خانه / *درس اخلاق / آیت الله جاودان:حداقل دین و اولین نتیجه اطاعت از شیطان

آیت الله جاودان:حداقل دین و اولین نتیجه اطاعت از شیطان

آیت الله جاودان در جلسه ظهر اربعین با اشاره به نکاتی اخلاقی پیرامون داشتن حداقل دین و نتیجه اطاعت از شیطان نمودن سخن گفتند که در ادامه می آید.

بسم رب المهدی(عج)

به گزارش پایگاه اینترنتی دست نوشته های معارفی امیرمحسن سلطان احمدی (سلطان احمدی دات آی آر): آیت الله «محمدعلی جاودان» روز سه شنبه ۸ آبان ماه ۱۳۹۷ در ظهر اربعین حسینی در حسینیه مرحوم شیخ مرتضی زاهد در بخش دوم سخنانش که به مباحث اخلاقی اختصاص داشت که معظم له به ثمره داشتن حداقل دین و نتیجه اطاعت از شیطان و گناه کردن پرداخت.

اینک در ادامه گزیده یاداشت هایم از این جلسه را تقدیم شما معارف جویان عزیز که امکان شرکت در این جلسه را نداشتید می نمایم.

آیت الله جاودان-اطاعت شیطان-درس اخلاق-استاد اخلاق-سلطان احمدی

گزیده بیانات آیت الله جاودان در این جلسه به شرح زیر است:

لزوم داشتن حداقل دین

آیت الله جاودان درباره داشتن حداقل دین گفت: از ما یک حداقل دینی خواسته اند و ما باید خودمان این حداقل دین را در ترازوی سنجش بگذاریم و ببینیم آیا واقعا این حداقل دین را داریم.

این استاد حوزوی افزود: بنابراین از ما یک حداقل دین را خواسته اند و شما همین واجبات را انجام بدهید و گناه هم نکنید با این کار آن حداقل دین را کسب کرده اید.

عهد قرآنی خدا از بندگان در عدم اطاعت از شیطان

آیت الله جاودان با اشاره به آیه ۶۰ سوره یس گفت: در این آیه قرآن به صراحت می فرماید: « أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یَا بَنِی آدَمَ أَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّیْطَانَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ»؛ (آیا با شما عهد نکردم ای فرزندان آدم که شیطان را نپرستید، که او برای شما دشمن آشکاری است؟!).

وی ادامه داد: خدا با ما یک عهدی بسته و از ما خواسته است که عبادت و اطاعت از شیطان را نکنیم. عبادت دو معنا دارد یکی اطاعت و دیگری سر بر خاک نهادن است که در بحث عبادت شیطان معمولا انسان از او اطاعت می کنند نه اینکه سر بر خاک بگذارند و اینجا منظور اطاعت از شیطان است.

گناه کردن اولین نتیجه اطاعت از شیطان

این استاد حوزوی شهر تهران با اشاره به نتیجه اطاعت از شیطان بیان کرد: بنابراین از ما یک حداقل ایمان خواسته اند و در قرآن هم خداوند به بنی آدم فرموده که اطاعت از شیطان را هم نکند که گفتیم با اولین اطاعت از شیطان انسان به گناه دعوت می شود و گناه کردن نتیجه اولیه اطاعت از شیطان است.

وی ادامه داد: حالا اگر ما اطاعت از شیطان را نکنیم بنابراین گناه هم نخواهیم کرد و گناه کردن کنار گذاشته می شود و به عهدی که با خدا بسته ایم پای بند خواهیم بود.

ورود همه بشر به جهنم

آیت الله جاودان با بیان اینکه همه مردم وارد جهنم می شوند، گفت: قرآن در آیه ۷۱ سوره مریم صراحتا می فرماید: « وَإِنْ مِنْکُمْ إِلَّا وَارِدُهَا کَانَ عَلَى رَبِّکَ حَتْمًا مَقْضِیًّا»؛ (و هیچ کس از شما نیست مگر آنکه وارد دوزخ می شود، [ورود همگان به دوزخ] بر پروردگارت مسلّم و حتمی است.).

وی ادامه داد: به صراحت قرآن هیچ یک از شما بندگان نیست مگر اینکه وارد جهنم خواهند شد و این قضای حتمی الهی است، البته کسانی که تقوا پیشه کردن و گناه را ترک نمودند اینجا دیگر گرفتار جهنم نمی شوند و عبور می کنند ولی ظالمان را در جهنم نگه می دارند و برای آنها عبوری از جهنم نیست.

وی ادامه داد: حالا اگر کسی گناه کرد و بعد از گناه کردن آن را جبران و توبه نمود او اهل نجات است که این حداقل بهایی است که با توبه به او می دهند و نجات پیدا می کند.

تمام گرفتاری های بشر با خاطر خطاهای خودش

این استاد حوزوی افزود: اما اگر کسی هیچ ظلمی نداشته باشد و گناهی نکرده باشد دیگر هیچ جا گرفتار نخواهد شد و بسیاری از گرفتاری هایی که ما داریم به خاطر خطا و ظلمی است که خودمان مرتکب شده ایم.

وی اضافه کرد: پس اگر کسی مراقب رفتار خودش باشد این فرد به هیچ مشکلی برخورد نمی کند و هیچ وقت هم گرفتار نمی شود و اهل نجات است.

نجات انسان با جبران خطا

این استاد اخلاق شهر تهران بیان کرد: حالا اگر کسی خطایی انجام دهد ناگزیر باید یک جایی آن را برطرف کند و آن خطا را جبران کند و گرنه گرفتار خواهد شد. به طور مثال مثلا فردی دل کسی را شکسته است باید برود آن دل شکسته را بدست بیاورد و او را راضی کند، حالا اگر راضی کرد که خطایش جبران شده اما اگر راضی نکرد و دنبال راضی کردن هم نبود این گرفتاری به بار می آورد.

تلاش معنوی بیشتر کسب تجارت معنوی بیشتر

آیت الله جاودان اظهار کرد: حالا اگر کسی مشکلی ندارد و خطایی نکرده او راحت است و همه اش در راحتی است. علاوه بر این هر کس هر مقدار کار کند به همان مقدار هم برداشت دارد، مثلا کسی اهل کربلا بوده و هر شب توانسته به زیارت حضرت حسین(ع) برود ولی یک کسی اهل کربلا هم هست اما فقط سالی یکبار به زیارت حسین(ع) می رود؛ بنابراین هر کس هر چه بیشتر کار کند بهره بیشتری هم می برد.

وی ادامه داد: حالا ما که از کربلا دور هستیم برای ما کار را آسان کرده اند و گفتند هر کس از راه دور سه بار بگوید: «صل الله علیک یا اباعبدالله(ع)» به آن ثواب زیارت حضرت حسین(ع) رسیده است حالا یکی در روز صد بار اینگونه سلام می دهد ولی دیگر هفته ای یکبار این سلام را می گوید، بنابراین در تجارت معنوی هر کس به اندازه تجارتی که کسب کرده سود می برد.

کسب ثواب بیشتر با دعای برای دیگران

این استاد حوزی افزود: به مرحوم آیت الله بهجت(ره) عرض کردند ما را دعا کنید ایشان فرمودند ما مسلمانان چین را هم دعا می کنیم. معمولا بنده هم وقتی استعفار می کنم هم برای خودم و هم برای مردم تهران استغفار می کنم، بدین صورت تعداد بیشتری را دعا کرده اید.

رفتن به درجات بالاتر بهشت با فهم بیشتر قرآن

آیت الله جاودان بیان کرد: گفتند درجات بهشت به تعداد آیات قرآن است و آنجا می گویند قرآن بخوان و بالا برو اما منظور این قرآنی که در دنیا قاریان قرآن می خوانند نیست بلکه قرآنی که آن آیه را فهمیده باشید.

وی ادامه داد: در احوالات جابر انصاری آمده است که جابر یک آیه را فهمیده بود وما نیز به مقداری که قرآن را بفهمیم مقام پیدا می کنیم و هر که بیشتر کار کند بالاتر خواهد رفت.

امام زمان(عج) شاهد اعمال ما

آیت الله جاودان در ادامه با اشاره به شاهدان بر اعمال گفت: بر اعمالی که ما انجام می دهیم شاهدانی قرار دارد که در روز قیامت بر انجام این عمل ما شهادت خواهند داد که در بین این شاهدان امام زمان(عج) نیز قرار دارد که شاهد اعمال ما است. هر امامی در زمان خودش شاهد اعمال خلایق آن زمان است.

پدیدآورنده:

به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
error: Content is protected !!