خانه / آیت الله قرهی / توصیه آیت الله قرهی برای روزهای پایانی و لحظه تحویل سال

توصیه آیت الله قرهی برای روزهای پایانی و لحظه تحویل سال

توصیه آیت الله قرهی به انفاق در روزهای پایانی سال و همچنین دعا جهت ظهور حضرت حجت(عج) در لحظه تحویل سال، دو توصیه مهم معظم له در آخرین جلسه درس تفسیرشان در سال ۱۳۹۶ بود که مشروح آن در ادامه می آید.

بسم الله الرحمان الرحیم

آخرین جلسه درس تفسیر آیت الله حاج آقا روح الله قرهی در سال ۱۳۹۶ شامگاه یکشنبه ۲۰ اسفندماه در مسجد امام حسن مجتبی(ع) برگزار شد و حضرت استاد در این جلسه شرح معانی واژه رب در سوره ناس را به پایان بردند و وارد شرح واژه ناس شدند.

همچنین با توجه به روزهای پایانی سال بخشی از بیاناتشان را به این موضوع اختصاص دادند و توصیه هایی جهت انفاق بدون منت به نیازمندان در این روزهای پایان سال نمودند و توصیه کردند در لحظه تحویل سال جدید مهمترین دعاهایتان دعا جهت ظهور حضرت حجت(عج) باشد.

در ادامه گزیده ای از یاداشت هایم از این جلسه را تقدیم شما معارف جویان عزیزی که امکان شرکت در این جلسه را نداشتید می نمایم، ان شاء الله که مورد بهره شما عزیزان نیز قرار بگیرد.

انفاق - توصیه - آیت الله قرهی - روزهای آخر سال - دعای لحظه تحویل سال - فرج و ظهور - امام زمان

گزیده بیانات حضرت آیت الله قرهی در این جلسه به شرح زیر است:

واژه رب در سوره ناس

در جلسات قبل به معانی مختلف رب پرداختیم و بیان شد که «ربی» که پروردگار عالم در این سوره بیان کردند همه معانی رب را شامل می‌شود. رب در این سوره همه معانی را شامل می‌شود؛ پادشاهی، مالک بودن، هم آنچه راجع به معنا‌شناسی واژه رب است، هم اولوهیت، هم پرورش، صاحب اختیاری و نیز همه معانی دیگری که مربوط به رب است.

در آیه ۴۲ سوره یوسف خداوند می‌فرماید «وَقَالَ لِلَّذِی ظَنَّ أَنَّهُ نَاجٍ مِنْهُمَا اذْکُرْنِی عِنْدَ رَبِّکَ فَأَنْسَاهُ الشَّیْطَانُ ذِکْرَ رَبِّهِ»، در قرآن کریم رب به عناوین مختلفی بیان شده که در این آیه عنوان رب به پادشاه و سلطان تبیین شده است.

واژه ناس در سوره ناس

واژه بعدی ناس است؛ سؤالی که مطرح می‌شود این است که چرا خداوند عنوان ناس را با الف و لام تببین فرمودند. ناس در مباحث لغت‌شناسی، اسم جمع و به معنای مردم است که اصلش اناس بوده که جمع شده، انسه از اِنس، اُنس و اَنس است.

بعضی از کتب لغت بیان می‌کنند که بین اُنس و اَنس فرقی جزیی است، اما حقیقی نیست. اما صاحب مجمع‌البیان می‌گوید «بین آن‌ها فرق حقیقی هم هست»، چون انسان از بعضی نسیان است و اگر نسیان نباشد، باید اَنس باشد اما اِنس است، چون جسمی که به روح و روحی که به جسم اُنس دارد، است و این انیست است.

حالا یک تفاوت دارد این که در اُنس، اُنس گرفتن وجود دارد اما امکان دارد بین دو شیء متفاوت باشد، مثلا گاهی انسان با یک حیوان اُنس پیدا می‌کند که این اُنس بین دو جنس مخالف با هم سنخیت ندارد. اما در اِنس صورت ظاهر جسم و روح با هم متفاوت است اما علت جذب شدن است، چون مجذوبه این ارتباط را دارد که با هم آمیخته شده و از هم جدا نیست.

مثال: ببینید شما وقتی شکر را در آب حل می‌کنید، مجذوب است، آب هم شیرین است و آن شیرینی خاص شکر از ذات خود آب نیست، بنابراین این مجذوب شده و تفکیک آن هم وقتی مجذوب شده امکان پذیر نیست مگر با تبخیر، که آن هم چقدر ممکن است که بحثی جدا است. بنابراین این مجذوب شدن مال اِنس است که جسم و روح را با هم دارد. چون روح و جسم با هم منزوج است و با هم اُنس دارند که عنه یکی هستند.

وقتی دو نفر به همدیگر می‌رسند و با هم حرف می‌زنند، این حرف زدن آیا از روح و جان صادر شده و از مخرج دهان جسم بیرون آمده است؟ یا اینکه آیا اصل حرف زدن از جسم است؟ یا نه جسم، عامل آن برون آمدن سخن است. یا نگاه هم همینطور است که در ظاهر این چشم است که دیده است، حالا آیا این دیدن به‌وسیله چشم بوده یا چیز دیگری بوده است؟ کور مادرزادی نقاشی می‌کرد اما او چشم نداشت ببیند بلکه بر اساس لمس، درختی را لمس می‌کرد و آن را با لمس می‌دید و نقاشی می‌کرد، لذا گاهی چشم به دست می‌آید و لمس می‌کند و در ذهنش تصویرسازی می‌کند. پس چشم عامل خروج آن رؤیت است.

چرا ناس در این سوره با الف و لام آمده است؟

در قرآن اصلا ناس بدون الف و لام ذکر نشده است. مرحوم آیت‌الله استرآبادی در شرح کافیه می‌فرماید «کوثر وقتی الف و لام بر سرش آمد، یعنی اطلاق هر آنچه خداوند دارد، یعنی کثرت شیء را می‌رساند. بنابراین وقتی برای الکوثر الف و لام آمد، یعنی اطلاق و در باب معنایش نیز یعنی هر چه از باب عطا بوده خداوند به حبیبش عطا کرده است، اما اجر یعنی مزد و پاداش کار کردن چیزی است که مزد می‌دهند. پس خداوند عالم می‌خواهد بگوید من انسان را به روح و جسم با هم آفریدم.

اما عنوان ناس را که بیان می‌کند، یک معنای عموم دارد که پروردگار عالم مردم را برای روزی که در آن تردیدی نیست، جمع خواهد کرد، لذا به خاطر همین است که بعضی از بزرگان هم می‌گویند انسان معادش جسمانی است یعنی جسم و روح هر دو با هم می‌آیند. خداوند پروردگار عالم به قادریت خودش جسم را به جوانی می‌آورد و این جوان آوردن علت دارد، چون یکی در خود بهشت ورود پیدا می‌کند پس لذتی که می‌برد در جوانی است و اتفاقا در عذاب هم همین است که با جوانی وارد می‌کند.

چرا حروف مقطعه در قرآن بدون حرکت هستند؟

تذکر مهم و نکته‌ای که باید دقت کرد این که هر کدام از این حرکات حروف در قرآن یک معنایی دارد، لذا خداوند متعال حروف مقطعه را بدون حرکت گفته چون خواسته همه معانی را در آن تبیین نماید؛ بنابراین عظمت قرآن هم در همین است.

آسان بودن تحریف قرآن و تحریف‌ناپذیر بودن آن/ تلاش صهیونیست در تحریف قرآن

بیان شده که قرآن تحریف‌ناپذیر و بیان شده که قرآن تحریف نشده است، اما جالب این که خیلی راحت می‌شود قرآن را تحریف کرد، چون با این حرکات روی حروف می توان آن را تحریف کرد اما با این حال قرآن تحریف نشده است.

چند سال قبل صهیونیست‌ها در بنگلادش ۵۰۰ هزار قرآن را چاپ و توزیع کردند که در این قرآن، صهیونیست‌ها هیچ کدام از حروف قرآن را تغییر نداده بودند بلکه حرکات حروف را تغییر داده بودند، که از طریق تغییر حرکات، معنا تغییر پیدا کرده بود؛ بنابراین اگر یک حرکت در یک سوره تغییر کند، محتوای کل سوره عوض می‌شود.

جالب این که مسلمانان بنگلادش با اینکه سواد علمی چندانی ندارند، اما اکثرا حافظ قرآن هستند، این حفظ قرآن چه برکاتی داشت که آن‌ها سریع متوجه این شیطنت صهیونیست‌ها شده بودند و سریع قرآن تحریف شده آن‌ها لو رفت و نسخه‌های آن جمع‌آوری شد.

توصیه به انفاق بدون منت به نیازمندان در روزهای پایانی سال

آیت‌الله قرهی در بخش دیگر سخنانش با اشاره به روزهای پایانی سال توصیه به انفاق و دعا جهت ظهور حضرت حجت(عج) نمودند و گفتند:

روزهای آخر سال بوده و رسم است که مردم لباس نو برای خود می‌خرند، نکند در این روزها من و شما برای فرزندان خود لباس بخریم اما دیگران را، فامیل و همسایه را فراموش کنیم.

نکند دیگری نتواند چیزی بخرد و ما را با لباس نو ببیند و یک آه بکشد. ما می‌توانیم به جای دو دست لباس، یک دست لباس برای فرزندانمان بخریم و یک دست دیگر هم برای خانواده‌های نیازمند بگیریم و آن وقت چقدر لذت‌بخش است که دیگری را خوشحال کرده‌ایم.

به یکدیگر کمک و انفاق کنید، نگویید مگر دولت نیست

بعضی‌ها ندارند و خیلی عجیب هست. در روایات داریم که خدا دوست دارد مردم خودشان دست یکدیگر را بگیرند، نگویید دولت مگر نیست، من کاری به دولت‌ها ندارم و بحثم سیاسی نیست، روایت می‌گوید «مردم باید دست یکدیگر را بگیرند»، در حد وسع خودمان به دیگران کمک و انفاق کنیم آن وقت لذت‌بخش می‌شود.

چگونگی رسیدن به احس الحال در لحظه تحویل سال

وقتی به یکدیگر کمک کردید و به فکر همدیگر بودید و انفاق نمودید، در آن لحظه تحویل سال که می‌گویید «یا مقلب القلوب و الابصار، یا مدبر اللیل و النهار، یا محول الحول و الاحوال، حول حالنا الی احسن الحال»، آن موقع جدی خداوند به شما احسن الحال را عطا می‌کند، حتی آقا جان، امام زمان(عج) هم به شما عنایت می‌کند.

مراقب آه کشیدن نیازمندان باشید

وضعیت اقتصادی خراب است، خیلی‌ها بیکار شده‌اند، نکند در این روزها ما به فکر همسایه و فامیل خویش نباشیم، اصلا بی‌خیال آن‌ها باشیم و حواسمان به آن‌ها نباشد و آن‌ها آهی بکشند که آن آه دودمان ما را می‌سوزاند.

کمک محترمانه و انفاق بدون منت

ابی بصیر می گوید آمدم محضر امام صادق(ع) و عرض کردم فلانی وضعش خوب نیست و ما هم کمک کرده ایم و آمده ایم تا شما هم کمک کنید و این کمک را تبرک نمایید. ابی بصیر می گوید ما که همیشه امام را با چهره ای مهربان دیده بودید یک دفعه مشاهده کردیم که امام غضبناک شدند و گفتند چرا اذیتش می کنید؟! گفتم که ما اذیتش نمی کنیم داریم کمکش می کنیم، امام فرمود همین قدر که من تو را در هر مجلسی ببینم یادم می آید تو به فلانی کمک کرده ای، این اذیت است. چرا نامش را بردی، کسی که نیازمند هست نباید نامش را برد. پس باید محترمانه دست همدیگر را بگیرید و به هم بدون منت کمک کنید.

توصیه به دعا جهت ظهور حضرت حجت(عج) در لحظه تحویل سال

در لحظه تحویل سال دعای اصلی همه مردم درخواست ظهور حضرت حجت(عج) باشد، که به جد اگر درخواست کنید و آقا جان بیاید در انسان تحول حقیقی ایجاد می‌شود. تا آقا جان نیاید به آن حال حقیقی نمی‌رسیم، پس بدانید فرج و گشایش تمام کارهای من در فرج امام زمان(عج) است؛ پس مهمترین دعایتان دعا جهت ظهور آقا جان باشد. و حتما در آن لحظات تحویل سال دعای اصلی تان ظهور حضرت حجت(عج) باشد.

درخواست حلالیت از مستمعین

آیت الله قرهی در پایان این جلسه که آخرین جلسه درس تفسیرشان در سال جاری بود ضمن حلالیت از عموم مستمعین فرمودند: مرا حلال کنید، اگر زیاده حرف زدم حلال کنید، اگر چند جلسه ای به واسطه مریضی ام یا به واسطه وعده اشتباهی دفتر مباحث تعطیل شد باز هم حلال کنید و علی ایحال همدیگر را هم حلال کنید، ان شاءالله به شرط حیات در سال آینده به ادامه بحث خواهیم پرداخت.

پدیدآورنده:

به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

انتشار در:

ایکنا

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
error: Content is protected !!