درست و اول وقت خواندن است.

ایشان ادامه دادند: نماز درست و صحیح نمازی است که فرد وضویش را درست گرفته باشد، قرائت و رکوع و سجودش نیز درست باشد و این نماز درست و صحیح را اول وقت خوانده باشد، یک چنین نمازی باعث عاقبت بخیری است.

(مواعظ اخلاقی شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۷)

مراقبت از نماز جهت مسلمان از دنیا رفتن / نماز و غلبه بر شیطان

آیت الله جاودان، نماز را یکی از عوامل مسلمان از دنیا رفتن و عاقبت بخیر شدن دانستند و اظهار کردند: اگر انسان بخواهد مسلمان از دنیا برود و عاقبت بخیر شود باید از نمازش مواظبت کند. روایت است که حضرت عزرائیل بالای محتضر مسلمان می آید و او را تلقین می کند. تلقین او با تلقین ما خیلی فرق دارد ممکن است که ما برای کسی تلقین بخوانیم اما او نمی شنود، اما اگر حضرت عزرائیل تلقین کند در دل آدم قرار می گیرد پس او مسلمان از دنیا می رود.

ایشان نماز را راه غلبه بر شیطان دانستند و گفتند: بنابراین اگر انسان از نمازش مراقبت کند، شیطان نمی تواند بر انسان غلبه کند و او را به کار بد بکشاند و خدا او را از شر شیطان حفظ می کند.

پرهیز از تندخواندن نماز

این استاد اخلاق شهر تهران با تذکر اینکه نماز را تند نخوانید، بیان کردند: نماز را هم تند نخوانید، معلوم نیست این تند نماز خواندن چه شود و اصلا بالا هم نرود. نماز را آهسته بخوانید و قبل از آن هم اقامه بگویید، که با اقامه گفتن یک صف از ملائکه پشت سر انسان می ایستند و او امام جماعت آنان می شود.

توصیه به خواندن تسبیحات حضرت زهرا(س) بعد از نماز

آیت الله جاودان با توصیه بر خواندن تسبیحات حضرت زهرا(س) بعد از نماز گفتند: نکته دیگر اینکه بعد از نماز هم حتما تسبیحات حضرت زهرا(س) را آهسته و شمرده بگویید و بدان مداومت داشته باشید. و تسبیحات را هم تند تند نخوانید، که چنین نمازی از هزار رکعت نماز قیمتش بیشتر است.

ایشان افزودند: شما در روز ۵ وعده نماز می خواند و بعد از آن اگر تسبیحات حضرت زهرا(س) را هم بگویید، مثل این است که بیش از هزار نماز خوانده اید و این تسبیحات حضرت زهرا(س) بعد از نماز نیز یکی دیگر از عوامل عاقبت بخیری است.

آرزوی آیت الله جاودان در جوانی

آیت الله جاودان در ادامه به آرزوی خود در دوران جوانی اشاره و بیان کردند: اوایل جوانی فکر می کردم چه می خواهم بشوم؟ بعد فکر کردم که امام زمان(عج) که نمی توانم بشوم، ایشان در یک جایگاهی هستند که در دسترس بشریت نیست و حتی انبیاء و اولیاء هم آرزوی آن را دارند، بعد فکر کردم گفتم که جزء اصحاب حضرت ولی عصر(عج) شوم.

ایشان ادامه دادند: در میان ۳۱۳ نفر یک بزرگتر که هست، پس ممکن است که ما آن فرد بشویم ولی آرزویمان را منجر به کجا کردیم و عمرمان به باد رفت.

این استاد اخلاق شهر تهران در ادامه به آرزوی مرحوم آیت الله شیخ عبدالعلی تهرانی در اواخر عمر اشاره و بیان کردند: آقای مصباح نقل می کرد که مرحوم حاج آقا عبدالعلی تهرانی، پدر مرحوم حاج آقا مرتضی و حاج آقا مجتبی در جوانی فکر می کردند که به مقامات بالای توحیدی برسند و آرزویشان این بود. اما در اواخر عمر حدود ۷۰ یا ۸۰ سالگی می فرمودند آرزویم این است که مسلمان بمیرم.

( مباحث اخلاقی یکشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۷)

انسان ذاتا حریص است / راهکاری برای درمان حرص

آیت الله جاودان با بیان اینکه انسان حریص آفریده شده است، گفتند: انسان ذاتا ساختارش حرص است، قرآن نیز به صراحت در این باره می فرماید: «إِنَّ الْإِنْسَانَ خُلِقَ هَلُوعً؛ همانا انسان حریص و بی تاب آفریده شده است؛ آیه ۱۹ معارج» و در ادامه درباره نوع برخورد انسان در برابر سختی ها می فرماید: «إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا؛ چون شر و زیانی به او رسد سخت جزع و بی‌قراری کند؛ آیه ۲۰ سوره معارج »، و همچنین در ادامه می فرماید: « وَإِذَا مَسَّهُ الْخَیْرُ مَنُوعًا؛ و چون مال و دولتی به او رو کند منع (احسان) نماید؛ آیه ۲۱ سوره معارج»..

ایشان در توضیح این آیات بیان کردند: خداوند در این آیه می فرماید ما انسان را حریص آفریدیم و ساختمان وجودی انسان حریص است و تا یک ذره انسان ناراحتی ببیند، ناله اش در می آید. مثلا یک ذره تشنه شود و آب دسترسش نباشد، سر و صدای او بلند می شود و حتی اگر خیری به دستش برسد به کسی نمی دهد.

گروه خاصی از انسان ها که حرص نیستند

این استاد حوزوی در ادامه با بیان اینکه یک گروه از انسان ها در این مورد استثنا شده و حریص نستند، گفتند: در ادامه یک گروه از انسان ها هستند که چنین نیستند که در ادامه آیات بالا خداوند در آیه ۲۲ سوره معارج می فرماید: «إِلَّا الْمُصَلِّینَ؛ مگر نماز گزاران حقیقی» در اینجا نمازخوانان استثنا شده اند.

ایشان ادامه دادند: بنابراین اگر انسان نمازخوان واقعی باشد، در ناراحتی ها دیگر حرص نمی خورد و اگر نعمتی نصیبش شود آن را پنهان نمی کند.

نماز وسیله نجات از حرص

آیت الله جاودان نماز را وسیله نجات از حرص دانستند و بیان کردند: یک نماز واقعی انسان را از حرص نجات می دهد، و این نماز با نماز خواندن های ما فرق دارد، آن نمازی که درست و صحیح خوانده باشیم نتیجه آن این است که ما را از حرص، حسد، تکبر نجات می دهد. اصلا انسان متکبر نمی تواند نماز بخواند، آن تکبر او نمی گذارد او نماز بخواند.

کدام نماز مانع حرص است؟

این استاد حوزوی به آثار نماز واقعی و مورد پذیرش الهی در نجات انسان اشاره و اظهار کردند: اگر نماز انسان درست باشد و در نماز انسان حواسش به نمازخواندنش باشد، چنین نمازی نمی گذارد چشم او به نامحرم بیفتند، نمی گذارد او حریص شود، تا چشمش به حرام می افتد چشمش را می بندند و از نامحرم چشم خود را پر نمی کند. اما کسی که حریص است تا نامحرم عبور می کند چشمش را از نامحرم پر می کند و با این حال سیر هم نمی شود و همچنان حریص به نگاه کردن به نامحرم است.

ایشان ادامه دادند: حالا اگر توانستید یک نماز درست و صحیح بخوانید، می توانید با این نماز جلوی حرص را بگیرید و حریص نباشید. و دیگر از حرص و حسد نجات پیدا کرده اید.

بی اعتنایی شیخ مرتضی زاهد به پول و حریص نبودن به آن

نوه مرحوم شیخ مرتضی زاهد به بی اعتنا بودن بزرگان به پول و مال دنیایی اشاره و بیان کردند: آن بزرگ به بزرگی گفته بود، دقت کن آیا می خواهی گنج های دنیا را به تو بدهم؟ آن بزرگ هم گفته بود: می خواهم چکار؟ نه نمی نمی خواهم. حاج آقا رضا گازچی – بعدها فامیلش را به صاحب زمانی تغییر داد – نقل کرده که ایشان مرحوم شیخ مرتضی زاهد(ره) را می بیند که از اتاق آمد بیرون و عبای ایشان پشت و رو بود؛ وی به شیخ می گوید عبای شما پشت رو است و هر کس چنین باشد، پول زیادی گیرش می آید. مرحوم شیخ مرتضی در جواب می گوید: پول می خواهم چکار؟

لزوم انقلاب درونی

آیت الله جاودان با توصیه به اینکه باید همچون حُر و زهیر از درون انقلاب کنید، گفتند: ما باید از درون انقلاب کنیم، یک انقلابی درونی داشته باشیم. با انجام کارهای خوب تمرین عقل نمایید، بدانید که هر کار خوبی که انجام می دهید یک نوع تمرین عقل است و اگر منظم کار خوب انجام دادید، عقل شما درست می شود، دیگر اختیاردار اعضا و بدن خود می شوید و این همان انقلاب درونی است که باید انجام دهید.

انقلاب درونی حُر و زهیر عثمانی

ایشان افزودند: فردی مثل حُر در یک ساعت انقلاب کرد، از آن طرف آمد این  طرف؛ آن طرف امامش یزید بود و در این یک ساعت امامش را عوض کرد، همینطور زهیر عثمانی، او نیز امامش عثمان بود و انقلاب نمود و امامش را عوض کرد. حر و زهیر قبلا هم نماز می خواندند اما نمازی که اکنون بعد از این انقلاب درونی می خوانند یک نماز دیگری است.

دنیا شروع بهشت و جهنم و لزوم همت برای آخرت/ انسان زرنگ کیست؟

این استاد اخلاق شهر تهران آغاز بهشت و جهنم انسان را همین دنیا دانستند و گفتند: بدانید بهشت و جهنم انسان از همین دنیا شروع می شود. اگر توانستید در اینجا حرص را معالجه کنید، پس پیروز هستید، زرنگ هم کسی است که آخرت را بر دنیا ترجیح بدهد.

ایشان افزودند: بعضی می گویند که من دلم می خواهد، مثلا خوش بخورم، خوش بگردم، و کلا در این دنیا راحت باشم، اما حیات همیشگی این دنیا نیست، سلطنت ابدی و حیات جاودان آخرت است و باید همت شما برای آخرت باشد که آنجا راحت باشید. اگر نوجوان هستید همت کنید که می شود.

پدیدآورنده:

به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

پی دی افپرینت

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

bigtheme