خانه / در محضر بزرگان / تفسیر قرآن / قرض الحسنه و اجر عظیم آن در آیه ۱۱ حدید

قرض الحسنه و اجر عظیم آن در آیه ۱۱ حدید

آیت الله العظمی مدرسی در نهمین جلسه تفسیر سوره حدید به بحث قرض الحسنه، انفاق توسط زنان و دیدار مومنین و منافقین در قیامت پرداختند که در ادامه می آید.

بسم الله الرحمان الرحیم

آیت الله العظمی سید محمد تقی مدرسی، از مراجع معظم تقلید شیعه در کشور عراق در ادامه سلسله جلسات تفسیر و تدبر سوره حدید، در نهمین جلسه تفسیری خود که بامداد شنبه ۵ خرداد ماه ۱۳۹۷ در محل دفتر تهران ایشان برگزار شد در ادامه تفسیر این سوره در تفسیر آیه ۱۱این سوره به بحث قرض الحسنه، ثواب و اجر آن پرداختند و در خصوص انفاق نمودن زنان نیز توصیه هایی فرمودند و در ادامه تفسیر آیات ۱۲ و ۱۳ این سوره به موضوع دیدار و گفت و گوی مومنین و منافقین پرداختند که در ادامه گزیده یاداشت هایم از این جلسه را تقدیم شما معارف جویان عزیز می نمایم.

قرض الحسنه تفسیر سوره حدید آیه 11 حدید آیت الله مدرسی سلطان احمدی

مشروح بیانات معظم له به شرح زیر است:

آیت الله سید محمد تقی مدرسی، بامداد امروز شنبه ۵ خردادماه در این جلسه گفتند: خداوند اگر تمام اهل دنیا را بخواهد بهشتی کند می تواند، پس هر از خدا بخواهید و بدانید خدا مطلق است.

کارهای خوب را حتما یک بار تجربه کنید

آیت الله مدرسی با بیان اینکه انجام بعضی از کارهای خوب سخت است اما حتما یکبار آن را انجام دهید، گفتند: به نظر بنده انجام بعضی از کارهای خوب سخت است، ولی سعی کنید حتما برای یک بار هم شده آن کار خوب را انجام دهید.

ایشان ادامه دادند: معمولا ما در عمرمان یک مرتبه به حج می رویم، کارهای خوب دیگر هم همین طور است، پس یک بار هم شده هر کار خوبی را انجام دهید و بدانید انجام آن زیاد هم سخت نیست. بنابراین تصمیم بگیرید یک مرتبه هم شده آن کار خوب را تجربه کنید که اگر فردا شیطان گفت شما نمی توانید این کار خوب را انجام دهید، شما بگویید یک بار آن را انجام داده ام.

تاکید آیه ۱۱ سوره حدید به بحث قرض الحسنه و اجر عظیم آن

آیت الله مدرسی در ادامه تفسیر و تدبر سوره حدید به آیه ۱۱ رسید و گفتند: خداوند در این آیه به بحث قرض الحسنه پرداخته است و می فرماید: «مَنْ ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَیُضَاعِفَهُ لَهُ وَلَهُ أَجْرٌ کَرِیمٌ؛ کیست که به خدا وامی نیکو دهد تا خدا آن را برای او دو چندان کند و او را پاداشی نیکو و باارزش باشد؟ ».

ایشان ادامه دادند: در این آیه تعبیر ظریفی بکار رفته است، و خداوند می خواهد به بندگانش بوسیله قرض الحسنه جایزه و اجز عظیمی می دهد و این شانس برای همه هست.

سه شرط قرض الحسنه

این مفسر حوزوی به سه شرط قرض الحسنه اشاره و بیان کردند: قرض الحسنه سه شرط دارد که اولین شرط آن نیت صالح است. نیت انسان در هر کاری خیلی مهم است که رنگ عمل به نیت بر می گردد. بنابراین نباید در آن ریا یا نیت های دیگری که دیگران از کار او خوششان بیاید باشد، بلکه صرفا باید خالصا برای رضای خدا قرض الحسنه و انفاق را انجام دهد.

وی به دو شرط دیگر قرض الحسنه اشاره و افزودند: شرط دوم در قرض الحسنه این است که این پولی که انسان قرض الحسنه می دهد باید از راه حلال بدست آمده باشد و شرط سوم هم اینکه از بهترین چیزهایی باشد که بخواهد بدهد. مثلا در بحث غذا دادن اضافه سفره اش را ندهد.

آیت الله مدرسی با اشاره به پاداش و اجر چند برابری قرض الحسنه گفتند: خداوند پاداش چند برابری به قرض الحسنه می دهد، چون با شرایطی که بیان شد این قرض الحسنه از دل پاک، نیت خالص بوده و خداوند هم چند برابر آن اجر می دهد. مثلا شما یک میلیون می دهید خداوند یک میلیارد آن را حساب می کند و اجر زیاد به شما تعلق می گیرد.

منظور از کلمه «کریم» در آیه ۱۱ سوره حدید

این مفسر قرآنی با اشاره به کلمه «کریم» در انتهای این آیه که خداوند می فرماید: « …. أَجْرٌ کَرِیمٌ »، گفتند: درباره اجر کلمه کریم در قرآن چند بار تکرار شده است،  منظور این است که خداوند وقتی به ما پاداش می دهد غیر از پاداش از ما تشکر هم می کند.

ایشان ادامه دادند: یعنی اینکه وقتی خداوند از نظر مادی و فیزیکی به ما پاداش می دهد، از نظر معنوی هم از ما تشکر می کند و این کلمه کریم بدین معنا است. اما غالبا به عکس است این ما هستیم که باید از خدا تشکر کنیم.

نیت کنید در شرایط ضرورت جزء انفاق کنندگان باشید

آیت الله مدرسی با بیان اینکه نیت کنید در شرایط حساس جامعه شما هم انفاق و قرص الحسنه کنید، گفتند: انفاق و قرض الحسنه یک کار مشکل است و همیشه هم نیست، اما یک وقت در جامعه نیاز پیدا می شود و لازم است کسانی که می توانند انفاق و قرض الحسنه کند و این انفاق نمودن ربطی به حقوق شرعی آنها هم ندارد.

این استاد حوزوی افزودند: در چنین شرایطی لازم است که انفاق نمود و بهتر است هر کس بین خود و خدای خویش نیت کند، اگر چنین روزی آمد او انفاق کند. و ما دیده ایم که افرادی حتی کل اموال یا نیمی از اموال خود را انفاق نمودند.

وی درباره زمان دادن این اجر بیان کردند: درباره اینکه این اجر و پاداش را خداوند چه زمانی عطا می کند، در این آیه چیزی بیان نشده است، و شاید پاداش آخرت باشد چون پاداش آخرت اساسی است.

آیه ۱۲ سوره حدید و توصیه به بانوان جهت انفاق نمودن

آیت الله مدرسی در ادامه با اشاره به آیه ۱۲ این سوره، خداوند بانوان را نیز توصیه به انفاق نموده گفتند: در آیه ۱۲ سوره حدید خداوند می فرماید: « یَوْمَ تَرَی الْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ یَسْعی نُورُهُمْ بَیْنَ أَیْدیهِمْ وَ بِأَیْمانِهِمْ بُشْراکُمُ الْیَوْمَ جَنَّاتٌ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدینَ فیها ذلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظیمُ؛ در روزی است که مردان و زنان باایمان را می‌نگری که نورشان پیش‌رو و در سمت راستشان به سرعت حرکت می‌کند و به آنها می‌گویند: بشارت باد بر شما امروز به باغ هایی از بهشت که نهرها زیر آن جاری است؛ جاودانه در آن خواهید ماند! و این همان رستگاری بزرگ است!»، می بینیم در این آیه خداوند مومنات را هم به مومنین اضافه نموده است.

وی در توضیح افزوده شدن مومنات در این آیه بیان کردند: مومنین به تنهایی هم شامل مذکر و هم مونت بود اما خداوند مومنات را هم کنار مومنین آورده است تا تاکیدی بر انفاق نمودن توسط زنان نماید.

این مفسر قرآن افزودند: غالبا زن ها پول ندارند و ثروت دست مرد ها است، اما خداوند در اینجا می گوید شما زن ها هم که پول ندارید، مخاطب این آیه هستید و شما هم می توانید آنچه دارید مثل گردنبد و طلای خود را انفاق کنید تا از این اجر بی نصیب نمانید.

دیدار و گفتگوی مومنین و منافقین در قیامت

آیت الله مدرسی در ادامه توضیح آیه ۱۲ سوره حدید بیان کردند: در روز قیامت مومنین و مومنات با نوری که جلوی آنها و سمت راست آنها است وارد می شوند، و چون پرونده اعمال آنها در دست راست شان است این نور هم سمت راست است و ملائکه هم با آنها می آیند و به آنها بهشت را بشارت می دهند و خوش آمد می گویند.

این مفسر حوزوی در ادامه با بیان آیه ۱۳ سوره حدید که خدا می فرماید: « یَوْمَ یَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ لِلَّذِینَ آمَنُوا انْظُرُونَا نَقْتَبِسْ مِنْ نُورِکُمْ قِیلَ ارْجِعُوا وَرَاءَکُمْ فَالْتَمِسُوا نُورًا فَضُرِبَ بَیْنَهُمْ بِسُورٍ لَهُ بَابٌ بَاطِنُهُ فِیهِ الرَّحْمَهُ وَظَاهِرُهُ مِنْ قِبَلِهِ الْعَذَابُ»، گفتند: در این آیه هم خدا مذکر و مونث منافقین را آورده است، اینجا منافقین به مومنین می گویند صبر کنید تا مقداری از نور شما را استفاده کنیم و مومنین هم چیزی نمی گویند و کسانی دیگر به آنها می گویند: برگردید به دنیا و از دنیا این نور را با خود بیاورید ولی دیگر برگشتی در کار نیست و شما نور و پول خود را در دنیا گذاشتید و فکر آخرت نبودید. در دنیا شک و تردید داشتید و دنبال آرزوهای دنیوی رفتید.

ایشان ادامه دادند: در این لحظات که  بین مومنین و منافقین گفتگو هست ناگهان دیواری قطور بین آنها را جدا می کند که یک طرف بهشت و طرف دیگر جهنم است و دیگر همدیگر را هم نمی بینند.

منظور از لَهُ بَابٌ در آیه ۱۳ سوره حدید

آیت الله مدرسی با بیان اینکه دری در این دیوار وجود دارد، اظهار کردند: در این دیواری که بین این دو گروه کشیده شده یک در هم وجود دارد، حالا چرا خداوند این در را در این دیوار قرار داده است؟ اصلا این در برای چیست؟

وی ادامه دادند: بعضی احتمال داده اند منظور از این « لَهُ بَابٌ » این است که نفاق بعضی از این منافقین عمیق و زیاد نیست و خدا آنها را بعد از مدتی می آمرزد و آنها از این در وارد بهشت می شوند و می روند آن طرف که خداوند این در را روزنه امید قرار داده است.

گفتنی است، جلسات تفسیر و تدبر قرآن آیت الله سیدمحمدتقی مدرسی از مراجع تقلید تشیع ساکن در کربلای معلی هر بامداد ماه مبارک رمضان با محوریت سوره حدید در دفتر تهران این مجتهد عراقی به نشانی خیابان شهید مصطفی خمینی، کوچه امام زاده یحیی، کوچه شهید حمید تین نژاد، برگزار می شود.

پدیدآورنده:

به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

انتشار این مطلبم در:

خبرگزاری مهر

خبرگزاری بسیج

پی دی افپرینت

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
error: Content is protected !!