[box type=”shadow” ]آیت الله جاودان در این جلسه گفتند که انسان با هر گناهی که مرتکب می شود به خودش ضرر می زند و ضرر گناه به خودش بر می گردد و در مقابل با کار خیر و خوب به خودش نفع می رساند. همچنین در بخش دیگری از سخنانشان به چگونگی باز بودن پرونده اعمال انسان بعد از مرگ پرداختند که در ادامه می آید.[/box]

بسم الله الرحمان الرحیم

طبق روال چهارشنبه ها، حسینیه شیخ مرتضی زاهد(ره) از حسینیه های قدیمی تهران و محل برپایی جلسه هفتگی سخنرانی و مواعظ اخلاقی آیت الله شیخ محمد علی جاودان، در چهارشنبه این هفته ۲۲ فروردین ماه ۱۳۹۷ مقارن با شب شهادت امام موسی کاظم(ع) شاهد حضور گسترده اقشار مردم، خواهران و برادران خصوصا جوانان و نوجوانی بود که از اقصی نقاط تهران خود را به این مکان نورانی رسانده بودند تا از محضر نوه مرحوم شیخ مرتضی زاهد(ره) بهره مند شوند و ره توشه ای معنوی کسب نمایند و حقیر نیز توفیق شرکت در این جلسه و محفل معنوی نصیبم شد.

حضرت آیت الله جاودان در این جلسه با اشاره به آیه ۹ سوره بقره به بازگشت اثر و ضرر گناه به خود انسان سخن گفتند و بیان کردند که انسان با هر گناهی که مرتکب می شود به خودش ضرر می زند و این اثر و نتیجه به خود او برمیگردد و در مقابل با کار خیر و خوب به خودش نفع می رساند. همچنین معظم له در بخش دیگری از سخنانشان به چگونگی باز بودن پرونده اعمال انسان بعد از مرگ سخن گفتند که چگونه بعد از مرگ پرونده اعمال برخی همچنان باز است. اینک در ادامه گزیده یاداشت هایم از این جلسه را تقدیم شما معارف جویان عزیزی می نمایم که امکان شرکت در این جلسه را نداشتید، باشد که از این طریق شما نیز بی بهره از این جلسه نباشید.

ضرر گناه آیت الله جاودان سلطان احمدی‬‎

گزیده بیانات آیت الله جاودان در این جلسه به شرح زیر است:

کسب حداقل ادب نتیجه شرکت در جلسات اخلاق

آیت الله جاودان در ابتدای این مراسم با تذکر اینکه باید کسانی که در این مجالس حضور می یابد حداقل ادب کسب نمایند، گفت: دین یک مجموعه ادب است؛ ادب در برابر خدا، در برابر پیامبر(ص)، در برابر امامان(ع) و همینطور در برابر پدر و مادر و استاد است. مهمترین چیزی که باید در این مجالس اخلاقی افراد کسب کنند همین ادب است. پس باید در این مجالس آن حداقل ادب را کسب کنید که اگر از این حداقل ادب برخوردار نباشد در آن طرف جای خوبی نخواهید داشت.

فریبکاری منافقان و برگشت فریب به خودشان

آیت الله جاودان سپس در ادامه با اشاره به آیه ۹ سوره بقره که می فرماید: « یُخادِعُونَ اللَّهَ وَ الَّذینَ آمَنُوا وَ ما یَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنْفُسَهُمْ وَ ما یَشْعُرُون»، گفت: در این آیه خداوند می فرماید منافقان می خواهند خدا و کسانی را که ایمان آورده اند فریب دهند ، با آنکه جز خودشان را فریب نمی دهند و نمی فهمند. مثلا منافقان یک کارد  تیزی به دستشان گرفته اند و می خواهند به طرف مقابل بزنند اما به خودشان می زنند. و این مثال یک حرفی کلی در این خصوص است و در آیات دیگری از قرآن نیز بدان اشاره شده است.

بازگشت اثر ضرر گناه به خود انسان

بدانید که هر کار بدی که انجام دهید، بازخورد آن گناه به خود شخص بر میگردد. مثلا کسی که شراب می خورد اول به خودش ضرر می رساند، یا اینکه فردی بر علیه کسی دیگر کاری انجام می دهد مثلا بر علیه او دروغ می گوید که سر او را کلاه بگذارد، در اصل این فرد سر خودش را دارد کلاه می گذارد و با هر گناهی که انسان مرتکب می شود به خودش ضرر می رساند. یا مثلا آن کارد تیزی که به دست گرفته که فرد مقابل را ناحق بزند، اول ضربه این کارد به خود فرد است.

در روایات دارد که مثلا هر گناهی که می کنید مانند یک تکه گوشتی است که بدست گرفته اید و می خواهید با چاقوی تیز آن را تکه کنید و ما نیز با هر گناه داریم با آن چاقوی تیز خودمان را تکه می کنیم. حتی اگر دارد کسی را می کشد قبل از کشتن آن فرد اول خودش را کشته است و نمی داند که دارد خودش را می کشد و در پایان این آیه هم خداوند می فرماید: « وَ ما یَشْعُرُون»، اینان نمی فهمند دارند چکار می کنند. پس ما اگر گناهی مرتکب می شویم داریم به خودمان ضرر می رسانیم ولی اگر ما بدانیم و بفهمیم داریم چکار میکنیم، دیگر گناه نمی کنیم.

من می دانم هر کاری که می کنم و گناهی که مرتکب می شوم به خودم ضرر می زنم، مثلا با گناه خود یک میخ به تابوت خودم می کوبم، پس اگر بدانیم دیگر گناه نمی کنیم. در تمام گناهان نیز جریان به همین نحو است که ضرر آن به خود انسان بر می گردد و هیچ گناهی نیست که به نفع انسان باشد. لذا هر گناهی که مرتکب شوید ضرر آن بیشتر از خود آن است، مثلا کسی که ربا می خورد او دارد اعلام جنگ با خدا می کند و هر چه گناه ضررش بیشتر باشد با او بدتر و شدیدتر برخورد می کنند.

هر عمل خوب به نفع و هر عمل بد به ضرر انسان

 بنابراین در این ضررها چیزی نیست که به نفع انسان باشد ولی در مقابل هر کار خوبی که انجام می دهید، دارید به خودتان نفع می رسانید. و صریح قرآن نیز هست که هر چه کسب می کنید اگر خوب باشد به نفع خودتان است و اگر بد باشد به ضرر خودتان است. و این نفع و ضرر هیچ نفع و ضرری برای دستگاه الهی ندارد. نتیجه این که هر کار بدی که می کنیم به خودمان ضرر می زنیم و در مقابل هم هر کار خوبی انجام می دهیم به خودمان سود می رسانیم و این سود و ضرر ابدی است. مثلا اگر شما به سفر حج تمتع مشرف شوید، این سفر زحمت دارد اما این زحمتی از نوع زحمتی است که به نفع انسان است، و حالا شما در انجام این کار خوب زجر و زحمت می کشید اما به نفع خودتان است.

بسته شدن پرونده اعمال با مرگ و باز بودن پرونده اعمال برخی حتی با مرگ

آیت الله جاودان در بخش دیگر سخنانشان به بیان چگونگی باز بودن پرونده اعمال برخی افراد بعد از مرگشان اشاره و فرمودند: وقتی آدم از این دنیا برود دیگر همه چیز تمام شده است و حتی یک برگ هم نمی تواند به باغستانی در بهشت اضافه کند و هرچه بوده نتیجه زحمتی بوده که در دنیا انجام داده و زحمت کشیده است.

 باز بودن پرونده اعمال خیر انسان بعد از مرگ

اما اگر شما در دوران حیات خود در دنیا یک جریان کار خوب و خیری را بر پا کردید و برپا کننده هم این کار را با اخلاص برپا کرده باشد، بعد از مرگش این عمل که تکرار می شود باقی است و دائما به ثروت عالم آخرت آن فرد افزوده می شود. و این به خاطر آن جریان کار خیری بوده که در دنیا همچنان بعد از مرگش برپا است.

در جریان کربلا چند غلام جزء اصحاب امام حسین(ع) ذکر شده که به شهادت رسیده اند، یکی از این غلام ها مه مشهور شده جون، غلام ابوذر غفاری است. ابوذر این غلام را آزاد کرده بود ولی این غلام به خاطر ارادت به خانواده اهل بیت (ع) ماند و در روز عاشورا هم به شهادت رسید. در طول تاریخ هیچ اسمی از این غلام نیست ولی فقط در همین چند لحظه حادثه عاشورا که این غلام اجازه میدان گرفتن گرفت و به شهادت رسید نامش در تاریخ ثبت شد، و امروز هر کس نماز می خواند این غلام نیز مانند دیگر اصحاب و یاران امام حسین(ع) در ثواب نماز خواندن ما شریک است و این یک نمونه از کار خیری است که بعد از مرگ انسان همچنان باقی و برپا است.

باز بودن پرونده اعمال بد انسان بعد از مرگ

گفتند که سر هر هفته یک عقرب می آید و زبان رضا خان را نیش می زند و و زبانش دود می شود و این عقرب می رود، تا هفته بعد این زبان درست می شود و سر هفته باز آن عقرب می آید و دوباره این زبان را نیش می زند و هر هفته این کار تکرار می شود. و این به خاطر این است که هر خرابی که در این مملکت از او باقی مانده او در آن شریک است و دائما دارد به گناهان او افزوده می شود و در مقابل اگر از کسی کار خوبی باقی مانده باشد دائما به کارهای خوب او افزوده می شود.

بهشت برزخی آیت الله حق شناس

آیت الله جاودان به وسعت بهشت برزخی آیت الله حق شناس اشاره نمودند و گفتند: مرحوم حاج آقا حق شناس در اواخر عمرشان می فرمودند جایگاه مرا به من نشان دادند، تقریبا دو برابر کره زمین بود. بهشت برزخی ایشان چنین وسعتی داشت اما اگر در برزخ یک اتاق درست به ما بدهند خیلی است.

پدیدآورنده:

به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

انتشار :

خبرگزاری مهر

پی دی افپرینت