خانه / * یاداشت ها / معرفی حاج فردوسی و نظام جامع تربیتی منهاج فردوسیان

معرفی حاج فردوسی و نظام جامع تربیتی منهاج فردوسیان

حاج فردوسی از پژوهشگران و محققین حوزه علمیه قم است که سال‌ها به جستجوی راهی برای رسیدن به کمال و سعادت بوده و با بزرگان و صاحب‌نامان عرفان و سیر و سلوک، مجالست‌ها کرده و آثار بسیاری را در این باره مطالعه نموده که بعد از بیست سال مطالعه و تحقیق منجر به تالیف نظام جامع تربیتی منهاج فردوسیان شده است. اینک در ادامه به معرفی ایشان و نظام جامع تربیتی منهاج فردوسیان می پردازم.

بسم الله الرحمان الرحیم

انسان برای انجام هر کاری و رسیدن به هر مقصدی نیاز به یک استاد راهنما و یک نقشه راه دارد و گرنه قطعا به بیراهه می رود و در گردنه های مسیر سقوط خواهد کرد. هدف از خلقت و آمدن ما به این دنیا هم رفتن در راه حق است که هر روز در نمازهای پنج گانه از خدا در خواست می کنیم که ما را به راه راست هدایت کند، که این آیه سوره حمد نشان از وجود عدم آگاهی انسان به شناخت راه راست دارد.

بنابراین برای رفتن در این راه هدایت الهی نیاز به یک راهنما و مشاور راه رفته و آشنا به راه داریم، اکنون که در دوران غیبت امام راه آشنا و منجی موعود حضرت مهدی (عج) واقع شده ایم ، هنوز هستند کسانی که در مسیر هدایت الهی قرار گرفته و با عنایت و توجه حضرت ، راه آشنای این راه هستند تا این راه را به ما نشان دهند و مشتاقان رسیدن به سعادت ابدی را با این مسیر آشنا کنند تا دیگر فردا روز بهانه ای نداشته باشند که ما در غیبت امام بودیم و نتوانستیم راه را پیدا کنیم.

درباره داشتن استادی راه آشنا و دانشمند به این مسیر در روایتی از امام سجّاد(علیه السلام) آمده که حضرت فرمودند: «هَلَکَ مَنْ لَیْسَ لَهُ حَکیمٌ یُرْشِدُهُ وَ ذَلَّ مَنْ لَیْسَ لَهُ سَفیهٌ یَعْضُدُهُ; کسى که دانشمند ارشاد کننده اى نداشته باشد گمراه مى شود و کسى که فرد ساده دل کمک کننده اى نداشته باشد ناتوان مى گردد».(کشف الغمّه ج۲،ص۱۱۳؛ بحار الانوار، ج۷۵،ص۱۵۹).

http://s9.picofile.com/file/8310561492/%D8%B3%D8%A7%D9%84_90.jpg

( حاج فردوسی در منزلم و کنار کتابخانه شخصی ام در اوایل آشنایی ام)

نحوه آشنای ام  با حاج فردوسی

بیش از یک دهه است که برای رسیدن به چنین استاد راه آشنا و مشاور مورد تاییدی به جستجو پرداختم و نتیجه ای نگرفتم تا اینکه در زیارت بی بی خانم حضرت معصومه (س) در آنجا متوسل به امام حاضر و ناظر ، امام راه آشنا و منجی موعود حضرت مهدی (عج) گشتم و از خود حضرت درخواست و التماس نمودم تا فردی مورد اعتماد که استاد راه آشنای این راه باشد را خداوند سر راهم قرار دهد تا بتوانم در صراط المستقیم حق قرار گرفته و طی مسیر به سوی رب العالمین نمایم.

تا اینکه عاقبت به طور اتفاقی سال ۱۳۸۹ یک شب در کتابفروشی امامزاده صالح (ع) در بین قفسه های انبوه کتابهای مذهبی کتابی ذهن مرا به خود جلب نمود و باعث شد به سمت آن حرکت کنم و آن را همانجا گذروار بنگرم و آن کتابی نبود جز نسخه اول کتاب منهاج فردوسیان تالیف حاج فردوسی که این جرقه ای بود برای ورود و آشنایی ام با ایشان که پس از مطالعه و تماس با وی عاقبت در شهر مقدس قم در اواخر تابستان ۱۳۹۰ حضورا ایشان را ملاقات و سالیان سال از محضرشان بهره بردم.

به نحوی که بعد از این همه سال تازه تولد  شخصیتی ام در شهر مقدس قم و در محضر پدر معنوی ام حاج فردوسی شکل گرفت و مسیر زندگی ام در راهی دیگر قرار گرفت که منتهی به صراط المستقیم الهی می شد.

در همین سایتم مطالب مختلفی از نحوه آشنایی و توصیه ها و بهره های ایشان را مرقوم داشته ام. و اکنون بر آن شدم به مصداق قرآن کریم که می فرماید: «فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ» (آیه ۴۳ سوره نحل )   مشتاقان سعادت ابدی و آنان که در جستجوی استاد و برنامه هستند را با حاج فردوسی و برنامه نظام جامع تربیتی منهاج فردوسیان آشنا کنم.

http://s8.picofile.com/file/8310561642/139605191449565911610734.jpg

معرفی حاج فردوسی

حاج فردوسی از پژوهشگران و محققین حوزه علمیه قم و صاحب دومین رسم الخط قرآن کریم در تاریخ اسلام است که سال‌ها به جستجوی راهی برای رسیدن به کمال و سعادت بوده و با بزرگان و صاحب‌نامان عرفان و سیر و سلوک، مجالست‌ها کرده و آثار بسیاری در این باره مطالعه نموده ولی به نتیجه‌ای نرسید. ثمره‌ی این جستجوها،‌ آشنا شدن با کمبودها و بیش‌بودهای برنامه‌های مختلف تربیتی و طریقه‌های مختلف عرفانی بود.

حاج فردوسی سپس به امام زمان (عج) متوسل می‌شوند و بعد از توسلات فراوان، به ایشان فهمانده می‌شود که راه مستقیم برای رسیدن به تکامل، فقط معتقد شدن و عمل کردن به قرآن و روایات معتبر است. از این رو به جریان اصیل حوزه‌های علمیه‌ شیعه در شهر مقدس قم پیوسته و عمل به واضحات و مسلمات احکام عملی اسلام، در سایه‌ی اعتقاد به مسلّمات و محکمات عقاید امامیه را راهی مطمئن برای رسیدن به تکامل دنیوی و اخروی می یابد. از آن زمان همت می‌کنند بر تنظیم اعتقادات و اعمال بر طبق تصریحات قرآن و روایات معتبر. ثمره این تلاش بیش از بیست، مجموعه‌ای از کتاب‌ها با عنوان «نظام جامع تربیتی منهاج فردوسیان» شده است.

او اعتقاد به واضحات و مسلمات اعتقادی و عمل به واضحات و مسلمات احکام عملی را روش تربیتی خود برگزید و تلاش نمود با سامان دادن به واضحات اعتقادی تشیع دوازده‌امامی و واضحات فقهی آن، نظامی جامع و برنامه‌ای مدون و قابل درک برای جویندگان کمال و سعادت ارائه نماید. وی نظام جامع تربیتی خود را «منهاج فردوسیان» نامید.

Image result for ‫منهاج فردوسیان‬‎

( آرم نظام جامع تربیتی منهاج فردوسیان )

معرفی نظام جامع تربیتی منهاج فردوسیان

حاج فردوسی در توضیح برنامه تربیتی اش به نام نظام جامع تربیتی منهاج فردوسیان چنین مرقوم داشته است که:

«منهاج فردوسیان» کامل‌ترین، جامع‌ترین، معتبرترین، مطمئن‌ترین و مفصل‌ترین نظام تربیتی برای رسیدن به کمال حقیقی و سعادت ابدی است. «منهاج» یعنی راه روشن و «فردوس» نام بهترین جای بهشت است و «منهاج فردوسیان» یعنی راه روشنی که مردان و زنان حقیقت‌جو و سعادت‌طلب را به بهشت جاویدان خداوند می‌رساند.

آنچه در «منهاج فردوسیان» به جویندگان حق و حقیقت می‌آموزند، راهِ رسیدن به بهترین بهشتِ خدای مهربان در دنیا و آخرت است. کسانی که دستورات این راه روشن را صادقانه پیروی کنند به زندگی پاکیزه (چه در این دنیا و چه در سرای آخرت) می‌رسند.

«منهاج فردوسیان» دارای قواعد نظری خاصی است و لازم است جویندگان کمال و سعادت، از آنها آگاهی یافته و بدان اعتقاد اجمالی پیدا کنند. همچنین می‌آموزند که بعد از آگاهی یافتن و معتقد شدن به قواعد نظری، نوبت به عمل کردن به «قوانین عملی» منهاج فردوسیان می‌رسد.

و می‌آموزند که قوانین عملی منهاج فردوسیان در ده طبقه برای مشتاقان کمال و سعادت، تنظیم شده است؛ و هر منهاجی باید از عمل کردن و ملتزم شدن به قوانین طبقه‌ی اول این برنامه، شروع به سیر نماید و به تدریج، به قوانین طبقه‌های بعدی عمل کرده و ملتزم شود. پس از حصول آشنایی اجمالی با کلیات این برنامه، علاقه‌مندان با بستن «پیمان سعی» به صورت رسمی وارد منهاج فردوسیان می‌شوند.

پیمان سعی در منهاج فردوسیان

«پیمان سعی» به این صورت است که فرد تازه وارد با رفقای منهاجی خود پیمان می‌بندد که در راه عمل به قوانین منهاج فردوسیان، تا زمان فرارسیدن مرگ، تلاش نماید و همواره ساعی باشد.

متن پیمان سعی

بسم الله الرحمن الرحیم

پس از حمد و ثنای الهی و تقدیم بهترین شکرگزاری‌ها به درگاه الهی بر نعمت آشنایی با منهاج فردوسیان، و درود و سلام فراوان بر روح پر فتوح استاد کل و ختم رُسُل، حضرت محمد بن عبد الله (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) و دوازده جانشین برحق آن حضرت، بخصوص استاد حاضر حضرت بقیه الله الاعظم (ارواحنافداه)، بین خود و خدای خود با ارواح طیبه‌ی اصحاب منهاج فردوسیان پیمان می‌بندم تا آخرین لحظه‌ی عمر دنیوی‌ام، بر اعتقاد به قواعد نظری منهاج فردوسیان ثابت بمانم و سعی بلیغ در راه مراعات قوانین عملی منهاج فردوسیان مبذول دارم.
از امروز و این ساعت، که نقطه‌ی عطفی در زندگی سعادتمندانه و شرافتمندانه‌ی من است، تولدی دیگر می‌یابم تا مردانه پا در منهاج فردوسیان بنهم و تا رسیدن به فردوس اعلی، در جوار خدای متعال و همسایگی استادان منهاج فردوسیان (علیهم السلام)، از هیچ تلاشی دریغ ننمایم.
خدای من! تو از نیت من آگاهی و می‌دانی که چه خالصانه و صادقانه قصد رسیدن به کمال و سعادت دارم، پس به حرمت استادان منهاج فردوسیان (علیهم السلام) مرا در رسیدن به این هدف بلند و مقصد اعلی یاری بفرما.

آمین یا ربّ العالمین

نتیجه عمل به نظام جامع تربیتی منهاج فردوسیان

منهاجی سخت‌کوشی که موفق به عمل کردن و ملتزم شدن به این ده مرحله شود، مشمول عنایات خاص خداوند متعال شده و مورد توجه مخصوص استاد معظم و رسول اعظم، حضرت سید المرسلین (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) و استادان دوازد‌گانه‌ی منهاج فردوسیان ـ که ائمه‌ی معصومین (علیهم‌السلام) هستند ـ بویژه استاد حاضر، مولانا الاعظم حضرت صاحب الامر (ارواحنا و ارواح العالمین له الفداء) قرار می‌گیرد و درهای حکمت بر قلبش گشوده گشته و به نور ولایت، دل از سرای تاریک دنیا برکنده و مُهر سعادت و رستگاری ابدی بر پرونده‌ی اعمالش زده می‌شود.

چنین شخصی علاوه بر داشتن زندگی پاکیزه در دنیا، مرگی شیرین، برزخی نورانی، قیامتی آسوده، میزانی سنگین، حسابی سبک، رتبه‌ای برین در بهشت موعود و درجه‌ای عظیم در نزد خدای متعال خواهد داشت. پس منهاج فردوسیان مجموعه قوانینی است که رعایت آنها، (البته بعد از اعتقاد یافتن به قواعد نظری آن) انسان را از تنگناها و پیوستگی به عالم شرور و پستی‌ها رهانیده و او را به عوالم رفیع و وسیع در جوار رحمت و رضایت خدای متعال می‌رساند. این قواعد و قوانین، فقط برگرفته شده از کتاب مقدس قرآن و سنت معتبر، یعنی بیانات رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) و ائمه‌ی اطهار (علیهم‌السلام) است.

متن تجدید پیمان با استاد حاضر

همچنین اصحاب منهاج فردوسیان، هر صبح، پیمان وفاداری به استاد حاضر (ارواحنافداه) و راه روشن منهاج فردوسیان را با عبارات زیر، تجدید می‌کنند:

بسم الله الرحمن الرحیم

خدایا در بامداد امروز، مانند روزهاى دیگر، پیمان و بیعتم با استاد حاضر (روحی‌فداه) را تازه مى کنم که هرگز از مراعات قوانین عملی منهاج فردوسیان، سرپیچی نکنم و هرگز از قواعد نظری آن دست برندارم.
خدایا، مرا از یاران و دفاع‌کنندگان از آن عزیز قرار بده. خدایا مرا از منهاجیون و منهاجیاتی که به سوى برآوردن خواسته‌های استاد حاضر (روحی‌فداه) یعنی مراعات قوانین عملی منهاج فردوسیان می‌شتابند، قرار بده.
خدایا مرا از شهیدانِ در راه استاد حاضر (روحی‌فداه) قرار بده.

آمین یا ربّ العالمین

http://s8.picofile.com/file/8310561542/14482241_1186685331377727_5326788989355556864_n.jpg

( این تصویر را در یکی از جلسات آموزشی منهاج فردوسیان در مدرسه فیضه قم از ایشان گرفتم)

معرفی برخی از تالیفات حاج فردوسی

حاج فردوسی تا کنون، چند کتاب در تبیین این نظام جامع تربیتی ـ همراه با پرداختن به جزئیات آن ـ تألیف کرده که برخی از آنان منتشر شده است. این کتاب‌ها به ترتیب الفبا، عبارتند از:

ـ آشنایی با منهاج فردوسیان؛
ـ استفساراتی از قواعد و قوانین منهاج فردوسیان؛
ـ استنهاجاتی بر مبنای منهاج فردوسیان؛
ـ اصول احتیاط منهاج فردوسیان؛
ـ اصول استجماع منهاج فردوسیان؛
ـ بهشت و جهنم در منهاج فردوسیان؛
ـ دعا، زیارت و مناجات در منهاج فردوسیان؛
ـ رساله‌ی توضیح المسائل منهاج فردوسیان؛
ـ قرآن منهاج فردوسیان؛
ـ مجموعه‌ی قواعد نظری منهاج فردوسیان؛
ـ مجموعه‌ی قوانین عملی منهاج فردوسیان؛
ـ مبلغان منهاج فردوسیان؛
ـ مفاهیم راهبردی در منهاج فردوسیان؛
ـ مکاتباتی بر مبنای منهاج فردوسیان؛
ـ منابع منهاج فردوسیان؛
ـ مواعظ استادان منهاج فردوسیان؛
ـ موسیقی در منهاج فردوسیان؛
ـ نقدهایی بر مبنای منهاج فردوسیان؛

توضیح اینکه حاج فردوسی در کتاب «مجموعه‌ی قواعد نظری منهاج فردوسیان» تمام دیدگاه‌ها و اعتقاداتی که یک سالک الی الله باید داشته باشد را گردآوری کرده‌اند. همچنین در کتاب «مجموعه‌ی قوانین علمی منهاج فردوسیان» تمام کارها و اعمالی که یک سالک الی الله باید انجام دهد را به صورت طبقه‌بندی ارائه داده‌اند. این قواعد نظری و قوانین عملی، از تصریحات قرآن و روایات جمع‌آوری شده و هیچگونه خواب و مکاشفه و مانند اینها در آن راه داده نشده است.

توصیه‌ اکید دارم که علاقه‌مندان به تکامل و سعادت، از نظام جامع تربیتی منهاج فردوسیان استفاده بفرمایند و حقیر  را نیز از دعای خیرشان فراموش نکنند.

 

حرز جامع تالیف دیگری از حاج فردوسی

همچنین حاج فردوسی بنا به درخواست اصحاب منهاج فردوسیان اقدام به تالیف حرز جامع نموده که در توضیح کلی این حرز جامع چنین آمده است که همراه داشتن و نصب این حرز در محل زندگی، موجب دور شدن نیروهای منفی و موجودات غیرارگانیک (جن) می گردد.

ضمنا به زودی این حرز جامع اثر حاج فردوسی در پست های آتی منتشر خواهد شد تا عموم بتوانند از آن بهره مند شوند.

http://s9.picofile.com/file/8310551284/DBucnwKUMAA8HRR.jpg

(نمونه ای از رسم الخط قرآن توسط حاج فردوسی )

قرآن العظیم

و اما یکی دیگر از تالیفات نفیس حاج فردوسی ، رسم الخط قرآن است . که ایشان در مقدمه کتاب اصول کتابت قرآن درباره کتابیت قرآن العظیم چنین آورده است:

سال یک هزار و سیصد و هفتاد و چهار شمسی بود که پدرم از سفر حج، نسخه‌ای از قرآن کریم به رسم‌الخط عثمان طاها آورد. در اولین نگاه‌ها، متوجه وجود اشکالات متعددی در آن شدم و به فکر اصلاح رسم الخط قرآن کریم افتادم؛ زیرا آن رسم الخط ـ که به شدت در حال گسترش بود ـ را سرشار از اغلاط می‌دیدم. همان زمان، نیّت کردم که قرآنی روان و ساده بنگارم تا هر باسوادی بتواند آن را به راحتی و بدون غلط، تلاوت نماید. این نیّت، پس از فراز و نشیب‌های فراوان، در اواخر سال یک هزار و سیصد و نود و پنج شمسی به سرانجام رسید.
گر چه از آغاز تا انجام این پروژه، بیش از بیست سال طول کشید ولی این طولانی‌شدن، موجب پختگی هر چه بیشتر رسم الخط جدید گردید و آن را به صورت رسم الخطی لایق عرضه‌ و قابل دفاع درآورد.
ارائه‌ی قرآن بر طبق «رسم الاملاء»، نیاز به مرام‌نامه‌ای داشت تا بر طبق آن، اصلاح رسم الخط قرآن کریم، به صورت یک‌دست و برخوردار از پشتوانه‌ای قوی، انجام گیرد. بدین منظور، کتاب حاضر (اصول کتابت قرآن) فراهم آمد تا تمام مباحث مربوط به کتابت قرآن کریم که نقشی در اصلاح رسم الخط دارد، به صورت مفصل، بررسی و جمع‌بندی گردد.
همچنین به برخی سؤالات و اشکالاتی که پیرامون این رسم الخط مطرح می‌گردید، پاسخ داده شود.
لازم به ذکر است که این رسم الخط را هفت بار به صورت مقابله‌ی متنی و سه بار با ترتیل آقایان شهریار پرهیزکار، عبدالله مطرود و سعد غامدی بر قرائت حفص از عاصم تطبیق داده‌ام.
از خدای تعالی می‌خواهم که من و تمام اصحاب منهاج فردوسیان را در پیمودن راه رضایتش یاری بفرماید.

معرفی برخی از سایت ها و کانال های شبکه های اجتماعی حاج فردوسی

کانال رسمی تلگرام منهاج فردوسیان:
https://t.me/menhajeferdowsian

کانال تلگرامی رادیو منهاج فردوسیان شامل سخنان و پاسخ‌های ایشان به سؤالات:
https://t.me/menhajRadio

سایت شخصی حاج فردوسی:
http://HajFerdowsi.ir/

پاسخ به سؤالات ایشان در اینترنت سایت منهاج یار:
http://MenhajYar.ir

سایت جامع منهاج فردوسیان

http://menhajeferdowsian.ir

رادیو منهاج فردوسیان

http://shenoto.com/menhajradio

 

پدیدآورنده:

به کوشش: امیرمحسن سلطان احمدی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
error: Content is protected !!